Cykelförbud på Bogesund!

Cykelförbud på Bogesund!
Måste överklagas!

Finns det forskning på slitaget från cyklar?
Vad är straffskalan vid överträdelse?
Kanske läge att bilda en Vaxholm MTB klubb som verkar för att få alla stigar klassade som cykelleder...

Cykelförbud på Bogesund!
De största stigbovarna på Bogesund är ju ryttarna. De verkar saknar förmåga att inte rida på vandringsstigarna och på hösten/våren blir det gärna lerträsk av vissa stigar.

Cykelförbud på Bogesund!
Hmmm.....

Jag och några till cyklister bildade Waxholm CK för ett år sedan just på grund av att vi skulle vara med i sådana här fall! Jag är ordörande i klubben och vi kommer försöka agera i denna fråga men jag hörde talas om detta för en timma sedan och måste skaffa mig mer information!

Vi alla vet ju vilken underbar cykling Bogesund kan erbjuda och jag hoppas att detta ska kunna fortsätta framöver också. Tyvärr är vi inte speciellt många medlemmar i WCK ännu så det vore ju underbart om några av er som vill ändra detta beslut i alla fall blir stödmedlem i WCK så vi får lite tyngd bakom det vi vill säga.

Jag kommer även kontakta MTB Täby och se om vi kan göra någon gemensam grej för detta ändamål.

Ni får jättegärna kontakta mig på roger(at)wck.se om ni har någon information eller annat runt detta.

/Roger Wallén
Ordförande
Waxholm CK

Cykelförbud på Bogesund!
bjork52 skrev:
-------------------------------------------------------
> någon skogsmulleorganisation har säkert fått
> uttala sig.

Eftersom MTB ingår i Friluftsfrämjandets verksamhetsportfölj, så hoppas jag verkligen att de inte var för ett cykelförbud.

Jag tycker ni skall skita i om ni är sakägare eller inte. Skicka in överklagan ändå, så att beslutsfattarna förstår att de är fel ute.

Cykelförbud på Bogesund!
Är det någon som har agerat och har någon update?

Min fråga som jag skickade till inml@ab.lst.se (Naturvårdsenheten) bara försvann. När jag skickar reply till samma adress så studsade mailet. Nu skickade jag om till stockholm@lansstyrelsen.se. Imorgon ska beslutet kunggöras och sedan tickar 3 veckor ned till 6:e november. Förstår att det kan vara lönlöst eller omöjligt som icke sakägare men vill i alla fall tycka till.

Cykelförbud på Bogesund!
Riktigt trist.
Hoppas verkligen man kan påverka detta dåliga beslut så att förbudet mot cykling hävs.
Om förbudet kvarstår borde det kanske inte vara någon större fara för den enskilde cyklisten att fortsätta cykla, träna och njuta av Bogesund.
Men kommer man i grupp och kör med föreningströjor är det värre, mycket värre.
Tänker också på det fina ungdomslägret som våra killar i Spårvägen och Tullinge varit med på. Finare miljö än i Bogesund är svårt att hitta för ett sådant läger.
Kämpa på och stort lycka till.
Håller på förslaget om Stenmark. Vore riktigt slagkraftigt att ha med honom i en lokaltidning där han ifrågasätter förbudet.
/ Håkan Sandberg Tullinge SK

Cykelförbud på Bogesund!
Min fråga hamnade om motivering hamnade tydligen lite fel. De som känner sig manade får gärna dra en blänkare så det kanske framgår att det inte bara är enstaka cyklister som är missnöjda.

"Hej,

Vi vidarebefordrar ditt mail till enheten för naturvård. Mailadressen dit är naturvard.stockholm@lansstyrelsen.se

Med vänlig hälsning
Länsstyrelsen i Stockholms län"

Cykelförbud på Bogesund!
Det där med att köra civil olydnad kan ju vara kontraproduktivt. Är det några tomtar som försöker göra sig fria från cyklister på "sina" stigar så får de ju bara vatten på sina kvarnar om att cyklister är ett jäkla gissel...

Jag är lite fundersam runt det där med sakägare. Det verkar finnas ett bedömningsutrymme i definitionen så att det är lätt för ansvariga att klassa cyklisters besvär över ett beslut som obetydande och därmed diskvalificera dem från sakägarskapet. Däremot borde väl kanske företagare i området (som har njutit av att hyra ut lokaler och sköta om catering åt cykelföreningar) lättare kvala in som sakägare? Föreningar som blir lidande borde också kvala in, speciellt om det gäller ungdomsverksamhet som faktiskt fyller ett större samhällssyfte än motion.

Att få kändisar att gnälla i lokaltidningar är en bra idé - trots att den saknar juridisk grund.

Livserfarenheten säger att det är den som gnäller värst som oftast får som den vill - i dag är det näbbstövelgänget som leder...

Dessutom påminner det här om när jag började åka snowboard på 80-talet. Först fick man inte åka i skidanläggningen över huvud taget, efter att det växt till sig fick man (på nåder) åka i pisterna men absolut inte i liften o s v. Skönt att DET har blivit bättre i alla fall...

Cykelförbud på Bogesund!
Jag har idag pratat med Länsstyrelsen och de har inga planer på att förbjuda mountainbike på Bogesund. Det man vill göra är att separera olika intressen (vandring, ridning, cykling) för att undvika konflikt och deras ambition är att skapa några mtb-slingor med olika längd och svårighetsgrad. Där kommer vi att ha möjlighet att påverka dess utformning.

Dock måste detta förankras med fastighetsägaren/förvaltaren av Bogesund, Statens Fastighetsverk, och det är inte klart ännu. Därför fick man det tyvärr att låta i reservatsföreskrifterna som att all cykling i terräng skulle förbjudas. Länsstyrelsens förhoppning var att detta skulle kunna vara klart under vintern till dess att man skall "inviga" Bogesundslandet och att även mtb-slingor då skall finnas med på samma informationstavlor som vandringleder och ridstigar.

På återhörande

Andreas Hallberg
Ordf. MTB Täby

Cykelförbud på Bogesund!
Det låter som en väldigt dålig lösning, undrar verkligen om det är hela sanningen.

Och att få "några slingor" att cykla på låter som en kraftig begränsning jämfört med hur det är idag.

Cykelförbud på Bogesund!
"Vi vill inte förbjuda, men ni får bara åka på några av oss utvalda stigar"

"Välj vilklen färg du vill, bara du väljer svart"

Cykelförbud på Bogesund!
jomper skrev:
> Det låter som en väldigt dålig lösning, undrar
> verkligen om det är hela sanningen.
>
> Och att få "några slingor" att cykla på låter
> som en kraftig begränsning jämfört med hur det
> är idag.

+1

Cykelförbud på Bogesund!
Det jag tror är det stora problemet är att man diskuterar utifrån *att* cyklister skrämmer vandrare och kör sönder stigarna. Om man backar lite så tror jag inte att problemet är stort. Däremot så tyckte jag själv att MTB-cyklister var ena skumma typer som *nog* kör sönder mer än kängor och var en udda fågel i friluftssammanhang. Mötte bl.a en kille som cyklade från Uppsala till Trondheim mitt uppe på fjället när jag stekte på nyfångad harr vid tältet. Kändes lite mystiskt men blev en trevlig pratstund. Jag hade inte börjat med MTB då.

Om man spångar på de ställen som är/blir vattensjuka så slipper man förbjuda både käng- och däcktrafik. På plan mark där man rullar fram sliter man till en viss nivå och sedan är förhållandena ganska konstanta. Anser att jag har på fötterna då jag varit med om två omdragningar, just för att spara naturen, i Igelbäckens Naturreservat och sett marken från obanad till stig skapats (juli 2012 till idag). Hoppas att det går att samsas så man kan upptäcka Bogesund både till fots och på hojen.

Cykelförbud på Bogesund!
Jag har cyklat ganska mycket på Bogesund under det senaste året, och kan konstatera att risken för konflikter med andra brukargrupper är minimal. Man träffar i stort sett aldrig på någon annan människa ute på stigarna.

Cykelförbud på Bogesund!
Oavsett om det är en dålig lösning eller ej så är det just nu den enda lösningen. Beslutet är fattat, det går inte att ändra på. Det finns ingen sakägare som kan överklaga förskrifter som gäller för allmänheten. Det är helt enkelt kört. Det är ingen idé att fylla länsstyrelsens skrivbord med gnäll-mail, det motverkar bara syftet att få till en dialog.

Gilla läget och se till att få några MTB-leder så blir det i alla fall något.

Cykelförbud på Bogesund!
Oskar skrev:
> Jag har cyklat ganska mycket på Bogesund under
> det senaste året, och kan konstatera att risken
> för konflikter med andra brukargrupper är
> minimal. Man träffar i stort sett aldrig på
> någon annan människa ute på stigarna.

Ytterligare en bra anledning att ligga lågt och sköta sitt i tysthet.

Cykelförbud på Bogesund!
Oskar skrev:
> Jag har cyklat ganska mycket på Bogesund under
> det senaste året, och kan konstatera att risken
> för konflikter med andra brukargrupper är
> minimal. Man träffar i stort sett aldrig på
> någon annan människa ute på stigarna.

Det sa både jag och Mickelino innan vi drog ut i lördags. Men shit vad folk det var då! Vi mötte säkert 20-30 pers.Alla var dock trevliga och svarade glatt på våra hälsningar. med undantag för ett äldre par, men de såg o andra sidan ut som såna som alltid är lite sura.

Cykelförbud på Bogesund!
jomper skrev:
> Det låter som en väldigt dålig lösning, undrar
> verkligen om det är hela sanningen.
>
> Och att få "några slingor" att cykla på låter
> som en kraftig begränsning jämfört med hur det
> är idag.

Allt är relativt. Om tre veckor från idag är det faktiskt ett faktum att ALL cykling i terrängen på Bogesundslandet är förbjuden, till dess att reservatsföreskrifterna skrivs om (eller att någon är lyckosam i sin överklagan och lyckas förhala beslutets giltighet). Att efter det datumet komma tillbaka till att det är fritt att cykla var som helst är nog ingen liten kulle att klättra över.

Jag instämmer i att intressekonflikten är duktigt upphaussad vilket jag också framförde. Kan vi på ett städat sätt vara med och arbeta fram leder på Bogesund är min förhoppning att Länsstyrelsen kan se att vi gör vårt för att minska dessa farhågor om intressekonflikt och därmed kanske kan öka möjligheterna för cykling på Bogesund.

Mvh

Andreas Hallberg
Ordf. MTB Täby

Cykelförbud på Bogesund!
Läste just ett mejl från MTB Täby där de varit i kontakt med Länstyrelsen och att de lät positiva till att inte "stänga" skogen för cyklister utan att man vill "sära" på intressena.
Förbudskrivningen kan ändras när man kommit överens med markägarna hur ev. cykelleder skall planeras!
Man tackar på förhand...skönt att slippa vara så förbannad...MEN man får nog hålla lite koll på de där byråkraterna ÄNDÅ!

Cykelförbud på Bogesund!
Borde inte en överträdelse av cykelförbudet för att vara straffbar kräva uppsåt, alltså att man kände till att det var förbjudet att cykla där?

Avser de skylta om förbudet på alla möjliga ställen att cykla in i reservatet?

Eller är det bara happyiter som kan bevisas ha läst i denna tråd som skall straffas...?

Jag rekommenderar såklart alla att följa alla regler, lagar, Bibeln och Koranen. Jag konstaterar dock att det knappast torde ingå fängelse i straffskalan för överträdelse av förbudet (väl?), varför rätt för envar att gripa ngn för överträdelse ej existerar. Skulle ngn ändå ge sig på att försöka kvarhålla cyklist som cyklat i reservatet torde cyklisten ha rätt att bruka det våld som krävs för att ta sig därifrån (med beaktande av proportionalitetsprincipen. Typ att ha ihjäl den som håller kvar en är knappast ok, även om det skulle vara vad som krävs för att ta sig därifrån).

Senast ändrad:
Cykelförbud på Bogesund!
Det kommer med största sannolikhet upp skyltar som förklar vad som gäller. Jmfr Tyresta.
Men det värsta är de självpåtagna tillsynshennen som kommer att få ammo.

Cykelförbud på Bogesund!
JLarsson skrev:
> Det kommer med största sannolikhet upp skyltar
> som förklar vad som gäller. Jmfr Tyresta.
> Men det värsta är de självpåtagna
> tillsynshennen som kommer att få ammo.

Då är taktiken att spela dum och döv. Cykla förbi dem på behörigt avstånd. När de kliver mot dig med knuten näve och ryter till "Öh, hörrudu grabben ...", vinka glatt och ropa hejhej utan att sakta ned farten. Lite sådär som om vore det en avlägsen bekanting, som du för tillfället inte kunde samspråka med till förmån för nästa gång ni råkas.

Cykelförbud på Bogesund!
Jag tycker att det nästan är lika illa med cykelleder som med ett totalförbud men som Anders skriver så är det nog i praktiken omöjligt att gå från ett totalförbud till att släppa cyklingen fritt igen.

Idag är det inga problem när man möter andra i skogen men så fort det kommer upp skyltar om att "här får man inte cykla men det får man här" så kommer folk att anmärka på att man är på fel ställe.

Beslutsfattarna har antagligen en skev uppfattning om vad stigcykling innebär för de flesta av oss och tror eller tycker att vi bör hålla oss på en eller några slingor där vi kan gasa runt utan att störa andra och de kanske tom. tror att vi också tycker det är bra med egna stigar.

De har nog inte förstått att vi snarare ofta gör en utflykt men istället för att gå så cyklar vi.

Jag har förståelse för att man i mindre områden vill skapa Mtb-leder som tex i Ursvik men bogesundslandet är stort.

Angående nu i helgen så var den ett undantag gällande besökare. Jag har cyklat regelbundet på Bogesund sedan 2007 och jag har aldrig sett så mycket folk i skogen. Det är snarare så att man sällan möter någon, vare sig vandrare eller hästar på rundorna.

Angående straffskalan så har jag för mig att jag läst i oxrs artikel att fängelse ingår (han får gärna rätta mig om jag har fel) så envarsgripande är i så fall fullt lagligt.

Jag är normalt sett en ganska laglydig person och jag har full respekt för naturskydd men nu när det främst handlar om att segregera cyklister från andra och dessutom troligen på felaktiga uppfattningar så känns det bara löjligt.

Senast ändrad:
Cykelförbud på Bogesund!
oxr skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har cyklat ganska mycket på Bogesund under
> > det senaste året, och kan konstatera att
> risken
> > för konflikter med andra brukargrupper är
> > minimal. Man träffar i stort sett aldrig på
> > någon annan människa ute på stigarna.
>
> Ytterligare en bra anledning att ligga lågt och
> sköta sitt i tysthet.

:-)

Cykelförbud på Bogesund!
oxr skrev:
> Oskar skrev:
> -----
> > Jag har cyklat ganska mycket på Bogesund under
> > det senaste året, och kan konstatera att
> risken
> > för konflikter med andra brukargrupper är
> > minimal. Man träffar i stort sett aldrig på
> > någon annan människa ute på stigarna.
>
> Ytterligare en bra anledning att ligga lågt och
> sköta sitt i tysthet.

Bättre med ett totalbud som ingen vet om och som man kan ignorera än ett fåtal stigar som är uppmärkta som cykelleder och förbudsskyltar på alla andra stigar.

Jag kan säga att det knappt finns några cykelbara stigar på Bogesund som nu inte är vandringsled eller ridstig och de få som finns ansluter nästan alltid till just en vandringsled eller ridstig så med vetskapen om detta så har jag svårt att se att de ska få till några vettiga cykelleder.

Jag vet att de nu har gett de närliggande klubbarna möjlighet att vara med att påverka när det gäller att ta fram cykelleder men när jag nu sitter med kartan framför mig så kan jag inte få till en enda runda som inte inkräktar på de andra intressernas stigar.

Cykelförbud på Bogesund!
Det bästa vore att få till så att alla vandringsleder på Bogesund blir klassade som kombinerade vandringsleder och cykelleder! Tror att det redan idag är cykelförbud på ridstigarna vilket känns vettigt.

En konstig grej med reservatet som jag läste i någon av de lokala vaxholmstidningarna var att det bara är 15% av reservatet som är särskilt skyddsvärt. Övriga 85% får man fortsatt bedriva skogsbruk på. Märkligt om man då inte kan bevara allemansrätten på dessa 85%...

Cykelförbud på Bogesund!
eh skrev:
> En konstig grej med reservatet som jag läste i
> någon av de lokala vaxholmstidningarna var att
> det bara är 15% av reservatet som är särskilt
> skyddsvärt. Övriga 85% får man fortsatt bedriva
> skogsbruk på. Märkligt om man då inte kan
> bevara allemansrätten på dessa 85%...

Jag tycker också det här är lite mystiskt, stora delar av Bogesund är ju trots allt vanlig industriskog.

Cykelförbud på Bogesund!
Ur lokalblaskan i Åkersberga

Capture18.PNG

Cykelförbud på Bogesund!
Oskar skrev:
> eh skrev:
> -----
> > En konstig grej med reservatet som jag läste i
> > någon av de lokala vaxholmstidningarna var att
> > det bara är 15% av reservatet som är
> särskilt
> > skyddsvärt. Övriga 85% får man fortsatt
> bedriva
> > skogsbruk på. Märkligt om man då inte kan
> > bevara allemansrätten på dessa 85%...
>
>
> Jag tycker också det här är lite mystiskt,
> stora delar av Bogesund är ju trots allt vanlig
> industriskog.

Det ska ju rimligen gå att läsa ut ur beslutsunderlaget hur man har kommit fram till att det är nödvändigt att göra inskränkningar för allmänheten för att syftet med reservatet ska kunna uppnås. Gör det inte det anser jag att föreskriften saknar lagligt stöd.

Cykelförbud på Bogesund!
Snyggt, man nämner de många fritidsaktiviteterna:
- Svamp och bärplockning
- Ridning
- Golf
- Vandring
- Bad
- Camping
- Grillning

Ser nästan ut som en tanke ...

Cykelförbud på Bogesund!
Varför inte. Med beslutet så blev Bogesund tvärtemot alla andra brukargrupper helt otillgängligt. Jag kan inte säga att jag är glad i att vänta till nästa sommar på att vi kanske, eventuellt får något litet spår. Säsongen är ju inte slut på länge än och när det fryser på så blir ju stigar även i mjuk mark stenhårda. Att kunna cykla flera mil på blandade stigar beroende på ork, lust och väder har ju varit något jättepositivt med Bogesund. Ett plus med Bogesund som vandrare var ju också att man fick göra en brasa på valfri plats bara man sköter det snyggt. Suget att flytta norrut där sånt här är en icke-fråga blir bara större och större.

TBone skrev:
> Kan man inte skapa några gångslingor med olika längd och svårighetsgrad istället?

Cykelförbud på Bogesund!
oxr skrev:
> Oskar skrev:
> -----
> > eh skrev:
> >
>
> > -----
> > > En konstig grej med reservatet som jag läste
> i
> > > någon av de lokala vaxholmstidningarna var
> att
> > > det bara är 15% av reservatet som är
> > särskilt
> > > skyddsvärt. Övriga 85% får man fortsatt
> > bedriva
> > > skogsbruk på. Märkligt om man då inte kan
> > > bevara allemansrätten på dessa 85%...
> >
> >
> > Jag tycker också det här är lite mystiskt,
> > stora delar av Bogesund är ju trots allt
> vanlig
> > industriskog.
>
> Det ska ju rimligen gå att läsa ut ur
> beslutsunderlaget hur man har kommit fram till att
> det är nödvändigt att göra inskränkningar
> för allmänheten för att syftet med reservatet
> ska kunna uppnås. Gör det inte det anser jag att
> föreskriften saknar lagligt stöd.

Hur får man tag i beslutsunderlaget?

Cykelförbud på Bogesund!
Enligt min uppfattning är det just denna "uppdelning" som skapar konflikter! Jag skulle kunna förstå detta om Bogesund va ett väldigt begränsat område där det var ont om plats och man alltid möter människor när man är ute på sina turer. Men detta beslut ser jag dock endast som en följd av att de som suttit med detta inte har en aning om hur det i själva verket är ute på Bogesund. Jag nyttjar området både som cyklist, vandrare och löpare och det är ju en majoritet av gångerna som jag är ute som jag aldrig träffar/möter någon på dessa turer! Gör man denna uppdelning så kommer man ju bara stänga ute folk från att vandra/cykla där man vill. Ridning kan ju dock vara en bra anledning att anlägga speciella leder eftersom dom ofta känns lite mer slitna än vandrings eller cykelleder. Men jag tycker det vore dumt att inte låta folk vandra eller cykla på dessa leder, dock ska väl sägas att jag är ingen hästmänniska så om det är så att hästägare upplever att vi skrämmer hästarna så må väl det vara hänt och vara en anledning till att dom ska få ha sina ridstigar själva då. Men återigen....jag tror jag har mött hästar maximalt en handfull gånger på mina 12 år som jag har cyklat i Bogesund och bara man pratar och "visar" att man är människa så brukar ju det ordna sig det med.

Jag tror verkligen inte man kan förlita sig på att vi kommer få speciellt många eller lång MTB leder som fyller det behov som finns utan det kommer bli en väldigt stor inskränkning i vårt sätt att utnyttja detta område som vår arena för cykling vilket jag tycker är anmärkningsvärt och helt saknar grund och mening.

Cykelförbud på Bogesund!
En lösning är ju att helt enkelt skita i beslutet och cykla ändå, givetvis på ett förståndigt och trevligt sätt. Många här ignorerar väl lagar stiftade av Sveriges riksdag ang reflexer och ringklockor. Är man OK med det kan man väl lika gärna ta sig en tur på Bogesund också, även om någon tråkig typ på länsstyrelsen föreslagit att cykling borde förbjudas där.

Tillbaka
Topp