Cykelhållare för takräcke. Vilken är bäst?

pfjord

Aktiv medlem
Vilken cykelhållare tycker ni funkar bäst? Jag har tittat på Thule Freeride 532, Thule Proride och Thule Outride. Har en gammal Biltema som jag inte gillar alls. Andra förslag?
Bra om det är enkel hantering så att man inte drar sig för att använda den.

Utan att låta spydig/otrevlig så tipsar jag om sökfunktionen i detta fall. Frågan har varit uppe en mängd gånger, så svaret finns där ute. Thule.

Jag har köpt Thules hållare med fäste för framgaffeln utan framhjul. Köpte två stycken och la till två stycken framhjulshållare som jag satt i mitten fram. Tycker det är stabilt och bra. Går fort att lasta förutsatt att man har snabbkopplingar till hjulen och cykeln inte väger bly. Det enda störande är att man måste låsa framgaffelfästet med nyckel. Bra stöldskydd, men jobbigt när man bara åker en bit för att snart lasta av igen. dessutom hamnar ena låset inåt på taket men det går nog att vända på skruven så att det blir en vänster och en högerhållare.

Thule 561 rockar.

Och självklart vänder man på ena anabbkopplingen så man alltid låser från utsidan.
Detsamma gäller remmen för bakhjulet.

Fördelen med denna är att det är den passar även för DH-hojjar m 20mm framnav, men dom är lite jobbigare att få på då dom väger bly.

Cykeln sitter stabilt och det är snabbt o smidigt att montera på och av cykelhållarna på räcket.

Thule Proride är löjligt enkel att montera. Och fastsättningen av cykeln är busenkel. Enda nackdelen som kan vara är om du har en knepig ram, då cykeln sätts in från sidan och inte underifrån.

Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
Det enda störande är att man måste låsa
> framgaffelfästet med nyckel. Bra stöldskydd, men
> jobbigt när man bara åker en bit för att snart
> lasta av igen.

Inför ML12h förra året lastade jag cykeln på taket, och gick in för att hämta resten av prylarna. Passade på att tömma fickorna på onödiga saker som jag inte ville tappa i nåt omklädningsrum i Vidingsjö. Tex onödiga nycklar...

Så jag kan intyga att det inte går lätt att få loss cykelhelvetet från takhelvetet utan den jävla nyckeln... ;-)

Har alltid haft nycklarn i handskfacket både före och efter den incidenten. Och är mycket nöjd med hållaren som helhet.

Kom på en grej till som är lite störande men lätt åtgärdad. De uppochnedvända "framgafflarna" som håller framhjulen har ingen rem eller så som kan hindra dem från att rotera i fartvinden. Det är ju bara att ta nån slags gummistropp eller liknande och dra mellan ekrarna, men jag kan ju tycka att det skulle ingå i en så pass dyr transportlösning.

På Thules hemsida är det nåt slags T-spår i takräcket. Måste man ha särskilda takräcken för att använda sig av deras cykelhållare? Min bilmodell finns förstås inte med i deras fit-guide.

(Aldrig fler än en nyckel på bilnyckelringen. Man riskerar att repa materialet runt nyckelhålet. Skyddsplast är så fult.)

BOFH skrev:
> På Thules hemsida är det nåt slags T-spår i
> takräcket. Måste man ha särskilda takräcken
> för att använda sig av deras cykelhållare? Min
> bilmodell finns förstås inte med i deras
> fit-guide.

Det följer med montagemateriel för dels takräcke med T-spår och dels för att klämma runt ett takräcke utan T-spår.

Åhå. Tack!
Jag har mailat till Thule och frågat, men det gick ju fortare att få svar på happy :)

Jag, fästmön och blivande svärfar har köpt Thule Freeride 532 och är riktigt nöjda med de! Det funkar jättebra, lättmonterat på takräcket och håller cyklarna stabila. Cyklarna ställs enkelt upp på räcket och sedan kör du upp ramhållaren så håller den cykeln medan du spänner fast hjulen.

Ramhållaren tar både grova och smala underrör (och ovala), fästmön och blivande svärfar har nya racers med grova underrör som nertill är ovala medan jag har en gammal stålracer med ramväxlar och smalt underrör. Vi använder alla tre samma inställning på ramhållaren men med snabbkopplingen olika mycket utskruvad - då finns det ändå möjlighet att flytta snabbkopplingen för att den ska passa riktigt grova underrör!

Jag vet inte om det spelar någon roll men Freeride har två armar som håller i cykeln (en per sida) jmf med Prorides enda arm (vilken förmodligen är starkare för att kompensera att den är ensam, jmf med en ensam arm på Freeride).

Personligen tycker jag Freeride duger utmärkt, vi är grymt nöjda med att vi köpte Freeride för halva priset jmf med Proride.

Lycka till i valet!

Jag har en äldre variant av freeride som jag tycker funkar helt ok. Jag har kört ett antal DH-cyklar på den utan problem. Man får bara se till att dra ihop framgaffeln med spännband för annars når inte armen upp till ramen. Dagens hållare har de bytt fästet på takräcket till låsbara fästen vilket verkar grymt smidigt istället för vingmuttrar som jag har.

Jag har en Proride, och den kom med monteringsgrejer för BÅDE montering i spår på thules eget räcke eller på traditionella räcken(såväl ovala som rektangulära profiler). Bara upp med hojen på taket, vrid på ratten, fast med två spännen och köra så det ryker :) Hojen sitter som berget och man behöver inte hålla på och plocka isär den.

Rätt lustigt egentligen att Thule är så överlägsna att ingen i tråden föreslagit någon annan tillverkares modeller..

KONAmi skrev:
> Rätt lustigt egentligen att Thule är så
> överlägsna att ingen i tråden föreslagit
> någon annan tillverkares modeller..

Thule är väl de mest kända i Sverige men Mont Blanc ska väl också vara bra efter vad jag förstått... dock känner jag inte till de något särskilt. Thule har helt enkelt lyckats bra med sin marknadsföring och marknadspenetration!

Vi kör proride och är mycket nöjda. Bra när man är lat och inte pallar montera av framhjulet...

Outride + framhjulshållare är idealt! har 2st uppsättningar av dessa.

outride.jpg

Proride är säkert smidigare MEN jag vill inte nypa något runt ramen när jag kör och inte kunnat tvätta av cykeln. Lera + Grus på en skakig bil = repa i lacken.

Fast det är ju ganska enkelt att ta bort skiten precis där klämman är...

Outride+hjulhållare funkar bra så länge som man inte har fler cyklar än två. När jag åker bil med cykeln är det oftast samåkning till tävlingar eller träningsläger som gäller, och då har vi i princip alltid tre eller fyra cyklar på taket. Ingen bra idé att varje cykel ska ha två ställ då.

fredrikw skrev:
> Fast det är ju ganska enkelt att ta bort skiten
> precis där klämman är...
>
> Outride+hjulhållare funkar bra så länge som man
> inte har fler cyklar än två. När jag åker bil
> med cykeln är det oftast samåkning till
> tävlingar eller träningsläger som gäller, och
> då har vi i princip alltid tre eller fyra cyklar
> på taket. Ingen bra idé att varje cykel ska ha
> två ställ då.

fler än 2? aldrig i livet. det blir för många viljor och pissepauser!

Kampanjoloo skrev:
> Thule är alldeles för dyra. Biltema är lika bra
> och mycket billigare. Clas Olsson är också bra.

Biltemas http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Lasta-och-Dra/Cykelhallare/
tycker jag känns lite sisådär kvalitetsmässigt. Dessutom verkar det vara riktigt struligt att montera bort den från taket och montera dit. Ser ut som u-byglar runt räcket med bult?

Clas Ohlson hittar jag överhuvudtaget inga cykelhållare för takmontering.. länk?

Lutar åt en outride... Mitt största problem är att hitta vettiga takräcken. T-spår känns rätt angeläget, men Thule hade inga till min bil.

pingu skrev:
> fler än 2? aldrig i livet. det blir för många
> viljor och pissepauser!

Håller med. Jag kör alltid ensam och redan då är det för många viljor!

Volvos cykelhållare verkar vara rebrandade Thule-hållare. En Outride kostar 1060:-
Nu är frågan. Kan man hitta Thules Outride billigare inkl. frakt?

Storfot skrev:
> KONAmi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rätt lustigt egentligen att Thule är så
> > överlägsna att ingen i tråden föreslagit
> > någon annan tillverkares modeller..
>
>
> Thule är väl de mest kända i Sverige men Mont
> Blanc ska väl också vara bra efter vad jag
> förstått... dock känner jag inte till de något
> särskilt. Thule har helt enkelt lyckats bra med
> sin marknadsföring och marknadspenetration!

http://www.adac.de/infotestrat/test...k/fahrradtraeger_2011/default.aspx?tabid=tab2

fredrikw skrev:
> toker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ser att många gillar outrider. Men är
> >
> http://mekonomen.se/bil/tillbehor/lasta-och-dra/cy
> kelhallare/cykelhallare-for-takracke-pa9593sv
> > också OK?
>
> Ja. Har använt en sådan i många år och är
> mycket nöjd.

+1 (nöjd alltså, min hållare är sprojlans ny)

Kolla dock http://www.rosebikes.se/artikel/thule-bike-carrier-pro-ride-591/aid:23736 där den är nästan 400 pix billigare.

Jag köpte på just Mekonomen, men jag gnällde & pep lite över priset och vipps hade säljaren fixat fram en rabatt på över 1000 spänn för komplett Thule lösning för min Passat. :-D

Har 2 st proride som jag använder både till min kolfiber lvg och till min alu-mtb. Funkar finfint till bägge.

En liten varning: Min bil förbrukar 30-40% mer bränsle i motorvägsfart med cyklar på taket. En cykelhållare bakpå bilen påverkar inte förbrukningen lika mycket (mer aerodynamiskt)... Och kan du ha cyklarna inne i bilen så är det bäst.

geologen skrev:
> Jag fick en ökning på bara ca 20 procent i
> motorvägsfart med två tempocyklar på
> Thuleställ.

Ok, i mitt fall var det två mtb o två lvg o 'motorvägsfart' är 140km/h

geologen skrev:
> Jag fick en ökning på bara ca 20 procent i
> motorvägsfart med två tempocyklar på
> Thuleställ.

Aero :)

Köpte en till på decathlon för 799 tror det var sista men är osäker.

Har inte hunnit montera den andra men här är första från idag!

Bilagor

• FB_IMG_13761530921746519.jpg
    FB_IMG_13761530921746519.jpg
    107.9 KB · Besök: 48
Jag har kört biltemas billigare flera hundra mil. Fungerar riktigt bra och kostar typ inget =D Dock ingen låsfunktion

Tillbaka
Topp