Cykeldator

Orpon77

Ny medlem
Cykeldator
Fråga 1.
När man köper cykeldator, är det bäst att ha en trådlös eller med kabel. Kanske inte spelar någon roll.

Fråga 2.
Funkar clas Olssons cykeldatorer lika bra som de cykeldatorer som säljs i cykelaffärer.

Jag behöver inga avancerade funktioner.

Cykeldator
Jag är stenålders och kör med cykeldator på både pendlare och racer. Kör dessutom med med tråd eftersom jag har haft lite dåliga erfarenheter av trådlöst. Trådlöst är ofta klumpigare och drar mera batterier också.

På pendlaren har jag Clas Ohlsons hederliga gamla Sigma som de tyvärr inte säljer längre. Superbra för basic användande. Ser att de numera säljer VDO-dator för 99 pix. Vet ej om den är OK men VDO är väl inte helt sunkigt vad jag minns? Tyvärr trådlös.

På racern har jag en CatEye som jag köpte på Sportex för ca 500 pix. Bra den också men inte bättre än min gamla Sigma. Däremot snyggare.

Kompletterar med en pulsklocka som jag även använder då jag spinnar och åker inlines. Fäste till styret medföljde och det funkar.

Nog är det elegant med en riktig GPS-baserad lösning och tränar man seriöst är det säkert nyttigt att kunna koppla upp enheten mot datorn. Modellen MTBiker ligger på ca 2000 kr enligt Pricerunner och tycker du det är värt det är det väl bara att slå till. Den med dyrast prylar vinner ju som bekant.

Cykeldator
Orpon77 skrev:
-------------------------------------------------------
> Fråga 1.
> När man köper cykeldator, är det bäst att ha
> en trådlös eller med kabel. Kanske inte spelar
> någon roll.

Jag föredrar trådlös. Har bla en POLAR CS600X som jag är nöjd med.

> Fråga 2.
> Funkar clas Olssons cykeldatorer lika bra som de
> cykeldatorer som säljs i cykelaffärer.
>
> Jag behöver inga avancerade funktioner.

Nej. Allt från CO fungerar sämmre. Det är bara så;/) Men det beror på vilka krav man har.

Titta in här dom har bra "billiga" tycker jag. Och Sigma skulle jag rekomendera.

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=&visa=33-64&Status=

På pr kan man också hitta några billiga.

http://www.pricerunner.se/sp/cykeldator.html

Senast ändrad:
Cykeldator
Det enklaste skulle jag säga är att köra med tråd, då kan ingen överföring krångla och batterierna i sändrarna tar aldrig slut... i själv datorn sitter däremot ett batteri som du aldrig kommer undan, oavsett lösning.

Med eller utan tråd tror jag annars är mycket en smaksak. Jag föredrar tråd men jag är också ganska traditionell av mig vad gäller dataöverföring...

Vill du inte ha något avancerat så tror jag du blir väldigt nöjd med t.ex. Sigma BC1106 eller liknande dator, har funkat utmärkt för mig. :-) Vill du lära dig mer och ha kadensfunktion så kollar du upp mot BC1606 eller liknande, det har jag i dag och är supernöjd.

Cykeldator
Jag köpte en Sigma Sport BC 1009 till flickvännen för 17 EUR för några år sedan. Den har allt hon behöver. Finns en trådlös modell också som slutar på STS.

Cykeldator
Jag har en trådlös Cateye Strada som fungerar fläckfritt. Batteri har jag inte bytt sedan jag köpte den för lite över ett år sedan, och då har jag ändå cyklat ganska mycket. Givetvis lite dyrare än Classes Sigma men också ett lite "värdigare" utseende :)

Cykeldator
Kör man i skogen så är det trådlöst som gäller. Annars blir det trådlöst efter första bästa snår man drar igenom. På landsväg kvittar det väl såvitt jag vet. Om du inte behöver nått avancerat så kanske du ska fundera på om du behöver den över huvud taget? Kanske en pulsklocka gör bättre nytta.

Det jag har upptäckt att jag uppskattar är väl delvis distansen men ofta har jag kunnat kolla upp sånt i efterhand på googlemaps t ex om jag varit intresserad. Bättre nytta har jag haft av pulsmätningen så man ser om man har fiskört eller inte. Nu har jag uppgraderat mig ytterligare för att jag är sjukt nyfiken på min kadens.

Mvh
Freddo

Tillbaka
Topp