Cykelförbud i Vättlefjäll av Västkuststiftelsen

hanson skrev:
-------------------------------------------------------
> Hellemar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Står det specificerat någonstans om stigen
> > måste vara skapad av just människor för att
> få
> > klassas som stig ?
> > Var står det specificerat att stigen bara är
> en
> > stig om den är anlagd och inte skapad på
> grund
> > av naturligt slitage ?
> > Var hittar man information om vad som krävs
> för
> > att stigen ska klassas som en stig ? Klassas
> den
> > som anlagd stig om färdvägen, på ett eller
> > annat sätt, är snitslad (pilar, färgklickar
> > osv) ?
> > Klassas stigen som anlagd om den underhålls i
> > form av att man plockar bort t.ex nedfallna
> grenar
> > som fallit ner över stigen ?
> >
> > Henke :)
>
> Ett exempel från delsjöområdet.
>
>
> För ett antal år sedan så hittade cyklister
> från HappyMTB något som såg ut som en djurstig
> som skulle kunna bli en riktigt bra cykelstig.
> Dessa cyklister började helt enkelt cykla på
> djurstiget som till slut blev till en av
> delsjöområdets bästa stigar och döpt till
> blueberry trail.
>
> Förra året kom det upp skyltning och markeringar
> på stigen, är det nu förbjudet att cykla
> på denna stig? Är stigen anlagd eller naturlig?

vafan, har de förbjudit blåbärstigen också

Tjabba skrev:
> Jag är nog en av dom som rör mig/rört mig på
> Vättlefjäll mest på MTB sedan 2000 och kör
> väl kanske på sommartid 3-4 ggr i veckan på
> Vättle, och det få gångerna man möter folk på
> Vättle så är det inga som helst bekymmer, har
> haft 2 möten under alla år där folk på fötter
> varit sura, den ena var en jägare som trodde att
> han ägde hela Vättlefjäll men när jag fick
> förklarat för honom att vi var där av olika
> intressen och att skogen var stor nog för oss
> bägge så mjuknade han,
> nästa snubbe var en som var ute på löprunda och
> förmodligen hade en dålig dag och inte gick att
> resonera med.
> MEN därimot fick vi mkt tacksamhet av ett par
> när vi på en Happyride förra året fick stanna
> och vara fältläkare då tjejen i sällskapet
> stukat foten precis och hade mkt ont och dom hade
> långt till sin bil,har för mig det var Robert
> som hade fullmatad sjukväska med sig ,så med
> stödförband och även värktabletter till den
> stackars tjejen så kunde dom lite gladare ta sig
> tillbaka till bilen,tror nog att dom aldrig kommer
> glömma detta och berättar säkert för vänner
> om incidenten när det kommer ca 20 pers på
> cykel och räddar dom.
>
> Spontant kan jag känna att det kan finnas risk
> att vissa delar av Vättle växer igen(på sikt)
> om det inte rör sig mer folk ute på stigarna.Så
> jag har inga inga problem att cykla vidare såvida
> dom inte kör nån polisrazzia i skogen.
>
> Mikael

Tummen upp :)

Rattnalle skrev:
> jomper skrev:
> -----
> > I delsjön borde det ju utövas lite civil
> olydnad
> > och helt enkelt komplettera skyltarna med
> > information om att de inte stämmer, gärna med
> > kontaktinfo till berörd myndighet.
>
> Stör inte den björn som sover...
>
> Men naturen håller på att lösa det fint på
> egen hand. De börjar bli så algbevuxna att de
> snart inte går att läsa längre. Man skulle
> kanske kunna hjälpa till genom att rugga upp ytan
> lite med sandpapper så att de får bättre fäste
> ;)

Du kan stryka på yogurt så får du en grön och fin yta på rätt kort tid ;)

Jenny W skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > jomper skrev:
> >
>
> > -----
> > > I delsjön borde det ju utövas lite civil
> > olydnad
> > > och helt enkelt komplettera skyltarna med
> > > information om att de inte stämmer, gärna
> med
> > > kontaktinfo till berörd myndighet.
> >
> > Stör inte den björn som sover...
> >
> > Men naturen håller på att lösa det fint på
> > egen hand. De börjar bli så algbevuxna att de
> > snart inte går att läsa längre. Man skulle
> > kanske kunna hjälpa till genom att rugga upp
> ytan
> > lite med sandpapper så att de får bättre
> fäste
> > ;)
>
>
> Du kan stryka på yogurt så får du en grön och
> fin yta på rätt kort tid ;)

Eller sandpappra och sen spraya på blomnäring. Borde ju få fart på tillväxten ;)

Tjabba...

Ursäkta att jag inte svarade direkt - jag tog tillfället i akt och cyklade en runda i vårsolen... :)

Spelar det någon roll om stigen är naturlig eller anlagd ? I min lilla inskränka värld så funkar saker som så att allting, även skogen, ägs av någon. Blir ni lika upprörda över att ni inte får cykla inne på ICA, friends arena, grannens trädgård eller inne i regnskogen på universum också ???
Så länge ni inte är markägare så är det bara att rätta sig efter uppslagna regler, eller så cyklarna ni ändå, men håller tyst om det...

Ett annat hett tips är ju att ni för en dialog med markägaren -det kan ju hända att markägaren ändrar förbudet om han får en vettig och saklig formulering...

Henke :)

Henke, en markägare kan aldrig besluta om förbud så det är ingen större mening med att föra en sådan dialog.

Det som är viktigt är att inte förbjuda saker hej vilt utan en vettig motivation, det resulterar i förlorad respekt för förbud - även relevanta sådana.

Om stigarna hade varit bevuxna med ovanliga växter hade läget varit ett annat. Och som förbudet är formulerat så är det just de markerade stigarna som det är förbjudet på, ingen annanstans.

Hellmar, du behöver läsa på en del.

Allemansrätten gäller även cykling. Den kan inskränkas genom miljöbalken, vilken den gjort i detta fall. Då ska det inte finnas några tveksamheter hur denna inskränkning ser ut. Det gör det inte heller, då den gäller på markerade gångstigar.

För övrigt så kan inte markägaren förändra detta förbud. Det är ett beslut som fattats av en myndighet.

Hänger du med?

Den där Hellemar verkar inte ha alla hemma...

Förövrigt säger jag +1 på Tjabba och Trailmasters inlägg.

/CJ

Det bör nog tilläggas att väldigt få naturreservat finns till för att skydda unika växter eller djur. Det främsta skället för deras tillkomst är att göra fina naturområden tillgängliga för allmänheten genom att hindra exploatering i form av bebyggelse, vägar etc.

såså inte kasta paj nu pöjkar. Vi gillar alla att cykla och vi värnar alla om en fin natur som alla har glädje av.

Jomper: I detta sammanhanget tror jag du menar "utan en vettig motivering" Motivation är en helt annan sak :D

Fridens liljor

Jag menar bara som Henke skriver att det är inte intressant att cykla där man uppenbarligen inte är önskvärd. Vi har elljusspår där jag bor. Finns inga förbusdskyltar men det är tydligt att man inte är önskvärd där som cyklist. Jag skulle undvika platster där det står att det är cykelförbud. Men det är klart att det går att ifrågasätta om man tycker det är värt besväret. Jag cyklar en del på skåneleden. De flesta "vandrare" hälsar glatt. Ett fåtal är sura. Jag har tagit en och annan utsällning fast jag visat oändligt mycket hänsyn. Då brukar jag göra så att jag ler och önskar de sura tanterna en bra dag och leder min cykel utom synhåll och sen kan jag cykla igen. Jag vet ju ändå att jag har rätt men ingen kommer ändra åsikt så det är ingen ide att bråka om saken.

Jag håller inte med dig om att man inte ska cykla där man inte är önskvärd. Vem äger rätten att definiera vad som är rätt aktivitet? Det ska inte vara godtyckligt. Det finns en ganska tydlig lagstiftning. Det är mycket bättre att den får gälla än att den sura gubbe som skriker högst är den som sätter ribban.

Självklart ska man inte reta upp folk för sakens skull, men vi ska inte på frivillig väg börja förhandla bort vår rätt att färdas över annans mark, oavsett om det är till fots eller på cykel.

Det finns gott om markägare som vill förbjuda folk att vistas i deras skogar. Det finns också många markägare som vill göra precis som de vill med sin mark och tycker att andra ska skita i om de gör en privat terrängbana för fyrhjuling, anlägger en soptipp eller införa privata stränder. Ska vi låta dem härja fritt?

Självklart finns det fall när det kan vara påkallat med ett cykelförbud. Men i vilka situationer är det rimligt? Det måste naturligtvis finnas goda argument för detta. Vilket också anges i miljöbalken. Men vi som cyklister måste också protestera när miljöbalkens möjlighet till reglering används till ett tveksamt syfte.

Är det rätt att använda en särskild möjlighet till begränsning, som endast skall användas när det verkligen är påkallat, till att förbjuda en viss användargruppp bara för en annan användargrupps skull? Jag tycker inte det. Det finns uppenbarligen inga skyddsskäl till förbudet i Vättlefjäll eftersom det inte skyddar några naturvärden utan bara handlar om att hålla borta cyklar från vandrarna.

oxr skrev:
> Jag håller inte med dig om att man inte ska cykla
> där man inte är önskvärd. Vem äger rätten
> att definiera vad som är rätt aktivitet? Det ska
> inte vara godtyckligt. Det finns en ganska tydlig
> lagstiftning. Det är mycket bättre att den får
> gälla än att den sura gubbe som skriker högst
> är den som sätter ribban.
>
> Självklart ska man inte reta upp folk för sakens
> skull, men vi ska inte på frivillig väg börja
> förhandla bort vår rätt att färdas över
> annans mark, oavsett om det är till fots eller
> på cykel.
>
> Det finns gott om markägare som vill förbjuda
> folk att vistas i deras skogar. Det finns också
> många markägare som vill göra precis som de
> vill med sin mark och tycker att andra ska skita i
> om de gör en privat terrängbana för fyrhjuling,
> anlägger en soptipp eller införa privata
> stränder. Ska vi låta dem härja fritt?
>
> Självklart finns det fall när det kan vara
> påkallat med ett cykelförbud. Men i vilka
> situationer är det rimligt? Det måste
> naturligtvis finnas goda argument för detta.
> Vilket också anges i miljöbalken. Men vi som
> cyklister måste också protestera när
> miljöbalkens möjlighet till reglering används
> till ett tveksamt syfte.
>
> Är det rätt att använda en särskild möjlighet
> till begränsning, som endast skall användas när
> det verkligen är påkallat, till att förbjuda en
> viss användargruppp bara för en annan
> användargrupps skull? Jag tycker inte det. Det
> finns uppenbarligen inga skyddsskäl till
> förbudet i Vättlefjäll eftersom det inte
> skyddar några naturvärden utan bara handlar om
> att hålla borta cyklar från vandrarna.

Ja du har rätt i det du skriver.
Om cykelförbudet på Vättlefjäll är värt att ifrågasätta så gör det.

Är det så att ett cykleförbud måste vara stött av miljöbalken för att gälla?

Kanske kommer jag stå på mig mera mot de sura cyklishatarna om jag har mer "på fötterna". Jag vet egentligen inte riktigt vad som gäller. Regerna är väl lite luddiga?..

Jenny:

oxrs artikel om allemansrätten är upplysande och ger en bra grund: http://happymtb.org/2012/09/14/var-far-man-cykla/

Sen går det ju att grotta ner sig mer i föreskrifter för de reservat man har i närheten.

oxr:
Just jämförelsen med privat bana för fyrhjuling kanske inte är så bra att dra utanför cyklistkretsar då jag tror att många har svårt att se skillnad på det och byggda cykelstigar :)

Senast ändrad:
Fan om vandrare blir upprörda och sura och allmänt orkar reta sig på att ibland möta en snäll cyklist ute i skogen har de fan inte ens utomhus att göra. Sånt folk som blir arga på precis allting och fullständigt saknar trovärdighet i sådana här frågor. De kan gott sitta inomhus och inte sprida sin pest över andra glada människor.

Einarsson skrev:
> Fan om vandrare blir upprörda och sura och
> allmänt orkar reta sig på att ibland möta en
> snäll cyklist ute i skogen har de fan inte ens
> utomhus att göra. Sånt folk som blir arga på
> precis allting och fullständigt saknar
> trovärdighet i sådana här frågor. De kan gott
> sitta inomhus och inte sprida sin pest över andra
> glada människor.

Hahahaha! Vem sur lixom?

Stalle

Det finns inga grunder i trafikförordningen för detta (kap 6) och eftersom cykel inte har motor omfattas den inte heller av kap 5 som rör terrängfordon. Inte heller i kap 1 paragraf 4 lyckas man ringa in cyklister (som cyklar). Om man skjuter cykeln kan det finnas ställen där förbund kan råda: likaså om man tar sig fram på kreatur eller kör rullskidor, rullskridskor eller liknande.

Jag funderar allvarligt på att anmäla stiftelsen för egenmäktigt förfarande / kränkning av cyklisters lagstadgade rättigheter eftersom att dom saknar grund för sina skyltar.

Kort sagt: jävla trams.

Således vill jag alltså hävda att länsstyrelsen har noll och ingen grund för sina "regler" för området.

Ofta tror man ju att bara för att det är en myndighet som har sagt något så gäller det. Så är inte fallet. Det kan vara vilken (fullständigt) inkompetent tjänsteman som helst som sitter och skriver ihop dessa "regler".

Troligen har vederbörande inte mer juridisk utbildning är mig (10 poäng) och skriver detta mer eller mindre på beställning från stiftelsen och de som jobbar ute i området med underhåll/skötsel.

Folk - oavsett om dom är privatpersoner eller anställda på någon myndighet - skriver så mkt skit på skyltar att det är helt sanslöst.

Varnande exempel: hade en gång ett projekt som handlade om att åka off-pist (skidor/bräda) i en av nationalparkerna. Sökte om tillstånd från länstyrelsen och fick avslag med en gång. Ringde upp tjänstemannen som inte ens läst ansökan fullt ut och som var beredd att ändra sig på en gång om jag/vi bara kom in med en ny ansökan. Vilket vi inte gjorde eftersom vi har heltidsjobb och annat att göra än att hålla tjänstemän med papper så dom kan lyfta lön - så där vann myndigheten på den klassiska inkompetens/utnötningstaktiken.

Låt inte detta fina cykelområde bli ytterligare ett varnande exempel.

Tjabba...

StoraBerg: Bra, nu äntligen börjar det likna nåt... Det är onekligen bra mycket bättre att ta striden vid skrivbordet än i skogen ! Fast om du är helt säker på att du har rätt (vilket jag inte tvivlar på) så kanske det räcker att föra en normal dialog med stiftelsen istället för att angripa dem med en stämning...

Fast vänta lite nu. Cykelförbudet är ju faktiskt förankrat i naturreservatets regler (till skilnad från delsjön)så vi kan inte gnälla om varenda skylt som kommer upp. Vet inte hur skyltarna sitter i detta fallet, men sitter du ute i skogen bland småstigar ( som man har gjort i delsjön) så har man inte rätt att sätta upp skyltar (tycker jag).(Nu ska gag inte skriva fler paranteser)

Jag är en gammaldags och rättskaffens man som lever efter de 10 budorden. "Den som taga till svärd skola också dräpas med svärd"

Eller översatt till detta sammanhang: springer man omkring och spikar upp skyltar med förbudstexter i skogen så ska man nog också ha sett till att ha koll på att juridiken håller. Annars får man skylla sig.

Eller så kan man söka inom sig och finna en liten punkt av nåd och vara lite (väldigt lite) smidig och höra sig för om vilken juridik dom stödjer sig på.

Bara för att dom (kanske) lyckats leta fram någon paragraf som skulle kunna gälla är det inte säkert att den håller för en prövning. Är dom beredda att ta risken att få det svart på vitt att alla som vill cykla där får det - eller skulle dom vara mer nöjda med att hålla en dialog med några drivna cyklister om hur cyklingen skulle kunna läggas upp i området.....

Obed skrev:
> Tror västkuststiftelsen åsyftade förbudet på
> naturreservat eller vad det heter.
> Mycket av problemet är att man måste använda
> Vättlefjällsleden eller Bohusleden för att få
> ihop sin runda då så många stigar är knutna
> till dessa stigar på något sätt. Bohusleden är
> väl också administrerad av Västkuststiftelsen
> så Delsjöområdet är också drabbat.
>
> Synd att dessa bakåtsträvande puritanska
> förbudsivrare ska ställa till med dessa
> dumheter.
> Är det så att vi cyklister skaanlägga egna
> stigar 5 meter bredvid och sätta upp
> förbudsskyltar mot gående.

Ögnat igenom länken (inser nog att jag citerar fel person men skit samma..here´s how it is).

Tveksamt om beslutet kan anses gälla: grunden för områdets existens är att tillgodose friluftslivets behov. Vilket står att läsa i samma länk. Cykling är friluftsliv. Den paragraf som man hänvisar till (Miljöbalken, kap 7, paragraf 30) handlar om skydd av natur (inte gångtrafikanter) och det är mkt tveksamt om det finns några naturvärden att skydda på en tillrättalagd stig (eller någon stig överhuvudtaget) eftersom den per definition redan är påverkad av människan och således ej längre naturlig.

Här försöker man använda lagtext om markskydd för att framhålla en grupp framför en annan i ett område som är till för friluftsliv. Markskyddet har inget att göra med om man cyklar eller går på stigarna.

Friluftsliv ändras som bekant med tiden. Cykeln har gjort sitt intåg i friluftslivet och har således blivit en del av aktiviteten i området. Och grunden för att området styckades av var ju att tillgodose friluftslivets behov. Eftersom det redan finns stigar som är tillrättalagda för gångtrafikanter så kan man nog inte hävda några skyddsvärden.

I så fall pratar vi om extremt skyddsvärd terräng typ Sarek eller något i den stilen, där inte ens anläggandet av vandringsleder är tillåtet. Men kan man upplåta mark för gång / vandring så måste man nog göra det för cykel också. Något annat kan jag inte se gälla i skyddshänseende.

I övrigt gäller väl trafikförordningen....således har stiftelsen nog letat i fel förordning eftersom miljöbalken ej är till för att skydda vandrare från MTB cyklister.

Sorry surgubbar.

Senast ändrad:
Tjabba...

Nu verkar det ju som om vi kommit rätt... :)

Det där med orättvisor o folk som hittar på egna lagar är jag mycket väl bevandrad med för jag har hållit på med giftormar i många många år och då skallerormar i synnerhet, så nog har jag stött på hemmafixare vad gäller lagar o paragrafer i överflöd...
Genom reptilhobbyn har jag också lärt mig att för att vinna så går det inte att ånga fram som ett skenande lokomotiv hur rätt man än har - med mina ormar gick det så långt att kommunen klassade mina ormar som miljöfarligt avfall (på grund av giftet)... Helt fel, men kommunens strategi var att trötta ut mig så att de skulle slippa ge mig tillstånd...

Att slåss ensam är svårt o numera har SHR (Sveriges herpetologiska riksförbund) en speciell arbetsgrupp som bara hjälper sina medlemmar att på juridisk väg få sina tillstånd. Ingen har numera blivit nekad tillstånd till följd av arbetsgruppens arbete.

Kanske vore detta nåt för happy att anamma - här finns ju uppenbarligen kunskapen, så varför sätter ni er inte ner o gör en skrivelse som ni sedan skickar ut till alla markägare som spikar upp skyltar med cykelförbud... Det tror jag att ni skulle vinna på i längden, för jag kan lova er att markägarna knappast sitter o kollar av happy, och om de skulle råka göra det så är de nog bara nöjda att ilskan o kompetensen inte sträcker sig utanför detta forum...

Är ni säkra på att ni har rätt - snickra ihop en skrivelse och sprid budskapet !

jomper skrev:
> Vem som äger marken är inte relevant egentligen
> så länge det inte är någons tomt.

Njae, men det var en diskussion om markägare förut, och därför blev jag nyfiken på vem som egentligen äger marken.

Hellemar: då borde du ha lärt dig att det är nobelt men meningslöst att ta striden vid skrivbordet. Vill de ha kvar sitt förbud spelar det ingen roll hur många konstruktiva brev man skriver, de kan enkelt begravas i byråkratin. Och bryr man sig om att sätta upp förbudsskyltar överallt, ja då vill de ha kvar sitt förbud.

Håller med StoraBerg om att man på goda grunder kan ifrågasätta lagligheten i det fattade beslutet kring föreskrifterna, men det är ingen tvekan om att de gäller fram till en domstol hävdar något annat.

Jag väljer att cykla som vanligt på stigarna och tolkar förbudet som gällande för de anlagda gångvägarna (läs motionsslingorna). Jag saktar ner och hälsar glatt när jag möter eller hinner upp vandrare, detta oavsett om de är glada eller ledsna på mig. Om jag möter en lagens företrädare som försöker att lagföra mig för det kommer jag att driva frågan så långt det bara går. Om det mot förmodan händer så får ni er prövning. Fram tills dess tolkar jag det som tillåtet att cykla på stigarna. Om någon väljer att driva saken på annan väg, har den mitt stöd.
Med vänlig hälsning,
Magnus

Kör också på din linje Magnus! Men intressant att följa debatten här. Många intressanta inlägg om vad regeln säger. Sista ordet är inte sagt än!!!
Men cykla vidare i vättle kommer jag att göra. Ni har mitt fulla stöd i frågan om rätten att cykla där ute!!! Nu gäller de bara att bli av med förkylningen så man kan rulla ut biken igen!!
// Jocke//

Kom hem från 1tim30min cykling på Vättle för en stund sedan, mötte inte nån och då hade vi ändå ca 1 tim härlig cykling i solen som la sina sista strålar på Vättle,så här ser det allt som oftast ut när jag kör däruppe,så det är ju inte ofta man har nån att bråka med :o)

Mikael

Tjabba...

Oxr: jag vet inte om jag var otydlig, men nu för tiden, sen ormägarna organiserat sig ordentligt, så får alla som söker tillstånd. Det gav således utdelning att stå på barrikaderna (eller strida vid skrivbordet)... :)

Nu kanske jag har missförstått det här med att man inte får cykla på anlagda stigar men att man får cykla där det inte finns en stig i området och därav cykla ner nya växter.

Exempel
Jag rullar cykeln på "anlagda" stigen som är byggd bävrar från stenåldern till mitt ut i skogen där det inte finns nån stig så långt ögat nåt och där får jag cykla?

Tillbaka
Topp