cykeldemonstration

cykeldemonstration
Jag skulle kunna tänka mig att demonstrera för ett riktigt berg i stockholm. Visst vore det coolt med ett 1000 meter högt berg några mil utanför stockholm. Sen låter man killen som designade vägen till Sa Calobra bygga nåt liknande. Fan vad coolt. Jag skulle hänga där varje dag.
/J

cykeldemonstration
Jag lyfter blicken så högt så högt, och tro mig - det gör ont att bli påkörd - men jag hatar inte bilister för det.

Däremot tycker jag att de tar en onyttig och oproportionellt stor plats i samhället.

Demonstrera, din demokratiska skyldighet (om du håller med om motivet).

cykeldemonstration
Din demokratiska skyldighet är att rösta. Det är genom den processen "folkvalda" tillsätts för att representera folkets vilja. Att demonstrera är fan ingen ingen skyldighet.

cykeldemonstration
jarva skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag lyfter blicken så högt så högt, och tro
> mig - det gör ont att bli påkörd - men jag
> hatar inte bilister för det.
>
> Däremot tycker jag att de tar en onyttig och
> oproportionellt stor plats i samhället.
>
> Demonstrera, din demokratiska skyldighet (om du
> håller med om motivet).

Men hur var det nu (efter att du lyft blicken och reflekterat) riktar du dig till "alla oss som blivit påkörda av rullande plåtlådor och alla andra som ogillar bilar" eller kan alla som i någon form tycker att det här med cykling ibland är ett fungerande alternativ till bil komma?

Jag som varken blivit påkörd eller ogillar bilar känner mig ju inte direkt inbjuden. Däremot har jag cykelpendlat i drygt 15 år och ser många fördelar med det.

Och vad gör det ut på. Ska vi cykla en masse i bredd så att bilar ska få smaka på krypkörning, eller är det ett annat upplägg?

Det enda jag kan se nu är referenser till "plåtlådor", "påkörd" "ogillar" samt något sorts grumlig vänster-aktivistanknytning.

cykeldemonstration
Samhället vi lever i skulle inte se ut som det gör om inte människor i alla tider sagt ifrån, en röst vart fjärde år ändrar inte mycket, min åsikt.

Men vi kan bli vänner igen, har du provat Michelin Krylion, ett fantastiskt däck!

cykeldemonstration
jarva skrev:
> Däremot tycker jag att de tar en onyttig och
> oproportionellt stor plats i samhället.

Ja, fast om tio år, när även du sitter med barnfamilj, kontorsjobb, hus i förorten (som du köpt med tre lånade miljoner), amorteringsplan, pensionsförsäkring och kortklippt frisyr. Då kommer du även att gilla era två bilar.

Demonstrationer är för övrigt inte så värst demokratiskt utan hela poängen med dem är ju att den som skriker högst får sin vilja igenom. Ungefär som den där jobbiga killen i klassen som fick all uppmärksamhet.

Sen att lösa trafiksituation för en storstadsregion byggd i en skärgård och ett behov av två miljoner nya lägenheter (gratis såklart) inom tullarna i Stockholm, ja hur svårt kan det vara?

cykeldemonstration
Rippa skrev:
> 2. Nya cyklar ter sig svindyra för dessa personer
> som inte sett på cyklar sedan 70/80-talets
> crescenthojar.

Reaktionen på mitt förr-förra jobb:

- Va! har du köpt en cykel för 8000!?

Varpå jag kunde svara: "ja, hur många månader kan du ha bil för de pengarna"?
Och den hojen bär mig fortfarande efter 4 år.

Fast de var så bilfixerade att de t.om. förfalskade parkeringsbiljetter för att slippa betala. Scanna, photoshoppa och skriva ut på företagets färgskrivare. "Köra bil till jobbet"-kalkylen verkar förutsätta att man fuskar med parkeringsavgifter för att det skall bli intressant. Gatuparkering i innerstan kostar ju minst 2000 kr / månad.

cykeldemonstration
jarva skrev:
> Men jag har ju hus i förorten och fan va tråkigt det är

Ja, visst skulle du väl vilja ha en hundrakvadratare på söder istället? Med grön gård åt ungarna? Hur svårt ska det vara att få en, åtminstone JAG kunde väl få liksom?

cykeldemonstration
bruse skrev:
>
> Bra sagt. Märker på jobbet hur en del stressar
> runt med bil å skjutsningar för att få vardagen
> att gå ihop. mMen så bor dom långt ut från
> stan, långt från allt. De har gjort valet att bo
> långt till affären, långt till jobbet, långt
> till hocketräningen, långt till skola och dagis.
> De har valt en livsstil att vara beroende av
> bilen.
>
> Många av oss här har gjort just det motsatta
> valet. Valet att bo nära och på cykelavstånd.
> Kom inte å säg att det inte finns bostäder. Det
> gör det! Man får välja var man vill bo och hur
> mycket man vill lägga.
>
> Valet är DITT, ingen annans!

Hmm, ena grabben tränar aikido i Handen, Kendo i Gubbängen. De två andra är med i sjöscouterna som håller till ute på Berga.
Du får gärna berätta hur jag har valt att bo långt borta från deras aktiviteter. Dom som är med i Sjöscouterna behöver verkligen bli skjutsade, för det är ca 2 mil dit och en stor del av den sträckan är 70 väg utan väggren där jag tycker att det är obehagligt att cykla (inga trafiklysen och ingen väggren + att ytterst få håller hastighetsbegränsningen). Kan du komma på ett alternativ så är jag öppen för förslag.

Själv har jag _aldrig_ lyckats bo nära mina arbeten, jag väljer arbete efter lön, utmaningar och uppgifter, inte var de är belägna. Rörligheten på arbetsmarknaden har dessutom ökat, vilket gör att man byter jobb allt oftare.

Jag vet inte hur det var när du hade barn, men en kollega till mig får inte dagisplats nära sitt hem därför att hans fru skall vara hemma med deras nyfödde. Det dagiset de blir "tillldelade" ligger ca 15 min bort med bil.

Slutsats: Man väljer inte att ha långt till olika saker.

cykeldemonstration
Mr Handley skrev:
> Slutsats: Man väljer inte att ha långt till
> olika saker.

Nej, det är ju självklart någon annan som valt åt dig, och tvingat dig? Någon annans fel helt enkelt.

cykeldemonstration
"Själv har jag _aldrig_ lyckats bo nära mina arbeten, jag VÄLJER arbete efter lön, utmaningar och uppgifter, inte var de är belägna."

Du har alltså valt.

cykeldemonstration
Men fortfarande inte en rad om vad vi ska demonstrara mot/för? Och om man som icke påkörd och/eller icke bilfientligt, men allmänt cykelintresserad, är välkommen.

Vad är agendan? Vad är syftet? Vad är målsättningen.

"För att tillsammans visa att vi finns och kräva vår rätt".

OK, vi ska synas och kräva rätt. Vad för rätt?

Det står heller ingentstans hur demonstrationen ska genomföras mer än "..en tur runt City".

Jag tolkar det som att samla så många cyklister som möjligt för att "synas". Och synas för vem? Min tolkning är bilisterna. Vidare drar jag slutsatsen att tanken är att ta upp så mkt plats på gatorna att det skapar trafikstockning mitt i fredagsrusningen och lördagshandeln - för att "synas" så mkt som möjligt.

Jag kan ju förstås ha helt fel i mina slutsatser. Men ingen från arrangörssidan tycks ju villig att komma med mer information.

Senast redigerad av en moderator:
cykeldemonstration
lister skrev:
> "Själv har jag _aldrig_ lyckats bo nära mina
> arbeten, jag VÄLJER arbete efter lön, utmaningar
> och uppgifter, inte var de är belägna."
>
> Du har alltså valt.

Ja, det har han gjort. Och bilen är en nödvändig pusselbit för att få de valen att gå ihop.

Att vi ala gör val är inget magiskt. Det magiska är de som påstår att alla kan välja bort bilen och allt annat skulle funka på samma sätt ändå. Det valet finns liksom inte.

cykeldemonstration
mytomspunnen skrev:
> Och nu till dagens kvasifilosofiska käpphäst.
>
> Det finns bara två saker man måste göra här i
> livet:
> 1. Man måste välja
> 2. Man måste dö

3. Man måste demonstrera

cykeldemonstration
Ta en monsterförning med fixien så är det snabbt överstökat!

Joakim Quensel skrev:
> Kanke kommer med, beror lite på vilket rull-snitt
> ni tänkt er.
> Har ni tänkt demonstrera i Belgisk kedja?

cykeldemonstration
Mina val

Jag har valt att bo i Helsingborg.
Jag har valt att jobba i Ängelholm.
Jag har valt att tågpendla till jobbet.
Jag väljer att ta bilen när jag cyklar, eftersom det är långt till Kullaberg.
Jag väljer inte att gnälla på personer som kör bil.
Jag väljer att gnälla på folk som anser att dom inte har valt.

cykeldemonstration
Rippa skrev:

> Vad är agendan? Vad är syftet? Vad är
> målsättningen.
>
> "För att tillsammans visa att vi finns och kräva
> vår rätt".
>
> OK, vi ska synas och kräva rätt. Vad för
> rätt?

Det kan man verkligen fråga sig. Ska man vara inkännande handlar det väl ytterst om civilisationskritik. De protesterar eller demonstrerar mot en kultur som medfört att klimatet löper "amok". Mina tankar går osökt till någon punkdemonstration, jag såg, där en kille hade ett plakat som sa "Ner med hela skiten!";)

cykeldemonstration
TBone skrev:
> Ja, det har han gjort. Och bilen är en
> nödvändig pusselbit för att få de valen att
> gå ihop.

"valt att vara bilberoende trots de kända nackdelar det medför" skulle man också kunna utrycka saken.

cykeldemonstration
42Hz: Bara för din skull:
diktator.jpg

cykeldemonstration
Man måste inte välja överallt. Har man otur kommer det några naiva lallare och tjackon som tror sig veta allt om allt och lyckas ta över makten genom olycklig slump blandat med riklig avrättning.

Då väljer den här mannen ditt jobb, dina kläder, ditt antal barn, dina barns arméengagemang och din bostad. Praktiskt. Cyklar gör alla, även de enbenta och lungsjuka.

mao-zedong-3.jpg

cykeldemonstration
Intermezzo skrev:
> Erik Sandblom.
> Jag kanske balanserar på person-påhopp nu,

klipp

> Min arbetssituation

klipp

> I vår famil är det frun

Intermezzo, du och din fru är två personer. När jag citerar Trafikkontoret på att "Åttio procent av arbetsresorna i Stockholm stad är kortare än en mil*" så gäller det troligtvis hundratusentals människor. Att hundratusentals människor har möjligheten att cykla till jobbet är ett tungt argument. Vad du och din fru gör är inget tungt argument i det sammanhanget.

När det handlar om att cykla till tåget så har Banverket kommit fram till att 40 procent av landets invånare (3 600 000 människor) bor inom 2 kilometer från en järnvägsstation. Inom 5 kilometer bor större delen av landets befolkning. Jag är övertygad om att cykel + tåg har stor potential att ta marknadsandelar av resandet, vare sig man tar med sig cykeln på tåget eller lämnar den vid stationen. Iaf om man satsar på bättre tågförbindelser.
http://www.banverket.se/sv/Amnen/Ja...gen/Cykelhantering-vid-jarnvagsstationer.aspx

Visst är det en omställning för många människor att börja cykla. Men det tycker jag inte räcker som anledning att satsa 25 miljarder på att köra på som vanligt.

*) för den som missat det: källa "Utvärdering av cykelbanor och cykelfält", Sidan 12

cykeldemonstration
Tar med första delen av texten med då:

Vilken härlig ti´
Den vi lever i
Vi får ta beslut
Vi aldrig fick förut
Vi får själva kryssa i
Teletransportör
Elleverantör
Inget mer förmynderi
Hej å hå, regeringen!
Full fart på avregleringen
Inga kor är heliga
Vi ägde ju Telia
Sen köpte vi det igen
Aktier för vanligt folk
Lät ju bra, sen kom det smolk
I glädjebägaren

cykeldemonstration
erik h skrev:
> Då väljer den här mannen ditt jobb, dina
> kläder, ditt antal barn, dina barns
> arméengagemang och din bostad. Praktiskt. Cyklar
> gör alla, även de enbenta och lungsjuka.

Då måste man välja att göra som den mannen säger eller välja att göra ngt annat och bli avrättad. Valen är inte alltid de man önskade, men man måste välja och man måste dö. Hej hopp.

cykeldemonstration
lister skrev:
> "Själv har jag _aldrig_ lyckats bo nära mina
> arbeten, jag VÄLJER arbete efter lön, utmaningar
> och uppgifter, inte var de är belägna."
>
> Du har alltså valt.

Helt rätt. Jag har valt. Har aldrig hävdat något annat.
Läs bruses inlägg en gång till. Läs mitt svar en gång till. Fundera innan du postar igen. Jag har inte valt att ha långt till saker. Fast du kanske har det så enkelt i din vardag att Du kan cykla med ungarna till barnomsorgen, att du kan cykla till jobbet, att du kan cykla till butiken och att du kan cykla med ungarna till deras fritidsaktiviteter?

Grattis i så fall. Tror ni är kraftigt underrepresenterade i samhället.

Fast man kan debattera hur länge som helst, för det här är bara symptom på något annat. Problemet är att samhället kräver att bägge föräldrarna skall heltidsarbeta för att man skall få ekonomin att gå runt (för majoriteten). Då blir attributen [tid] och [enkelhet] så oerhört viktiga.

Bruse skrev:
"Nej, det är ju självklart någon annan som valt åt dig, och tvingat dig? Någon annans fel helt enkelt."
Wow, hur läste du in det i det jag skrev? Jag höll inte med om ditt resonemang att man väljer att bo nära *. Jag skulle vilja se dig tvinga Hampus att cykla med innebandymundering när han skall på träningsläger i Kälvesta. Eller match i Södertälje. För du har ju valt att bo nära. Bo nära vaddå?

cykeldemonstration
Som icke bilhatare kan jag se att det finns många bilresor som man hade kunnat gjort med alternativa reseformer som SL eller cykel. Tyvärr skiljer sig nog min världsbild när man behöver bil väsentligt mot de som anser att allt är val man gör.

Jag har inga problem med att köpa en del av Sprockets kommentarer som: Problemet är de ensamma män som sitter i bilköer i varsin bil bredvid tunnelbanan. Jag gissar att det för att hon skall slippa krångla med parkering när hon skall handla och hämta på dagis! :)osv.....

Ju mer man kan få folk att ompröva sitt resande dessto bättre är det.
Jag är övertygad om att det sitter massor med människor i långa bilköer till och från sina jobb och 'tittar på tunnelbanan' just av gammal vana och för att man sen urminnes tider ansett att tunnelbanan använder man när man skall ut och dricka alkohol och inte kan ta sin bil.
Men man gör fundamentalt fel om man sitter i tunnelbanan och ser alla bilisterna och tror sig kunna peta in alla i den mallen.

Jag har inga problem att köpa mycket av Smiras argument och beundrar hennes och Scands s.k. val, korkad vore jag annars. Men jag tror inte att det är en lätt återanvänd mall för folk i gemen.
Sen tror jag att Smira med familj kommer att ompröva sina val och gissningsvis göra nya och då får vi hoppas att det är frivilliga val, för oavsett motargument, många, många val man gör under en livstid är inte frivilliga.

Om målet med en aktivitet är att få fler att cykla, fler att bli rimligt miljömedvetna då tror jag att många 'motståndare' i den här debatten skulle vara beredda att sympatisera & bidra.

Adderar man sedan Rippas mycket nyktra kontaterande "Happymtb.org är inte sverige. Vi är de som avviker" så tror jag att det är lättare att acceptera att alternativa transportsätt såsom cykel snarare är alternativ än en ersättare till bilen. Tyvärr gäller det även kommunala färdsätt för ett stort flertal.

cykeldemonstration
Mr Handley skrev:
> lister skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > "Själv har jag _aldrig_ lyckats bo nära mina
> > arbeten, jag VÄLJER arbete efter lön,
> utmaningar
> > och uppgifter, inte var de är belägna."
> >
> > Du har alltså valt.
>
> Helt rätt. Jag har valt. Har aldrig hävdat
> något annat.
> Läs bruses inlägg en gång till. Läs mitt svar
> en gång till. Fundera innan du postar igen. Jag
> har inte valt att ha långt till saker. Fast du
> kanske har det så enkelt i din vardag att Du kan
> cykla med ungarna till barnomsorgen, att du kan
> cykla till jobbet, att du kan cykla till butiken
> och att du kan cykla med ungarna till deras
> fritidsaktiviteter?
>
> Grattis i så fall. Tror ni är kraftigt
> underrepresenterade i samhället.
>
> Fast man kan debattera hur länge som helst, för
> det här är bara symptom på något annat.
> Problemet är att samhället kräver att bägge
> föräldrarna skall heltidsarbeta för att man
> skall få ekonomin att gå runt (för
> majoriteten). Då blir attributen och så
> oerhört viktiga.
>
> Bruse skrev:
> "Nej, det är ju självklart någon annan som valt
> åt dig, och tvingat dig? Någon annans fel helt
> enkelt."
> Wow, hur läste du in det i det jag skrev? Jag
> höll inte med om ditt resonemang att man väljer
> att bo nära *. Jag skulle vilja se dig tvinga
> Hampus att cykla med innebandymundering när han
> skall på träningsläger i Kälvesta. Eller match
> i Södertälje. För du har ju valt att bo nära.
> Bo nära vaddå?

Samma där, du/ni har väl valt var era barn ska utföra sina fritidaktiviteter, eller hur? Om det är för långt till Gotland för att kasta varpa, kanske man ska välja en annan sport som ligger närmare till hands. Och det är fortfarande ett val du gjort.

Lite motsägelsefullt att köra bil långa vägar för att få vardagsmotion.

cykeldemonstration
Summa summarum kan man nog lugnt säga att cykelbranschen är svinlortig den med.

Masstillverkad plast, nylonkläder, metall och gummi i floder.

En konsekvent karl kastar således sten även på cyklarna.

cykeldemonstration
Mollo nu får du f-n sluta med den där bilden. Skrattade så tårarna sprutade vilket ledde till att samtliga kollegor i närområdet givetvis började undra vad som var så jäkla kul. Hur lätt blir det att förklara då?

cykeldemonstration
Newsboy skrev:
> Masstillverkad plast, nylonkläder, metall och gummi i floder

Jag har hört ryktas att Markus F har börjat köra ylle-däck och att de är riktigt bra.

cykeldemonstration
Stackars får.

Själv har jag handsydda tubdäck av tapirförhud på min Ti-cross.
Jag får skinnflärparna skickade med UPS från ett Zoo i den lilla
spanska staden Fuengirola.

Skinwall, ja.

Tillbaka
Topp