Cykelcross för en stockholmspendlare?

h-man

Medlem
Tjena,
Ska börja cykla till å från jobbet (ca15km enkel resa)i centrala stockholm
Har aldrig ens suttit på en racer men:
*jag vet att jag vill ha nåt lättare/snabbare/smidigare än en MTB m slicks
*jag tror inte en racer håller för mig.Är tung,"slarvig"cyklist som kommer passera en massa hål i marken, lite kullersten och ett par trottoarkanter på väg till och från jobbet.

Är en cyclocross den optimala hojen för mig? Tips om nån butik i Sthlm som har någorlunda sortiment? Hybrid känns både trist och svensson - snälla säg att det inte är ett bättre alternativ

En ny fräsh cyclocross är perfekt som pendlarhoj (om man kan ha den inomhus på jobbet).
Då har du, till skillnad från med en racer, plats med skärmar på vintern/hösten/våren/största delen av sommaren.

Jag är med på Mytis argument men måste ändå ställa mig frågande (eftersom jag oxå håller på med att leta fram en ny pendare). Om nu argumentet för en cross är möjligheten att få på skärmar inför hösten, borde inte nackdelarna med att pendla i innerstaden med bara Bockstyre vägas in oxå? Om det nu är en nackdel, men det jag kört racer i stadstrafik gjorde att jag upplevde det som lite marigare.

Frågan dök ju upp i en annan tråd, och då tipsade Johan A och Kaijan om följande:

http://www.cotic.co.uk/product/roadrat.html

Cotic RoadRat, dvs en Mtb med 28" hjul. Borde inte det vara en bättre pendlare då man kan få både 28", skivbromsar, skärmar och rakt styre?

Stampe: Nej. (: Men om man köper t.ex. Columbusen som jag tror Bruse tipsar om så har den ju extra bromshandtag som går att använda även om man har händerna uppe på styret. Kanske blir smidigare i stadstrafik beroende på hur man brukar köra och så.

Alla cyklister är absolut rörande eniga om att cx (på förslagsvis CykelCity el ECI) är suveränt överlägsnast alla andra transportmedel . Kop det bästa du har råd med du kommer aldrig att ångra dig.Så då var den tråden avklarad...

Men vadå Staine, vad är argumenenten? Visst säljarna säger det, men en säljare säger allt som får prylarna att gå. (okay, olika säljare är bättre och sämre, såväl cykelförsäljare som säljare av IT-system)

Vad är fördelen? Möjligheten till skärmar? Sittställningen? Möjligheten att få på dubbdäck? De flesta argumenten verkar ju ställas mot en racer, dvs mer användningsområden. Men en Mtb most med 28" får ju även den in dubbisar och skärmar, dessutom med bättre bromsar.

Kan man köra med bockstyre i skogen måste det väll gå i stan?
Det har funkat denna sommaren för mig i vart fall. Och då utan sådana där extra bromshandtag. Jag har mer problem med att roliga däck sällan är samma däck som tål glas och annan skit.

Skärmar hit och skärmar dit. Kan man väl sätta på alla cyklar. Men: Du kan alldeles utmärkt rejsa med en cross. Förutom allt annat. Köra i skog. Trappor. Åkrar och ängar. Sveavägen. Det enda den int klarar är väl att gå till affärn o handla själv.

Den perfekta pendlarhojen har inte cantileverbromsar. Jag har en cross med cantisar och fast bromsarna är lätta att justera är det bra träligt. På vintern är det än värre. Cantisar käkar desutom fälgsidor. Till nästa vinter, om jag får arslet ur vagnen, blir det mekanisk skivbroms fram. Skulle jag bara cykla i stan skulle jag nog inte välja bockstyre utan att ha de däringa lättinggängliga extrabromsarna. Det ju finns fina mustachestyren att slänga på om man tycker rakt styre är för svennigt på en cykel med stora hjul.

staine skrev:
-------------------------------------------------------
> Alla cyklister är absolut rörande eniga om att
> cx (på förslagsvis CykelCity el ECI) är
> suveränt överlägsnast alla andra transportmedel
> . Kop det bästa du har råd med du kommer aldrig
> att ångra dig.Så då var den tråden avklarad...

Absolut inte, nu är ju jag inte en cyklist utan mer ett prylgalet fetto men jag skulle iaf ta en hoj med skivbromsar, så då var den tråden avklarad!!

Hmm, inte blir jag klokare i mitt val heller. Har ju bl.a. kollat på Focus Cross

product_cyklar_focus_mares2007-1.jpg

och inser ju att visst det är en bra hoj med bra användningsområde, men är det rätt hoj för att pendla i stan med? Precis som SuperApe och Johan A säger så känns det lite fel att köpa en cykel med Cantileverbromsar, något man lämnade i förra årtiondet. Alltså måste plussidan med andra argumet för en cross vara otroligt stora, och det är just dessa jag försöker hitta.

En cross med skivbromsar likt MarkusF vore ju visserligen kanske det optimala, men då blir det till att bygga själv. Kul visserligen men lär ju inte klart förrens till hösten....

Grabbar, grabbar...valet av pendlingscykel beror väl en hel del på hur ens pendlingssträcka ser ut?!? Bor man centralt och mest håller till bland bilar vill man nog ha en helt annan cykel än om man bor ett par mil utanför stan och mest håller till på lugna, fina och spikraka cykelbanor.

Jag bor långt utanför stan och kommer därför köpa en Focus Cross senare i år...bara så att du vet, Stampe.

Blir fundersam över detta.

*jag tror inte en racer håller för mig.Är tung,"slarvig"cyklist som kommer passera en massa hål i marken, lite kullersten och ett par trottoarkanter på väg till och från jobbet.

Skillnaden i tålighet mellan en cross och en race är nödvändigtvis så stor. Går man till yterligheterna (tävlings racer ~ 8-9 kg och stål cross typ surly)ja annars nej vilket du skall ha i åtanke. Tunna crossdäck skydar inte särskilt bra mot genomslag.

Jag hade köpte en sån här om jag va du.

<http://www.surlybikes.com/crosscheck.html>

Köpes i sverige här <http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artgrp=246&artnr=SURLY065-42r&limit=000&extra=000&avd=2&varumarke=000&btg=0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=>

Väldig skillnad i komfort med 45 mm däck istället för ~30 mm plus att det fin möjlighet för pakethållare om man vill ge sig ut på långtur eller tröttnar på att bära ombytet på ryggen.

-Åke

Jag har tagit mig igenom 3 cyklar innan jag hittade rätt. Användningsområde: i stan, lite landsväg, tuggar cykelbanor och kullersten och innerstadstrafik och bonnlandetväg med samma frenesi, året runt och olika mycket mil beroende på liv. Istället för bil buss tunnelbana pendeltåg spårvagn sparkstötting.

Och det blev en cyclocross.
Den är lätt, den har bockstyre, den är tålig.

Nackdelar:
-Den har väldigt kort hjulbas, vilket jag tror är skälet till att om jag svänger skarpt kan jag slå i tårna i hjulet, eller snarare skärmen, vilket resulterar i tvärstopp. Alltså får jag tänka på hur jag levlar så jag har främre foten i kurvan innersida. Det gör den osmidigare än den hade behövt vara. Nästa mekar tilltag är att se om det skulle räcka att stta en ramfast skärm istället.
-Den har 9-delad kassett, vilket gör att den inte är så tyst som jag skulle önska. Det kommer jag att bygga bort när det är bytesdags.
-Tyvärr fälgätarbromsar, fattiga personer har inte råd att vara ekonomiska och köpa skivor. Extra bromshandtag monterade jag själv, men använder extremt sällan.

Ska jag ta trappor och tekniska stigar föredrar jag helt klart mtb:n, men det beror kanske på min oskicklighet.

Innan prövade jag först en långfärdare (crescent niak), ett nybörjarmisstag som byggde på tanken "jag ska ju cykla långt". Den var 15 kg tung, hade lång hjulbas för att få plats med packväskor, hade rakt styre. Jag greppade inte att man inte bytte styre lika enkelt som på min vitblå racerwannabe från -87.
Nästa blev en nishikihybrid, enda felet på den var att den hade rakt styre. samt att den var för liten, men det var ju inte cykelns fel.

Ah, nu börjar det dyka upp bra argument här! Tackar för det, det är jättebra/kul!

Magnus/Sungam, hur långt är det du har till jobbet (när du nu är åter från pappaledighet)? Och varför "duger" inte dagens racer? Köper du cross måste jag ju oxå ha det, avdelningens chefer måste väl hålla jämna steg med kollektivet? ; ) Har ju just av den anledningen precis köpt racer...

Ratatorsk: Intressant att höra dina erfarenheter!. Det korta avståndet till framskärmen lät ju mindre kul, är det just din modell måntro eller är det vanligt på crossar?

Slänger in fyra ganska olika alternativ från fyra amerikanska tillverkare:

Kona Paddy Wagon (6400 kr)
Specialized Sirrus Elite (9000 kr)
Surly CrossCheck (9390 kr komplett på CC)
Trek Portland (dyr ...)

"Ratatorsk: Intressant att höra dina erfarenheter!. Det korta avståndet till framskärmen lät ju mindre kul, är det just din modell måntro eller är det vanligt på crossar?"

Jag har bara prövat min, (mer än provtur utanför butik) så jag vet inte. Är det någon mer som delar erfarenheten, happyister?
Sommar känns den väldigt racig, eller racig nog för mig som tycker mer än 50 är för fort, vinter slänger jag på dubbdäck vilket gör lite traktor av den, men en traktor tar sig ju fram.

Så här ser min ut. Har bytt styrstam till en som fick upp styret ca 3 cm, upptäckte till min förvåning att det fanns en gräns för hur framåt jag ville sitta, och den gränsen går vid magsmärtor.

Bilagor

• DSC07379.JPG
    DSC07379.JPG
    58.6 KB · Besök: 16
Roadraten är riktigt fin, går dessutom att sätta skivor på den. Om man vill, och bockstyre för den delen om man envisas med det. Tycker den ser klart schysst ut och riktigt snabb ut.

Just när man cyklar mycket i stan tycker jag det är viktigt att få en mer upprätt position för att andra trafikanter (bilister till exempel) ska se en bättre. Vet inte om det är en Cotic Roadrat då de skriver att den är låg och lång.

Jag har inte testat cross, men det verkar vara en omtyckt cykeltyp.

Som pendlare i stan skulle jag rekommendera en stel mtb: rakt styre för översikt och
hanterbarhet, 26 tums hjul för kvicka manöver på gator och cykelbanor. Med lite mer
landsväg på pendelsträckan skulle jag överväga 700C hjul istället (och kanske bockstyre).

Helst en ram som kan ta bägge hjulstorlekarna, tex Roadrat som nämndes ovan, eller
min egen Scott Sub. Ramar för 26 tums hjul kan ta 700C hjul med adapter för V-bromsen,
eller byte till caliperbromsar eller såklart skivor.

Självklart skall en pendlare ha plats och fästen för skärmar, och ta breda däck.

/B

Stampe skrev:
> Ah, nu börjar det dyka upp bra argument här!
> Tackar för det, det är jättebra/kul!
>
> Magnus/Sungam, hur långt är det du har till
> jobbet (när du nu är åter från pappaledighet)?
> Och varför "duger" inte dagens racer? Köper du
> cross måste jag ju oxå ha det, avdelningens
> chefer måste väl hålla jämna steg med
> kollektivet? ; ) Har ju just av den anledningen
> precis köpt racer...

"Precis köpt racer"?!?!?!? Vadå, släng upp en bild och uppdatera profilen, BUMS!

Jag har 23 km till jobbet och dom första 18 km är fin cykelbana, sedan börjat helvetet på Götgatan...
Nu är jag ingen erfaren året-runt-pendlare, men jag undrar hur det är att cykla sen höst/tidig vår med en racer som man är väldigt kär i. Då kan jag tänka mig att en mer tålig hoj med grövre däck är bättre lämpad.

Dessutom så har min cykelhandlare i Tyresö, TCM, sagt att en racer inte håller för en Hamax barnstol, medan en Focus Cross skulle göra det. Ytterligare ett skäl för en småbarnsförälder som vill göra långa utflykter med cykel.
För övrigt är Hamax Siesta det näst bästa jag köpt på senaste tiden efter Comhems PVR-box... ;-)

Efter att ha kört cx ett tag kan jag inte annat än rekommendera, grymt kul och allsidig cykel. Har kört vätternrundan, 08XC, parkrace, träningsrundor på asfalt och i skog m.m. samt kört som pendlarhoj alla årstider. Enda gången jag inte hade kul var när jag skulle försöka hänga med några som körde heldämpat, tror det var på Blågröna i Hellas. Å andra sidan var jag sjuk då.

På min hoj, Cannondale -02, uppstår läbbiga vibrationer i framgaffeln vid hård bromsning. Är det priset man får betala för att gaffeln är gjord lite flexigare, mer stötupptagande? Cantisarnas fel? Styrlagret?

Canti-fritt:
Kona Sutra http://www.pedalogerna.com/product_info.php?cPath=8_90_92&products_id=693
Kona Dr. Dog http://www.pedalogerna.com/product_info.php?cPath=8_90_91&products_id=686

nja, hellre C-dale http://www.cannondale.com/bikes/07/cusa/road/cyclocross/model-7XR2C.html

/Ola

DBS skrev:
> Är det priset man får betala för att gaffeln är
> gjord lite flexigare, mer stötupptagande?

Förmodligen inte.

> Cantisarnas fel? Styrlagret?
>

Förmodligen inställningen på någon utav dem, troligast styrlagret.

Cross är det som gäller om man vill ha en sittställning som är bekväm för lite längre pendlarsträckor. På vintern fungerar Nokian W240 feta dubbdäck och nu har jag Schwalbe 25 mm som rullar lätt och är väldigt punkaresistenta. Dessutom är det kanon om man skjutsar barn ...

Tycker Uncle John är snygg - matchar Fredrikshofs färger också!

Bilagor

• Isabella on a bike.jpg
    Isabella on a bike.jpg
    112.8 KB · Besök: 13
mytomspunnen skrev:

> > Cantisarnas fel? Styrlagret?
> >
>
> Förmodligen inställningen på någon utav dem,
> troligast styrlagret.

Tycker ju i o f s att jag har skruvat/justerat ett antal ggr utan att det blivit ok.
Blir kanske bra om jag byter till Paul-cantisar och King-lager.

/Ola

DBS skrev:
> mytomspunnen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > > Cantisarnas fel? Styrlagret?
> > >
> >
> > Förmodligen inställningen på någon utav
> dem,
> > troligast styrlagret.
>
>
> Tycker ju i o f s att jag har skruvat/justerat ett
> antal ggr utan att det blivit ok.
> Blir kanske bra om jag byter till Paul-cantisar
> och King-lager.
>
> /Ola

Lite mer lutning på klossarna kanske skulle minska vibrationerna?

"På min hoj, Cannondale -02, uppstår läbbiga vibrationer i framgaffeln vid hård bromsning. Är det priset man får betala för att gaffeln är gjord lite flexigare, mer stötupptagande? Cantisarnas fel? Styrlagret? "

Jag hade också det problemet. Jag hatade det. Visade sig att ena brompinnen satt lite löst. Epoxylimmade dit den. Nu är den lugn och fin. Gå igenom alla delar och försök se om något glappar. Det är definitivt någonting med bromsarna. Du kan ju prova att dra på en sån bromsbooster hästsko för att styva upp det hela.

DBS skrev:
> Tycker ju i o f s att jag har skruvat/justerat ett
> antal ggr utan att det blivit ok.
> Blir kanske bra om jag byter till Paul-cantisar
> och King-lager.
>

Om det är bromsarna eller styrlagret som strular blir det nog bra om du byter till nytt styrlager och nya bromsar, t.o.m. om det står Paul eller KING på dem.
Men troligt är att det blir lika bra om du justerar bort det där glappet det förmodligen är någonstans.

För det första:
Glappar styrlagret?
Detta kontrollerar man genom att nypa åt frambromsen med ena handen och hålla andra handen runt där gaffelstyrröret kommer upp ur styrlagret. Nu ruckar du cykeln fram och tillbaka. Minsta glapp kommer bli tydligt på det här sättet. Justera bort det i sådant fall.

Om inte styrlagret glappar kanske bromspinnar sitter lösa? Bromsarna kanske inte sitter ordentligt påskruvade? Någon led har kanske börjat glappa på bromsarna? Hjullagret glappar och behöver justeras etc...

Summa sumarum:
Hitta glappet först innan du försöker köpa bort problemet.

Ojoj, vilken respons. Verkar vara ett ämne som berör. Tack för synpunkter så här långt

Lite mer info och följdfrågor.

"Slarvig" = jag drar över trottoarkanter lite för hårt för vad som är hälsosamt för hjulen.

Jag tror inte jag kommer ha nåt behov av rakt styre. Min resväg är ganska rättfram utan särskilt mkt kryssande mellan bilar o.likn. Menar ni att man kan montera extra bromshandtag som sitter som på ett rakt styre på ett bockstyre?

99% av sträckan går på cykelvägar så det finns inget direkt behov av att sitta upprätt för att kunna se och/eller synas. Jag är dock stel som ett kylskåp i ländryggen så jag är inte sugen på en maximalt ihopkrupen ställning.

Jag är lyckligt ovetande om det mesta vad gäller cykelutrustningsfetischism och tänkte försöka se till att det förblir så. Några andra stora beslut som ska fattas ang utrustning, komponenter osv?
Cantis eller skivbroms? Sist jag köpte hoj fanns det bara ett alternativ (canti alltså) och det verkar som om folk fortfarande inte är riktigt nöjda. Jag vill ha nåt som är i princip underhållsfritt...

Tips om däcktyp och bredd? Nåt som är smalt och snabbt utan att bli för obekvämt och gör att jag slår igenom osv - max en uppsättning för sommaren och en för vintern

Surlyn på Cyclecomponents verkar trevlig. Är den så mycket mer robust och hållbar som de vill göra gällande på Surly?

Tackar för tipsen, mytomspunnen och bjby!
Styrlager (CaneCreek) och broms (Shorty 4) har jag försökt skruva åt/justera så gott jag kan. Bromsgummin har bytts några ggr. Kört på olika hjul. Det har aldrig blivit riktigt bra.

Ska göra en ordentlig vårgenomgång snart. Då får jag felsöka igen, har tex inte kollat bromspinnarna.

Däcktips: Continental Contact (28 mm) för sommar, Nokians 106-dubbade på vintern.

/Ola

PerryE skrev:

> Tycker Uncle John är snygg - matchar Fredrikshofs
> färger också!

Uncle John är oxå en av de ramar som har förberett för skivbroms väl?
Är alla Crossramar för 135 mm baknav eller finns det två Uncle John-ramar?
Vart köpte du din PerryE?

Förresten, finns dom i matchande färg för Spårvägen oxå? ; )

Skivbromsar är snyggt på MTB o fult på cx. Cantileverbromsar är tufft men sliter på fälgen så det blir ny varje år :( Dom har ju dock funnits i 100 år utan att skapa allt för mkt problem för amatörcyklister (såna som jag).
Däck Racing Ralph eller Fast Fred (Schwalbe)
Prylgalna fetton är oxå cyklister men har bara mindre att säga till om.

Jag köpte ram + gaffel direkt från Planet-X. Det är förberett för skivbroms bak men om man skall ha skivbroms där fram behöver man en annan gaffel. Ramen är för 135 mm men det märks knappt någon skillnad med min landsvägshoj. Kör med Frog-legs cantis - de biter väl inte helt perfekt och i vintras fick man ta det lite lugnt med dottern där bak - ganska långa bromssträckor. Emellertid är Frog-legs kanonsnygga och det är ju viktigast! Planet-X har ganska schyssta tillbehör - styrstammar, styre med mera men det blev lite fel vid min beställning; skulle ha helcarbon-gaffeln vilket de också levererat enligt packsedeln. Tyvärr hade de skickat den med alu-styrrör men i slutändan är jag nöjd - blev kompenserad och eftersom jag inte kapat gaffeln utan har 3 cm spacers (bekvämare ...) är jag glad att det blev fel i beställning. Dessutom är den gaffeln lackad i samma färger som ramen - vilket inte helcarbongaffeln är.

Finns ej i Spårvägens färger eftersom det blev för fult ....;)

Tack för infon PerryE!

Mao finns det lite alternativ för att man skulle kunna få till en cross med skivbromsar. Cyklar man som mig året runt till jobbet (nåja, inte alla dagar i veckan under vintern) känns fälgbroms fel. Dock tar jag nog och väntar med inköpet av en ny ram m.m tills jag provat Sungam´s kommande cross (läste du det nu Magnus ; ) ) och istället använder en Mtb-ram jag har liggandes i källaren ihop med lite annat jag har i lådorna. Efter att ha läst tråden där MarkusF visar sitt bygge inser jag att några grejer, t.ex. 28" skivhjul, skulle kunna återanvändas om det blir aktuellt.

Den upprätta sittställningen är dock något jag oxå efterfrågar för pendling i stan (blev påkörd på Horsgatan i februari, så jag vet att man måste både ha full fokusering och samtidigt en kroppsposition så man syns så mycket som möjligt) vilket talar för Mtb/rakt styre.

Men jag måste oxå erkänna att jag tilltalas av crossens breda användningsområde, men för min del är det pendling till/från jobbet som är huvudsyftet för mitt nästa cykelbygge.

Hur äckligt cool är den här som innerstadspendlare då? Jag har länge vart sugen på en bajsbrun karateapa, SS med fet skiva fram och Big apple... Vill ha!!!

karatemonkeyMHrs.JPG

PS. JTH kör en Nishiki Hybrid 601 som pendlare, men har också en tüsk cross för de verkligt snabba transporterna + svettoövningar DS.

Senast redigerad av en moderator:
Skärmar avsedda för 26 tum ser inte lite fult ut med 28 tums hjul.

Det är kanske svårt att hitta breda skärmar för 28 tum, liksom det
är att hitta smala skärmar för 26 tum.

Stampe:
"Den upprätta sittställningen är dock något jag oxå efterfrågar för pendling i stan (blev påkörd på Horsgatan i februari, så jag vet att man måste både ha full fokusering och samtidigt en kroppsposition så man syns så mycket som möjligt) vilket talar för Mtb/rakt styre. "

Det är ju just det som är fördelen med bockstyre, att du kan välja. Försök komma upp eller ner en dryg decimeter på 1 sekund med ett rakt styre. Inget annat styre har så många möjligheter att ändra grepp o sittställning. (det skulle vara de där fula kringlorna som skeppshult kör med, men de ser ju livsfarliga ut. Eller åtminståne som om de är ute efter att bryta av underarmar.)

h-man
"Menar ni att man kan montera extra bromshandtag som sitter som på ett rakt styre på ett bockstyre? "
Japp. Inte var det svårt heller, kostade ca150:-. Bild kan ordnas. Minns du 80-tals cyklarna, när vanliga standardcyklar skulle se ut som landsvägsracers? Då var konstruktionen ett bromshandtag som var ihopnitat med ett till bromshandtag, så man kunde bromsa både i bocken och ovanpå styret. Bild kan ordnas. Konstruktionen är lite annorlunda, men de funkar på samma sätt.

h-man skrev:
> Ska börja cykla till å från jobbet
> jag vill ha nåt
> lättare/snabbare/smidigare än en MTB m slicks
> *jag tror inte en racer håller för mig.Är
> tung,"slarvig"cyklist som kommer passera en massa
> hål i marken, lite kullersten och ett par
> trottoarkanter på väg till och från jobbet.

och

> Lite mer info och följdfrågor.
>
> "Slarvig" = jag drar över trottoarkanter lite
> för hårt för vad som är hälsosamt för
> hjulen.
>
> Jag tror inte jag kommer ha nåt behov av rakt
> styre.
>
> 99% av sträckan går på cykelvägar
>
>
> Tips om däcktyp och bredd? Nåt som är smalt och
> snabbt utan att bli för obekvämt och gör att
> jag slår igenom osv - max en uppsättning för
> sommaren och en för vintern
>
> Surlyn på Cyclecomponents verkar trevlig. Är den
> så mycket mer robust och hållbar som de vill
> göra gällande på Surly?

Om du vill ha ett 'komplett' alternativ till Surlyn så har Stevens en mycket intressant cykel:
Stevens Gran Turismo för 11995kr (inkl hyfsade hjul och 105 STI)och en vikt på 10,8 kg inkl skärmar och pakethållare
gran_turismo_std.jpg

Större bild här: http://www.stevensbikes.se/bilder/Touring/images/gran_turismo_schraeg.jpg

Den skall tom ha de xtra (CX)bromshandtagen uppe på bockstyret och levereras med 32mm däck som tillsammans med de tåliga hjulen borde vara en bra grund för problemfri cykling över trottoarkanter och genom Stockholms trasiga asfalt.

Läs mer här
http://www.stevensbikes.se/StevensTrekking.htm
och
http://www.stevensbikes.de/2007/index.php?bik_id=204§=equipment&lang=en_US
(varför blir det inte en klickbar länk?)

Men

/Håkan

ratatosk skrev:
Försök komma upp
> eller ner en dryg decimeter på 1 sekund med ett
> rakt styre. Inget annat styre har så många
> möjligheter att ändra grepp o sittställning.

Mycket bra poäng där, noterat!!

Den där stevenshojen hade varit den ultimata pendlar/touringhojen om den hade haft mekaniska skivor. Annars är den tillsynes nästintill perfekt.

Cotic Roadrat ser onekligen schysst ut, ffa om man mest håller sig inom tullarna- var hittar man en sån i Sverige? Nån butik i Sthlm som har en inne så man kan känna lite på den.

Jag kommer dock främst köra cykelväg utanför city och då verkar det som om en cross funkar bättre. Hmm, man kanske skulle ta en av varje ... (jag bor trots allt i stan idag)

Tillbaka
Topp