cykelcross på mtb långlopp

Multiman

Medlem
Med de nya reglerna där det tillåts 29" på mtb tävlingar så borde den genomsnitliga åkaren vara snabbare på en cykelcross fast med "vanligt" styre och mtb växlar.

Är det någon som kör så?
Terrängen verkar lätt och ganska mycket grus och asfaltvägar där en cykelcross borde vara snabbare med smalare däck, detta vid torrbana är de blött så är det säkert annat.

har du själv kört något långlopp? de flesta som argumenterar för CX på långlopp verkar vara de som kikar på bilder och bedömer banan utifrån detta, de flesta som kör långlopp verkar trivas ganska bra med att köra på en riktigt MTB.

Icke! Förutom tidigare nämnda "cykellopp" som jag tyvärr inte kört.

Efter 5 timmar på Finnmarksturen med Schwalbe RR 2,2 och heldämpad, att byta det mot en CX finns inte på kartan, gör ont ändå :-)

Iofs så är jag ett gammalt tjocko men ändå.

Nej, jag har inte kört något av långloppen lite för ny på sporten ännu.
Men jag har kört delar av Långabillinge banan och vad jag har hört av några som tävlar är att den skall vara den mest tekniska banan långloppscupen.
Jag frågar för att få en debatt om detta.
vad är nackdelen med en cykelcross mer än att de är helstela vilket några av de tävlande kör på ändå. Samt att de snabbaste på loppen vinner pga att de helt enkelt har bäst kondition.

nackdelen med cx på långlopp jämfört med helstel mtb är bromsverkan och luftvolym i däcken. Är man inte riktigt duktig teknisk så kan man spara en hel del energi på mtb och dämpad gaffel, energi som man kan ta i med istället för att slita ut sig med.

Det är nog bara på MTB-vasan som det lönar sig med en cross och det visade ju också Darvell, men han kanske hade vunnit även med en mtb

Jag har i år både kört Mörksuggejakten och Cykelvasan på min CX utrustad med 29-er däck (Racing Ralph 29*2,25). Det går fort och smidigt både på grusväg och i skogen, där jag ju har hjälp av att ha större luftkammare än mina "vanliga" CX-däck (även de RR, men då i 28*35). Jag har även testat att cykla delar av Mörksuggan på de vanliga RR, och då blev det mindre kul i stöket.

Största nackdelen med CX har jag dock upplevt bromshandtagen. Det är rejält jobbigt för händerna att stå i handtagen när det är stökigt och nerförsbacke samtigt som man skall försöka bromsa, vilket det gör vid t.ex. köer på tekniska partier.

Tilläggas skall även att jag inte haft några bromsproblem, men då har jag även skivbromsar på min (En Singular Peregrine)

Multiman skrev:
-------------------------------------------------------
> Stampe vad har du för växlar och reglage för
> reglerna säjer väl att du endast får köra med
> rakt styre (ej bock)?

Precis som MZI skriver, jag har inte kört i tävlingsklasserna.

Stampe skrev:
> Jag har i år både kört Mörksuggejakten och
> Cykelvasan på min CX utrustad med 29-er däck
> (Racing Ralph 29*2,25). Det går fort och smidigt
> både på grusväg och i skogen, där jag ju har
> hjälp av att ha större luftkammare än mina
> "vanliga" CX-däck (även de RR, men då i 28*35).
> Jag har även testat att cykla delar av
> Mörksuggan på de vanliga RR, och då blev det
> mindre kul i stöket.
>
> Största nackdelen med CX har jag dock upplevt
> bromshandtagen. Det är rejält jobbigt för
> händerna att stå i handtagen när det är
> stökigt och nerförsbacke samtigt som man skall
> försöka bromsa, vilket det gör vid t.ex. köer
> på tekniska partier.
>
> Tilläggas skall även att jag inte haft några
> bromsproblem, men då har jag även skivbromsar
> på min (En Singular Peregrine)

Intressant med 29-erdäck på CX, mao så det passar det alltså alldeles utmärkt med 29-erdäck på CX-fälgar, dvs diametern är lika stor :)? Jag har liksom noll koll på 29:ers, borde väl ställa frågan i den andra tråden, "frågor man inte vågar ställa egentligen", men men :).

saltgurkan skrev:
> Intressant med 29-erdäck på CX, mao så det
> passar det alltså alldeles utmärkt med
> 29-erdäck på CX-fälgar, dvs diametern är lika
> stor :)?

29er = "700c/28" med bredd och volym".

Ramen/gaffeln sätter oftast begränsningen för hur breda/höga däck man kan ha. Fälgbredden kan också begränsa.

Jag körde CykelVasan förra året på CX och detta år på MTB.

Min reflektion är att med min ganska risiga teknik så var det bättre med MTB, trots lättåkt bana.

Jag upplevde att det var lättare att ligga på hjul när jag hade samma cykeltyp som dom dom flesta andra, eftersom jag då kunde välja samma spår som framförvarande i alla lägen och inte ständigt behövde riskera överraskningar...

oxr skrev:
> Om alla angav ETRTO-standard, med andra ord 622
> mm, vore världen en bättre plats att leva på.

F'låt.

Tyvärr är det ju ramen på en CX som förhindrar att man testar med lite annorlunda kombinationer, t.ex. 29-er däck. Min CX är ju i någon form av "monsterversion" gjord just med tanke på att få in grövre däck:

35214_412804132837_742437837_4458994_4161887_n.jpg

Stampe; Vad är det där för cykel? Loggan är så spejsad så jag kan inte tolka bokstäverna.

(ifall jag nu är bortgjord skyller jag i förväg på min lilla suddiga skärm)

Precis, en Singular Peregrine

Fantastiskt allsidig cykel, använder den till såväl långlopp som cykelpendling, Tour de Retard, Vinterturer runt Mälaren, dra cykelvagn med familjen eller fuska som racercyklist. Men lätt, det är den inte...

34783_416556012837_742437837_4550555_4083936_n.jpg

Tillbaka
Topp