Cykelhållare tak, Thule proride

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum

JPL

Aktiv medlem
För det första, är det som jag tror att just Thule proride är den smidgaste och bästa takhållaren, eller finns det bättre? (ja, ja jag vet...happy-smaken är som baken)

Lägsta pris jag hittat i sverige är: http://www.takbox.se/butiken/specials.php

Någon som vet om det finns ännu lägre prisnivåer någonstans?

Köpte nyligen en på Micro. 920kr kostade det.

De har ju visserligen blivit uppköpta utav mekonomen nu. Men om de har kvar ställ skall det dessutom varaa halva priset.

JPL skrev:
-------------------------------------------------------
> För det första, är det som jag tror att just
> Thule proride är den smidgaste och bästa
> takhållaren?

Ja.

Mekonomen verkar ta 1209 riksdaler för hållaren...

(Nu har jag ingen fd Micro butik i min närhet, men även om jag hade det så är väl frågan om Mekonomen skulle ha annat pris på något de har i sitt sortiment bara för att de tagit över ett konkurslager?)

En reflektion är att cyclecomponents tar ett par hundra mer, men framförallt för Thule Outride tar de 1400 kr, där takbox.se tar 1080 kr.

H.A skrev:
> Bilia har en hållare som verkar vara väldig lik
> thules.
> http://vccs.volvocars.se/accessories/cat/sv-SE/P2X
> /pack-n-load/holder/VCC-249585.htm
> Jag har för mig att den kostar 850kr i
> Bilia-butiken.
>
> //Henrik

Beror på att det är Thule som gör dom, istället för Thule klibbor sätter dom på Volvo så är det "orginaltillbehör" och hundra tusen gånger bättre än "priattillbehör"....

Jösses, fanns den alltså i Volvo´s sortiment? Skoj, då får det bli en till vid tillfälle!

Och ja, det är en ypperligt smidig hållare, både att få fast cykeln med men även att få fast den på taket. Tar bara någon minut, jämfört med andra (billigare...) takhållare jag oxå har som kan ta upp emot 15 minuter att få fast i räcket.

När jag köpte min var OK billigast på Thule´s sortiment, ett par hundralappar billigare än Mekonomen.

Senast redigerad av en moderator:
Selast skrev:
> Beror på att det är Thule som gör dom,
> istället för Thule klibbor sätter dom på Volvo
> så är det "orginaltillbehör" och hundra tusen
> gånger bättre än "priattillbehör"....

Hmmm då kanske one-key lösningen fungerar även med det stället? (Jag har fler Thule-prytlar och en fördel är att man kan få en och samma nyckel till rubbet enligt Thule)

Jag köpte mina två på köp/sälj på Happy, de var nya i kartong, det var en tävlingscyklist som sålde dom, det var sponsorutrustning som han inte behövde. 750 kr/st kostade det tror jag.

Jag tycker också de funkar bra, jättesmidiga att använda, sen tar iofs takräcket lång tid att sätta på bilen, men det är ju inte cykelställets fel...

Punk skrev:
> Är det nån som har information om hur tunga
> cyklar jag kan lasta på en thule Proride? Håller
> de för en dh-cykel på 20 kg?

Hittar det inte nu, men har för mej att jag läst någonstans när jag letade att det var ok med 40 kg totalt om man monterade två st, vilket då borde vara ok för en st med 20 kg).
Men jag är inte helt säker, viss demens kan anas i min trångbodda skalle!

JPL skrev:
> Punk skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det nån som har information om hur tunga
> > cyklar jag kan lasta på en thule Proride?
> Håller
> > de för en dh-cykel på 20 kg?
>
> Hittar det inte nu, men har för mej att jag läst
> någonstans när jag letade att det var ok med 40
> kg totalt om man monterade två st, vilket då
> borde vara ok för en st med 20 kg).
> Men jag är inte helt säker, viss demens kan anas
> i min trångbodda skalle!

Varför skulle man inte få köra med mer än 2 cyklar på taket då?

Jag tycker att Thule Outride är mkt bättre! Känns säkrare + mer skonsamt för hojen att fästa i framgaffeln än att clampa fast i ramröret. Man måste förvisso ta av framhjulet, men det går ju snabbt. Hela ekipaget ser ju proffsigare ut också IMO!

Tror att det står 17kg på stället. Men jag kör min hoj som väger 23 på det och det funkar.

Alla micro butiker har 50% på det som finns i deras butiker. Om någon Micro har ett ställ hemma så skall det då säljas för 410kr!

jomper skrev:
> Det är grymt skönt att slippa lasta in leriga
> framhjul i bilen när man hojat.
Inga no problems, tjacka en sån här:
thulehjulhllare.jpg ht=84

Ser grymt proffsigt ut :-P

JKolmo skrev:
> Jag tycker att Thule Outride är mkt bättre!
> Känns säkrare + mer skonsamt för hojen att
> fästa i framgaffeln än att clampa fast i
> ramröret.

Varför är det mer skonsamt? Kan väl knappast bli belastningar av det format att det ens snuddar vid att ha någon negativ inverkan på ramprofilen?

Förövrigt borde det vara positivt att cykeln i sin helhet är monterad på taket så att även framhjulet har vant sej vid de ofantliga fartvindar som den blir utsatt för när fetton som jag framför cykeln på stigarna....

JKolmo skrev:
> Jag tycker att Thule Outride är mkt bättre!
> Känns säkrare + mer skonsamt för hojen att
> fästa i framgaffeln än att clampa fast i
> ramröret.

-1.

Faktum är att en hel del gaffeltillverkare säger att garantin inte gäller om man klämmer fast den i cykelhållare på taket. Känns ogrundat men ändå.

jomper skrev:
> Faktum är att en hel del gaffeltillverkare säger
> att garantin inte gäller om man klämmer fast den
> i cykelhållare på taket. Känns ogrundat men
> ändå.

Gäller detta gafflar med carbon dropouts, el förekommer den typen av friskrivningar även för gafflar med alu dropouts?

JPL skrev:
> JKolmo skrev:
> -----
> > Jag tycker att Thule Outride är mkt bättre!
> > Känns säkrare + mer skonsamt för hojen att
> > fästa i framgaffeln än att clampa fast i
> > ramröret.
>
> Varför är det mer skonsamt? Kan väl knappast
> bli belastningar av det format att det ens snuddar
> vid att ha någon negativ inverkan på
> ramprofilen?

är en ram konstruerad för att ha en klamra som klämmer åt runt röret o sen dessutom sätetr tryck på röret genom att hojen rör sig vid t.ex. kurvor.

jomper, vilka tillverkare säger det och vart kan man läsa det.

håller personligen med JKolmo, gillar även jag konstruktionen där man tar av framhjulet, har kört det i 14 år, o har ännu inte stött på nå problem, o inte heller hört om nån som haft problem pga. att gaffeln påverkas på nått sätt. har bara råkat ut för ett missöde, när vi körde över mitt framhjul, men får nog ses som mänskliga faktorn, kan inte rekommendera att glömma framhjulet bakom bilen :D tur att det ända som hände var att snabbkopplingen vek sig 90 grader (behövde inte ens rikta hjulet :D)

*Mikael* skrev:

> Varför skulle man inte få köra med mer än 2
> cyklar på taket då?

:) Alltså, nej det var inte i det sammanhanget att det skulle vara max antal på taket, utan det stod typ "vid två ställ om en sammanlagd vikt av 40 kg....bla bla någonting" Var nog mer ur synvinkeln att det kanske är vanligt med två ställ....fråga mej inte jag har bara i minnet att det stod något sådant....

Jensen skrev:
> är en ram konstruerad för att ha en klamra som
> klämmer åt runt röret o sen dessutom sätetr
> tryck på röret genom att hojen rör sig vid
> t.ex. kurvor.
>
Hmmm utan grund av simuleringar och beräkningar så känns hävstången (momentet) värre när du fäster gaffeln med snabbfäste jmf med klamman (som väl knappast klämmer särskilt hårt) som sitter en bit upp? Blir ju i princip bara en stötta! Klammans påverkan vid ett sådant ställ måste ju bli långt mycket mindre även om man kör lite vårdslöst om man jämför med när du sätter hojjen i mekstället?

jomper skrev:
> Det är grymt skönt att slippa lasta in leriga
> framhjul i bilen när man hojat.

Det har man hjulväskor till

Självklart kommer ingen av dessa ställ förstöra någon cykel. Jag tycker dock att det är grymt bekvämt att bara lyfta upp cykeln och klämma fast den i diagonalröret, visst är det enkelt att ta bort framhjulet men varför göra det om man inte behöver? Enklaste lösningen vinner.

JPL skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > är en ram konstruerad för att ha en klamra
> som
> > klämmer åt runt röret o sen dessutom sätetr
> > tryck på röret genom att hojen rör sig vid
> > t.ex. kurvor.
> >
> Hmmm utan grund av simuleringar och beräkningar
> så känns hävstången (momentet) värre när du
> fäster gaffeln med snabbfäste jmf med klamman
> (som väl knappast klämmer särskilt hårt) som
> sitter en bit upp? Blir ju i princip bara en
> stötta! Klammans påverkan vid ett sådant ställ
> måste ju bli långt mycket mindre även om man
> kör lite vårdslöst om man jämför med när du
> sätter hojjen i mekstället?

jaru, du lär ju vilja att klamran drar åt lite gran i alla fall. sen så varför skulle belastningen i bli mindre runt ramen näre kränger, än vad det blir i gaffelns öron om man fäst hojen på ställ utan framhjul. de öronen är ju dessutom designade för att ta viss kraft genom sig.

det är ju samma kraft som ska ut nånstans. skillnaden är väll att fästet/tryckpunkten blir högre upp på ställ som klämmer om ramen.

men kan ju ha fel, men jag personligen skulle vilja påstå att risken me att sätta fast hojen i framgaffeln ä överdriven. men det är ju bara min personliga åsikt. ja tycker även att det sitter väldigt mycket bättre i sådant ställ, men det är jag det.

som fredrikw säger, så kommer nog inget av ställen förstöra hojen, även om jag förstört lack på ram med sådant ställ som greppar runt ramen.

Hakar på lite då jag blev sugen på ett räcke. Såg att Volvo har ett räcke med fäste för framgaffeln, "gamla hedeliga" modellen. De rekommenderar dock inte användning tillsammans med kolgaffel. Någon som har erfarenhet av detta? Är det ihopklämning man fruktar? Borde ju i så fall gå att lösa med en distans i fästet.

/H

Sorry. Stället i kombination med kolfibergaffel, eller snarare principen med gaffelfäste med snabbkoppling i kombination med kolfibergaffel på vilket räcke som helst.

jag personligen har då inte haft nå problem med det. skulle gissa på att de antingen syftar på ihopklämning, vilket i o för sig inte borde vara nå problem, då man inte behöver spänna hårdare än man sätter fast ett hjul. kanske är brytningar i sidled de syftar på dp.

Tjena!

Precis skaffat Thule Proride 591 men ännu inte provat in action, hur är det med klämda vajrar? blir det märken o repor på ramen? Blir vajrarna slappare osv... jag har kolfiberram.

Jag har fått lite märken på min ram. Skulle kanske ta och sätta någonting imellan. Eller rent av montera en plastfilm där armen klämmer.

Russinmannen skrev:
> Sorry. Stället i kombination med kolfibergaffel,
> eller snarare principen med gaffelfäste med
> snabbkoppling i kombination med kolfibergaffel på
> vilket räcke som helst.

Jag gissar att detta gäller gafflar med carbon dropouts, och inte carbongafflar med aluminium dropouts. Det är således den direkta fästpunkten som tillverkarna oroar sig för.

Jag håller också med Jensen, cyklar är konstruerade för att ta påfrestningar från hjulinfästningen i framgaffeln. Den vägen tål konstruktionen en hel del stryk, kolla in Paris Roubaix t ex...

Att däremot dra åt en clampinfästning på ramröret och sedan belasta infästningen är en cykel inte primärt konstruerad för. Jag skulle faktiskt dra mig för att clampa fast min Volvo, ehhhrm förlåt Cervelo R3, i ramröret i en Thule Proride på det sättet. Den ramen är optimerad och tweakad med kolfiberriktningar, tunnare rör etc där belastningen under normal cykling inte kräver att konstruktionen är bamsedimensionerad. Dessutom borde infästningen kunna ge märken i lacken.

Fast det är förmodligen som fredrikw hävdar: Inget av dessa ställ kommer i praktiken förstöra någon cykel. Det är bara det att jag personligen skulle känna viss okomfort med att spänna fast finhojen i en Proride och sedan damma ut på vägarna i fullt spett. Men det är jag det.

Senast redigerad av en moderator:
Klämman på proride är ju v-formad i ena änden och gummibeklädd, så man behöver inte dra särskilt hårt för att den ska sitta fast.
Jag kör min "Volvo" i Proride utan att tveka....

Det var en tråd för något år sedan där det spekulerades vilt om att man bla. riskerade att få gaffelbenen genom taket vid en voltning med kolfibergaffel och Thule Pro Ride och andra skrönor. Orkar inte leta rätt på den nu, men som tidigare sagt i denna tråd att ett takräck kniper ju inte hårdare om dropouts'en än hjulets snabbkopplingar så risken att förstöra dropouts verkar också långsökt. Hur stora sidokrafter som cykeln utsätts för vet jag inte men jag har i flera års tid kört min racer med kolfibergaffel (alu dropouts) utan problem, har iofs inte testat att volta med bilen när cykeln är på..... :-P

Ecke skrev:
> På Ford säljer dom Proride för 910 kr.

Ja dom behöver väl få in varje likvid krona som är möjlig i dessa dagar....

Ecke skrev:
> Thule* Cykelhållare ProRide 591
>
> Praktisk hållare, med självjusterande
> ramhållare, för ramar upp till 80 mm, för alla
> takboxar med lämplig profil

Hur monterar man den på takboxen? :)

Någon som vet om man kan spänna armen på något sätt så att den kan hålla uppe sin egen vikt när man lyfter upp cykel? Jag har två ställ och armen ramlar ner om den inte står precis rakt upp. skulle ju va
skönt om armen kunde stå kvar i samma position som när man lyfter ur cykeln. Det är proride 591 jag åsyftar.

Tillbaka
Topp