Cykeldatorer

Thomas_

Medlem
Cykeldatorer
Vad använder ni för datorer när ni är ute och kör på landsvägarna?
Har kollat lite på sigmas toppdator och såfall ha kadens till den. Bra pris på CC om det inte hade vart för att kadenssensorn är slut. Vilka mer i sthlm kan sälja denna?

Andra alternativ som är prisvärda och bra med kadens.

Cykeldatorer
Jag kör med en VDO Cytec C15+

Den är väldigt bra med många nyttiga funktioner och så...

Men...

Min broder har en likadan och den fick han byta pga diverse strul med sändaren som inte fungerade och sen har den tyvärr småjävlats lite med han ett par gånger.

Jag har hört en del historier om VDO att dom inte funkar så bra men jag har inte haft några problem!

Cykeldatorer
CatEye och Sigma har flera modeller som är populära i Sverige
Läs: lätt att hitta reservdelar
det är nämligen inte ovanligt att hållare och ffa sensorsladden går sönder

Välj ngn modell som passar dig.

Jag vill istället varna dig för de cykeldatorer som säljs under Shimanos och Campas namn.
De är väldigt dyra och krångliga att använda, Shimanos är väl inte riktigt lika dyr eller
dålig som Campas men den är inte särskilt bra för det.
Detta är åtminstone min åsikt och jag har provat många olika cykeldatorer

/Håkan

Cykeldatorer
Har en Sigma BC-1600, med sladd. Har haft två trådlösa, å de helt plötsligt bara slutar kommunicera. Tots nya batterier, å att dioderna indikerar att de snackar med varandra (sändare å mottagare) så reagerar inte datorn. Därav sladd.

Men ibland använder jag min GPS som cykeldator, men litar mer på Sigman.
Numera även en Polar S720i, så de ska va fan om inte 3 saker kan mäta min fart å sträcka?

Cykeldatorer
Jag har en VDO MC 1.0 som har höjdmätare och termometer utöver dom vanliga funktionerna. Den mäter höjden, lutningen osv, klart fler funktioner än man behöver men det är kul med prylar=)

Cykeldatorer
polarklockorna (de dyrare) har höjdmätare som jag inte vet om jag kan lita på eller inte.. jag använder inte den funktionen trotts att jag har den.

Cykeldatorer
Tim skrev:
-------------------------------------------------------
> polarklockorna (de dyrare) har höjdmätare som jag
> inte vet om jag kan lita på eller inte.. jag
> använder inte den funktionen trotts att jag har
> den.

Har man kalibrerat den för exempelvis 43 m, som min GPS säger att det när jag står på balkongen, så tror den alltid det är 43 möh varje gång jag slår på den! Testade vid kajen på Skeppsbron, ca 2 möh, enligt okulär besiktning. Lik förbannat ville Polaren ha det till 43 meter!

Ska man behöva kalibrera om den varje gång man slår på den?

Cykeldatorer
bruse:
precis.. det värkar som att den behövs kalibreras om varje gång.. vilket har gjort att jag inte användar den funktionen.. däremot är höjdkurvorna lika om jag kör varv x dag y och dag z.

Cykeldatorer
Om höjden mäts via lufttrycket så måste mätaren kalibreras om inför varje tur då lufttrycket ändras med vädret, vill man bara veta lutningen och hur många meter man klättrar så är det däremot inte så noga om aktuell höjd stämmer.

Sen bör man ha i åtanke att det inte är nån precis mätmetod, ändras vädret under turen så stämmer inte kalibreringen, man kan ha en annan höjd när man kommer tillbaka än när man startade.

Cykeldatorer
Hur är det med pulsbaserad träning då? Har man nytta av det om man är nybörjare och mest cyklar?
Någon som har koll på Polar CS200cad? Satsa på en enkel klocka typ sigma samt en cykeldator eller en polar med båda delarna?

Cykeldatorer
Jag hade förra året en VDO 08. Funkade bra. Vajer sitter lite känsligt till i huvudenheten. Men jag var grymt nöjd med funktionerna. Timern var bara på när man hojade. På min nya Cateye Enduro så är kablaget stabilare, men jag retar mig på att timern måste stängas av manuellt... den slutar nämligen aldrig annars. :o( Hur ofta kommer man ihåg det efter ett svettigt pass när man kastar sig ner på marken med blodsmak ? Nya digitaltöverförda , trådlösa från VDO är nog bäst. Dom skall visst inte kunna störas ut av elledningar, GSM:er m.m. Det är ju ett problem som funnits på tidigare modeller.

//Skogling

Tillbaka
Topp