cykeldemonstration

cykeldemonstration
ike_where_this_thread_is_going-vi.jpg

cykeldemonstration
Nej tack. Jag tycker att Stockholm är en jättebra cykelstad och att antalet cykelbanor är bra som det är. Vad gäller bilarna så löser det sig snart när bensinen kostar 30:- litern och alla råvaror köpts upp av kineserna.

cykeldemonstration
Intermezzo skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmmm. Sitter nog på sofflocket, tyvärr. Jag är
> gärna med och slåss för cyklisterna, men är
> inte bilhatare

Ja, man är ju bilhatare så fort man inte okritiskt hyllar Bilismen och dess betongmonument.

cykeldemonstration
glitch skrev:
> Ännu en träff för idealister som missat
> uppkörningen lite för många gånger.

Är det ditt bästa argument? Mitt är att ungefär hälften av alla bilresor är kortare än 5 kilometer. I tätorter är generellt sett en mycket stor andel, cirka 70-80 procent, kortare än 3-4 kilometer. Källa Vägverket.
http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____1588.aspx

Jag tycker det visar att bilismen har gått lite för långt.

cykeldemonstration
Jag har cyklat med en massprotest, hölls eller kanske hålls regelbundet, typ en fredag i månaden i Melbourne. Där har du dock problem med att cyklister mejas ner hyfsat ofta så kanske mer befogat?

Det värsta som händer mig är att någon dryg en säger "cykla på cykelbanan" när jag cyklar på vägen. Det fattar inte att en racer med trådsmala däck inte går att hojja säkert på en cykelbana med glas och grus. Sen är ju cykelbanan kombinerad med gåbana så det blir lite omöjligt på grund av bara det.
Tror det finns svagt stöd i lagen för det men du får cykla på vägen och inte cykelbanan om du har något halvgott skäl.

cykeldemonstration
vad är fel med motorvägen eller förbifarten? Kanske det blir lättare att köra runt stan istället för genom den och då blir det mindre trafik i stan.

Man kan skrika och gapa hur mycket man vill om den onda bilen med faktumet är att den kommer att blir kvar. Istället måste man försöka att samleva med bilister.

cykeldemonstration
ianthewelshman skrev:
> vad är fel med motorvägen eller förbifarten?
> Kanske det blir lättare att köra runt stan
> istället för genom den och då blir det mindre
> trafik i stan.

Mer vägar gör det lättare att åka bil vilket totalt ger mer trafik. Tills den vägen också är full och kraven på fler vägar kommer. Jag minns inte exakt, men andelen fordon som kom från utanför Stockholmsregionen och skulle nån ananstans var ganska liten på Essingeleden. Den mesta trafiken är ganska lokal.

Men politiker gillar ju betongmonument. Och det är ju fint med ett monument över den tid när bensinen var billig.

cykeldemonstration
ianthewelshman skrev:
> Man kan skrika och gapa hur mycket man vill om den
> onda bilen med faktumet är att den kommer att
> blir kvar. Istället måste man försöka att
> samleva med bilister.

Fin tanke, men tror du bilisterna ens slagits av den motsatta tanken?
De beter sig ju som om man vore paria. De ska vara jävligt tacksamma över att man inte sitter i en bil på Essingeleden istället.

cykeldemonstration
smiley skrev:
> De ska vara
> jävligt tacksamma över att man inte sitter i en
> bil på Essingeleden istället.

Väldigt sant.

3carbanner.gif ht=98

cykeldemonstration
Sprockets skrev:
> ianthewelshman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > vad är fel med motorvägen eller förbifarten?
> > Kanske det blir lättare att köra runt stan
> > istället för genom den och då blir det
> mindre
> > trafik i stan.
>
> Mer vägar gör det lättare att åka bil vilket
> totalt ger mer trafik. Tills den vägen också är
> full och kraven på fler vägar kommer. Jag minns
> inte exakt, men andelen fordon som kom från
> utanför Stockholmsregionen och skulle nån
> ananstans var ganska liten på Essingeleden. Den
> mesta trafiken är ganska lokal.

Just det. Det var Sikas remissvar där dom skrev att Vägverket inte sagt något om hur stor genomfartstrafiken är. Så Sika räknade fram att det kunde röra sig om 200 bilar om dagen som har start- och målpunkt utanför länet. Eller nån annan larvigt låg siffra.

http://www.melinen.se/blogg/?p=458

211 bilar. sidan 30
http://www.sika-institute.se/Doclib/2007/Remisser/re_20070529.pdf

cykeldemonstration
Sprockets skrev:
> Intermezzo skrev:
> -----
> > Hmmm. Sitter nog på sofflocket, tyvärr. Jag
> är
> > gärna med och slåss för cyklisterna, men är
> > inte bilhatare
>
>
> Ja, man är ju bilhatare så fort man inte
> okritiskt hyllar Bilismen och dess betongmonument.

Du är en vis man, svårt att argumentera om.

Nu skall jag i alla fall avsluta på jobbet, ta cykeln med mig på pendeln, men bara för att jag har den möjligheten och därmed KAN avstå att ta den bil jag äger med gott samvete. Dock har inte alla samma möjligheter.

cykeldemonstration
smiley skrev:
> Fin tanke, men tror du bilisterna ens slagits av
> den motsatta tanken?

Antagligen inte men är det en bra anledning att blir anti-bil? Det blir lite fel mentalitet om man vill samleva. Eller kanske ni vill inte gör det, vad vet jag.

cykeldemonstration
VO2max skrev:
> ill be there!
> Jag måste bara hitta en parkeringsplats till
> suven först;)

ROFLOL

cykeldemonstration
Erik Sandblom skrev:
> glitch skrev:
> -----
> > Ännu en träff för idealister som missat
> > uppkörningen lite för många gånger.
>
>
> Är det ditt bästa argument? Mitt är att
> ungefär hälften av alla bilresor är kortare än
> 5 kilometer. I tätorter är generellt sett en
> mycket stor andel, cirka 70-80 procent, kortare
> än 3-4 kilometer. Källa Vägverket.
> http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowIte
> m____1588.aspx
>
> Jag tycker det visar att bilismen har gått lite
> för långt.

Jag håller helt med om att många bilresor är onödiga och skulle lika gärna kunna göras med cykel eller annat transportmedel. Jag håller med om att det är för mycket biltrafik, i Stockholms innerstad i var fall. Jag håller med dig om att man måste göra något åt saken,

Men jag hatar inte bilar eller bilister för den delen. Det finns nämligen också väldigt många som är beroende av sin bill för att få vardagen att gå ihop. Att få ungarna till dagis och sen hinnta ill jobbet. Att kunna utöva sina intressen osv. Utan bil skulle jag t.ex. inte kunna utöva min andra hobby, dykning eftersom jag inte kan transportera 100kg dykprylar på en cykelkärra.
Jag är bara så j*vla trött på alla dessa infatila så kallade 'bilhatare'. Det som behöver göras är att skapa en ökad förståelse mellan bilister och cyklister samt uppmuntra individer till att försöka hitta alternativ till att ta bilen. Det lyckas man inte med genom att 'demonstrera' och uttrycka radikala åsikter och sitt förakt för bilister. Jag är i alla fall inte benägen att låta mig övertalas till att ändra mitt beteende av någon som säger att jag är en idiot och dessutom manifesterar detta i grupp.

cykeldemonstration
Erik Sandblom skrev:
>
> Jag tycker det visar att bilismen har gått lite
> för långt.

Tjena!

Jag tycker det pekar på att bilisterna går för kort..

cykeldemonstration
Personligen tycker jag bilar är ganska bra. Skulle ha mycket svårt att storhandla till familjen utan bil bland annat. Dock så uppstår problem när man tänker "vi mot dom" etc.

"Den 1/3 -08 demonstrerade vi mot taxehöjningarna i T-banan bland annat med sång. Delar av Alternativ Stad-kören kan beskådas här."

Kudos för det angreppssättet.

Fast jag förstår ändå inte varför man skall demonstrera _mot_ något. Har det bättre genomslag än att demonstrera för något?

Förstår inte heller logiken i att använda cyklar för att hävda att bilar är dåliga?

Äsch, nu är jag ju inne på att göra det jag inte tänkte göra...

cykeldemonstration
Intermezzo skrev:
>
> Nu skall jag i alla fall avsluta på jobbet, ta
> cykeln med mig på pendeln, men bara för att jag
> har den möjligheten och därmed KAN avstå att ta
> den bil jag äger med gott samvete. Dock har inte
> alla samma möjligheter.

Just det, möjligheter. Väljer man att avstå från förbifarten så får man 25 miljarder som kan användas till att ge fler möjligheten att resa med utbyggd spårtrafik.

I undersökningen ”Att cykla i Stockholms innerstad” gjordes en enkät bland cyklister som passerade gränserna mot innerstaden. För dessa cyklister var medelavståndet mellan hemmet och målpunkten 8,8 km. Åttio procent av arbetsresorna i Stockholm stad är kortare än en mil, vilket gör cykeln till ett konkurrenskraftigt färdmedel. Dvs, många har möjligheten men använder den inte f n.

Källa Utvärdering av cykelbanor och cykelfält, Sidan 12.
http://www.stockholm.se/upload/Fack...kelbanor och cykelfält 1998-2006_20070214.pdf

(Hm happymonstret åt upp länken, kopiera urlen i blått (högerklick) och lägg sen till ändelsen)

Så jag tror att många har möjligheten att cykla, eller cykla till pendeln men tar bilen istället. Det är detta vi ska uppmuntra. Vi ska inte lägga 25 miljarder på att gå åt fel håll.

Att vara mot förbifarten är *inte* att vara mot allt vad bilar heter!

cykeldemonstration
Erik Sandblom skrev:
>
>
> Just det, möjligheter. Väljer man att avstå
> från förbifarten så får man 25 miljarder som
> kan användas till att ge fler möjligheten att
> resa med utbyggd spårtrafik.

Är det så? Bygger man den inte kommer behovet att försvinna, det kommer bli färre bilar, det kommer flytta in färre till stockholm och de 25 miljarderna finns magiskt att disponera på annat?

Face it, bilen är här för att stanna, och de blir inte färre. Bil ger möjlighter om de flesta människor uppskattar. Bilen kommer nyttjas för mängder med resor ända tills det blir ett privatekonomiskt val att köpa bränsle. En fördubbling av bensinpriset vore intressant, men kommer inte ge effekt. Jag tror inte att det kommer bli skillnad förens det verkligen är ett aktivt ekonomiskt val att köpa drivmedel kontra andra privatekonomiska utgifter.

Lunch eller en liter drivmedel? Bara att välja. Två öl på krogen eller en liter drivmedel, bara att välja.

cykeldemonstration
glitch skrev:
>
> Men jag hatar inte bilar eller bilister för den
> delen.

Nej, jag kör också bil (ok det var ett tag sen) och tycker att det är roligt (ja faktiskt). Men det blir svårt att föra en diskussion när vi som inte gillar motorvägar stämplas som bilhatare. Det är stor spännvidd mellan "inga fler motorvägar" och "alla bilar ska förbjudas alltid, överallt"!

Mer räls och fler cyklister! Inte fler bilar eller billeder!

cykeldemonstration
Mr Handley skrev:
>
> Face it, bilen är här för att stanna, och de
> blir inte färre.

Trängselskatten minskade antalet bilar.

Varje resa som sker med cykel eller kollektivt kan inte samtidigt ske med bil. Man *kan* ersätta en del bilresor med bättre spårtrafik och cykling. Hälften av alla bilresor är kortare än 5 kilometer. Många av dessa kan ersättas med cykling. Källa Vägverket

cykeldemonstration
Glitch skrev:
---------------
>Att få ungarna till dagis och sen hinna till jobbet.

Mr Handley skrev:
----------------
>Skulle ha mycket svårt att storhandla till familjen utan bil bland annat.

Visst är det så. Och det bygger ju tyvärr på att våra samhällen är planerade så att bil blir ett måste.
Hela Sverige ser ju ut på samma sätt: Granskog granskog granskog bostäder granskog granskog granskog arbetsplatser granskog granskog granskog köpcentrum granskog granskog granskog sporthall.

Det finns ju inte en jävel som skulle ha planerat så korkat om det inte fanns billiga bilar och drivmedel. Men vad ska vi göra nu när soppan sinar och pengarna smälter undan?

cykeldemonstration
Markus F skrev:
> Glitch skrev:
> ---------------
> >Att få ungarna till dagis och sen hinna till
> jobbet.
>
> Mr Handley skrev:
> ----------------
> >Skulle ha mycket svårt att storhandla till
> familjen utan bil bland annat.
>
>
> Visst är det så. Och det bygger ju tyvärr på
> att våra samhällen är planerade så att bil
> blir ett måste.

Det finns alltså inga möjligheter att planera på ett annat sätt? Planering = vägar?

Förresten, om det är så mycket granskog och långa avstånd mellan allting, varför är hälften av alla bilresor kortare än fem kilometer?

Senast redigerad av en moderator:
cykeldemonstration
Jag tycker det är bra att man demonstrerar bort bilarna från stan. Vem vill ha en massa bilar omkring sig där man bor och fatta vad minsta 5:a på Strandvägen kostar? Per kvadrat! Har man pröjsat för att Svennar och Abdallor ska gasa på i sina suvar runt kvarteret va? Nä då vill man ha lite lugn och ro! Bort med bilarna från innerstan!

cykeldemonstration
Markus F skrev:
>> Hela Sverige ser ju ut på samma sätt: Granskog
> granskog granskog bostäder granskog granskog
> granskog arbetsplatser granskog granskog granskog
> köpcentrum granskog granskog granskog sporthall.
>
>
> Det finns ju inte en jävel som skulle ha planerat
> så korkat om det inte fanns billiga bilar och
> drivmedel.

Innan det fanns bilar så var det istället:Granskog granskog granskog gård granskog granskog granskog granskog granskog granskog granskog granskog granskog kyrka granskog granskog granskog granskog granskog granskog.

Lika-samma fast mer inavel.

cykeldemonstration
Erik Sandblom skrev:

> Förresten, om det är så mycket granskog och
> långa avstånd mellan allting, varför är
> hälften av alla bilresor kortare än fem
> kilometer?

Därför att det är 4,5 km granskog mellan hem/dagis/arbete/köpcentrum. Jag trodde att jag precis hade förklarat det.

cykeldemonstration
Markus F skrev:
> Erik Sandblom skrev:
> -----
>
> > Förresten, om det är så mycket granskog och
> > långa avstånd mellan allting, varför är
> > hälften av alla bilresor kortare än fem
> > kilometer?
>
> Därför att det är 4,5 km granskog mellan
> hem/dagis/arbete/köpcentrum.

Och 4,5 km är för långt för att cykla?

cykeldemonstration
Varför antar alla att det är avstånden som är anledningen till att man kör bil?
Vissa kanske faktisiskt tycker om att köra bil oavsätt avstånd.

Sen finns det ju andra som ist tycker om att cykla, vet om 2pers som cyklar dom flesta dagarna till & från jobbet (3mil enkel resa)

cykeldemonstration
Du får väl fråga dom som kör bil, själv tycker jag att 4,5 km är ganska lagom att cykla.

Men jag kan ju inte påstå att jag är representativ, jag handlar i lokala butiker, bodde 100 meter från dagis och skola när ungarna var små, har alltid cyklat eller åkt kommunalt till jobbet och hatar köpcentrum. Men inte fan tänker jag vara med i någon korkad cykeldemonstration.

Tillbaka
Topp