Cykeldator utan GPS

Homealone111

Ny medlem
Cykeldator utan GPS
Hej söker med ljus och lykta efter en cykeldator med goda anslutningsmöjligheter för sensorer (ANT+, Bluetooth smart) med en bra display men helst utan GPS som bara fördyrar och drar en massa batteri. OM jag skulle cykla vilse så har jag mobilen med GPS i. Så Garmin går ju fetbort, alldeles för dyra och helt inriktad på GPS, Wahoo har väl GPS i sina mer avancerade men utan det hutlösa prispåslaget? Lezyne likaså? Idag kör jag med en VDO enhet som i o f s funkar bra men enbart med deras egna sensorer (HR, hastighet och kadens). Något liknande men med oberoende anslutning och kanske en något större display.

Cykeldator utan GPS
GPS-chip är nog så billiga att det inte driver kostnaden så värst mycket. Vill du spara batteri går det säkert på de flesta datorer att stänga av GPS-funktionen (funkar fint på min Garmin Edge 800 t ex, men den har 8-11 timmar driftstid även med GPS på så jag har den alltid på utomhus).

Cykeldator utan GPS
Wahoo elemnt mini,
12 månader batteri med CR2032 batteri
ANT+ med sensorer/BT Smart (alla olika märken)
Ingår speed-sensor för korrekt hastighetsmätning om du inte använder telefonens gps.
Kan som sagt kopplas med telefonen och få samma funktioner som elemnt
bolt.

Det enda jag kan se som den inte uppfyller för dig är större display, men de kanske man kan hoppa för det ringa priset av 899kr typ.

Cykeldator utan GPS
Lezyne är ju snorbilliga i jämförelse med Wahoo och garmin. Lezyne Super GPS 'year 10' 1400kr som gör allt som en garmin 520 utom färgskärm och karta. Navigering sker genom mobilen med Lezyne och då plottar den upp en linje på GPSen som du kan följa. 22 eller 24h batteritid, står båda på deras sida...

Aja, jag ska köra Lezyne i skogen så fort jag har en cykel. Innan dess så körde jag 500, 510 sedan 520. Det var smidigt att ställa in allt med mobilen.

Cykeldator utan GPS
BjornR sa:
Lezyne är ju snorbilliga i jämförelse med Wahoo och garmin. Lezyne Super GPS 'year 10' 1400kr som gör allt som en garmin 520 utom färgskärm och karta. Navigering sker genom mobilen med Lezyne och då plottar den upp en linje på GPSen som du kan följa. 22 eller 24h batteritid, står båda på deras sida...

Aja, jag ska köra Lezyne i skogen så fort jag har en cykel. Innan dess så körde jag 500, 510 sedan 520. Det var smidigt att ställa in allt med mobilen.

Du har inte hunnit testa den alls ännu? Funderar på en Lezyne Super, fast jag hade tänkt att ha den till landsväg också.

Cykeldator utan GPS
Mer än att ställa in den efter datafälten som jag hade på garmin, nej. Hittills är upplevelsen väldigt positiv, enkel att ställa in och prisvärd till vad man får. Garmin får man ju bara Edge 25 som är en riktigt snål enhet.

Dock är lezynes fäste ganska groteskt men håller datorn extremt bra. Garmin är det bara att nudda så faller den ur(överdrift men svårt att förklara hur bra lezyne sitter).

Cykeldator utan GPS
Toppen! Det handlar som sagt inte om några större summor med en Lezyne. Blir att beställa en sådan och se om det faller mig i smaken, jag lockas av enkelheten.

Cykeldator utan GPS
onmjer01 sa:
Wahoo elemnt mini,
ANT+ med sensorer/BT Smart (alla olika märken)
Nej, Mini fungerar faktiskt endast med Wahoos egna sensorer. Det är en dum teknisk begränsning som kommer sig av att de annars inte säger sig kunna garantera full funktionalitet genom både Mini och companionappen i telefonen.

Oberoende av dator så kan jag rekommendera en titt hos mount-shop-sun på eBay som tillverkar fästen för de flesta kombinationer av datorer och styren/stammar. Visserligen inte sett det i verkligheten ännu men beställde själv häromdagen ett fäste som passar Canyons integrerade ergostyre.

Tillbaka
Topp