Cykelförsäkring?

Knasen7

Ny medlem
Cykelförsäkring?
Hur försäkrar man en cykel värd mer än försäkringsbolagets "maxbelopp" för en cykel.
Jag lär ju inte vara den enda här som äger en cykel värd mer än 8000-10000:-

Hur har ni gjort?

Cykelförsäkring?
Jag har bytt försäkringsbolag, till ett som har (eller åtminstone hade) en mindre snäv syn på vad en cykel är.

Då föll valet på Länsförsäkringar, vet inte om det var det bästa då, ännu mindre om det är det idag.

Cykelförsäkring?
Trygghansas policy:
Villkoren gällande din cykel är att du max kan få ut 50 000 kr på annan plats än i en låst bostad.
Finns den i en låst bostad är ersättningen obegränsad. Exempelvis kan cykeln vara värd 80 000 kr och du fortfarande får ut full ersättning.

Kvittot är viktigt att du sparar, det är all information vi behöver.
Bild på din cykel är inte nödvändigt.

Vi tar ingen extra premie för cykeln.
Självrisken är 25 % av kostnaden lägst 1200 kr, exempelvis om du skulle kunna sälja den för 40 000 så får du betala en självrisk på 10 000, och sen få 30 000 av oss.
Ingen extra premie vid byte tillkommer, utan självrisken funkar på samma sätt även för våra befintliga kunder.

Inte bra nog så jag behåller LF ett tag till

Cykelförsäkring?
De flesta bolag har höjt maxbeloppet till 40000kr samt självrisken till 25% istället.
Tidigare hade jag extraförsäkring hos Länsförsäkringar, men inte nu då jag har så många cyklar..

Cykelförsäkring?
Serenyeti skrev:
-------------------------------------------------------
> Trygghansas policy:
> Villkoren gällande din cykel är att du max kan
> få ut 50 000 kr på annan plats än i en låst
> bostad.
> Finns den i en låst bostad är ersättningen
> obegränsad. Exempelvis kan cykeln vara värd 80
> 000 kr och du fortfarande får ut full
> ersättning.
>
> Kvittot är viktigt att du sparar, det är all
> information vi behöver.
> Bild på din cykel är inte nödvändigt.
>
> Vi tar ingen extra premie för cykeln.
> Självrisken är 25 % av kostnaden lägst 1200 kr,
> exempelvis om du skulle kunna sälja den för 40
> 000 så får du betala en självrisk på 10 000,
> och sen få 30 000 av oss.
> Ingen extra premie vid byte tillkommer, utan
> självrisken funkar på samma sätt även för
> våra befintliga kunder.
>
> Inte bra nog så jag behåller LF ett tag till

Och hur ser villkoren ut på LF?
Hur räknas värdeminskningen?

Cykelförsäkring?
Jag fick min stulen i våras. Jag skickade alla prisuppgifter och inköpsdatum på de delar jag byggt den av (allt från delar köpta 2000 till helt nya). Jag fick nypris -25% på allt. Kommer inte byta försäkringsbolag i första taget!

Cykelförsäkring?
KentS skrev:
> Jag fick min stulen i våras. Jag skickade alla
> prisuppgifter och inköpsdatum på de delar jag
> byggt den av (allt från delar köpta 2000 till
> helt nya). Jag fick nypris -25% på allt. Kommer
> inte byta försäkringsbolag i första taget!

Vilket bolag?

Cykelförsäkring?
Länsförsäkringar har haft lokala föreskrifter tidigare. Här i Göteborg kunde man max få 8000kr ersättning oavsett cykelns värde medan man i ett annat län fick full ersättning. Det kan vara värt att kolla upp hur det är där du bor.

Cykelförsäkring?
FYI: LF är inte ett bolag utan typ 25. Vad som gäller för ett LF-bolag behöver inte gälla för ett annat (men det kan göra det...)

Cykelförsäkring?
Jag har LF's "sakförsäkring".
Enligt tjänstemannen: -täcker allt!

Nu är det försäkringsbolag vi diskuterar här... har svårt att lita på...
Det och banker... jaha det är samma sak idag ;)

Cykelförsäkring?
Jag har för mej att det gjordes en sammanställning av dom olika bolagen och deras villkor här på Happy för några år sen?

Men jag är rätt sopig på att söka...

Cykelförsäkring?
Stewe skrev:
> Jag har för mej att det gjordes en
> sammanställning av dom olika bolagen och deras
> villkor här på Happy för några år sen?

happymtb.org

/Sebastian

Cykelförsäkring?
Jag har försäkrat "Johan" (Felt F1 Team Issue, ex Johan van Summeren) hos if där jag har alla andra försäkringar. Kostade några hundra extra på hemförsäkringen och jag fick själv sätta försäkringsbeloppet. Jag har bara bra haft bra erfarenheter av deras skadehantering, fick bla en ny Di2 bakväxel på drulleförsäkringen utan något som helst knot från dom, en nätt utgift på 4.500:- annars. Rekomenderas, och nej jag jobbar inte eller har något som helst vinstintresse av att "sälja" if som försäkringsbolag.

Cykelförsäkring?
@JMolin
Kollade just med folksam och de högsta värdet på en cykel som de täcker är 20 000 sek. Sen är det säkert avskrivningar för ålder mm.
Jag ställde inga följd frågpor efter damen som svarade bara konstaterade "att så är det"

Cykelförsäkring?
När man bara sådär allmänt pratar "är min cykel försäkrad" så handlar det i 99 fall av 100 om huruvida cykeln är försäkrad när den står låst ute på gatan. En del verkar dock vilja blanda ihop detta med om cykeln är försäkrad hemma i lägenheten.

Det gäller att man verkligen är tydlig när man pratar med försäkringsbolaget för annars antar dom alltid att det handlar om "cykel på gatan"-fallet, då behöver man ofta ytterligare försäkring för att täcka en dyrare cykel. Har man dock cykeln hemma är det sällan något problem eftersom många försäkringsbolag då räknar med cykeln i lösöret. Dock inte alla.

Cykelförsäkring?
Jag kollade upp vad som gällde hos LF i Sthlm för några månader sedan.
I den vanliga hemförsäkringen är det max 50 000 och 25% i självrisk. Frågade aldrig om åldersavdrag.
Däremot så gäller den även om man kraschar på träning eller tävling. Dock gäller det ej för "proffs", vilket man definieras som om man tjänar > 1 basbelopp på cykling vad jag minns.

Jag kollade med skadereglerarna eftersom kundtjänst/säljarna inte hade någon koll på vad de sålde.

Cykelförsäkring?
Antingen är cyklarna i garaget eller så cyklar jag ... låser aldrig finare cykel utanför hemmet.

Det här svaret fick jag från Folksam för ett år sedan:

"Då du har allrisk extra kan försäkringen ersätta upp till 80.000 kr om det blir inbrott i garaget och cyklarna stjäls"

Cykelförsäkring?
Har idag haft ett antal telefonsamtal med Folksam för att bena ut vad som gäller med deras försäkringar och cykel.

1. Vid stöld och skadegörelse är maxbeloppet 20 000:-
2. Har du tillägget "Allrisk" är cykeln försäkrad upp till 40 000:- vid vurpa och att cykeln går sönder
3. Har man tillägget "Allrisk EXTRA" är cykeln försäkrad upp till 80 000:- vid vurpa och att hojjen pajjar.
4. Tecknar man en "Special sakförsäkring" Kan man få cykeln försäkrad upp till 100 000:- vilka villkor som gäller då är dock oklart.

Finns ingen "specifik" cykelförsäkring ö.h.t.

Läs hela inlägget på min blogg om ni vill.. dock har jag redovisat vad som finns hos Folksam och vad som gäller din cykel.

http://cykelbloggar.blogspot.com/2011/11/folksam.html

Hälsningar,
Fritz

Cykelförsäkring?
Fel.

Av försäkringsvillkorens punkter A7, A11, A15, A18 och A23 framgår att Folksam ersätter cykel stulen eller skadad i bostaden som övrigt lösöre (upp till försäkringsbeloppet), i biutrymme upp till 40000 och utanför bostaden eller biutrymme med upp till 20000 per skadetillfälle. Om du får fyra cyklar stulna samtidigt från balkongen så är det alltså 20000 sammanlagt.

Trist att du fått felaktig information på telefon. Läs alltid försäkringsvillkoren. Vad någon säger på telefon betyder ingenting.

Cykelförsäkring?
Perry: om garaget hör till en villa och det finns förbindelse till bostaden via en dörr inomhus så är det lösöresbeloppet som är begränsningen.

Tillbaka
Topp