Cykelförbud på Bogesund!

Cykelförbud på Bogesund!
Tycker det är intressant själv och det är ju inte direkt säpo jag jobbar på :). Rent juridiskt är varje länsstyrelse en egen myndighet och jag tillhör ej sthlm.

Det finns tyvärr en risk för att detta blir ett "sthlm-syndrom". Någonting säger mig att ev konflikter ökar närmare hufudstaden. Iallafall kan det verka så då mången massmedia huserar i sthlm.

Bedömning av vad som får röra sig inom ett naturreservat ska så vitt jag känner till bedömas i varje enskilt fall och naturligtvis ska det finnas en tydlig motivering.

Cykelförbud på Bogesund!
Det är fascinerande hur föreskrifter formuleras utan att ta en ordentlig förankring i syftet med reservatet och behov av inskränkningar av svensk lag för att kunna genomföra skötselplanen. Det är ju faktiskt därför det finns särskilda föreskrifter i ett naturreservat. Ibland verkar det som att det blir ett naturreservat först när man hittat på lite regler. Utifrån min lekmannamässiga läsning av miljöbalken tycker jag det verkar som att man snurrat till det för sig och infört förbud utan att det finns en laglig grund för det. Men det kan ju tyvärr inte överklagas.

Cykelförbud på Bogesund!
Jag hittar inga föreskrifter som förbjuder cykling på Bogesund. Det enda jag hittar är en rad som beskriver att cykling bör undvikas specifikt på ridstigar.

Har ni några länkar?

Cykelförbud på Bogesund!
Läser man i regeringens beslut så hittar jag endast att man väljer att avvisa yttringen då personen i fråga inte har rätt att yttra sig.
http://www.lansstyrelsen.se/stockho...ogesundslandet_regeringsbeslut_2015-04-16.pdf

Så det känns som har "Naturreservat blockerar bostäder" är fel ute, eller också har jag inte hittat rätt information. Men det är väl enkelt att höra av sig till Daniella Waldfogel som ligger bakom analysen och fråga hur hon kommit fram till sin text?

Cykelförbud på Bogesund!
_BEL0761.jpg

Rent teoretiskt skulle man kunna haft det så här bra på bogesund igår. Men det var ju cykelförbud så officiellt är bilden fotad någon annanstans.

Senast ändrad:
Cykelförbud på Bogesund!
Reservatsförvaltare, Mats Larshagen, skriver idag i ett mail;

"Processen är långt gången, och vilken dag som helst kan vi förvänta oss ett beslut från Länsstyrelsen. Det kan innebära att MTB-cykling blir tillåtet på anvisade leder inom reservatet."

Det låter mycket positivt! ?

Tillbaka
Topp