Cykelförbud på gång i Hellas

Erstavik är ekonomiskt drivet stadsnära markägande och skogsbruk. Vad jag har förstått bygger de i stora delar oexploaterade skogen i Erstavik på ett gammalt arrendeavtal med Stockholms Kommun. Erstavik hyrde ut marken som grön kil och rekreationsområde. Om avtalet finns kvar och hur det fungerar med de ytor man hugger relativt modernt och storskaligt på vet jag inte men ska inte skogens ekonomiska värde devalveras måste den ju föryngras.

Hästägarna har ju vett att betala för sig så där är det nog absolut inte tal om något förbud.

Jag förstår inte dessa 8 sidor.
Vad är frågan?

Är frågan
pragmatisk: Risken att bli bötfälld vid framförandet av cykel i Hellas?
rättsdogmatisk: Man torde ju få cykla för f-n! Visst är det så?
rättsfilosofisk: Man borde ju få cykla för f-n! Det tycker jag iaf!

Förvirrande när ni inte kan enas om vad ni grälar om..

Hursomhaver;
Den pragmatiska frågan tycker jag rimligtvis kan besvaras såhär:
Finns det någon fall där enskild blivit bötfälld för att ha cyklat på annans* mark någonsin i Sverige? Känns lätt riskfritt.

Den rättsdogmatiska:
Rimligtvis, torde man få det. Det finns ju mkt som pekar på att det nästan är ogörligt att bli av med folk som knatar runt på ens mark och varför det skulle vara någon större skillnad om de cyklar kan jag inte se. Var det inte någon som skrev ett antal pedagogiska trådar om detta för 1 år sedan?

Den rättsfilosofisk:
Varför inte testa.
.a Kör runt tills du blir "haffad" och testa rättsfrågan. Driv det så långt du orkar den legala vägen och bosätt dig sedan lämpligtvis i en låda på Sergels torg.
Räkna med att sitta där i tre (3) månader tills Europadomstolen räddar dig; starta sedan nytt projekt, återgå till punkt a.

*annat än militär mark då kanske

Senast ändrad:
I min bok kan frågan även vara
a) Politisk i meningen att kommunen stiftar egna "lagar" om vem som får göra vad i skogen de arrenderar av privat ägare. T ex införa restriktioner för en besökargrupp deras egna konsulter själva medger att de inte lyckats höra i den undersökning som beslutet om restriktioner vilar på.

b) Social i meningen att tavlorna med nya roliga regler kommer ge helt annat råg i ryggen för alla självutnämnda skogspoliser och stigtalibaner. Risken är att det skapar en negativ spiral av klagomål, konflikter och krav på än hårdare restriktioner med regelefterlevnad.

Jag har en ganska trevlig samvaro med de jag stöter på. Mina drygt 10 år i Erstaviksskogen har bjudit mindre än en handfull kritiska påpekanden eller diskussioner. Desto fler intressanta möten då jag cyklar rätt sakta (34X20) och hinner stanna. Kommer det att fortsätta så eller?

Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> Desto fler
> intressanta möten då jag cyklar rätt sakta
> (34X20) och hinner stanna. Kommer det att
> fortsätta så eller?

Tror du själv att det finns något som talar för att det skulle börja gå markant fortare ju äldre du blir? ;-)

Det finns 3 varianter här.

1) Iom att kommun kan besluta om vad helst styrelsen känner för, tex kjolförbud i stadens torg mellan 12 och 15, så bör man inte jaga upp sig i onödan. Kommun har lång och trogen erfarenhet av att fatta dumma, regelvidriga och humoristiska beslut. Det ligger nog i självstyrets natur.

Jag brukar behandla lösdrivande skogstalibaner med "solskensprincipen". Det går inte att regna bort ett åskmoln. Sedan kan man alltid köra med "allemansprincipen". Vid debatt så refererar man till den heliga principen; överdriv gärna lite. För stigcyklister är ju Allemansrätten en s.k. Lex Superior, allt annat har väjningsplikt.

Ev. skylt med cykelförbud behandlas med "inkompetensprincipen".
Således:
Lösdrivande skogstaliban: "men det finns ju tydlig skylt"
Fritt härjande skogscyklist: "Aha, då ere Åke på kommun som e ute å skruvar igen, inge å bry sig om. Lensstyrelsen vet du, orkar inte seja åt kommun att chilla. Han Åke, du vet lite bakom.

Här går det alldeles utmärkt att krydda med några passande rättsfall för att påvisa att kommunlakejer som huvudregel är inkompetenta, korrupta och maktgalna.

2) Ring till kommun och lässtyrelse och ställ till en scen.
Jag skulle gissa att tanten på länsstyrelsens tillsynsenhet kommer referera till allmänna principer eller hävda att "det där hade jag ingen aaaning om" medan hon egentligen nog tycker att "kommunlakejer som huvudregel är inkompetenta, korrupta och maktgalna".

3) Lös frågan på det humoristiska sättet:
Låt sätta upp skyltar där det står att "Vid laga kraft förbjudet att beträda skogsområdet för fotgängare"
Mig veterligen är det inte förbjudet att sätta upp idiotiska skyltar.

Detta med cyklism och förbud är fascinerande.

Fram till 1907 fanns en härlig skylt: "KÖR I SKRIDT".
Den angav att högsta fart för cykel var just skritt, vilket råkar vara 6km/h.
Att köra fortare var att "köra öfverdådigt fram" vilket även kunde resultera i böter för "framförande i sken". En skenande velocipedist är inte att leka med således.

Det är sålunda alltid lika givande att fråga dem lite äldre, som kanske tycker man cyklar för snabbt:
"tycker tant jag skenar?"
verkar de oförstående kan man förtydliga med:
"kanske tycker tant jag kör överdådigt fram"?

Senast ändrad:
m skrev:
>Låt sätta upp skyltar där det står att "Vid laga kraft förbjudet att beträda skogsområdet för >fotgängare"
>Mig veterligen är det inte förbjudet att sätta upp idiotiska skyltar.

Jag gillar förslaget men tyvärr..

Ur bestämmelserna för nackareservatet:
"C. Ordningsföreskrifter med stöd av 7 kap. 30§ miljöbalken.
Utöver föreskrifter och förbud i lagar och andra författningar är det för allmänheten förbjudet att:
...
C4. sätta upp skylt, affisch eller dylikt.
.."

http://www.nacka.se/web/fritid_natu...rvat/Documents/nackareservat_foreskrifter.pdf

LasseB skrev:
> Ett förslag
> är att tillsammans försöka skapa en Code of
> Conduct som beskriver både hur man på bästa
> sätt möter andra stigtrafikanter men även
> kanske hur man ska köra och bete sig för att
> inte slita onödigt på stig, rötter, surhål,
> hällar, spänger osv. Detta skulle kunna
> behandlas i en tråd här på Happy.
>.. Kanske är detta någonting som
> skulle kunna föreslås finnas med på ovan
> nämnda informationstavlor som en god gest.
>

Detta tycker jag är ett mycket bra förslag.
Om det utförs på rätt sätt kan politker i kommunen hänvisa till att cyklister har börjat ansluta sig till en uppförandekod. Politiker gillar att synas i samband med nya lösningar, inte att tjata vidare om gamla saker. Greven kanske inte håller med om att en kod är en bra ide eftersom den inte ger vad han vill ha, men det är inte vårt problem. Vi kan gärna slå in en kil mellan greven och några kommunpolitiker.

Nu kommer nog många att säga att det räcker att några få cyklister fortsätter bete sig fel så åker vi alla på cykelförbud i alla fall.. visst finns den risken, men genom att själv ha anslutit sig till en kod kommer nog de flesta att känna ett lite större ansvar och förhoppningsvis bete sig bättre och även börja informera cyklister sinsemellan. Jag tror många fel vi gör bygger på ren okunskap.
Tex behöver man inte cykla genom surhål, utan kan hoppa av och lyfta cykeln över. Det är lite extra jobb, men vad spelar det för roll om det inte är en tävling och man är ute för lite träning ? Cykling rakt ut i terrängen skall vi inte hålla på med. Dubbdäck på bara hällar kan vi undvika. Vi kan också komitta oss att tillföra service: rapportera bränder, vägleda vilsna vandrare, rapportera skadade djur och hundar som smitit, etc. Dessa saker händer inte ofta så det är mest symboliskt men visar på värdet av att ha oss i skogen.

Code of conduct har skapats på många andra områden för att stilla upprörda känslor, få bättre ordning, och minska möjligheterna för kritik mot en hel grupp.

Lobbyisterna i Bryssel har nog en lika begränsad fanclub som vi stigcyklister... men de skapade sig en uppförandekod och iom kodens existens minskar antalet förbudsidkare och de hålls isolerade.

Någon som vet hur det fungerar med överklagan av ett aktuellt avtal, är det ett kommunfullmäktige beslut som kan/bör överklagas inom 3 veckor innan det når laga kraft?

oxr du nämner ju att ni gjorde ett försök när nackareservatet bildades och att ni fann att inte gick att överklaga då det inte fanns en sakägare. Innebär det då att ärendet räknades som ett förvaltningsbesvär men att det inte delgavs någon s.k. besvärshänvisning till någon alls, framför allt inte allmänheten?

Vet inte ifall det är värt eller ens möjligt att ge sig in på den snåriga vägen, att åtminstonde skicka in ett amatörmässigt "Nej, vänta!" till rätt instans för att åtminstone väcka en fråga.

Och räknar man 3 veckor efter 19 december så är det väl redan kört..

Om det var min hemmaskog skulle jag nog ta mig i kragen och formulera någon slags protest. Kan kanske vara bra att ha en reaktion diarieförd och officiell. Även om man inte egentligen tror att det leder till att de river upp avtalet.

Jag börjar känna att cyklisterna nära nog stigmatiseras som besökargrupp. Detta t ex när kommunstyrelsens ordförande, Erik Langby, uttalar sig så krispigt klart kring vilka som är satsningarna i projektet på <http://www.nacka.se/web/fritid_natur/naturochparker/naturreservat/erstavik/Sidor/default.aspx>

"Det unika i de nya avtalen är att vi satsat stort på att tillgängliggöra området utöver det som ingår i allemansrätten. Satsningen syftar till att det skall bli lättare att orientera sig i området men även för att kanalisera besökarna och undvika konflikter mellan exempelvis cyklister och vandrare. Med hjälp av ett nyttjanderättsavtal har kommunen möjlighet att bygga entréplatser med informationsskyltar och kartor in till området. Stigar och vandringsleder på markägarens mark skall markeras, restaureras och skötas av kommunen. I ett skötsel- och kommunikationsavtal får markägaren ersättning för att hålla ordning i området samtidigt som man i det dagliga arbetet skall ge service till allmänheten."

Ja, det är inte utan att man undrar vilken cykel-Judas det är som cyklat vårdslöst omkring under 2005/2006 och käbblat med minst 71,4 besökare i Erstavik. Någon här?

Det är ju också intressant att se att cyklister är den 6:e största besökargruppen i Hellas, eller egentligen 5:e då det finns 2 grupper vandrare. Den största är badare. Kanske sluta cykla vid badplatserna kan ge en snabb irritationsförbättring?

Sluta cykla vid badplatserna kan nog vara en bra idé. Jag tror inte käbblet är utgångspunkt för irritationen utan t ex
- Cyklister som enskilt eller i grupp dyker upp runt kurvor eller bakifrån på gång och grusvägar och där inte minst hastigheten skrämmer. Det är ju där fartskillnaden blir som störst och där mötena är som flest
- Möten/omkörningar med stora cykelsällskap på happyride där det gäller att "dra undan tårna" vid möte på de stora och lite snabbare stigarna. Det är nog för många en smått surrealistisk upplevelse att möta en snabb happyride på 12 man på en skogsstig
- Svårt uppkörda surhål där hjulspåren blir djupa. Speciellt om hålet kommer efter ett möte. Tror dock inte så många vandrare kommer förbi de stora surhålen. Det är nog passagerna och mötena som är problemet
- Ev också enskilda puckon på två hjul som hellre skapar konflikt än dialog vid nära kontakter med andra i skogen

Flera har varit inne på linjen självrannsakelse och som förlängning en code of conduct. Det ligger något i det, om det inte redan är för sent.

Utifrån att cykelförbudet redan är ett faktum så kan det ju räknas som för sent, men om de som fortfarande kommer att okynnescykla uppför sig exemplariskt så kommer det ju att underlätta för ett eventuellt återinförande. Jag kan själv tycka att det är intressant att ta del av goda och smarta exempel på hur man beter sig korrekt/professionellt som cyklist i skogen.
Jag hade själv säkerligen varit intresserad av samma sak när jag började cykla i Hellas 2000 och kände mig minst sagt vilsen.
Jag vet att många är allergiska mot organiserade former och föreningar här, men är det inte i allas vårat intresse att se till att utbilda och informera nybörjare och mindre erfarna cyklister för att i någon mån säkra vår egen framtid och cykelfrihet?

erik h skrev:
> Kamratfostran!

MORE STÅLGALGE!!

sedan tror jag också som fjärdebrunn att många av klagomålen kommer från folk som mött/blivit omkörda av cyklister som trampat på på grusvägarna.. och det är inte säkert att de personerna faktiskt råkar hänga här på happy. trots allt.

jag tror inte att det är tisdagrajdarna i oktobermörkret och vätan som fått folk att ilskna till..

Jag blir inte klok på om det är ett förbud eller inte? Var gäller förbudet? Kan man cykla och hävda allemansrätten?

Jag tror faktiskt att cyklister generellt beter sig bättre i Hellas i dag än hur läget var 2005. Det är inte längre lika hårt koncentrerat till Sickla-skiftet. Jag tror att det är mindre grusvägsracing och generellt bättre cykeletikett än vad det var då. Så det är gamla uppgifter som starkt kan ifrågasättas om de är tillämpbara idag.

Tyvärr spelar det inte så stor roll. Den erfarenhet vi har från Langby och af Petersen tidigare är att de inte har något som helst intresse av dialog med cyklister. Folk har sökt kontakt men fått kalla handen. Jag vet att man försökt få tillstånd tidigare att fixa spänger och för att undvika surhål, men attityden då har varit att cyklisterna ska hålla sig borta så det har inte varit aktuellt att tillåta någon stigskötsel.

Men jag har gärna fel.

LasseB skrev:
> Någon som vet hur det fungerar med överklagan av
> ett aktuellt avtal, är det ett kommunfullmäktige
> beslut som kan/bör överklagas inom 3 veckor
> innan det når laga kraft?
>

Lasse, eftersom det är ett avtal mellan två parter så går det nog inte att överklaga. Men jag tycker inte det är ett problem.
Om A och B vill komma överens om att jorden är platt så kan de göra detta. Först om A säger att C måste börja gå baklänges på händer så kan C börja opponera sig mot A.

Avtalen är INTE ett beslut som direkt drabbar dig som individ.

Avtalen visar hur man tänker och det intressanta är se vad som händer nu när avtalen slutits.

Om man inte tycker om ett beslut som kommunen tagit så kan man lobba politiker (tex genom att göra ett förslag från allmänheten till kommunen, det finns en process för det, men vad skulle det vara för förslag.. att riva upp avtalen är inte konstruktivt). Sedan är det också osannolikt att riva upp avtalen eftersom greven då skulle få skäl att begära skadestånd från kommunen för att avtalet inte fullföljs och han lider ekonomisk skada...

Avtalen har även en BRA sida för framtiden för området, skötseln, etc.

Problemet är vad som kommer ske nu EFTER avtalen:
1 / Kommer de börja jaga cyklister som de tycker cyklar på fel ställe ?
2 / Kommer de börja sätta upp förbudsskyltar som egentligen inte har någon grund i en lag (trafikföreskrift eller naturreservatsregel)?
3 / Kommer man börja skärpa trafikföreskrifterna eller naturreservatsregelerna ?

Endast 3 kan ge ett riktigt förbud mot dig och kan ge dig böter eller finkan.
Det är 3 jag är mest orolig för.

1 och 2 är möjliga och riskerar då att skapa ordentlig irritation och förvirring. Det kan göra situationen i skogen mellan olika grupper värre (någon tror på en skylt och försöker säga åt mig att jag inte får cykla. jag upplyser om att någon sådan lag inte finns och att skylten är felaktig. dispyt uppstår.. säkert även en del intressanta diskussioner om vad som är en stig..).

Förresten, man kan redan idag åka på böter om man bryter mot dagens regler, tex naturreservatsregeln som säger att man inte får cykla rakt ut i terrängen och inte får göra nya stigar.

Senast ändrad:
LasseB skrev:
> Någon som vet hur det fungerar med överklagan av
> ett aktuellt avtal, är det ett kommunfullmäktige
> beslut som kan/bör överklagas inom 3 veckor
> innan det når laga kraft?
>
> oxr du nämner ju att ni gjorde ett försök när
> nackareservatet bildades och att ni fann att inte
> gick att överklaga då det inte fanns en
> sakägare. Innebär det då att ärendet räknades
> som ett förvaltningsbesvär men att det inte
> delgavs någon s.k. besvärshänvisning till
> någon alls, framför allt inte allmänheten?

Japp, då var det förvaltningsbesvär enligt de regler för överklagande som finns i Miljöbalken.

I det här fallet gissar jag att det inte är fråga om förvaltningsbesvär utan att det endast kan överklagas genom kommunalbesvär. Det är ju inte ett beslut som rör ett enskilt intresse utan ett avtal mellan två parter. Men egentligen är det väl inga större problem med det här avtalet? Problemet är väl inställningen generellt och den är svår att överklaga bort.

>
> Vet inte ifall det är värt eller ens möjligt
> att ge sig in på den snåriga vägen, att
> åtminstonde skicka in ett amatörmässigt "Nej,
> vänta!" till rätt instans för att åtminstone
> väcka en fråga.

Jag tror inte det. Vi försökte sist att göra det by the book, inte minst för att kunna få sätta sig vid ett förhandlingsbord och diskutera saken. Det fanns inget intresse.

Jag tycker att allt fungerar i stort sett bra. Det har inte blivit sämre sedan det blev naturreservat. Mycket har faktiskt blivit bättre tycker jag. Även om cyklisterna är fler i dag så tror jag att det inte är lika hårt koncentrerat till ett fåtal stigar och det finns en större medvetenhet om att man måste sköta det snyggt om man ska kunna fortsätta cykla.

Vill man göra något så tror jag att det bästa vore att gå in och vårda befintliga vandringsleder utan från dess traditionella förutsättningar. Exempelvis gå med i Stiftelsen Sörmlandsleden och aktivt delta i skötseln. Vet inte om det finns något motsvarande för Blå-Gröna till Solsidan.

Jag tror inte nuvarande avtal kommer innebära något alls. Fortsätt hälsa snällt på de ni möter, sakta ner vid möte, undvik surhål, håll er på spänger och bredda eller gena inte på stigen. I så fall kommer det vara Business as usual även när nästa hot seglar upp om fem år.

Angående bearbeta politiker och media så var alla försök som gjordes förra gången förgäves. Jag tror nästan att det bara förvärrade situationen, och gjorde kommunen ännu mer låst. Så jag tror inte att den vägen är framkomlig. Av det som läckt ut ser det ju ut som att de har en bestämd uppfattning. Den uppfattningen vet vi har funnits i minst tio år. Det är inte mycket som talar för att den kommer förändras om man börjar försöka göra en lobbykampanj.

Blir det ett riktigt förbud och någon dras inför skranket så kunde det bli riktigt intressant. Kommunen får bara införa regler efter ett bemyndigande av riksdagen, genom annan lagstiftning. Reglerna ska då uppfylla vissa krav. I en brottmålsprocess skulle man ju faktiskt få anledning att kika närmare på om det verkligen finns en rättslig grund för de regler som instiftats. Finns det verkligen tillräckliga skäl att göra allvarliga inskränkningar i de medborgerliga fri- och rättigheterna utifrån ett behov av skydd för naturen enligt Miljöbalken, eller för att reglera trafiken enligt trafiklagarna? En brottmålsprocess skulle i bästa fall kunna upphäva reglerna som grundlösa.

Men... detta är endast ett teoretiskt resonemang. Det kommer aldrig hända att någon fälls för brott.

oxr skrev:
> Angående bearbeta politiker och media så var
> alla försök som gjordes förra gången
> förgäves. Jag tror nästan att det bara
> förvärrade situationen, och gjorde kommunen
> ännu mer låst. Så jag tror inte att den vägen
> är framkomlig. Av det som läckt ut ser det ju ut
> som att de har en bestämd uppfattning. Den
> uppfattningen vet vi har funnits i minst tio år.
> Det är inte mycket som talar för att den kommer
> förändras om man börjar försöka göra en
> lobbykampanj.
>
> Blir det ett riktigt förbud och någon dras
> inför skranket så kunde det bli riktigt
> intressant. Kommunen får bara införa regler
> efter ett bemyndigande av riksdagen, genom annan
> lagstiftning. Reglerna ska då uppfylla vissa
> krav. I en brottmålsprocess skulle man ju
> faktiskt få anledning att kika närmare på om
> det verkligen finns en rättslig grund för de
> regler som instiftats. Finns det verkligen
> tillräckliga skäl att göra allvarliga
> inskränkningar i de medborgerliga fri- och
> rättigheterna utifrån ett behov av skydd för
> naturen enligt Miljöbalken, eller för att
> reglera trafiken enligt trafiklagarna? En
> brottmålsprocess skulle i bästa fall kunna
> upphäva reglerna som grundlösa.
>
> Men... detta är endast ett teoretiskt resonemang.
> Det kommer aldrig hända att någon fälls för
> brott.

Här blir man ju, efter en arbetsvecka och middagsvin, lite upproriskt lagd. Vi borde fixa oss en målvakt och skicka ut honom med fulldämpad dubbdäckad cykel på alla stigar och vägar i området...

Skrivet med lite fredagsglimt...

Back in the days var målvakten redan utsedd men han slutade cykla i skogen. Har hört rykten att han är på väg tillbaka, troligen i en form som gör att kling och klang kommer i fatt honom.

oxr skrev:
> Kommunen får bara införa regler
> efter ett bemyndigande av riksdagen, genom annan
> lagstiftning. Reglerna ska då uppfylla vissa
> krav.

Oxr, vet du om kommunen själv kan ändra/införa trafikföreskrifter för Nacka eller reglerna för Nacka naturreservat ?

Det är det som är pudelns kärna.

Viktor2 skrev:
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kommunen får bara införa regler
> > efter ett bemyndigande av riksdagen, genom
> annan
> > lagstiftning. Reglerna ska då uppfylla vissa
> > krav.
>
> Oxr, vet du om kommunen själv kan ändra/införa
> trafikföreskrifter för Nacka eller reglerna för
> Nacka naturreservat ?
>
> Det är det som är pudelns kärna.

kolla 7 kap.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980808.HTM

generellt
http://www.naturvardsverket.se/Star...ddade-omraden/Begransningar-i-allemansratten/

tips är att ringa länsstyrelsen sen kommunen

"
Många typer av beslut som fattas av en kommun kan överklagas till Länsstyrelsen. Det gäller till exempel beslut om bygglov och detaljplaner, parkeringstillstånd och kommunala beslut om lokala trafikföreskrifter samt beslut som kommunen fattar enligt miljöbalken, livsmedelslagen och lagen om skydd mot olyckor.

Du som vill överklaga ett kommunalt beslut ska skicka ditt brev till den kommun som har fattat beslutet. Kommunen kontrollerar först att det har kommit in i rätt tid, och i så fall skickas det vidare till Länsstyrelsen tillsammans med övriga handlingar. Därefter ska du vända dig till oss om du har några frågor om ärendet. Länsstyrelsen fattar sedan ett beslut, och om du fortfarande är missnöjd med vårt avgörande kan du oftast överklaga även det.

Förvaltningslagens (SFS 1986:223) regler gäller när vi handlägger ett överklagningsärende. Det innebär att du måste vara berörd av ett beslut för att ha rätt att överklaga det."

Viktor2 skrev:
> Oxr, vet du om kommunen själv kan ändra/införa
> trafikföreskrifter för Nacka eller reglerna för
> Nacka naturreservat ?

Så är det.

> Det är det som är pudelns kärna.

Kanske, men det är en komplicerad process så det är inget som görs lättvindigt.

oxr skrev:

>
> Jag tror inte nuvarande avtal kommer innebära
> något alls. Fortsätt hälsa snällt på de ni
> möter, sakta ner vid möte, undvik surhål, håll
> er på spänger och bredda eller gena inte på
> stigen. I så fall kommer det vara Business as
> usual även när nästa hot seglar upp om fem år.

Tyvärr tror jag det kommer innebära något... Vet inte varför men jag har fått en känsla av att man kommer bli mer "kontrollerande" att förbudet efterlevs i detta fall och med fler förbudsskyltar etc. Vidare när man nämner att man skall kanalisera vandrare o cyklister i huvudtexten på hemsidan känns det oxså som man har ett större fokus på detta.

Vidare kan nämnas att Langby nu är borta ur bilden. Ny kommunalordförande sedan årskiftet är nu Mats Gerdau. (till vår fördel ?)
En annan intressant sak som kanske kan vara till vår fördel vid en ev dialog med kommunen är att ordförande i naturreservatnämnden, Peter Zethraeus är en "aktiv" cyklist. Se länk nedan.

http://moderaterna.net/nacka/files/2012/11/Nackabladet-nvp-nr-4-s2.pdf

@Tracer: Bra tips om Peter Zethraeus.

Jag skrev ett vänligt brev till Peter Z och frågade om situationen, hoppas att fler kan göra detsamma. Desto större chans att vi kan få ett klargörande samt en röst inne där besluten tas.

Tracer skrev:
>
> Vidare kan nämnas att Langby nu är borta ur
> bilden. Ny kommunalordförande sedan årskiftet
> är nu Mats Gerdau. (till vår fördel ?)
> En annan intressant sak som kanske kan vara till
> vår fördel vid en ev dialog med kommunen är att
> ordförande i naturreservatnämnden, Peter
> Zethraeus är en "aktiv" cyklist. Se länk nedan.
>

Intressant.
Att skriva undet ett avtal precis innan man slutar verkar misstänkt. Så jag kollade avtalstextens utveckling under hösten och då blir det lite intressant !

I de tidigare förslagsversionerna av avtalen sade §1 att avtalen var villkorade att kommunfullmäktige skulle anta dem (versioner på avtal som naturvårdsstyrelsen tog fram):
"§1. Giltigheten av detta avtal är villkorat av att kommunfullmäktiges beslut att ingå avtalet vinner laga kraft"

Avsikten var alltså ursprungligen att kommunfullmäktige skulle anta avtalen. Möjligtvis skulle avtalen behöva passera genom kommunstyreslsen innan de kunde gå till kommunfullmäktige.

Nu, i den version som kommunstyrelsen antog 17 December (där Langby var ordförande tills slutet av 2012... är ni med ?) så har denna artikel ändrats till:
"§1. Giltigheten av detta avtal är villkorat av att kommunstyrelsens beslut att ingå avtalet vinner laga kraft"

Så plötsligt är det kommunstyrelsen själv som tar beslutet och inte kommunfullmäktige. Kan det bara vara en tillfällighet att man ändrat på detta eller kan det vara en present från den person som slutade som ordförande i kommunstyrelsen 2012 ?

Jag är inte expert på beslutsprocess i kommuner, men något säger mig att det kan vara lurt.

Kan kommunstyrelsen själv ingå avtal med tredje part ?

Gerdau är alltså ny ordförande i kommunstyrelsen, men en Gunilla Elmberg är orförande i kommunfullmäktige.

Jag tror någon av oss borde träffa Zethraeus för att höra om/vad de har för planer.

I kommunstyrelsens protokoll från mötet 17 December, där avtalen antogs, finns lite intrssant att läsa. Det var faktiskt några politker som uttryck kritik mot avtalen. En förslog att de inte skulle antas alls.:
http://infobank.nacka.se/handlingar/Kommunstyrelsen/2012/20121217/00_Protokoll_KS_2012-12-17.pdf
"infobank.nacka.se/handlingar/Kommunstyrelsen/2012/20121217/00_Protokoll_KS_2012-12-17.pdf"

Nästa punkt på agendan var Langbys entledigande från kommunstyrelsen. Ett symboliskt sammanträffande ?

”Kommunstyrelsen uppdrar vidare åt park- och naturenheten att i planeringen av kommande fysiska åtgärder inom området, inom ramen för samarbetet med Erstavik och Länsstyrelsen och kopplat till de s.k. LONA-bidragen, prioritera åtgärder som bidrar till att systemet med spår och leder och framkomligheten på dessa (märkning, spänger, broar etc.).”

Monica Brohede Tellström (FP) yrkade avslag på detta avtalsförslag, och att gällande avtal förlängs 1 år. Under det året ska ett nytt avtal förhandlas fram.

Erik Langby yrkade avslag på Monica Brohede Tellströms avslagsyrkande.

”Kristdemokraterna stöder att vi nu äntligen kommit fram till ett avtalsförslag med Erstavik för Nacka bornas räkning. Ett avtal som öppnar upp för ökad tillgänglighet så att fler ska kunna ta del av områdets natur och kulturvärlden. Det som är oroande är avtalets otydlighet i en del avseenden där förväntningar från Kommun och även Erstavik kan leda till tvister om betydelsen av avtalets innehåll. Men även om de farhågorna finns kvar från vår sida så anser vi ändå att det inte får dröja längre med en överrenskommelse även om det hade varit bättre med en större tydlighet.”

Erik Langby (M) lät, för den moderata gruppens räkning, till protokollet anteckna följande:
”Erstavik utgör en världsunik resurs för natur, friluftsliv och kulturmiljö i storstadens omedelbara närhet. Sedan 1991 har Erstavik och Nacka kommun samarbetat genom både ett gemensamt skötselavtal och ett gemensamt nyttjanderättsavtal. Den avtalsrelationen började som ett 10-årsavtal, som sedan har förlängts gång på gång i korta perioder medan modellen för framtiden utretts. Nu är det hög tid att gå in i en moderniserad omgång avtal, som fångar gemensamma erfarenheter av de gångna drygt 20 åren. Där ryms viktiga investeringar, som också Länsstyrelsen är med att betala, för att förbättra för inte minst detrörliga friluftslivet. Utan ett långsiktigt avtal idag hade vi stått kvar vid 1991 års avtal och investeringarna hade inte kunna komma till stånd. För alla de många medborgare från både Nacka och hela regionen som dagligen utnyttjar markerna är det väldigt positivt att vi på detta sätt nu har kunnat sluta ett nytt 10-årsavtal mellan Nacka kommun och Erstavik.”

Sitter Peter där han gör tror jag att vi kan andas ut. Då är jag inte det minsta orolig. Han är gammal Happy-räv från de tidiga åren.

Jag kan kolla av med Peter i nästa vecka.

Har haft lite kontakt med Peter nu. Det ser ljusare ut nu än på länge vad gäller cyklingen i Hellas. Jag återkommer i en eller annan form i frågan när jag har fått mer info.

Peter är för övrigt en av de som reggade sig på Happy under det första dygnet.

oxr skrev:
> Har haft lite kontakt med Peter nu. Det ser
> ljusare ut nu än på länge vad gäller cyklingen
> i Hellas. Jag återkommer i en eller annan form i
> frågan när jag har fått mer info.
>
> Peter är för övrigt en av de som reggade sig
> på Happy under det första dygnet.

King!

Johan A skrev:
> Men hur är det med rotrötan då?

Edit: Läste lite fel :oD Det där är ju APGRYMT!!!

Johan A skrev:
> Johan A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men hur är det med rotrötan då?
>
> Edit: Läste lite fel :oD Det där är ju
> APGRYMT!!!

+1

Jag cyklar inte mtb alls men detta måste jag nog ändå säga faller under "very unexpeted turn of events". På ett positivt sätt.
Sicken grej va.

oxr skrev:
>

oxr skrev:

Shit, då är han VERKLIGEN en av de första som reggade sig öht!

Sweet.

Har med oro följt den här tråden.

Ser fram emot ditt nästa inlägg:-)

oxr skrev:
>

Oskar skrev:

> Shit, då är han VERKLIGEN en av de första som
> reggade sig öht!

Du kan vara lugn, ditt konto är äldre :)

mn skrev:
> @Tracer: Bra tips om Peter Zethraeus.
>
> Jag skrev ett vänligt brev till Peter Z och
> frågade om situationen, hoppas att fler kan göra
> detsamma. Desto större chans att vi kan få ett
> klargörande samt en röst inne där besluten tas.

Fick snabbt svar av Peter som,
(1) skulle undersöka närmare med ansvariga men, (2) samtidigt säger att han inte fått någon information som tyder på planerade inskränkningar för cyklister. Mer info utlovat - stay tuned.

Tillbaka
Topp