Cykelhållare för dragkrok, vilken?

Jag har haft lite olika cykelställ och det här är bäst hittills. Man skruvar fast det i kroken istället för att klämma. Behöver man få ut något ur bakluckan kan man skruva bort cykeln med stället om man vill. Det har tre platser, men det är otroligt optimistiskt och jag skulle nog säga att två cyklar är rimligt utan skav.

Klämvarianten börjar förr eller senare att röra sig på kroken och takmonterade cykelhållare förstör plåten på biltaket vilket är värre än lite skav på cykeln, tycker jag.

Hde ett VeloCompact tidigare, för tre cyklar för att kunna få plats med två. Nu kör jag med ett Epos-ställ, ja det är dyrt, men det tänker man ju bara på när man köper det, efter inköpet är det bara otroligt positivt med den stora flexibilitet i fastsättning av cyklarna, inga som helst problem att få plats med två boost-cyklar på ett ställ för två cyklar. Inga speciallösningar behövs, det bara funkar.

Initialkostnaden är hög, men för egen del är det värt att ha ett ställ som är helt fritt från drama eller stök, bara sätta upp cyklarna och köra iväg.

Jag går också i Epostankar eftersom jag alltid svär när jag ska sätta på fler cyklar än en på mitt Easyfold 3, senast nu på morgonen 😅

Bra att höra att det verkar smidigt.

Jag har haft lite olika cykelställ och det här är bäst hittills. Man skruvar fast det i kroken istället för att klämma. Behöver man få ut något ur bakluckan kan man skruva bort cykeln med stället om man vill. Det har tre platser, men det är otroligt optimistiskt och jag skulle nog säga att två cyklar är rimligt utan skav.

Klämvarianten börjar förr eller senare att röra sig på kroken och takmonterade cykelhållare förstör plåten på biltaket vilket är värre än lite skav på cykeln, tycker jag.
Varför förstör takmonterade plåten på biltaket?

Jag har ett Buzzracer för 3 cyklar, fraktar oftast 2 men har även kört 3 st cyklar (vilket oxå funkar fint).

Har ingen erfarenhet av Thules ställ, men är nöjd med mitt än så länge.

Varför förstör takmonterade plåten på biltaket?

Jag har ett Buzzracer för 3 cyklar, fraktar oftast 2 men har även kört 3 st cyklar (vilket oxå funkar fint).

Har ingen erfarenhet av Thules ställ, men är nöjd med mitt än så länge.
Jag har fått en massa mindre repor i biltaket där takräckenas fästen sitter och även lite andra repor när jag klantat till det vid lastning.

Jag har fått en massa mindre repor i biltaket där takräckenas fästen sitter och även lite andra repor när jag klantat till det vid lastning.
Är väl avgörande om man har rails eller ej. Har man rails får man repa taket själv (lätt hänt om man är ensam), utan rails vill det till att bilen är ren.

Har någon kört med Porsches ställ för Taycan? Det finns inte så mycket att läsa om hur det är att leva med.

Hatar folk som slänger ut lösryckta frågor på nätet o sen aldrig följer upp hur det gick😉

Så här kommer en uppföljning: Köpte ett Buzzrack Buzzracer4 o nyss hemkommen från en två veckors turne via Funäsdalen, Lofsdalen, Dalarna o Gotland.

Stället fyller absolut sitt syfte, lite meckigt att lasta första gångerna innan man klurat ut hur pedaler o styren etc ska passa mot varandra utan skav men gick bättre o bättre. Nog lättare med cyklar som är mer jämnstora, här var det hela spannet från xl 29" till 16". Satt stadigt på bilen o lätt att fälla vid stopp.

Valde denna då jag inte har behov av ett hopvikbart o ser en risk att tx BuzzWing glappar o sviktar mer med fler leder. Också specat för högre vikt per cyklel, 20 kg st för de två närmast bilen plus totalt 20 längst bak eller 4×15.

Så långt nöjd, men på sikt har nog Thule fördelar med eftermarknad o reservdelar.
1000006077.webp

Hatar folk som slänger ut lösryckta frågor på nätet o sen aldrig följer upp hur det gick😉

Så här kommer en uppföljning: Köpte ett Buzzrack Buzzracer4 o nyss hemkommen från en två veckors turne via Funäsdalen, Lofsdalen, Dalarna o Gotland.

Stället fyller absolut sitt syfte, lite meckigt att lasta första gångerna innan man klurat ut hur pedaler o styren etc ska passa mot varandra utan skav men gick bättre o bättre. Nog lättare med cyklar som är mer jämnstora, här var det hela spannet från xl 29" till 16". Satt stadigt på bilen o lätt att fälla vid stopp.

Valde denna då jag inte har behov av ett hopvikbart o ser en risk att tx BuzzWing glappar o sviktar mer med fler leder. Också specat för högre vikt per cyklel, 20 kg st för de två närmast bilen plus totalt 20 längst bak eller 4×15.

Så långt nöjd, men på sikt har nog Thule fördelar med eftermarknad o reservdelar.
Visa bilaga 786625
Tack för feedback!

Och då kommer jag med ett litet tips. Köp en bit rörisolering och kapa upp i korta bitar. Dessa placerar man sen där det riskerar att skava. Snabbar upp lastning och ger lite ökad säkerhet om cyklarna rör sig på stället.

Visa bilaga 786625
Tror du valde rätt. Har Thule Velocompact 3 + 1 men det är oerhört svårt att använda och funderar på att byta till Buzzrack. Problemet med Thule är armarna som ska tråcklas igenom cyklarna för att hålla fast dem.

Har man heldämpade cyklar i liknande storlek är det en näst intill omöjlig uppgift. Det var lättare när barnen hade mindre cyklar för då kunde man ta minsta längst in och sedan lägga armarna över men nu är det kört.

Tillbaka
Topp