Cykeldator tips sökes

Cykeldator tips sökes
Hej alla!

Jag har varit ute på jakt ett tag efter cykeldator men blir inte riktigt klok på allt som finns. Idag har jag en enkel dator som endast mätare hastighet och distans. Jag vill gärna ha GPS funktion osv och köper gärna begagnat då den totala budgetn redan gått lite överstyr med cykel, kläder osv.

Tacksam för alla tips och om någon har någon cykeldator som man kan tipsa om / känner till något som dammar är jag gladligen intresserad över att köpa! :)

Med vänlig hälsning

Cykeldator tips sökes
För att kunna lägga tipsen på rätt nivå får du gärna berätta mer om hur du har tänkt att använda din cykelGPS
  • Skall det i första hand vara för navigering?
  • Eller skall det i första hand vara för träning?
  • Eller skall det i första hand vara för loggning av var du har varit med hastighet, höjd osv?
  • Eller vad?
Garmin är det märke som har funnits längst och har störst del av marknaden,
därför bör du har störst chans att hitta en sådan beg
En som under många år har skrivit mycket och detaljerat om olika "apparater" är Ray
+ en hel del mer, hans sida är läsvärd. Där borde du både hitta tips och kunna jmf olika "apparater"

Cykeldator tips sökes
Tack Håkan. För att förtydliga är min prioritering:
1. Loggning av träningspass med position och nyckeldata: höjdmeter, distans, fart osv. Kartfunktion önskas. Koppling till app eller liknande önskas.
2. Navigering vid nya rundor.
3. Klara av längre pass (upp till 12 timmar batteri)

Jag ska absolut kolla in på dina tips. Tack!

Cykeldator tips sökes
Tack Håkan. För att förtydliga är min prioritering:
1. Loggning av träningspass med position och nyckeldata: höjdmeter, distans, fart osv. Kartfunktion önskas. Koppling till app eller liknande önskas.
2. Navigering vid nya rundor.
3. Klara av längre pass (upp till 12 timmar batteri)

Jag ska absolut kolla in på dina tips. Tack!

Wahoo är ett minst lika bra alternativ till garmin.
Söker du begagnat titta efter Roam-modellen som uppfyller alla dina önskemål.

Cykeldator tips sökes
Navigering och kartfunktion fungerar väl bara hjälpligt på Roam och Garmin under 830...? Har själv en Edge 530 som köptes mycket för navigeringsfunktionen tycker det är för begränsat. Största begränsningen är om man behöver avvika från planerad rutt, t ex vid vägarbete eller om dragen rutt helt enkelt blivit fel. Då blir det oftast problem..

Hammerhead Karoo ser ju också intressant ut när det kommer till mer avancerade funktioner.

DC Rainmaker som länkas ovan har ju väldigt bra reviews, ägna några timmar åt det :-)

Vad du inte vill vara utan på en cykeldator som används för träning är "structured workouts", dvs möjligheten att bygga egna intervallpass du kan ladda upp till enheten. Men det finns numera på Garmin från 130+ och uppåt och förmodligen på alternativen också.

Cykeldator tips sökes
Navigering och kartfunktion fungerar väl bara hjälpligt på Roam och Garmin under 830...? Har själv en Edge 530 som köptes mycket för navigeringsfunktionen tycker det är för begränsat. Största begränsningen är om man behöver avvika från planerad rutt, t ex vid vägarbete eller om dragen rutt helt enkelt blivit fel. Då blir det oftast problem..

Hammerhead Karoo ser ju också intressant ut när det kommer till mer avancerade funktioner.

DC Rainmaker som länkas ovan har ju väldigt bra reviews, ägna några timmar åt det :-)

Vad du inte vill vara utan på en cykeldator som används för träning är "structured workouts", dvs möjligheten att bygga egna intervallpass du kan ladda upp till enheten. Men det finns numera på Garmin från 130+ och uppåt och förmodligen på alternativen också.

Roam leder tillbaka till rutt om man avviker från kurs av någon anledning. Ihärdigt.

Cykeldator tips sökes
Roam leder tillbaka till rutt om man avviker från kurs av någon anledning. Ihärdigt.
Tolkar ihärdigt som negativt här? Det är ju ganska viktigt hur det görs.. på min Garmin 530 leds man också tillbaka till rutten på ett ihärdigt sätt vilket blir jobbigt när man "vet bättre själv".

Det är ju inte som Google maps som routar om automatiskt om man tex missar en sväng. Är man van vid andra navigatorer upplevs ju det här rätt begränsande...

Cykeldator tips sökes
Tolkar ihärdigt som negativt här? Det är ju ganska viktigt hur det görs.. på min Garmin 530 leds man också tillbaka till rutten på ett ihärdigt sätt vilket blir jobbigt när man "vet bättre själv".

Det är ju inte som Google maps som routar om automatiskt om man tex missar en sväng. Är man van vid andra navigatorer upplevs ju det här rätt begränsande...
Fast cyklar man brevet så är det ju utmärkt att den leder en tillbaka till den rätta banan där man avvek.

Cykeldator tips sökes
Fast cyklar man brevet så är det ju utmärkt att den leder en tillbaka till den rätta banan där man avvek.
Jo där har du iof en poäng, men det är väl inte huvudscenariot för när man planerat en rutt. Skulle ju enkelt lösas med ett "tävlingsläge" för navigeringen om det är viktigt att följa en viss bana.

Tillbaka
Topp