Cykeldator + Powerbank

Strakka

Ny medlem
Cykeldator + Powerbank
Hej, jag undrar om det finns någon cykeldator av de större märkena som man kan koppla till en powerbank under cykling? Jag vill alltså kunna använda cykeldatorn medan den laddas...

Cykeldator + Powerbank
Går göra med både min gamla edge 800 och edge 520. Dock brukar jag bara snappsladda från powerbanken under fikapause - det räcker för mig.

Edge 520 räcker batteriet 40mil + om det inte är för kallt. Edge 800 med karta uppe räcker ungefär 30 mil på sommaren, 20 ungefär på senhöst/varmare vinterdagar. Så sällan man behöver ladda ute om man cyklar mest kortare rundor.

Cykeldator + Powerbank
20170520_153011.jpg

Edge 800 här med, funkar bra.

Cykeldator + Powerbank
Går fint på Garmin Edge 1000 också, men USB-uttaget sitter något dumt. Senast fick jag vrida den lite för att det skulle gå. Iaf, funkar tillräckligt bra. Beställde nyss en Anker PowerCore+ 10050mAh powerbank till just sådant där (lär räcka några dagar).

Cykeldator + Powerbank
Ladda och köra funkar inte med Edge 500 om man inte har spezialsladd utan datapinne. Likaså kan positionen på USB-porten vara en begränsande faktor om man har GPSen på stammen/styret vs "out front".

Garmin Edge 510/520/800/810/820/1000 + Explorer-versionerna ska gå att ladda under loggning.

Cykeldator + Powerbank
Ja just det. Orsaken till pauseladdning med 520 är uttaget sitter så att det med den moneringen jag kör med inte går ha kabeln i med gpsen monterad i fästet. Dock laddar den rätt snabbt så man får tillbaka ganska många % även på tämligen korta raster.

Cykeldator + Powerbank
Min 520 går alldeles utmärkt att ladda under loggning och powerbanken passar fint att ha i en ramväska och en kort usb-sladd räcker.

Cykeldator + Powerbank
Vad är 2025 års rekommendation på en bra, lätt och liten powerbank?
Vad är liten? Vilken kapacitet behöver du?

Om priset inte spelar någon roll:
Nitecore nb10000 eller annan valfri storlek

Om du är lite mer snål:
Någon från denna serie från Inui

Nitecore ska ju vara bra och lätta generellt, men dyra. Anker brukar också rekommenderas men har inte hittat några lätta modeller i deras sortiment.

När man köper från mer okända märken så är det viktigt att kolla upp den specifika modellen, men just Inui verkade hålla bra kapacitet till låg vikt. En Andersson från Netonnet gav mig ungefär 55% av specad kapacitet, den Inui jag länkat över 80%.

Cykeldator + Powerbank
Jag tänker i storlek runt 6000-6500 mAh, det finns som sagt en drös att välja på men jag är inte ute efter ngt billigt skit.

Min Goal Zero Flip 24 har gett upp andan så det kanske blir en till, 10 år höll den iaf.
Storleken på den är väldigt bra för att ha med i ramväskan.

Cykeldator + Powerbank
Jag provar en Ravemenlampa med Garminfäste som kan fungera som powerbank. Usb-C. Väger lika mycket som en Garmin Edge 530. Inte många Ah, men praktiskt fäste och bra mycket billigare än Garmin Charge.

Cykeldator + Powerbank
Jag har en SON Ladeluxlampa redan och den går ju att ladda med men jag vill inte ladda direkt till gps. Ladda på dagen och lysa på natten är tanken.

Cykeldator + Powerbank
Väger inte alla powerbanks ungefär lika mycket per mAh? Själva batteriet väger vad det väger, och viktskillnaden består i skal och elektronik typ. Men jag kan ha missuppfattat.
Näe det stämmer inte fullt ut, kan även finnas skillnader i själva batteri-cellerna. Jag jämförde ovan länkade powerbank från Inui och en från Netonnet med samma specad kapacitet och ungefär samma pris. Ganska stora skillnader i praktiken, skulle få minst 1 till 10-80%-laddning av min mobil från Iniu, till en lägre vikt.

Tillbaka
Topp