Cykelbyxor med hängslen

roding

Aktiv medlem
Cykelbyxor med hängslen
Hej,

Står precis inför att köpa mig mitt första par riktiga cykelbyxor med komfort (läs blöja) men undrar varför man skall ha dom med hängslen?
Vad fyller dom för funktion för jag tycker inte att det har varit så mycket skönare när jag har provat dom?
Kör alla med hängslen eller.. börjar bli lite konfunderad här..

Cykelbyxor med hängslen
Du slipper att byxorna hasar ner och hänger i häcken. De sitter bättre och skönare. Men toabesök blir lite trixigare. :)
/J

Cykelbyxor med hängslen
Var också skeptisk till hängslen men har nu ändrat mig, slipper som tidigare skrivet resåren i midjan samt att de inte hasar ner när man cyklar.

Edit: för långsam ang nerhasningen.

Senast redigerad av en moderator:
Cykelbyxor med hängslen
Mina första cykelbyxor hade inte hängslen, däremot par två och efterföljande.

Fördelar:

-Sitter högt i ryggen utan att man behöver dra och slita i dem hela tiden. Eftersom man sitter framåtlutad funkar det inte med låg midja i ryggen, vilket gör att man måste ha en resår halvvägs upp på magen och ryggen om man inte har hängslen. Det är obekvämt i längden.

-Håller sig på plats i grenen.

Cykelbyxor med hängslen
+1

ÅL skrev:
-------------------------------------------------------
> håller upp magen så den inte ramlar ner på
> ramen, eller trsslar in sig i kedjan.

Cykelbyxor med hängslen
För en gångs skull har majoriteten rätt.

Hängslebyxor är helt enkel skönare.

Utan hängslen funkar på Spinning men inte på väg eller i skog

Och som kille lirkar man ut snorren genom vänster byxben om blir kissnödig.

Lite besvärligt om man blir skitnödig, men om man har bra mage är det inget stort problem

Själv föredrar jag lite tunnare blöjor, men det beror nog på rumpans och sadelns form

Cykelbyxor med hängslen
Jag tycker det är svårt att hitta brallor som sitter bra utan hängslen. Men rent generellt tycker jag det är bättre med ett par bra brallor utan hängslen. Hängselbrallor har en tendens att täcka ganska stor del av bålen vilket är obekvämt när det är varmt. Lika så på ryggen. Sedan gillar jag inte draget över axlarna. Hängslena borde vara justerbara på hängselbrallor. Jag har provat och sätta ett par vanliga hänglsen på brallor med taskig resår, det funkade det med.

Cykelbyxor med hängslen
Jag tycker båda funkar lika bra, men på olika sätt. Att slippa resår i midjan är trevligt, men de trycker ihop överkroppen en aning, vilket är lite obekvämt. Hängslena kan också irritera bröstvårtorna, nåt som jag har besvär med ibland (men inte alltid). På trainer skulle jag aldrig klara av att cykla med hängslebyxor - enbart vanliga cykelbyxor duger där!
Att inte kunna pissa lätt är ett litet problem, för det gör man inte så ofta. Fast det är så klart störande när man gör det. Jag har två olika modeller och de går att dra ner väldigt olika mycket.

Cykelbyxor med hängslen
Pinkproblemet är ju extra kinkigt på vintern. Man får stå där i kylan och i princip hänga av sig rubbet. man skulle behövt en herrbetjänt där ute i skogen. för övrigt har jag alltid undrat hur de löser den detaljen på längre landsvägsetapper? Vad finns det för alternativ. Hela klungan stannar? Pinka i farten? Stanna ensam och hamna efter? Hoja vidare pinknödig?

Cykelbyxor med hängslen
Själv föredrar jag byxor utan hänglsen. Trots att majoriteten av byxorna jag har är med hängslen. Resåren i midjan är inte så farlig och att man som geologen skriver slipper hängselskav måt bröstvårtorna är också trevligt.

Det kan vara värt att köpa ett par med hängslen för att testa, men tycker du vanliga känns bättre så ta dem.

Cykelbyxor med hängslen
Men alla hängselbyxor kan inte dras över en kam eftersom hängslen kan fås i olika material och utformningar.

Föredrar hängselbyxor vid riktigt cyklande.
Under låtsascykling inomhus brukar det oftast bli hängsel-fria resårshorts.

Korta hängslen som trycker ihop överkroppen må vara obekvämt när man står på torget och glassar men väl på cykeln har jag inte märkt av sånt. Tvärtom upplever jag att sådana byxor/hängslen kan stöda kroppen.
Men allt beror givetvis på utformning, fysik, material osv. Alltid bäst att prova sig fram för att se vad man själv trivs med. Inget rätt och inget fel.

Cykelbyxor med hängslen
geologen skrev:
> Hängslena kan också irritera bröstvårtorna, nåt som jag har besvär med ibland (men inte alltid).

Kirurgisk tejp. 21:- för en tejprulle på Apoteket. Bara att lappa ihop kroppen.

Cykelbyxor med hängslen
Oggler skrev:
> för övrigt har jag alltid undrat hur de löser den detaljen på längre landsvägsetapper?
> Vad finns det för alternativ. Hela klungan stannar? Pinka i farten?
> Stanna ensam och hamna efter? Hoja vidare pinknödig?

On-Bike Pee (again)

Cykelbyxor med hängslen
pLu skrev:
> Oggler skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > för övrigt har jag alltid undrat hur de löser
> den detaljen på längre landsvägsetapper?
> > Vad finns det för alternativ. Hela klungan
> stannar? Pinka i farten?
> > Stanna ensam och hamna efter? Hoja vidare
> pinknödig?
>
> On-Bike Pee (again)

Bra beskrivning där. Men det verkar vara lite av ett bortglömt moment. Allt som har med cykling att göra är ju så optimerat. Så även vätskeintag. Allt från kamelbakar till styrflaskor på tempohojar. Det vore väl inte för mkt begärt med någon form av anordning för att pinka? Varför inte någon slags gylf på brallorna. Speciellt på hängselbrallor.

Hur går det till på längre etapper för damer? Är det därför tjejvättern är kortare kanske?

Cykelbyxor med hängslen
Smidigast är ju att sjunka ner i klungan och ha en polare till hands, en hand i ryggen så kan man frihjula och "hänga ut den". Akta publiken.

Cykelbyxor med hängslen
Jag fattar inte hur ni kan lirka ut den genom byxbenet. Mina byxben går nästan ner till knäet. Jag går av och drar ned lite där fram, eventuellt får man luta sig lite framåt för att kunna dra ned tillräckligt.

Cykelbyxor med hängslen
Hmm.. så man skall helt enkelt gå på det som man känner funkar bäst..
Är det någon skillnad ifall man kör landsväg eller MTB?

Cykelbyxor med hängslen
Här lirkas det nog mer framtill...

Bilagor

• 26296219.jpg
    26296219.jpg
    52 KB · Besök: 20
Cykelbyxor med hängslen
heffa1 skrev:
> Jag fattar inte hur ni kan lirka ut den genom
> byxbenet. Mina byxben går nästan ner till
> knäet. [...]

..och det gör inte "lillbrorsan"?

Cykelbyxor med hängslen
Fan vad snygga de där Lightweight-hjulen är med vita ekrar och fälgkant.

Jag har svårt att förstå problemet med hängselbyxor. Visst det är knepigare att kissa men ser man till att pissa ordentligt innan passet brukar man klara även en längre runda. Jag tycker att hängelbyxor sitter överlägset skönast. De hålls på plats och blöjan hålls hela tiden precis där den ska. Det är få cykelprylar som är så ger så välspenderade pengar som ett par riktigt bra hängselbyxor. Kör oftast med Gore bike wear och tokgillar passformen på byxan, skärningen, sömmarna, byxbenskanten och fram för allt blöjan.

Cykelbyxor med hängslen
Det är enklare att kissa rakt fram om man låter hängslena glida ned över axlarna. Ungefär som när ni har BH på er och låter ena BH-bandet glida ned lite sexigt över ena axeln. Då kan ni dra ned shortsen där fram lite till.

Cykelbyxor med hängslen
roding skrev:
> Hmm.. så man skall helt enkelt gå på det som man känner funkar bäst..

Vad är det för radikalt fritänkande? Det måste skapas en tråd med massor av alternativ, jokrar och utröstningar! Inte ta egna beslut, uj-uj-uj!

Cykelbyxor med hängslen
Oj, ursäkta mig!
Menade självklart inte att jag skulle ta ett eget beslut, fel av mig.
Kommer att böja mig för vad den stora massa på happy tycker, egen vilja är överskattat säger min chef..

Cykelbyxor med hängslen
Oggler skrev:
> Jag tycker det är svårt att hitta brallor som
> sitter bra utan hängslen. Men rent generellt
> tycker jag det är bättre med ett par bra brallor
> utan hängslen. Hängselbrallor har en tendens att
> täcka ganska stor del av bålen vilket är
> obekvämt när det är varmt. Lika så på ryggen.
> Sedan gillar jag inte draget över axlarna.
> Hängslena borde vara justerbara på
> hängselbrallor.

Exakt så. +1!

Cykelbyxor med hängslen
Oggler skrev:
> Jag tycker det är svårt att hitta brallor som
> sitter bra utan hängslen. Men rent generellt
> tycker jag det är bättre med ett par bra brallor
> utan hängslen. Hängselbrallor har en tendens att
> täcka ganska stor del av bålen vilket är
> obekvämt när det är varmt. Lika så på ryggen.
> Sedan gillar jag inte draget över axlarna.
> Hängslena borde vara justerbara på
> hängselbrallor. Jag har provat och sätta ett par
> vanliga hänglsen på brallor med taskig resår,
> det funkade det med.

finns ju byxor där hängslena ä i perforerat tyg. brukar kyla rätt bra. o det där me draget i axlarna, det beror ju på vad för byxor man har :D

Cykelbyxor med hängslen
Jag har några av varje, föredrar nog hängslelöst p g a pinkeriet, men när resoren börjar bli matt efter 25 tvättar är det jobbigt att dra upp hela tiden. Sen med hängslen, med ljusa tröjor syns svarta hängslen genom tröjan, så välj byxa med vita hängslen om du nu ej bara använder svarta tröjor.
salve

Cykelbyxor med hängslen
s skrev:
> Hängslen som inte drar i axlarna måste ju vara
> fullständigt meningslösa. Eller?

Fråga ett skinhead.

Cykelbyxor med hängslen
s skrev:
> Hängslen som inte drar i axlarna måste ju vara
> fullständigt meningslösa. Eller?

bara för att de sitter bra, så innebär det ju inte per automatik att de måste dra så pass mycket att det känns konstigt när man står upp.

Cykelbyxor med hängslen
heffa1 skrev:
> knäet. Jag går av och drar ned lite där fram,
> eventuellt får man luta sig lite framåt för att
> kunna dra ned tillräckligt.

Enligt Stilpolisen ska byxbenen sluta 2/3 ner på låren och vara så lagom tajta att man kan dra upp dom till 1/3 av lårets längd. Och Enligt UCI skall en manlig cyklist ha en penis som räcker ner till 1/3 av lårets längd + 12mm för att undvika pinsamma spill.

Cykelbyxor med hängslen
heffa1 skrev:
> knäet. Jag går av och drar ned lite där fram,
> eventuellt får man luta sig lite framåt för att
> kunna dra ned tillräckligt.

Vaddå? Man har den ju hängandes en bra bit ner vid benet från början. Bara rulla upp lite.

/FBUser

Cykelbyxor med hängslen
Jag har precis köpt mina första bibs och måste säga att det är en stor skillnad. Ingen tendens till skavsår. Sömmen som håller ihop bensluten skaver en aning mot benet men det kan man fixa med lite kurirgtejp.
Mina heter Pearl izumi elite och jag rekommenderar dem starkt. 1200 kr tycker jag är relativt billigt också.

Cykelbyxor med hängslen
Fredreik skrev:
> Jag har precis köpt mina första bibs och måste
> säga att det är en stor skillnad. Ingen tendens
> till skavsår. Sömmen som håller ihop bensluten
> skaver en aning mot benet men det kan man fixa med
> lite kurirgtejp.
> Mina heter Pearl izumi elite och jag
> rekommenderar dem starkt. 1200 kr tycker jag är
> relativt billigt också.

Har faktiskt köpt exakt likadana och dom är riktigt sköna! :)
Men för att summera så kan jag säga att hängslen is da shit!
Byxorna sitter uppe bra och man behöver aldrig tänka på att dra upp dom + att cyklingen blir så mycket skönare med riktigt byxor!

Cykelbyxor med hängslen
Har du märkt något av sömarna nere i bensluten på insidan?
Jag har ju bara hunnit cykla en gång med dem så jag vet inte om det är något premanent.

Cykelbyxor med hängslen
Sahlin skrev:
> Byxor??

Byxor med hängslen är ämnet som diskuteras här.
byxor med hängslen kallas även "BIB-byxor"

Tillbaka
Topp