Cykelförbud Sicklaskiftet/Hellas?

Arne Anka

Ny medlem
Hej

Såg denna skylt när jag irrade runt i Sicklaskiftet under dagen. Nån som vet vad som gäller? Ser ju inte ut som en skylt som trafikkontoret satt upp direkt. Nån som vet om det är jag som cyklar eller skyltuppsättaren som är outlaw?

Cykelfrbud.jpg ht=523

Jag tycker den ser trovärdig ut. MTB i Hellas är förbjudet.
Alla bör byta till CX eller landsvägscyklar.

"If trails are outlawed, only outlaws will have trails".

Tur att de där skyltarna bara syns på ställen jag inte vill cykla MTB på.

Står det inte "fordonsfritt strövområde" på bommarna också? Fast de som sätter upp skyltar har generellt väldigt svårt att sätta rätt skyltar, det är ofta jag sett "fordonstrafik förbjuden" på ställen där det borde vara "motorfordonstrafik förbjuden" (cykelbanor, cykelleder).

... den här diskussionen landade vi i tråden "Hastighet - vad säger lagen?". För att ni inte ska behöva läsa hela vår referensfäktning i tråden så kan jag kortfattat summera:

* Kolla reservatsföreskrifter om cykling.
* Kolla om kommunen fattat beslut om att fordonstrafik är förbjuden i terrängen (I Stockholm har man det men också öppnat för undantag för områden där man gör avsteg genom lokal trafikföreskrift eller genom utmärkning med särskild skyltning. Annars hade man inte fått cykla på cykelväg :-) Sicklaskiftet, det är inom Nackas kommungräns va?). Begreppet "Terräng" avser allt som inte är väg utanför tättbebyggt område (liten förenkling, men i princip är det så) - dvs även cykelbanor om cykelbanorna befinner sig minst 10 meter från ett vägområde till en allmän väg.

Den sura karamellen är att man inom Stockholms kommun inte får cykla i terrängen såvida detta inte är särskilt utmärkt eller att kommunen fattat särskilt beslut om att man på vissa ställen får cykla i terrängen.

http://www.nacka.se/web/politik_org...tyrs/regelverk/Sidor/Lokalordningsstadga.aspx

12 §:

"Affischering och liknande
§ 12
Affischer, annonser eller liknande anslag får inte utan polismyndighetens tillstånd sättas upp på husväggar, staket, stolpar, hänvisningsskyltar eller liknande som vetter mot offentlig plats.

Tillstånd behövs inte för att sätta upp anslag på tavlor, pelare eller liknande anordningar som är avsedda för sådant ändamål. Inte heller behöver näringsidkare tillstånd för att sätta upp annonser eller andra tillkännagivanden på byggnad där näringsidkarens rörelse finns, om tillkännagivandet avser näringsidkarens rörelse.

Dessa regler gäller inte inom Forum Nacka, Tippen Centrum, Fisksätra Centrum, Orminge Centrum, Älta Centrum eller annat inomhuscentrum.

Särskilda regler angående uppsättande av skylt eller ljusanordning finns i plan- och bygglagen (1987:10).

I 45 - 46 §§ väglagen (1971:948) finns regler om tillstånd att sätta upp ljusanordning, tavla, skylt, inskrift eller därmed jämförlig anordning för reklam utmed allmän väg. Likaså finns i 22 § naturvårdslagen (1964:822) regler om tillstånd att utomhus varaktigt anbringa sådana föremål för reklam, propaganda eller liknande ändamål."

Intressant är att man hänvisar till Naturvårdslagen som är upphävd sedan 1998, men men...

STIZZE skrev:
-------------------------------------------------------
> Sickla skiftat och Hellas ingår i nacka kommun ja

Halva Sicklaskiftet är väl ändå i Stockholms kommun.

ÅL skrev:
> överhandsfräs läggs till Happyordlistan :)

Det heter tydligen både överhandsfräs och handöverfräs. Så fick man lära sig något i dag oxå.

https://www.infovisaren.se/projekt/nacka/InfoVisaren.asp?prodnr=2

= Utanför DP.

http://www.nacka.se/web/bo_bygga/pl...allande/Documents/oversiktsplan_2002_webb.pdf

Gällande ÖP.

http://www.nacka.se/web/bo_bygga/bygglov/riktlinjer/Sidor/skyltar.aspx

Om skyltar inom Nacka kommun.

Slutsats:

För just Nacka kommun krävs inte bygglov för skylt inom Nackareservatet/Hellas eftersom det där inte är detaljplanelagt. Tillstånd krävs enligt väglagen om skylten ska anbringas inom 50 meter från allmän väg. Tillstånd krävs också från väghållaren och fastighetsägaren.

Kvar är skrivelsen i ordningsstadgan som var lite knasig, just därför att den hänvisar till upphävd lag. Det blir nog ett rimlighetsresonemang och frågan om skylten kan anses avhållande för allmänheten på allemansrättsliga grunder och det beror ju även givetvis på om Nacka kommun fattat ett lika urbota korkat beslut om fordonsförbud i terrängen som Stockholm gjort (det hinner jag inte kolla nu).

Lite så hänger det nog ihop. Känns som att det kanske kan bli svårt att få ned skylten i alla fall med brevväxling...

Rippa skrev:
> Som sagt. Ge fan i de grusade gångvägarna så
> är det inga problem.

Jag hade tänkt att köra fem timmar runt runt runt på motionsspår i helgen, det är alltså en dålig idé?

fredrikw skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Som sagt. Ge fan i de grusade gångvägarna så
> > är det inga problem.
>
> Jag hade tänkt att köra fem timmar runt runt
> runt på motionsspår i helgen, det är alltså en
> dålig idé?

dagens deja vu

fredrikw skrev:
> cyklariskogen skrev:
> -----
> > dagens deja vu
>
> det är väl dagens tema?

deja vu eller motionsspår? har inte hunnit sätta mig in i dagens happyinläggsskörd ännu:)

Just det här med "cykelförbud" eller inte i Sickla/Hellas har ju diskuterats till döds genom åren här. Summa sumarum. Så länge man ger fan i att rejsa på motionsspåren så är det inga problem

Rippa skrev:
> Just det här med "cykelförbud" eller inte i
> Sickla/Hellas har ju diskuterats till döds genom
> åren här.

Jag fattar inte. Vad är det egentligen som gäller?

Tille skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > Just det här med "cykelförbud" eller inte i
> > Sickla/Hellas har ju diskuterats till döds
> genom
> > åren här.
>
> Jag fattar inte. Vad är det egentligen som
> gäller?

Sunt förnuft och väck inte den björn som sover, typ.

Tille skrev:
> Ah, där sprack det. Sunt förnuft har jag
> begränsat av och mitt riktiga förnamn är
> faktiskt Björn.

Men, det är ju precis som jag

Men vad betyder den där skylten?
Cykel. Förbud. Koppla hunden.

Varför är det en bild på en överstreckad cykel? Vad är förbjudet? Är det förbjudet att koppla hunden?

Jag valde att cykla vidare....

Saxat från kommunens (Nacka) hemsida där det ligger en PDF med föreskrifter för reservatet:

C. Ordningsföreskrifter med stöd av 7 kap. 30§ miljöbalken.
Utöver föreskrifter och förbud i lagar och andra författningar är det för
allmänheten förbjudet att

C6. cykla inom området, förutom på anlagd väg och stig, dock ej elljusspår,

(av intresse även)

C3. medföra hund som inte är kopplad. Föreskriften gäller ej inom på platsen
markerat hundrastområde,

http://www.nacka.se/web/fritid_natu...rvat/Documents/nackareservat_foreskrifter.pdf

Av detta följer alltså att cyklisten har rätt och hundägaren fel. Som vanligt!

Det bästa är ju att det inte ens står anlagd stig utan anlagd väg... Sen att det står stig efter tolkar jag som att man får cykla på stigar.... Hade det stått anlagd väg och anlagd stig hade det ju varit tydligare...

Det är just den lilla grejjen som är vår räddning! Den och nackapolitikernas vilja att vi skall cykla i skogen. Det är inte politikerna som klagar.

Johan A skrev:
> Det bästa är ju att det inte ens står anlagd
> stig utan anlagd väg... Sen att det står stig
> efter tolkar jag som att man får cykla på
> stigar.... Hade det stått anlagd väg och anlagd
> stig hade det ju varit tydligare...

Bra där! Alltid märka ord när det talar till ens fördel.

Jag tror är Slöstans medborgare som vill ha bort cyklisterna. Varför annars anlägga massa el ljusspår? Cykla på! Har någon fått böter?

Edit: Det är bara undvika elljusspåren. Allt annat kör jag med crossen. Sen är ju bara ta det lugnt.

Senast redigerad av en moderator:
dubbel-v skrev:
> C6. cykla inom området, förutom på anlagd väg
> och stig, dock ej elljusspår,

Ovan nämnda skylt sitter faktiskt på ett elljusspår. Vilket skulle innebära att skyltmakaren har torrt på fötterna.

Sen har jag lite svårt att förstå "problemet". Det finns knappt 3 mil löparspår i Hellasområdet. I samma område finns det 836 mil stig av världsklass. Valet för en MTB-cyklist torde vara ganska enkelt?

I min värld är det helt rimligt att löparna får disponera motionsspåren själva utan att riskera att bli nermejade av någon cyklist som inte har ögon för annat än pulsklockan. För helt krasst så finns det ju faktiskt ingen annan anledning att cykla på motionsspår än just pulsträning. Och för sådant finns det bättre ställen. Erstavik har mängder av fina grusvägar där man kan köra pulsintervall utan att behöva skrämma livet ur småtjejer med mp3-spelare i öronen.

Låt löparna få ha grusbanorna i fred så lär vi få nyttja resten av området utan att det blir sura miner.

Aron skrev:
> dubbel-v skrev:
> -----
> > C6. cykla inom området, förutom på anlagd
> väg
> > och stig, dock ej elljusspår,
>
>
> Ovan nämnda skylt sitter faktiskt på ett
> elljusspår. Vilket skulle innebära att
> skyltmakaren har torrt på fötterna.
>
> Sen har jag lite svårt att förstå "problemet".
> Det finns knappt 3 mil löparspår i
> Hellasområdet. I samma område finns det 836 mil
> stig av världsklass. Valet för en MTB-cyklist
> torde vara ganska enkelt?
>
> I min värld är det helt rimligt att löparna
> får disponera motionsspåren själva utan att
> riskera att bli nermejade av någon cyklist som
> inte har ögon för annat än pulsklockan. För
> helt krasst så finns det ju faktiskt ingen annan
> anledning att cykla på motionsspår än just
> pulsträning. Och för sådant finns det bättre
> ställen. Erstavik har mängder av fina grusvägar
> där man kan köra pulsintervall utan att behöva
> skrämma livet ur småtjejer med mp3-spelare i
> öronen.
>
> Låt löparna få ha grusbanorna i fred så lär
> vi få nyttja resten av området utan att det blir
> sura miner.

Ja, fast där är vi väl ALLA överens? Eller? Problemet infinner sig bara när det är som i Stockholms kommun - att man har ett totalförbud i terrängen såvida inte LTF eller trafikmärke anger annat.

Det "problemet" uppstår först när du börjar cykla sönder gräsmattorna i Humlegården eller anlägger en DH-bana i Observatorielunden.

Jag anser att det är högst rimligt att staden inte tillåter att man cyklar sönder parker och de små skogspartier som är insprängda här och där. Det är ju inte direkt långt till Hellas...

Senast redigerad av en moderator:
Aron skrev:
> Det "problemet" uppstår först när du börjar
> cykla sönder gräsmattorna i Humlegården eller
> anlägger en DH-bana i Observatorielunden.
>
> Jag anser att det är högst rimligt att staden
> inte tillåter att man cyklar sönder parker och
> de små skogspartier som är insprängda här och
> där. Det är ju inte direkt långt till Hellas...

Jo jo... Jag är inte så sugen på ännu en tuppfäktning som det lätt blir i det här forumet och jag tycker inte annorlunda i den här frågan så jag släpper pucken. Min poäng är dock att det är fråga om hur man utformar sina föreskrifter. Vi hade en nördig debatt i hastighetstråden om vad som är rätt och fel, upp och ned, höger eller vänster osv.

Summan av kardemumman är att om man utformat föreskriften som Stockholm gjort så innebär det att alla områden där man får cykla måste utmärkas eller att det i särskild författningssamling måst anges att man får cykla där för att det ska vara tillåtet. Detta innebär att alla små stigar och liknande som är allemansrättsligt tillgängliga är förbjudna att cykla på såvida man inte varit där och snickrat upp ett trafikmärke på plats eller skrivit in det i en LTF.

Ett alternativ vore ju just att försöka få kommunen att författa en undantagsföreskrift där det framgår att det är tillåtet att cykla i terrängen, men givetvis inte i parkmark och liknande områden. Det kan man lösa genom att att ansöka om att kommunen författar en föreskrift med den innebörden.

Att förbudet sällan är ett problem i praktiken är ju bra, men jag är en vän av proaktivt agerande och tror på att ett bra samtalsklimat mellan kommunen och nyttjare av terrängen är något som alla vinner på i längden. Jag ser det som positivt att spela med öppna kort och försöka få till en lösning för oss som cyklar och som nog gärna på egen tid vill bidra till att friluftslivet utvecklas. Ett främjande av friluftslivets utveckling är även ett mål som Stockholms kommun har så varför inte se till att vara med i den diskussionen och kunna påverka målet?

Det är väl lite "väck inte den björn som sover" från båda håll också.

Generellt anses vårat mekaniserade friluftsliv, och andras mekaniserade träning i skogsterräng, vara en oönskad aktivitet i skogen. Ganska få vill att vi ska hålla på med det, men inte mycket går att göra åt saken. "Kan ni inte göra det på särskilda banor?".

För några år sedan gjordes ett gott försök att lobba för tillåten skogscykling. Det landade väl inte i någon revolution även om det rörde upp lite damm ett tag.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/307438

http://www.google.com/search?q=hns+...d=ie7&rls=com.microsoft:en-US&ie=utf8&oe=utf8

Floors, du måste ju ha ett nästan perverst intresse av att "rätt ska vara rätt". Inget fel med det visserligen. Vi har alla våra olika läggningar. Men för hundrade gången, (för tro mig, just den här frågan har debatterats till döds genom åren på happy) det är i praktiken INGA problem att cykla i skogarna kring Hellas/Sickla, oavsett vad du lyckas tolka dig fram till i div. förskrifter.

Driv gärna frågan om du vill. Men gör det då ur ett "rätt ska vara rätt" perspektiv, snarare än ur ett "Rädda cyklingen i Hellas" perspektiv.

Rippa skrev:
> Floors, du måste ju ha ett nästan perverst
> intresse av att "rätt ska vara rätt". Inget fel
> med det visserligen. Vi har alla våra olika
> läggningar. Men för hundrade gången, (för tro
> mig, just den här frågan har debatterats till
> döds genom åren på happy) det är i praktiken
> INGA problem att cykla i skogarna kring
> Hellas/Sickla, oavsett vad du lyckas tolka dig
> fram till i div. förskrifter.
>
> Driv gärna frågan om du vill. Men gör det då
> ur ett "rätt ska vara rätt" perspektiv, snarare
> än ur ett "Rädda cyklingen i Hellas" perspektiv.

Spot on. Perverst intresse har jag för just det. Det ligger lite min natur kan man säga... Jag har tänkt driva frågan på ett annat plan (politiskt) och just i akt och mening att "rätt ska vara rätt" och inget som ska behöva påverka er övriga men med syftet att cyklingen ska främjas.

Det är väl bra att Hellas är en ickefråga som det ser ut just nu, diskussionen bara råkade hamna i den här tråden. Det är snarare Stockholms kommun i stort som jag intresserar mig för och Hellas ligger i Nacka kommun om jag förstått allt rätt.

Sen att en fråga debatterats i alla dessa år är väl inget som innebär att frågan inte ständigt är aktuell? Repetition är kunskapens moder och allt sånt, och det kommer ju nya generationer cyklister hela tiden samtidigt som gamla faller ifrån. Kanske vore det på sin plats med en läsvärdtråd om cykeljuridik (Nu har jag inte hunnit kolla om det finns det. Det gör det säkert någonstans)?

erik h skrev:
> Det finns ett par spektakulära avvikelser från
> sådant man tror är självklart:

Någon gång ligger jag i bakhåll erik.... Vänta du bara......

Tillbaka
Topp