Cykelcross för en stockholmspendlare?

Den här vill jag ha till pendelhäck!

NilsSandin-2.jpg ht=544

/STEFAN

Senast redigerad av en moderator:
Jag kan se lite risker med att bara ha frambroms om man ska cykla på vintern? Är det bara jag som då (om än rätt sällan) använder bakbromsen mer än frambromsen?

Jag köpte en Focus Cross Expert förra veckan och cyklat till och från jobbet på den och är mer än nöjd. Grusväg, asfalt, stötig skogsväg har inte varit några problem för cx:en.De extra bromshandtagen uppe på styret gör cykeln mer lättmanövrerad tycker jag och jag kan tänka mig att de fungerar bra i stadstrafik. Jag var ute i söndags med sex racercyklister och det var inga som helst problem att haka på dem trots nabbade 35 mm däck. Allsidighet är väl ett bra ord att sammanfatta en cx med. Köp!!!

Som info kommer vi att inom kort få hem en laddning ramar och även några Roadrat kpl. cyklar från Cotic för svenska marknaden .
Roadrat'en har varit slut hos Cotic i England men Cy får in en ny leverans inom kort .
Vårt pris matchar priset i England trots vår 7,5 % extra momsnivå jmf. med England.

Intressant Sivert!

Med vilka gafflar kan ramkitet fås? (med tanke på PerryE:s inlägg om att en icke-skivdiskklar gaffel ingick i hans ramkit)

Roadrat ramen är ju komplett med gaffel med både fälgbromspinnar och discmountfäste .
http://www.cotic.co.uk/product/roadrat.html
Får väl se hur det utvecklar sig, jag måste ju köpa en viss volym vid varje leverans för att Cotic ska vara intresserade av vidareförsäljning, om jag inte har en ram hemma vid ett tillfälle och jag behöver köpa på mig 10 ramar varje gång för att jag behöver 1 viss modell/storlek men det ordnar sig väl om världen består annars spelar det kvitta................
Sedan är det väl tänkbart att det går att få fram en Pace Rc 31 disc gaffel även till Roadrat'en .

Tycker att det fungerar ganska bra med Canti-bromsar - i morse var det ju lite blött men då får man köra lite mjukare och bromsa i god tid bara. Enkel, tidlös design samt lågt pris. Skulle personligen inte ha skivbromsar på en pendlarhoj - men det är ju bara min åsikt. Tyckte inte det fungerade bra med extra bromshandtag - plockade bort dem efter ett litet tag eftersom jag inte lyckades få bort extra friktionen - dessutom är det jättefult!

Så - köp en Planet-X eller Focus!

Roadrat som ram-kit kostar 4100- ram och gaffel är vad som ingår där.
Den kompletta cykeln går på 9895-.
Det är några månader sedan jag gjorde klart med Cotic om försäljningen på Sverige och eftersom de väntade in den kompletta cykeln under våren så bestämmde vi att jag väntade in leveransen till Roadrat'en fanns i lager.
Det är ju på gång nu i början av maj och jag tar gärna in beställningar eller indikationer om önskemål på storlekar på cykel ekller ramar.

Planet X / On-One har ju i stort sett varit slut på lagerramar / cyklar de också en tid men jag har ju lite On-One Inbred 26" och 29" S-S i lager liksom Kona Unit / Unit 2-9 alla i 18" storlekar.

Va tusan har du hittat på nu Johan?? Den lär ju iaf kunna stå parkerad utanför jobbet, för ingen vill väl stjäla den där?!?

Focusen jag tittat lite på (Mares Cross) var ju helt slut i -07:or så det löste ju sig lite av sig själv. Nu har jag nog cyklar så att jag klarar mig att pendla fram till hösten, men då lär det införskaffas nåt nytt. Som det lutar åt nu blir det antingen ett Cross-bygge med skivor eller nåt liknande RoadRat:en med skivor. Som synes, jag vill ha skivor på min pendlare... ; )

Tråden har varit mycket bra, mer sånt här!

coticen är nästan lite för bra för att vara sann. Vinterpendlare med skivor, en cafe-fixie och en vätternmaskin i ett. Kinderägg country, typ. Jag behöver bara samla ihop 8 tusen burkar på vägen hem idag. =)

Jag sa det förut och jag sa det igen. Ring till Sivert och skratta i vinter då ALLA cyklister som är absolut rörande eniga om att cx (på förslagsvis CykelCity el ECI) är suveränt överlägsnast alla andra transportmedel inte får stopp på sina cyklar när dom behöver det.

Stampe skrev:
-------------------------------------------------------
> Har dom vänt gaffeln bak och fram på en
> promotionbild från tillverkaren?!!?
>
> http://www.cotic.co.uk/product/interface/roadrat/g
> allery/mainpic_09.jpg

Nej, varför tror du det?

Jag antar att du tror det pga skivbromsfästets placering men det skall vara så. Tänk på var kraften är riktad vid hård imbromsning...

Japp, annars är den specad för att komma nära moppen när man kör velodrom? Var kan du hitta en cykel med så många områden? Allt från velodromtävlingar till vinterpendlare...

mytomspunnen skrev:
>
> Nej, varför tror du det?
>

> Jag antar att du tror det pga skivbromsfästets
> placering men det skall vara så. Tänk på var
> kraften är riktad vid hård imbromsning...

Jaa, det var därför. Borde inte kraften nu bli UT/BORT från gaffeln, medans om fästet suttit bakom så hade det inneburit att kraften från bromsningen tryckt oket mot gaffelbenet? Tryck istället för drag typ.

MatsS skrev:
> Om nu cantisar inte är bra, vart köper man
> mekaniska skivbromsar som fungerar med racer
> stireglage?
>
> /Mats

Här t.ex:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=1025

Dryga 350:- per ok.
Dock vet jag att det var något kring utväxlingen som behövde justeras. Jansson99, var är du? Du gjorde väl så här på ditt "fulcrossbygge"?

Stampe skrev:
> om fästet suttit
> bakom så hade det inneburit att kraften från
> bromsningen tryckt oket mot gaffelbenet?

Det är inte oket man inte vill skall lossna. Det sitter rätt bra. Det viktiga är att hålla hjulet kvar i dropouten.

Daner skrev något (om jag förstod det rätt) om att trots det att navet pressas upp i dropouten (bra) så innebär det dock att kraften på bromsbeläggen blir utåt från bromsoken och inte inåt. Jag tolkar det som att det i någon extrem värsta situation så skulle bromsbeläggen kunna lossna ur bromsoken typ.

david_v skrev:
> Jag tolkar det som att det i någon extrem
> värsta situation så skulle bromsbeläggen kunna
> lossna ur bromsoken typ.

bromsbeläggen sitter fast mellan skivan och kolven när man bromsar.. =)

Just för bromsbeläggen spelar det öht ingen roll eftersom de alltid trycks åt samma håll av skivan (relativt oket). Skivan är ju rund....

Vad är fördelen med en sådan där focus cross över en racer då? Att man kan cykla omkring på stigar o grejer med den också? Hjul o så pallar det?

Blir det mycket dyrare om man köper lösa delar för att få skivbromsar o grejer som ni snackar om?

Kul att min tråd lever vidare.

Mm, jag gillar också Roadratkonceptet ju mer jag tänker på det. Synd bara att det blir lite väl saftigt pris om man vill ha skivbromsar och 9växlar bak.

Har ni tips om alternativ ram m liknande användningsmöjlighet (som då alltså kostar lite mindre)?

Eller ska jag satsa på cantileverbromsar istället (och ung hur mkt sparar jag på det isf)?

Den ska användas som asfaltspendlare till 90% (och jag har ingen riktig koll på vad som hänt på prylfronten sen min ögonsten som nästan var uppgraderad till XTprylar rakt igenom blev stulen för 10år sen)

WG: Den sista där var riktigt fin.

aliquis: På en Focus cross eller annan cross får du plats med större däck och skärmar. Det får man inte plats med på samma sätt på en racer. Det är största skillnaden. racer och crosshjul är oftast samma så de håller lika bra.

Jag pendlar på en riktig racer från Löddeköpinge in i centala malmö varje dag. 2 mil landsväg/cykelväg som sen övergår till 7 km stadstrafik. det går hur bra som helst.

Jag får se hur jag gör framåt hösten men det lutar år en CX.

/Jerker

Jag kör på en helstel Marin Muirwoods (stålram) som jag har satt BB5:or på och alternerar mellan slicks och dubbar/skärmar. Funkar finemang på alla sträckor i alla väder och kostade i sammanhanget i princip ingenting. Skulle utan problem ta 28"-hjul med slicks.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp