Cykelförsäkring självriskeliminering

Hej. Har köpt en canyon för runt 20000:- som jag inte hunnit få hem än.
När jag kollar min hemförsäkring hos Länsförsäkringar ersätter de cykelns fulla belopp vid stöld men självrisken är på 20% av värdet. Dvs ca 5000 kronor innan värdet minskar år för år.

Har läst om tilläggsförsäkringar som eliminerar självrisken men bara lyckats hitta sådana som måste tecknas i samband med att jag köper cykel V vissa handlare i Sverige.

Har någon här något bra tips?
Såg tex att Folksam försäkrade cyklar upp till 20000 kr med självrisk på 1500 kr.
Dock var premien så mycket dyrare än vad jag har idag hos LF så det är inte värt det.

Att sälja ren självriskeliminering utan att ha några andra intäkter låter sig sannolikt inte räkna hem.
Det finns (möjligen) ett incitament för handlare att erbjuda självriskeliminering eftersom det kan ge dem nyförsäljning vid stöld. Vore jag hemförsäkringsbolag, skulle jag göra vad jag kunde för att stävja det, eftersom det tar bort syftet med självrisken - att få folk att vara försiktigare med ägodelarna för att undvika stöld.

Har TH som försäkringsbolag och sedan betalar jag 59 Kr/månad för självriskeliminering( till ett annat bolag vars namn jag inte kommer ihåg just nu).
Har utnyttjat den två ggr och måste säga att jag är mer än nöjd då jag har fått mer tillbaka än vad jag har betalat in under alla år.
Fick min när jag köpte en cykel för 2 år sedan och bara fortsatt att betala på den, täcker inte bara cykel utan självrisk upp till X tusen(har för mig att det är upp till 5.000Kr) Kr på hemförsäkringen.
Har fungerat klanderfritt både när cykel/cykeldelar har gått sönder under vanligt träning eller när den ena vart stulen.

micke_xx sa:
Har TH som försäkringsbolag och sedan betalar jag 59 Kr/månad för självriskeliminering( till ett annat bolag vars namn jag inte kommer ihåg just nu).
Har utnyttjat den två ggr och måste säga att jag är mer än nöjd då jag har fått mer tillbaka än vad jag har betalat in under alla år.
Fick min när jag köpte en cykel för 2 år sedan och bara fortsatt att betala på den, täcker inte bara cykel utan självrisk upp till X tusen(har för mig att det är upp till 5.000Kr) Kr på hemförsäkringen.
Har fungerat klanderfritt både när cykel/cykeldelar har gått sönder under vanligt träning eller när den ena vart stulen.
Grattis! Jag hade sån försäkring på mina första två cyklar (ingick första året vid köp fr LBS) som jag betalade in på i flera år utan att tänka. Behövde aldrig utnyttjas, så jag betalade nog totalt in mer än vad nya cyklar skulle kosta... Numer har jag bara TH hemförsäkring och buffert för ev shit happens, övertygad om att det blir billigare i längden, åtminstone för mig.

Senast ändrad:
micke_xx sa:

Vad har en försäkring att göra med om cyklar går sönder under träning?

Bengt-re sa:
micke_xx sa:

Krasch? Har man drulle/allrisk i sin hemförsäkring ersätter åtminstone Trygg-Hansa krasch-skador på cykeln.

ska ts alltså parkera en 20 000-kr cykel på gatan, när det aktörer därute med batterivinkelslipar.

man kan lika gärna lägga dit en sedelbunt.

inte konstigt premierna är höga.

Jag skulle helst ha en försäkring som inte täcker stulen-på-stan-scenariot, med lägre premier som kompensation.

kais01 sa:
ska ts alltså parkera en 20 000-kr cykel på gatan, när det aktörer därute med batterivinkelslipar.

man kan lika gärna lägga dit en sedelbunt.

inte konstigt premierna är höga.
Stod en Strive fastlåst med vajer utanför Ica senast jag var och handlade..

Vad är smidigast om man har cyklar med ett riktigt högt nypris, typ 70 000+, ska man ha någon tilläggsförsäkring eller något liknande för att skydda vid stöld?

Hemförsäkringen ska väl täcka sådant som är normalt i ett hem, och inte vilka utsvävningar som helst. T ex om du har ett akvarium som går sönder och orsakar en vattenskada så täcker försäkringen det, men inte om akvariet är på 1500l+ och du bor på 7:e våningen och orsakar skador i hela fastigheten.

En cykel för 70 lök bör såklart ha en egen försäkring. En för 20 lämnar jag åt andra att bedöma, men jag antar att försäkringsbolagen har tabeller för sånt.

ok, men var finns en "egen" cykelförsäkring? googlar man det så får man solid om man köpt från biltema... och alla andra säger att det ingår i hemförsäkringen.

Åtminstone hos If kan du teckna "sakförsäkring" där "sak" kan vara en cykel. Du säger själv vilket försäkringsbelopp du vill ha.

Bengt-re sa:
micke_xx sa:

Varför annars ha en försäkring?
Det är ju inte gratis direkt och man använder ju inte försäkringen varje gång man juridiskt kan.

Statistiskt går man back på en försäkring. Annars hade inte försäkringsbolag funnits. Så länge man klarar utgiften utan att tvingas ta lån lär det alltså vara bättre att inte försäkra.

Allriskeliminering fungerar ju precis likadant.

Själv undviker jag att köpa sådant jag inte kan förlora :)

Tänk på att cykeln redan efter några år tappat halva värdet, åtminstone i försäkringsbolagens ögon.

Jag surfade runt lite på olika försäkringsbolag; det går bra att försäkra en cykel med en separat försäkring. Det som ingår i hemförsäkringen har ett maxbelopp som varierar mellan 15 000 och 75 000 kr om den blir stulen utanför hemmet. Om den blir stulen i bostaden räknas den som lösöre och då är maxbeloppet högre. Självriskerna är väldigt olika liksom kraven på lås och eget ansvar. Det var INTE lätt att överblicka och jämföra villkor.

Cannondale jekyl 1000 sa:
Kolla villkoren innan ni tar ut cykeln. LF ersätter bara stöld om den blir stulen ur hemmet.

Stämmer inte. Jag har Lf med vanlig allrisk tillägg och de täcker stöld på cykel överallt. Sålänge den är låst med godkänt lås. Jag pratade med de via telefon om detta då vi har 3 cyklar..

Tillbaka
Topp