Cykelförbud i Vättlefjäll av Västkuststiftelsen

WITMatrix skrev:
-------------------------------------------------------
> Man kan ju undra om det är ett forum eller en
> chatt mellan mtb-tokan och övriga...
>
> I övrigt tråkigt att Västkuststiftelsen inte
> anser att man kan samsas på stigarna. Hoppas de
> kan komma till bättre insikt någon gång, även
> om jag aldrig cyklat i området.

jag har inte bett om den första biten, men jag har bott i GBG med omnejd nära nog hela mitt liv, och jag kan väl säga att GBG kommun/Länstyrelsen/denna stiftelsen, sedan Gud vet när haft en jävligt njugg inställning till Mountainbikers.
Det kändes av redan på 90-talet, och det verkar inte ha förändrats ett skvatt.
Tyckte historien vingslag förde med sig ekon med samma verbala innehåll som nu ni andra här har fått höra, gamla inte hör så bra, mm, mm lugn hit och dit, mm.
Dem orden kändes på nåt vis väääldigt bekanta...

Det enda som skett är att "arga gubben" ser annorlunda ut och hojarna förändrats, men exakt samma tugg.

Senast ändrad:
Har cyklat i området en del den sista tiden och jag har aldrig upplevt problem med att de skulle vara trångt och massa folk som man möter och bråkar med. De man råkar möta i skogen är få och har stannat till och pratat lite. Inte alls sura. Bara att stanna till lite och ge dom företräde på stigen, hälsa lite glatt så har det hela löst sig till ett positivt möte för "vandraren". Om man hela tiden tänker efter där ute och visar respekt så kan vi dela stigar med "vandrarna".

Bara hoppas på att denna förening, västkust stiftelsen, fattar det också och att vi alla kan nyttja skogen och dess träningsmöjligheter!! Sen försöker vi ju alla att helst inte åka på de stora lederna i skogen.Men ibland är det ett måste för att ta sig vidare till "våra" små stigar..
Som sagt, samspelar vi där ute så kan detta inte vara ett problem. Vättle är så stort så vi får plats alla!! Tänker i alla fall fortsätta cykla som jag gjort tidigare, Hänsyn och ett glatt humör!!
//jocke//

pifo74 skrev:
> Har cyklat i området en del den sista tiden och
> jag har aldrig upplevt problem med att de skulle
> vara trångt och massa folk som man möter och
> bråkar med. De man råkar möta i skogen är få
> och har stannat till och pratat lite. Inte alls
> sura. Bara att stanna till lite och ge dom
> företräde på stigen, hälsa lite glatt så har
> det hela löst sig till ett positivt möte för
> "vandraren". Om man hela tiden tänker efter där
> ute och visar respekt så kan vi dela stigar med
> "vandrarna".
>
> Bara hoppas på att denna förening, västkust
> stiftelsen, fattar det också och att vi alla kan
> nyttja skogen och dess träningsmöjligheter!! Sen
> försöker vi ju alla att helst inte åka på de
> stora lederna i skogen.Men ibland är det ett
> måste för att ta sig vidare till "våra" små
> stigar..
> Som sagt, samspelar vi där ute så kan detta inte
> vara ett problem. Vättle är så stort så vi
> får plats alla!! Tänker i alla fall fortsätta
> cykla som jag gjort tidigare, Hänsyn och ett
> glatt humör!!
> //jocke//

Vi håller alla tummarna för detta.
att inte detta skall förbli ett problem länge till.

Förbjud och förbjud.
Lika bra va? För vi monkeybajkare är ju fullständigt bindgalna och hänsynslösa, bromsar saknar vi och styrförmågan är knapp. Dessutom är vi helt ljudlösa som ninjor där vi kommer och bara letar efter offer att sätta storklingan i ryggen på...

Blir så trött, kommer cykla där som jag alltid gjort. Om Arga Gubben och dess likasinnade gläfser så får dom väl göra det. Jag kan cykla en halv meter utanför stigen, brukar gå lika bra.

Har i Vättle aldrig stött på någon sur min från vandrare. Dock kommer väl detta komma som ett surt brev på posten nu då skyltar brukar locka fram hobbypoliserna ur en del människor.

Sen många gånger man kört i Vättle under höst och vinter har man ju knappt mött en käft, så det ska nog gå bra det här iaf. Trista signaler bara.

Jag är nog en av dom som rör mig/rört mig på Vättlefjäll mest på MTB sedan 2000 och kör väl kanske på sommartid 3-4 ggr i veckan på Vättle, och det få gångerna man möter folk på Vättle så är det inga som helst bekymmer, har haft 2 möten under alla år där folk på fötter varit sura, den ena var en jägare som trodde att han ägde hela Vättlefjäll men när jag fick förklarat för honom att vi var där av olika intressen och att skogen var stor nog för oss bägge så mjuknade han,
nästa snubbe var en som var ute på löprunda och förmodligen hade en dålig dag och inte gick att resonera med.
MEN därimot fick vi mkt tacksamhet av ett par när vi på en Happyride förra året fick stanna och vara fältläkare då tjejen i sällskapet stukat foten precis och hade mkt ont och dom hade långt till sin bil,har för mig det var Robert som hade fullmatad sjukväska med sig ,så med stödförband och även värktabletter till den stackars tjejen så kunde dom lite gladare ta sig tillbaka till bilen,tror nog att dom aldrig kommer glömma detta och berättar säkert för vänner om incidenten när det kommer ca 20 pers på cykel och räddar dom.

Spontant kan jag känna att det kan finnas risk att vissa delar av Vättle växer igen(på sikt) om det inte rör sig mer folk ute på stigarna.Så jag har inga inga problem att cykla vidare såvida dom inte kör nån polisrazzia i skogen.

Mikael

Tjabba...

Som biologiskt intresserad så är jag ganska väl insatt i vad Västkuststiftelsen är. De köper utsatt mark för att skydda hotade arter som lever där och dom har svårt att anpassa sig till andra områden, eller då köper de känsliga biotoper värda att skydda, så jag tycker ju helt klart att man ska välja andra platser att cykla på...

Det är lika smart att cykla där som det är kul att få sin cykel snodd... Att tänka så kort som att: cykla o testa, är lika klurigt som att ens cykel blir stulen, men klassas bara som stulen först efter att du gjort en polisanmälan... I mina ögon är dock cykeln precis lika stulen från den sekund låset klipps sönder som efter att polisanmälan är upprättad...

Så hitta nån annan skog att cykla i - det finns en orsak till att de vill skydda just den här platsen...

Henke :)

Hellemar skrev:
> Tjabba...
>
> Som biologiskt intresserad så är jag ganska väl
> insatt i vad Västkuststiftelsen är. De köper
> utsatt mark för att skydda hotade arter som lever
> där och dom har svårt att anpassa sig till andra
> områden, eller då köper de känsliga biotoper
> värda att skydda, så jag tycker ju helt klart
> att man ska välja andra platser att cykla på...
>
>
> Så hitta nån annan skog att cykla i - det finns
> en orsak till att de vill skydda just den här
> platsen...
>
>
> Henke :)

Fast om man cyklar på skogstigar så rasar väl inte hela skogen ihop? Och det är ju inte pga hotade arter de inte vill att man cyklar där utan pga att vandrare har klagat. Har ju väldigt svårt att se att det påverkar skogen öht att cykla i den. Att man gör det till naturreservat är vä för att förhindra exploatering snarare än friluftsliv.

Hellemar skrev:
> Tjabba...
>
>
> Det är lika smart att cykla där som det är kul
> att få sin cykel snodd... Att tänka så kort som
> att: cykla o testa, är lika klurigt som att ens
> cykel blir stulen, men klassas bara som stulen
> först efter att du gjort en polisanmälan... I
> mina ögon är dock cykeln precis lika stulen
> från den sekund låset klipps sönder som efter
> att polisanmälan är upprättad...
>
> platsen...
>
>

Driver du med oss, människa?
I så fall hade området aldrig öppnats för vanligt folk, och inte gjort upp stigar i området om området är så känsligt.

Hellemar, är du inte ute o cyklar nu?

Västkuststiftelsen är förvaltare av västsveriges naturreservat http://sv.wikipedia.org/wiki/Västkuststiftelsen

Naturreservat bildas ju av olika anledningar och när det gäller Vättlefjäll tycks huvudmotivet mera vara att tillhandahålla mark för det rörliga friluftslivet än att skydda några biologiska rariteter.

Liksom alla andra här vill jag gärna räkna in cyklister till de rörliga friluffsarna.

/S

Hellemar skrev:
> Tjabba...
>
>
> Det är lika smart att cykla där som det är kul
> att få sin cykel snodd... Att tänka så kort som
> att: cykla o testa, är lika klurigt som att ens
> cykel blir stulen, men klassas bara som stulen
> först efter att du gjort en polisanmälan... I
> mina ögon är dock cykeln precis lika stulen
> från den sekund låset klipps sönder som efter
> att polisanmälan är upprättad...
>
> platsen...
>
>

Jag är naturintresserad jag med, men använder ofta cykeln för att ta mig längre ut i obygden på kortare tid. Får inte jag access till området då? Men om jag vandrar går det bra. Och vilka känsliga arter växer på stigarna?

Jag förstår syftet, att man vill värna känsliga områden mot exploatering, men då kan man ju förbjuda allt friluftsliv. Ska man dra det till sin spets så har jag sett hur det sett ut och låtit när 20 tyska glada kanotister dragit fram längs stränderna på sjöarna i området... Vi får förbjuda tyskarna också.
Nej, just i detta fallet handlar det nog bara om okunskap om att väldigt många mtb-cyklister är lika mycket friluftsmänniskor som vandrare är.

Senast ändrad:
Jag undrar jag om inte alla flygplan och helikoptrar som OFTA drar förbi ovanför Vättle spyr ut en massa onyttigheter som är värre för miljön däruppe än en cyklist som far fram på en ofta hårdpackad stig,jag kan ha fel men dom kanske borde kika på alternativa flygvägar för att Värna om Vättle som vi alla gillar.

Mikael

MTB-tokan skrev:
> Hellemar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tjabba...
> >
> > Som biologiskt intresserad så är jag ganska
> väl
> > insatt i vad Västkuststiftelsen är. De köper
> > utsatt mark för att skydda hotade arter som
> lever
> > där och dom har svårt att anpassa sig till
> andra
> > områden, eller då köper de känsliga
> biotoper
> > värda att skydda, så jag tycker ju helt klart
> > att man ska välja andra platser att cykla
> på...
> >
> > Det är lika smart att cykla där som det är
> kul
> > att få sin cykel snodd... Att tänka så kort
> som
> > att: cykla o testa, är lika klurigt som att
> ens
> > cykel blir stulen, men klassas bara som stulen
> > först efter att du gjort en polisanmälan... I
> > mina ögon är dock cykeln precis lika stulen
> > från den sekund låset klipps sönder som
> efter
> > att polisanmälan är upprättad...
> >
> > Så hitta nån annan skog att cykla i - det
> finns
> > en orsak till att de vill skydda just den här
> > platsen...
> >
> >
> > Henke :)
>
>
> Driver du med oss, människa?
> I så fall hade området aldrig öppnats för
> vanligt folk, och inte gjort upp stigar i området
> om området är så känsligt.

clnr skrev:
> Enligt föreskrifterna är det inte tillåtet att
> rida eller cykla på iordningställda och
> markerade gångstigar och gångvägar
>
> Källa:
> http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Sv/djur
> -och-natur/skyddad-natur/naturreservat/lanets-natu
> rreservat/Ale/Vattlefjall/Pages/index.aspx

Lite OT kanske men jag undrar om markerade stigar med spänger klassas detta som iordningställd?

Det är inte upp till Västkuststiftelsen att bedöma iaf och ända tills det är prövat så tycker jag att du ska göra en för dig fördelaktig tolkning.

Synd att reservatsföreskrifterna är så dumt formulerade, det kanske går att driva igenom en förändring?

Iordningställt är ju inte detsamma som gångstig. Ingen gångstig = inget cykelförbud.

Drar man det då till sin spets (vilket kanske inte är helt realistiskt men roligt ändå) så spelar cykelförbudsskylten ingen som helst formell roll om det inte också finns skyltar eller kartor som visar att det är en stig endast avsedd för gående.

Lite som i Delsjön där det står skyltar om cykling förbjuden överallt men det finns varken inskrivet i kommunens ordningsstadga eller reservatföreskrifterna.

I delsjön borde det ju utövas lite civil olydnad och helt enkelt komplettera skyltarna med information om att de inte stämmer, gärna med kontaktinfo till berörd myndighet.

jomper skrev:
> I delsjön borde det ju utövas lite civil olydnad
> och helt enkelt komplettera skyltarna med
> information om att de inte stämmer, gärna med
> kontaktinfo till berörd myndighet.

Stör inte den björn som sover...

Men naturen håller på att lösa det fint på egen hand. De börjar bli så algbevuxna att de snart inte går att läsa längre. Man skulle kanske kunna hjälpa till genom att rugga upp ytan lite med sandpapper så att de får bättre fäste ;)

Tack Rattnalle!

Sedan var jag tydligen helt uppe i mina grubblerier att jag glömde tillägga det det var ett mycket tråkigt beslut. Hoppas inte det sprider sig till Sandsjöbacka som väl också förvaltas av Västkuststiftelsen.

BjörnY skrev:
> Tack Rattnalle!
>
> Sedan var jag tydligen helt uppe i mina
> grubblerier att jag glömde tillägga det det var
> ett mycket tråkigt beslut. Hoppas inte det
> sprider sig till Sandsjöbacka som väl också
> förvaltas av Västkuststiftelsen.

Beslutet i sig verkar ju vara mer än tio år gammalt. Varför de valt att helt plötsligt sätta upp skyltar är en annan fråga.

Hela den här grejen med slitage tror jag helt och hållet handlar om att vi är en av de största (den största?) grupperna brukare av små avlägsna brukar. Jag möter då nästan aldrig någon utan cykel utanför de stora stigarna. Händer ibland på sommarn men en regning kväll i oktober? Nja.

Ett argument för att förändra skulle kanske kunna fås genom att räkna folk på stigarna några gånger. Om det går 1 vandrare på 5 cyklister så säger det ju ett och annat.

jomper skrev:
> Ett argument för att förändra skulle kanske
> kunna fås genom att räkna folk på stigarna
> några gånger. Om det går 1 vandrare på 5
> cyklister så säger det ju ett och annat.

Jag roade mig med det i somras i Delsjöområdet. Lördag eller söndag i Maj, en av de där riktigt varma helgerna.

Låg vid grillplatsen längs med Hängmattorna en hel dag (som ju inte direkt är långt från där de flesta rör sig i området) och det gick kanske 3-4 cyklister per fotgängare (uteslutande med barn) fram till dess att ett ungdomslag av okänd sort joggade förbi.

Westman skrev:
> En fråga från en som inte cyklar så mycket i
> området: Kan man ta sig till/mellan de naturliga
> stigarna utan att använda promenadvägar
> och/eller märkta stigar?

Är det någon med hyfsat färsk och relevant erfarenhet från området som kan kommentera detta?

Westman skrev:
> Westman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En fråga från en som inte cyklar så mycket i
> > området: Kan man ta sig till/mellan de
> naturliga
> > stigarna utan att använda promenadvägar
> > och/eller märkta stigar?
>
> Är det någon med hyfsat färsk och relevant
> erfarenhet från området som kan kommentera
> detta?

Tar gärna ut cykeln dit, ihop med vandrarkartan över Vättlefjäll, så borde man nog kunna pricka in vart dom olika lederna korsar och hur man tar sig från A till B.

Nån som vill hänga på? Går det att göra dubbfritt, har inte magiska däck denna vinter ;)

Om man startar från kanotpoolen så måste man ta sig via motionsspår för att komma till lederna. Vi borde börja med start i norra vättlefjäll istället på våra turer. Då behöver man inte trängas med flanörer alls.
Med vänlig hälsning,
Magnus

Jag tror inte de ansvariga förstår hur många som faktiskt drabbar av ett cykelförbud.

Kanske är det på tiden med någon slags manifestation? :)

Tjabba...

Nä, jag är inte ute o cyklar... Är ni ?
Jag sätter heller inga regler eller lagar o jag är väl em töntig trist Svensson som dessutom försöker följa de lagar och regler som finns...
Om ett område är (eller blir) naturreservat eller på annat sätt ett skyddat område ser jag inga problem i att rätta mig efter gällande regler. Jag känner inget maniskt tvång att cykla, tälta, rycka upp växter med rötterna, bryta av kvistar eller elda där bara för att man inte får...

Jag, personligen, lägger ju hellre min frustration till att i stället få mer skyddade områden, och visst kan jag också tycka att skyddade områden även ska ha skyddat luftrum, men å andra sidan vet jag att flygplanens avgaser o andra utsläpp inte faller spikrakt ner utan kan föras iväg väldigt långa sträckor... Jag vet inte om ni minns, eller ens fanns, när reaktorn i Tjernobyl pyste ut radioaktivt avfall... Det blåste ju ändå hit till Sverige utan problem, o då stod det kärnkraftverket ändå kvar på marken...

Men Henke, här handlar det ju inte om naturskydd, eftersom det är tillåtet överallt UTOM just på stigar/vägar där inget längre är naturligt! Här handlar det om att man prioriterar en nyttjandegrupp framför en annan, på rätt grumliga grunder.

Man borde förbjuda Kånken-ryggsäckar. Majoriteten använder inte såna. Dom uppfyller inget stort behov.

geologen skrev:
> Men Henke, här handlar det ju inte om naturskydd,
> eftersom det är tillåtet överallt UTOM just på
> stigar/vägar där inget längre är naturligt!
> Här handlar det om att man prioriterar en
> nyttjandegrupp framför en annan, på rätt
> grumliga grunder.

+1

JT skrev:
> Man borde förbjuda Kånken-ryggsäckar.
> Majoriteten använder inte såna. Dom uppfyller
> inget stort behov.

Här har jag jobbat lite proaktivt, slutade använda min -83.

Reservat stiftade på lösa grunder är dåligt, det gör att respekten för de nödvändiga reservaten blir sämre.

Samma sak med förbudsskyltar där det inte är förbjudet, eller att kommunerna numera får besluta om 30-gräns på vägarna på egen hand och i vissa kommuner har det då gödslats med 30-sträckor.

Kikade på min karta idag och hittade denna texten.

Bilagor

• Skanna 130650003.jpg
    Skanna 130650003.jpg
    170.5 KB · Besök: 57
Verkar tydligen okey att köra in med husbil i området iallafall bara man inte stannar mer än ett dygn, hm undra hur dom tänkte där, min cykel sabbar nog inte så mkt som en husbil får jag hoppas.

Mikael

Tjabba skrev:
> Jag är nog en av dom som rör mig/rört mig på
> Vättlefjäll mest på MTB sedan 2000 och kör
> väl kanske på sommartid 3-4 ggr i veckan på
> Vättle, och det få gångerna man möter folk på
> Vättle så är det inga som helst bekymmer, har
> haft 2 möten under alla år där folk på fötter
> varit sura, den ena var en jägare som trodde att
> han ägde hela Vättlefjäll men när jag fick
> förklarat för honom att vi var där av olika
> intressen och att skogen var stor nog för oss
> bägge så mjuknade han,
> nästa snubbe var en som var ute på löprunda och
> förmodligen hade en dålig dag och inte gick att
> resonera med.
> MEN därimot fick vi mkt tacksamhet av ett par
> när vi på en Happyride förra året fick stanna
> och vara fältläkare då tjejen i sällskapet
> stukat foten precis och hade mkt ont och dom hade
> långt till sin bil,har för mig det var Robert
> som hade fullmatad sjukväska med sig ,så med
> stödförband och även värktabletter till den
> stackars tjejen så kunde dom lite gladare ta sig
> tillbaka till bilen,tror nog att dom aldrig kommer
> glömma detta och berättar säkert för vänner
> om incidenten när det kommer ca 20 pers på
> cykel och räddar dom.
>
> Spontant kan jag känna att det kan finnas risk
> att vissa delar av Vättle växer igen(på sikt)
> om det inte rör sig mer folk ute på stigarna.Så
> jag har inga inga problem att cykla vidare såvida
> dom inte kör nån polisrazzia i skogen.
>
> Mikael

+1 på detta, har cyklat omkring i Vättle sen 98 och har området som min hemma terräng och har bara fått negativ komentar två gånger och det var på samma tur och utanför dom så kallade iordningställda lederna så jag kommer även i fortsättningen att använda Vättle att cykla i och om någon kan bötfälla mig för det så tar jag det och fortsätter cykla liksom alla som kör för fort och åker fast.
Räddade föresten livet på en gubbe som blivet ormbiten en gång.

Gerry

Håller med gerry och mikael till fullo!! Kommer också att cykla vidare på de turer som blir. Vättle är så stort så de måste finnas många stigar att välja på. Kan man inte starta från något annat håll just för att slippa detta " reservat" så mycket som möjligt? känner till dåligt runt vättle terrängen, utan de va mest en tanke.
// Jocke//

Stigarna börjar bakom vårt hus (bor i Bohus)så det går att få ihop en hel del stig i min ände på Vättle utan att köra in i reservatet,men får man köra husbil i reservatet så måste dom ha skrivit fel
så att cykla måste ju vara OK.
Jag och Gerry kan säkert fixa ihop nåt som går utanför reservatet med start från Jennylund,

Mikael

pifo74 skrev:
> Håller med gerry och mikael till fullo!! Kommer
> också att cykla vidare på de turer som blir.
> Vättle är så stort så de måste finnas många
> stigar att välja på. Kan man inte starta från
> något annat håll just för att slippa detta "
> reservat" så mycket som möjligt? känner till
> dåligt runt vättle terrängen, utan de va mest
> en tanke.
> // Jocke//

Men nej, förbudet gäller INTE stigar. Stigar är inte iordningställda. De är naturligt slitage pga att folk rör sig i området. Man får väl helt enkelt cykla sakta och förnuftigt på gångvägarna så att ingen blir arg.
Med vänlig hälsning,
Magnus

Precis. Det gäller väl att försöka undvika de iordningsställda promenadvägarna, och i de fall de inte går att undvika för att väva ihop en tur får man väl ta det lite extra lugnt. I övrigt är det väl bara att fortsätta cykla och njuta av den fina naturen och stigarna!

Tjabba...

Nu hänger jag inte med i resonemanget riktigt... En stig är alltså inte iordningsställd utan har uppkommit på grund av mänskligt slitage... Hmm... Var ligger skillnaden mer än att man vränger otroligt mycket på orden ? Men ordvrängeri är min speciallitet, så häng med nu och öppna gärna en påse chips för det här kan bli precis hur intressant som helst... :)

Och hur tänkte de första människorna som började slita på naturen innan det blev en stig ? Förlåt, innan det blev naturligt slitage menar jag ju givetvis...
Gick de och tyckte att det var skitkul att snubbla runt i blåbärsriset och ville absolut inte att det skulle bli en stig just där ? I så fall säger väl det en hel del om intelligensen på ortsborna som hela tiden slet på samma sträcka utan att se att de var i full färd att skapa en stig... Om de nu verkligen inte ville skapa sig en stig alltså för att underlätta att gå i skogen...

Hur vet vi säkert att stigen uppkommit just på grund av mänskligt slitage ? Kan det inte lika gärna ha varit rådjuren som påbörjade skapandet av stigen och att vi människor sedan började nyttja rådjurens stigar ?

Står det specificerat någonstans om stigen måste vara skapad av just människor för att få klassas som stig ?
Var står det specificerat att stigen bara är en stig om den är anlagd och inte skapad på grund av naturligt slitage ?
Var hittar man information om vad som krävs för att stigen ska klassas som en stig ? Klassas den som anlagd stig om färdvägen, på ett eller annat sätt, är snitslad (pilar, färgklickar osv) ?
Klassas stigen som anlagd om den underhålls i form av att man plockar bort t.ex nedfallna grenar som fallit ner över stigen ?

Vad är, per definition, en stig ? Egentligen ? Om vi går efter Wikipedia och säker på ordet stig så hittar man detta: "smal gångväg, anlagd eller naturlig, se gångstig". Hmm... Sket det sig lite nu för er om det där med anlagd eller naturligt slitage ? Vill man läsa mer om vad Wikipedia anser om en gångstig, så hittar ni den informationen här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gångstig

Om markägaren väljer att kalla stigen för en stig - är det en stig då eller vem har mandat och veto i frågan att klargöra definitionen av varje specifik stig ?
Eller omvänt - om en liten grupp cyklister hävdar att stigen inte är en stig utan naturligt slitage orsakat av mänskligt målmedvetet nyttjande av en specifik sträckning - räcker det för att stigen inte längre ska få klassas som stig då ?

Om man inte får bryta kvistar och rycka upp växter med rötterna och annat i ett naturskyddsområde - hur är det då lagligt/möjligt att skapa en stig på grund av mänskligt naturligt slitage ?

Om jag befinner mig i skogen och ser något som jag tycker ser ut som en stig - hur kan jag då känna skillnaden på att det är en stig och inte ett naturligt slitage orsakat av människor ?

När ni cyklar i området - säger ni då att ni håller er på stigen eller säger ni att ni cyklar på det naturliga slitaget ?

Är det någon skillnad i däckval om man cyklar på en stig eller på naturligt slitage ?

Hellemar skrev:
> Står det specificerat någonstans om stigen
> måste vara skapad av just människor för att få
> klassas som stig ?
> Var står det specificerat att stigen bara är en
> stig om den är anlagd och inte skapad på grund
> av naturligt slitage ?
> Var hittar man information om vad som krävs för
> att stigen ska klassas som en stig ? Klassas den
> som anlagd stig om färdvägen, på ett eller
> annat sätt, är snitslad (pilar, färgklickar
> osv) ?
> Klassas stigen som anlagd om den underhålls i
> form av att man plockar bort t.ex nedfallna grenar
> som fallit ner över stigen ?
>

Ett exempel från delsjöområdet.

För ett antal år sedan så hittade cyklister från HappyMTB något som såg ut som en djurstig
som skulle kunna bli en riktigt bra cykelstig. Dessa cyklister började helt enkelt cykla på
djurstiget som till slut blev till en av delsjöområdets bästa stigar och döpt till blueberry trail.

Förra året kom det upp skyltning och markeringar på stigen, är det nu förbjudet att cykla
på denna stig? Är stigen anlagd eller naturlig?

Tillbaka
Topp