Cykelförbud på gång i Hellas

Freeskier skrev:
-------------------------------------------------------
> Måste vara något fel på stockholmare

Det där vet ju alla som inte bor här...

Freeskier skrev:
> Måste vara något fel på stockholmare då det
> inte förekommer slitage på andra plater det
> cyklas på.
>
> Har jag missat nåt?

Problemet här är väl att det är ett ganska stort gäng som varje tisdag(och alla andra dagar i veckan) cyklar på stigarna i Hellas. Jag tror inte att något skogsområde i Sverige har den cykeltätheten som Hellas har. För att komma i närheten antar jag nästan att vi snackar om arrangerade cykelområden med specifika cykelstigar.

Slitaget blir därför bra mycket större än i en skog där det rör sig ett tiotal cyklister i veckan.

Fast slitaget i hellas var nästan större innan tisdagsrajden. tisdagsrajden har spritt ut cyklisterna mer. sicklaskiftet såg betydlgit värre ut innan tisdagsrajderna.

oxr skrev:
> Fast slitaget i hellas var nästan större innan
> tisdagsrajden. tisdagsrajden har spritt ut
> cyklisterna mer. sicklaskiftet såg betydlgit
> värre ut innan tisdagsrajderna.

Hellas ser inte ut som som det gjorde innan happy. visst har några få motorvägar som tex traktormakt fått återhämta sig lite men den totala åverkan är betydligt värre sedan tisdags- och happyrides.

För mig diskvalificerar sig skogen när det blir så blött som stora delar av denna höst, det är inget kul att slita ut cykeln 10ggr så fort helt enkelt. Vill jag åt träningen kan jag köra andra cykeldiscipliner, vill jag åt fin terräng i Hellas som ju är syftet förutom någon slags träning så finns den bara vissa dagar så här års. Enkelt..

Peter E skrev:
> Hellas ser inte ut som som det gjorde innan happy.

Är det happy som är orsaken? Eller är det kanske att det är fler som cyklar i skogen nu än för 15 år sedan?

Och det är nog till stor del Happys förtjänst! Flera av mina kompisar som har börjat cykla i skogen hade tänkt sig att bränna runt på grusvägar innan de kom på bättre tankar. Happy tror jag för många har tagit cyklingen till en annan nivå.

Det är väldigt positivt, men med det så följer ju även något (kollektivt) ansvar.

jomper skrev:
> Är det mitt fel nu plötsligt? F-låt.

Bränn, bränn, bränn!

jomper skrev:
> Är det mitt fel nu plötsligt? F-låt.

Nu är (var?) du Mr Happy, men jag pratar mer om hela forumet. Det sporras ju till bättre och bättre cykling (och då främst mer och mer teknisk) i hela Sverige. Det är ju Arvika-, Umeå-, Gävle-, Göteborgstrådar om vart annat.

Men i Stockholm är det främst Hellas som räknas. Det är väl Ville och något gästspel av Micke S som pratar om Fiskartorpet. Och så vi här ute i Västerort som fortfarande envisas med att cykla NICK och Fornstigen. Men jag skulle tro att 80% av alla trådar om samcykling handlar om Hellas.

örgelgörgel skrev:
> Peter E skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad vi kan göra är att börja cykla på led
> på
> > orginalstigen å inte vara så rädda att bli
> > blöta om fötterna. Inget har sabbat stigarna
> så
> > mycket i hellas som happymtb.
> > Tisdagsrides/happyrides cyklister kanske
> uppför
> > sig bättre mot vandrare men aldrig förr har
> > stigarnas surhål breddats som de gjort de
> senaste
> > 8 åren. Från 1988 till 2004 hände knappt
> > nånting.
>
> Varje gång någon (inkl jag) säger något om det
> blir man hänvisad till att det minsann är
> lagligt, ingen förståelse i att det kanske inte
> är lämpligt att dra runt 25 cyklister när hela
> skogen är som ett träsk. Tyvärr.. debatten
> brukar uppkomma vid diskussioner om
> terrängkörningslagen, nu är ju Hellas mycket
> värre på många ställen än där folk illegalt
> brukar praktisera enduroåkning med mc.. För mig
> är det inte särskilt intressant om huruvida det
> är lagligt eller inte då utan det känns
> viktigare att titta på hur stigarna faktiskt
> mår.

Så där tänker jag också. Fast vågar sällan säga nåt. Senast jag sa nåt var i tråden om Fornstigen där någon kör dubbat, för att det är svårt med hala rötter annars. En annan körde dubbat eftersom hans Mtb fick rycka in som ispendlare ibland.

Ett rätt egoistiskt tankesätt tycker jag. Sans och förnuft ut genom fönstret! För jag har rätt! Och fan den som ifrågasätter min rätt!

Luthman Photography skrev:
> Freeskier skrev:
> -----
> > Måste vara något fel på stockholmare då det
> > inte förekommer slitage på andra plater det
> > cyklas på.
> >
> > Har jag missat nåt?
>
> Problemet här är väl att det är ett ganska
> stort gäng som varje tisdag(och alla andra dagar
> i veckan) cyklar på stigarna i Hellas. Jag tror
> inte att något skogsområde i Sverige har den
> cykeltätheten som Hellas har. För att komma i
> närheten antar jag nästan att vi snackar om
> arrangerade cykelområden med specifika
> cykelstigar.
>
> Slitaget blir därför bra mycket större än i en
> skog där det rör sig ett tiotal cyklister i
> veckan.

Ängårdsberget i Gbg borde ha en ganska hög cyklist-täthet också. När jag cyklade regelbundet där för ca 5år sedan fanns det slitage av både cyklar, hästar och vandrare. Mötte även fyrhjulingar vid ett par tillfällen.

Få saker har fått cyklister att uppskatta/upptäcka Hellas som happy. Förståss inte jompers fel, han är en mtb-hjälte. Happy (och tisdagsrides) har ju faktiskt lärt folk hur de ska bete sig i Hellas åxå.

Reagerar på happycyklistens totala oförståelse (och förnekelse av) att andra tycker vi skräms å förstör. Just nu är det inga som sabbar stigar som vi i Hellas. Sen om de läker eller inte, om vi är jättemånga å jättesnälla spelar ingen roll. Vandrarna ser ändå bara surhålet och hjulspåren.

Fikasvettot skrev:
> örgelgörgel skrev:
> -----
> > träningen
>
>
> WTF?

Förlåt :)

Jag tycker inte att det är så förvånade. Många cyklister jag möter runt om i hellas kan inte ens sakta ner och hälsa på en annan cyklist. När jag passerar någon gående stannar jag eller saktar ner ordentligt, och till och med hälsar på vederbörande, men jag misstänker att jag är minoritet i och med det beteendet? Visst finns det fanatiker som störs hur som helst men jag tror mycket av missnöjet beror på (ursäkta uttrycket) den där jäkla stressade svettomentaliteten som verkar så vanligt förekommande.
Upplever inte att det är samma attityd hos mtbcyklister här uppe i umeå dit jag flyttat.

vilm skrev:
> Jag tycker inte att det är så förvånade.
> Många cyklister jag möter runt om i hellas kan
> inte ens sakta ner och hälsa på en annan
> cyklist.

Festligt hur olika man uppfattar saker och ting. Min uppfattning är helt tvärtom faktiskt.

mzi skrev:
> Klart man stannar om man möter någon i en
> kermitgrön hjälm med en semla i handen.

+1

Johan A skrev:
> vilm skrev:
> -----
> > Jag tycker inte att det är så förvånade.
> > Många cyklister jag möter runt om i hellas
> kan
> > inte ens sakta ner och hälsa på en annan
> > cyklist.
>
> Festligt hur olika man uppfattar saker och ting.
> Min uppfattning är helt tvärtom faktiskt.

Vem vet, jag kanske inte har nog ball cykel för att föräras uppmärksamhet? :)

Håll Dina vänner nära och Dina fiender närmare.
If you cant beat them, join them.
Kunskap är makt.

Det bästa (om målet är fortsatt cykling i hellas) är att få in en trojansk häst i beslutsorganen, typ ngn som gillar att cykla MTB i Hellas, och som sitter med i kommunalfullmäktige.

Då kan frågorna direkt besvaras av ngn som ens orkar gå i polemik (och 99 % av de närvarande orkar inte ens engagera sig), och vidare dodgar det framtida frågor överhuvudtaget, eftersom de närmast sörjande i kommunalfullmätige, i sin blotta vetskap om att det finns närvaro av intressent, väluppfostrat och artigt undanlåter sig att agera språkrör för ngn annans (cykelhatarnas) intresse.

I värsta fall blir det då 1-1 i diskussionen och då kan frågan bordläggas oändligt.

Nackdel, kommunalpoliktik lär vara tråkigare än trainerträning i källare på vintern.

Och jag fick veta att jag var helt fel ute angående att jag tycker att mtb sliter på skogen, särskilt nu i blötan, för någon dag sedan. Eller det sliter i alla fall absolut inte mer än vandrare. Jo tjena. Sen skrev jag att jag ska skaffa dubb på min mtb pga. att jag behöver ha den som backup för jobbpendling, då var jag rena marodören helt plötsligt och skulle köra sönder hällar och rötter (har väl cyklat mtb två ggr senaste månaden pga mycket cykel till jobbet). Varför inte göra ett långt spår som här i Ursvik så att slitaget håller sig till samma ställe med någon omdragning då och då? Förstår att det inte alls är lika roligt men som det låter så tar vissa ganska dålig hänsyn till andra (saktar inte ner osv.).

Är nog läge för någon engagerad att försöka lobba för cyklingen. Det är ju trots allt väldigt bra med folk som är ute i skogen och sportar än ligger hemma och kollar på tipsextra.

Senast ändrad:
Nu har jag inte cyklat så tokmycket i Hellas men jag tycker ändå att det är lite förvånande för att man möter ju nästan aldrig någon när man kommit ur Sicklaskiftet.

Om alla som brukar cykla i skogarna runtom Hellasgården fr o m första januari börjar att monetärt bidra till Erstavik för underhåll av stigar så kanske de godkänner stigcykling i området.

Med att monetärt bidra tänkte jag mig följande:
Stående överföring på 1:- per dag med betalningsreferens "stigunderhåll" eller liknande till Erstavik's BG- eller PG-nummer. Säg att vi får 100 pers som ställer upp på detta i en månad. Anta att det är 21 (ungefär) vardagar i januari, på en månad blir det 21:- spenderat per person, och Erstavik erhåller totalt 2,100:- plus en sjujävla massa transaktioner att bokföra.

Kanske de bifaller stigcykling på sina marker om bara alla jävla människor kunde sluta att betala in pengar.

Apropå slitage och Sicklaskiftet.
Otroligt nog masade jag mig ut på mtbn för första gången på 4år(?) häromveckan. Otroligt svagt av mig men det är en annan historia.
Min reflektion av Skiftet är att till exempel Champs de elajsys är vad Traktormakt var för 4år sedan och att Traktormakt är en total misär idag. Det var inte roligt någonstans utan jag vände hem.

Det var allt, syns i pendlingsträsket!

/Martin

skrotfot skrev:
> Om alla som brukar cykla i skogarna runtom
> Hellasgården fr o m första januari börjar att
> monetärt bidra till Erstavik för underhåll av
> stigar så kanske de godkänner stigcykling i
> området.
>
> Med att monetärt bidra tänkte jag mig
> följande:
> Stående överföring på 1:- per dag med
> betalningsreferens "stigunderhåll" eller liknande
> till Erstavik's BG- eller PG-nummer. Säg att vi
> får 100 pers som ställer upp på detta i en
> månad. Anta att det är 21 (ungefär) vardagar i
> januari, på en månad blir det 21:- spenderat per
> person, och Erstavik erhåller totalt 2,100:- plus
> en sjujävla massa transaktioner att bokföra.
>
> Kanske de bifaller stigcykling på sina marker om
> bara alla jävla människor kunde sluta att betala
> in pengar.

Blev du tappad bakom vagnen som liten? fast idén kanske är lite festlig ändå..

Senast ändrad:
Freeskier skrev:
> örgelgörgel skrev:
> -----
> > Peter E skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vad vi kan göra är att börja cykla på led
> > på
> > > orginalstigen å inte vara så rädda att bli
> > > blöta om fötterna. Inget har sabbat
> stigarna
> > så
> > > mycket i hellas som happymtb.
> > > Tisdagsrides/happyrides cyklister kanske
> > uppför
> > > sig bättre mot vandrare men aldrig förr har
> > > stigarnas surhål breddats som de gjort de
> > senaste
> > > 8 åren. Från 1988 till 2004 hände knappt
> > > nånting.
> >
> > Varje gång någon (inkl jag) säger något om
> det
> > blir man hänvisad till att det minsann är
> > lagligt, ingen förståelse i att det kanske
> inte
> > är lämpligt att dra runt 25 cyklister när
> hela
> > skogen är som ett träsk. Tyvärr.. debatten
> > brukar uppkomma vid diskussioner om
> > terrängkörningslagen, nu är ju Hellas mycket
> > värre på många ställen än där folk
> illegalt
> > brukar praktisera enduroåkning med mc.. För
> mig
> > är det inte särskilt intressant om huruvida
> det
> > är lagligt eller inte då utan det känns
> > viktigare att titta på hur stigarna faktiskt
> > mår.
>
> Jag startade ju till och med en tråd i frågan
> för inte så länge sen. Jag upplevde att
> konsensus där blev att:
> Slitaget är inget problem, växer igen på
> nolltid. alternativt:
> Andra sliter mer, så vi behöver inte bry oss.
> alternativt:
> Inte "mitt" problem. alternativt:
> Måste vara något fel på stockholmare då det
> inte förekommer slitage på andra plater det
> cyklas på.
>
> Har jag missat nåt?

Ja, en länk till tråden:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1922581/page=1

Innan man blir allt för orolig kring förbud rekommenderar jag att läsa denna: http://happymtb.org/2012/09/14/var-far-man-cykla/

Jag kan aldrig tänka mig att Erstavik skulle bli naturreservat så cykelförbud den vägen är inte att tänka på. Det verkar också osannolikt att det skulle gå att göra några lokala trafikregler på hela skogen. Så det där med förbud tror jag inte är så sannolikt.

När det gäller slitaget så håller jag inte med Peter E om sicklaskiftet. Värre jämfört med 2004, visst, men inte jämfört med 2007, väl? Jag tror att det var de här åren som cyklingen ökade som mest.

Däremot finns det självklart plats för lite eftertanke. Ska jag gnälla lite så ska jag faktiskt erkänna att jag blev lite förskräckt senast jag var med på en tisdagsrajd. Full fart i bredd på transportsträckor så att alla vi mötte faktiskt fräste ifrån. I surhål med spänger var det många som struntade i spängerna och körde rakt igenom det mjuka. Gott om genande och breddning av stig. Men jag tyckte förstås inte att det var min sak att vara gnällig och komma med pekpinnar.

Kanske dags att kollektivt tänka lite på hyfsen? Vill inte peka ut någon, utan tänker mer att en diskussion som var levande för några år sen kanske har glömts bort och behöver dammas av.

Det må vara så att mtb slitit stigar till oigenkännlighet. Någon bestående skada för naturen i ekologisk mening kan man nog knappast hävda att skogscyklingen gjort.

Men ovanstående tror jag är helt irrelevant för skrivningen av dokumentet ovan. De som tillåtits tycka till mest där har knappast gjort det på saklig grund. Det är nog + ANNAT som fått styra...

Edit: Svårt att skrifva på moben...

Senast ändrad:
Ja det är väl inte många mtb-cyklister som sitter med och tar de besluten så det är klart att gubbkärringar som plockar svamp och rastar jycken får som de vill.

Men ska man prata om åverkan kan väl den där asfalterade slingan i Sickla för barnvagnsmaffian vara ett skräckexempel.

Vettiga argument biter inte på bittra människor, knappt lönt att prata med folk som börjar skälla när man möter dem på stigarna trots att man bromsar, hejjar, kör åt sidan.

Men även om det blir ett oskäligt förbud är det väl bara att köra ändå. Lite diskretare i mindre grupper och på udda tider (pannlampa) eller när fan man vill. För snuten lär knappast patrullera på myrstigar och övriga rår vi väl på.

(Edit, lite trött å egentligen är jag fredlig å laglydig och har tro på människan och rättvisan)

Senast ändrad:
oxr skrev:
> Däremot finns det självklart plats för lite
> eftertanke. Ska jag gnälla lite så ska jag
> faktiskt erkänna att jag blev lite förskräckt
> senast jag var med på en tisdagsrajd. Full fart i
> bredd på transportsträckor så att alla vi
> mötte faktiskt fräste ifrån.

> Kanske dags att kollektivt tänka lite på hyfsen?
> Vill inte peka ut någon, utan tänker mer att en
> diskussion som var levande för några år sen
> kanske har glömts bort och behöver dammas av.

+1

Och dessutom (helt utanför kommuner & markägares intressen, men ändå)
GE FAN i att stå kvar mitt på stigar & vägar vid stopp, kliv åt sidan!

Jag menar, hur svårt kan det vara med lite förutseende & hänsyn?

Ps/Gäller även grusvägen längs parkeringen vid Hbb, att ha den sträckan som pendlingsväg måste vara sjukt irriterande på tisdagskvällarna.

erik h skrev:
> Det är sjöstaden som har förstört allt. Innan
> den fanns var slitaget obefintligt. Förbjud den.

+1

erik h skrev:
> Det är sjöstaden som har förstört allt. Innan
> den fanns var slitaget obefintligt. Förbjud den.

Var är Tille ?

Fikasvettot skrev:
> Lyckades Tille förstöra så mycket stigar på
> sin enda Hellastur?

Bränn, bränn, bränn!

af Petersen ändrar sig kanske om prins Carl Philip börjar cykla mountainbike i Hellas, annars får jag ofta känslan av att allemansrätten (liksom arvsrätt och dyl) gäller lite mindre där än på andra landägares mark. Visst är det bra att visa hänsyn över lag, Men även om folk inte tänker på det så blir området mycket säkrare med mer folk som cyklar (och går) än om området är helt öde. Stukar fru surtant foten ute i Hellas är det rätt bra att det finns lite folk som kan hjälpa till. De gånger jag har varit ute och gått eller cyklat har jag inte upplevt de andra cyklisterna som någonting man lägger så mycket märke till. Annat än om man har i största allmänhet stör sig på sådanna som är olika och förväntar sig att få vara för sig själv.

De som är partimedlemmar i något parti i Stockholm kan ju försöka väcka lite käcka förslag som går i motsatt riktning mot förbud. Sådant här gör en ju lite mer motiverad att engagera sig.

oxr skrev:
> Innan man blir allt för orolig kring förbud
> rekommenderar jag att läsa denna:
> http://happymtb.org/2012/09/14/var-far-man-cykla/
>
> Jag kan aldrig tänka mig att Erstavik skulle bli
> naturreservat så cykelförbud den vägen är inte
> att tänka på. Det verkar också osannolikt att
> det skulle gå att göra några lokala
> trafikregler på hela skogen. Så det där med
> förbud tror jag inte är så sannolikt.

Mjao... visst kan de väl göra det. Nästan alla kommuner har ju lokala regler för hur skogen får användas. I Täby, som exempel, så har man beslutat att man får cykla överallt utom i anlagt spår. Så varför skulle inte Nacka kommun (eller vad nu Erstavik tillhör) kunna skriva sina lokala ordingsföreskrifter så att det skulle bli förbjudet att cykla i terrängen?

Stalle

Lite förundrad över alla som har intressen i Hellas som mest kastar bajs på varandra. Nu vet jag ju inte vad som pågår i det fördolda men jag ser ju utan problem tre eller fyra åtgärdsområden som Happy-drevet skulle kunna ägna sig åt istället för att kasta bajs på varandra eller andra friluftsare. Eller Petersén för den delen.

STalle

Tillbaka
Topp