Cykelförvaring under vintern

mtb_larsa

Ny medlem
Jag undrar hur man på bör förvara cykeln/cyklarna under vintertid, eller den del av vinterna som man inte tänker cykla. Själv går jag förhoppningsvis in i en tid av längdskidåkning bara den där vita varan börjar falla snart...

Har hört något rykte om att man definitivt måste hänga upp cykeln så att den inte står och punktbelastar samma område på hjulen hela vintern. Hur ska man i sådana fall hänga upp den? Har sett bilder på cyklar som hänger i ena hjulet, då känns det mer fel tycker jag. Den borde väl hänga i ramen för att undvika lastkoncentrationer på ex.vis fälg?

Om man nu inte kan hänga upp hojen (hojarna...) hur bör man då förvara dem? Ska luften pysas ur slangarna för att minska den kompressiva lasten på fälgarna?

Som ni ser är frågorna många och de avslöjar också min orutin på detta område, Ich brauche Hilfe... ;)

Tack på förhand. Trevlig söndag!

Bara ställ in den på ett ställe där den står säkert , tvättad och torr , inoljad kedja.
Släpp ur luften ur dämparna (packningarna hårdnar) , behövs inte i däcken(mtb)
(på räcer släpp ut ca 75% för att undvika sprickor) .
Mina står i lägenheten klara att ta ut.

Edit: med tanke på vilken belastning hjulen utstår när du kör behöver du inte oroa dig.

Senast redigerad av en moderator:
Det spelar ingen större roll om de står varmt eller kallt, bara det inte är alltför fuktigt. Man kan göra som med mc på vinterna att man gungar lite på dämoarna ibland, just för att de inte ska torka i packningarna. Man kan också lägga en rand silikonfett runt dem. Jag har faktiskt inte haft nåt problem med vinterförvaring av cyklar (har förut haft en oisolerad cykelbod och numer inne i lgh)

mtb_larsa skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok, tack för de tipsen...
>
> Jag kan alltså med gott samvete ha dem i min
> dubbelsäng, omstoppade med varma duntäcken.

Ja, men gör rent drivpaketet innan. Fråga mig inte varför jag vet det.

MarkusF kanske gör som snubben jag läste om i en gammal Bicycling: Han sov alltid med sin nya ram första natten så han kunde vara säker på att den skulle vara honom trogen. Kanske att ta i.

mtb_larsa skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok, tack för de tipsen...
>
> Jag kan alltså med gott samvete ha dem i min
> dubbelsäng, omstoppade med varma duntäcken.
>
Så resonerar ett äkta cykelfreak.;) Allvarligt talat; häng upp cykeln i garderoben och pys ur däcken och ställ dem mörkt så spricker de inte. Nu upprepade jag vad andra har sagt, oj då..

Tillbaka
Topp