Cykeldator

Gusthoren

Medlem
Cykeldator
Hejhej.
Om man vill hålla på med "seriös" cykelträning, bör man ha en cykeldator då för att kunna hålla koll på sin träning?
Isf vilken ska man ha. Har kikat på garmin o snöat in på deras edge serie. Men vilken av dem ska man ha? Vill ha en som funkar med strava och Gconnect. Och funkar touchskätmarna bra? Handskar osv Annars en med knappar? Cyklar mountainbike. Vill gärna kunna använda pulsband o speed/kadens saker för inomhus.

Hjälp en kille vilse i cykelträsket?

//Gustav

Cykeldator
Ja du ska ha cykeldator. Det är annars som att köra bil utan instrumentbräda. Du kan ha en känsla av hur det går, men får inte exakt feedback. Det är just feedbacken som talar om hur det går för stunden, och över tid, och som utvecklar dig och din kapacitet. Köp en Garmin 520 med pulsband och kadenssensor (säljs exempelvis begagnade här på köp och sälj), den ger dig allt du behöver.

Cykeldator
Beror på hur mycket du vill investera i. Bästa hade varit flera datorer till olika ändamål.

https://www.evanscycles.com/en-se/l...QJHbmAqgwe0pWaNUhHa12GRyl5eiQvkxoC9GQQAvD_BwE
Denna dator gör allt som Edge 520 gör fast är smidig på det sätt att du ställer in datorn med mobilen, dock får man leta sig fram till 1s loggning i datorn. Det som den inte har är bakgrundskarta, så navigeringen sker genom att man följer ett sträck på skärmen. Känns också mer budget men man får en enhet som gör allt man vill och kostar mycket mindre.

Touchscreen är OK om det är den äldre typen med två lager som ska klämmas ihop som inte påverkas av regn. Jag kan inte köra med min 820 i regn då skärmen hoppar fram och tillbaka mellan allt.

Cykeldator
Gusthoren sa:
Men är det skillnad på att inte köra med cykeldator uverhuvudtaget. Är det mycket bättre?
Det är skillnad på en dator och en dator. Vilka funktioner vill Du ha?

Mäta hastighet och distans, momentan/max/genomsnitt, via magnetgivare i hjulet. Vill jag inte vara utan. Skitbilligt! https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=175442

Kadensmätning. Tillägg till ovan.

Pulsmätning. Band runt bröstet. Jättebra för att mäta nivå av ansträngning. Momentan, max och medelpuls. Logga puls för hela rundan är bra om man vill analysera i dator efteråt. Från en enkel pulsklocka https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1070224 eller integrerad i billig cykeldator https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=142754

GPS för att mäta samma sak som ovan är dyrare och ger i princip samma sak. GPS ger även rutt och höjdinfo etc. Om man vill analysera rundan i datorn. Garmin har många olika modeller med olika features. Kostar från 2 till 6 K beroende på skärmstorlek, features, tillbehör.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s355916713&o=produkt_pris_inkmoms

Effektmätare, visar watt som du producerar. Funktionen sitter antingen i vevarm (alla cykeltyper) eller pedal (lvg). Enkel eller dubbelsidig (mäter båda benen individuellt och tillsammans). Rätt dyrt.

Måste man ha effektmätare för att träna effektivt? Nej.
Simmare, löpare, skidåkare kan inte mäta watt (lika enkelt) i sin dagliga träning, men de är ändå atleter med hyfsad styrka och uthållighet.

Ben.png

Senast ändrad:
Cykeldator
Köpte nyligen en Garmin Edge 820 och är toknöjd.

Det som skiljer mot 520 är att 820 har gps och en karta man kan kolla medans man kör samt strava live segment och massa annat lull lull som att du kan ställa in så folk ser vart du är.

Cykeldator
MtbIte sa:
Det som skiljer mot 520 är att 820 har gps och en karta man kan kolla medans man kör samt strava live segment och massa annat lull lull som att du kan ställa in så folk ser vart du är.

Det som skiljer är att 820 har inbyggd navigering(inget som fungerar på stigar) medans 520 kräver färdiga rutter eller gamla turer som rutt. Båda har kartor, båda har strava. Fördelarna med 820 är att lättare gå runt i kartan då den har touch, men inget jag gör då datorn är för långsam, går snabbare att ta upp mobilen och hitta var man är. Även större utrymme för större karta och/eller fler sparade aktiviteter.

Senast ändrad:
Cykeldator
Jag köpte min racer i juni förra sommaren, och har under hela förra sommaren kört utan cykeldator..
Visst, kör bara med ett team så vi är minst 15 st i gruppen som kör..
Men kommer nog slå till på en nu i år :)

Men det finkar ju :)

Cykeldator
Najs men 820 kostar ju ganska mycket mer och man får väll inte tillbaks dem i användbara grejor. Har hört mycket om 820 men min budget tillåter inte riktigt den:'( så det blir nog en 520.

Cykeldator
BjornR sa:
MtbIte sa:

Det som skiljer är att 820 har inbyggd navigering(inget som fungerar på stigar) medans 520 kräver färdiga rutter eller gamla turer som rutt. Båda har kartor, båda har strava. Fördelarna med 820 är att lättare gå runt i kartan då den har touch, men inget jag gör då datorn är för långsam, går snabbare att ta upp mobilen och hitta var man är. Även större utrymme för större karta och/eller fler sparade aktiviteter.

Tackar , du förklarade lite bättre än mig ?.

Angående att navigering inte fungerar i skogen på stigar vet jag inte inte än då jag inte testat men det borde ju funka.

Senast ändrad:
Cykeldator
Förstår inte ens varför du skapat denna tråd. Låter mer som att du är ute för att bekräfta dig själv om att 520 är en ok enhet...

Senast ändrad:
Cykeldator
MtbIte sa:
Angående att navigering inte fungerar i skogen på stigar vet jag inte inte än då jag inte testat men det borde ju funka.

Du kan inte navigera efter något som inte finns. Stigar existerar inte på alla kartor. Navigeringen är till för att ta dig från A till B. Vill du följa en rutt så fungerar det exakt lika bra på garmin 25 till garmin 1030.

Ägt garmin 500 och äger 510, 520 och 820. Föredrar 520 men den ska pensioneras pga batteriet har 1/3 av ursprungliga kapaciteten. 510 kör jag inte med då minnet har en trasig sektor och 820 använder jag endast på landsväg. Får du en spricka i skärmen så att touchdelen slutar fungera så är enheten oanvändbar.

Cykeldator
Gusthoren sa:
Ja. Men jag har redan en garmin enhet och jag gillar verkligen dem o vill helt enkelt bara ha en garmin enhet. Men kanske kan va nått att spana in.

Bor du i Stockholmsområdet så har jag en 520 du kan låna för utvärdering. Den ligger ändå bara numera.

Cykeldator
Ska du cykla när det är blött ute? Då är 820 värdelös om du vill använda den som en cykeldator. Ingen chans i världen att du ens kan läsa av skärmen när den hoppar genom menyer och olika sidor. Går att låsa skärmen men då kommer overlay upp hela tiden och döljer 2/3 av skärmen.

Cykeldator
BjornR sa:
Ska du cykla när det är blött ute? Då är 820 värdelös om du vill använda den som en cykeldator. Ingen chans i världen att du ens kan läsa av skärmen när den hoppar genom menyer och olika sidor. Går att låsa skärmen men då kommer overlay upp hela tiden och döljer 2/3 av skärmen.
Ja. Jag cyklar en hel del när det regnar. Så då kanske det inte är så aktuellt med 820n?

Cykeldator
BjornR sa:

Snor tråden lite. Jag har en 800, primitiv skärm som funkar i regn. Funderar på en 1030, har den samma problem i regn som 820?

Cykeldator
me.I.am sa:
BjornR sa:

Snor tråden lite. Jag har en 800, primitiv skärm som funkar i regn. Funderar på en 1030, har den samma problem i regn som 820?

Tänk att hälla vatten på din mobilskärm, mobilen kommer tro att du trycker på skärmen. 820 har kapacitivtouch som mobiler och 800 har väl en annan teknik som jag antar har två membran som sluter krets inkl position när man trycker på skärmen. Min 510 med touch gick att använda handskar och påverkades inte av regn. edit: Fungerar din 800 med handskar så är det en annan touchteknik än 820.

Dom kanske uppdaterat 1030 att klara regn? Krävs ju bara att stänga av touch ifall för många punkter aktiveras som vattentäta mobiler, men 820 har det inte, så den ballar ur.

edit:
Inte bara jag, läs kommentarerna. Lätt duggregn klarar 820, men så fort en droppe har samlat sig då kommer skärmen att påverkas. Regnar det droppar så kan man lika gärna ha cykeldatorn i en vattentät ficka.

Senast ändrad:
Cykeldator
BjornR sa:
me.I.am sa:
BjornR sa:

Tänk att hälla vatten på din mobilskärm, mobilen kommer tro att du trycker på skärmen. 820 har kapacitivtouch som mobiler och 800 har väl en annan teknik som jag antar har två membran som sluter krets inkl position när man trycker på skärmen. Min 510 med touch gick att använda handskar och påverkades inte av regn. edit: Fungerar din 800 med handskar så är det en annan touchteknik än 820.

Dom kanske uppdaterat 1030 att klara regn? Krävs ju bara att stänga av touch ifall för många punkter aktiveras som vattentäta mobiler, men 820 har det inte, så den ballar ur.

edit:
Inte bara jag, läs kommentarerna. Lätt duggregn klarar 820, men så fort en droppe har samlat sig då kommer skärmen att påverkas. Regnar det droppar så kan man lika gärna ha cykeldatorn i en vattentät ficka.

Jag har 800 och 1030. Båda fungerar i regn. 800 är bättre, men 1030 fungerar iaf.

Ryktesvis gör inte 820 det, men har aldrig pillat på en själv så kan inte gå i god för det uttalandet.

Cykeldator
Bengt-re sa:
Jag har 800 och 1030. Båda fungerar i regn. 800 är bättre, men 1030 fungerar iaf.

Ryktesvis gör inte 820 det, men har aldrig pillat på en själv så kan inte gå i god för det uttalandet.

Hade jag varit efterklok så skulle jag valt 800 före 820 alla dagar i veckan. Mycket mångsidigare enhet över 520. 820 har ju hamnat i en obekväm position med lika stor skärm som 520 fast med A till B navigering... Köpte min 820 för att ha på landsväg och pendling. Regnar det så tittar jag inte ens på cykeldatorn något mer.

Edge 800 går lätt att byta batteri, så hållbarheten är ju minst så länge det går att köpa nya batterier. Nyare garmins är hoplimmade och kräver samma härliga teknik att öppna enheten som valfri modern mobil.

Cykeldator
Har en 810 Edge och inne på 4e året med den och då köpte jag den begagnad, fick dock en utbytes i höstas för det hade blivit rost vid minneskortet men 650:- tror jag det var så fick jag en ny enhet av Garmin som utbyte, hade garantin fortf gällt så hade det inte kostat.
Hade senil snöre som jag fäst i luckan så den stängdes nog inte riktigt därav problemet.

Inga problem vid regn, batteri som varar 10h+ med navigering, gillar att cykla nya runder och navigerar ofta efter stig på den, ritar ut kartorna på Ridewithgps och sen bara köra, visst stökigt och utför så kanske man missar någon stig och får vända men värt det för hade inte hittat dem stigarna annars, kör dock openstreetmap på min garmin vilka man laddar ner gratis.

Cykeldator
Hej,
Hur får ni magneten på hjulet och mottagaren på gaffeln att synka? Hur jag än vänder och vrider på det så blir avståndet för stort då gaffeln är så bred. Har även provat vinkla mottagaren maximalt mot hjulet. I något läge har jag fått det att funka men då det inte finns några marginaler funkar detta ofta inte längre i slutet av en skumpig runda. Sätter jag magneten längre ner mot centrum på hjulet så når inte mottagarens signal hela vägen till datorn på styret..

Cykeldator
Har själv slutat med magnetgivare då det kändes olustigt att ha något som satt så nära ekrarna, plus att den ska ligga nära både magnetgivaren i hjulet och på vänsterveven. Har gått över helt till de nya rörelsesensorerna. Däremot har jag aldrig haft problem med signalen från navet i bakhjulet till huvudenheten på styret, så att det skulle vara svårt att få signal från framhjulsnavet till huvudenheten låter ytterst märkligt.

Cykeldator
Ok, nä detta var en billig trådlös dator från Bikester. Tror där stod 60 cm från mottagare till cykeldator. Får kolla upp det där med rörelsesensor istället då.

Mvh, S

Cykeldator
Staffan88 sa:
Ok, nä detta var en billig trådlös dator från Bikester. Tror där stod 60 cm från mottagare till cykeldator. Får kolla upp det där med rörelsesensor istället då.

Mvh, S
Glöm inte att kontrollera så att din dator har stöd för ANT+, vilket jag tror är det vanligaste protokollet på sensorer. BT kan för all del också finnas.

Cykeldator
Staffan88 sa:
Hej,
Hur får ni magneten på hjulet och mottagaren på gaffeln att synka? Hur jag än vänder och vrider på det så blir avståndet för stort då gaffeln är så bred. Har även provat vinkla mottagaren maximalt mot hjulet. I något läge har jag fått det att funka men då det inte finns några marginaler funkar detta ofta inte längre i slutet av en skumpig runda. Sätter jag magneten längre ner mot centrum på hjulet så når inte mottagarens signal hela vägen till datorn på styret..

Lägg nånting bakom mottagaren så den kommer närmare magneten.

Tillbaka
Topp