Cykelhållare till bil utan drag

D i U

Aktiv medlem
Jag skulle behöva en cykelhållare till min V60 som inte har drag. Kollat på thules bakluckehållare men enligt hemsidan passar dom bara till bl.a. V70 mfl. Någon som använder Thule eller liknande och kör V60 utan drag som kan rekommendera en bra hållare?

Det kan ju ha hänt något sen jag hade en cyklarna bak utan dragkrokslösning. Men utfrån det skulle jag säga att det är bättre att ha cyklar på taket. Det är enklare och snabbare.

till just v60 har du bara två val takmonterat eller dragmonterat pga utformningen o konstruktionen av just v60:s baklucka

tydligen är de så att man med överhängande risk sliter sönder ovankanten av luckan enligt grannen som e skadereparatör på volvo

swedo sa:
Det kan ju ha hänt något sen jag hade en cyklarna bak utan dragkrokslösning. Men utfrån det skulle jag säga att det är bättre att ha cyklar på taket. Det är enklare och snabbare.

Thules bakluckehängda jag har är superbra. Föredrar den lätt framför att ha cyklarna på taket vilket jag hade förut på Thules takställ. (Men bakluckan måste ju iofs passa så för TS är det uppenbarligen inte bra.)

Har två Thule Proride som är kanon, mycket smidigare att ha på taket än på dragkroken.Dels går det mycket fortare att ta upp och ned cykeln, dessutom kommer man lätt in i bakluckan när cyklarna är på.

Lejon sa:
swedo sa:

Thules bakluckehängda jag har är superbra. Föredrar den lätt framför att ha cyklarna på taket vilket jag hade förut på Thules takställ. (Men bakluckan måste ju iofs passa så för TS är det uppenbarligen inte bra.)

Med den jag hade (thule) var det alltid risk för repor, plus att det är sjukt osmidig att plocka bort när man ska in med saker i bakluckan. Men, som sagt, utvecklingen går framåt.

swedo sa:
Lejon sa:
swedo sa:

Med den jag hade (thule) var det alltid risk för repor, plus att det är sjukt osmidig att plocka bort när man ska in med saker i bakluckan. Men, som sagt, utvecklingen går framåt.

Jag har den här sen 4 år: https://www.thule.com/sv-se/se/bike-rack/trunk-bike-racks/thule-clipon-9103-_-910301
Sitter bergstadigt, lätt att hänga upp cyklarna, inte fått repor på bilen (vilket jag trodde jag skulle riskera). Jag var låtit den sitta på mellan april och oktober.
Om en cykel hänger på är det ju tungt att öppna bakluckan, men verkligen inte omöjligt.
Till skillnad från takmonterade hållare slipper cyklarna bli insektsindränkta (å andra sidan lite skitigare i regn iofs), inget oljud av hållare eller cyklar och bränsleförbrukningen ökar ej märkbart. Samt jag slipper köra in i garage eller liknande med förödande konsekvenser.

20160821_1057372.jpg
Thule proride gamla och nya modellen. Den nya är snäppet bättre med bättre hjul fästen, mjukare och bättre ramfäste och inbyggd moment i ramfästet för att skydda karbonramar mot sprickor.

Jag har en Thule Freeway 968.
Köpte den billigt för ett antal år sen när jag hade en V50.

Passar väl inte riktigt lika bra på den V60 jag har nu men det fungerar.

Jag använder den dock bara någon gång om året.

Jag ska transportera cykeln ett par gånger i veckan så de får gärna va smidiga oc bra lösningar. Takhållare e säkert bra men som någon skrev gäller de ju å tänka på att cykeln också står på taket.

Glömsk som jag är och har garage under lägenheten skulle de nog inte ta många turer innan olyckan e framme befarar jag.

Vad tråkigt att det inte är något drag i din kärra men ett cykelställ kan du nog få på bilen även om den inte är snabb eller accelererar tillräckligt bra. Du får byta bil helt enkelt :-)

varför inte slänga på en dragkrok på bilen? 3500:- har du ju en löstagbar krok o montera drag på en volvo e inte direkt rocketsience precis så nån timme i garaget så e ju utbudet på cykelhållare genast betydligt större

Från 2600:- för en avtagbar dragkrok
http://www.dragkrokslagret.se/dragkrok/volvo/v60/60-2010

Jag tycker det känns vanskligt att ha en cykel på taket, får tankar om att det lossnar och flyger av rätt in i bilen bakom :S

Dessutom är det förbannat smidigt att ha drag på bilen, ska man slänga massa skit så man behöver släp så är det ju bara att hyra ett släp för en hundralapp isåfall.

Men det är ju bara mina tankar, är nog betydligt säkrare än vad jag tror med takmonterad cykel

D i U sa:
Jag ska transportera cykeln ett par gånger i veckan så de får gärna va smidiga oc bra lösningar. Takhållare e säkert bra men som någon skrev gäller de ju å tänka på att cykeln också står på taket.

Glömsk som jag är och har garage under lägenheten skulle de nog inte ta många turer innan olyckan e framme befarar jag.

Jag har takhållare, cykeln sitter hur stadigt som helst men tanken som gnager mej är ifall jag skulle köra där det är för lågt... :-D
Som tur är har jag vare sej garage eller carport här hemma, men vid sommarstugan fanns det några lågt hängande grenar såg jag...i tid. Det hjälper inte heller att jag har en hög bil...

säkerhetsmässigt ur den synpunkten cykeln ska lossna från bilen e de same s*it diffrent place finns både för o nackdelar oavsett man väljer tak baklucke eller dragkrokmonterat

har kört med alla tre varianterna men sen ja bytte bil e takmonterat uteslutet för jobbigt att lasta upp på en 180 cm hög minibuss ;) kör just nu bakluckemonterat pga de e smidigaste lösningen då kan ja nämligen öppna bakluckan även me hojjarna på o släppa ut o in hundarna

men största problemet me takmonterat e då man glömmer av man har hojjarna på o ska in i en drive in ett garage eller liknande kan erkänna de varit ett par close calls för min del då ja glömt av mej o kommit på i sista sekund ja e för hög för att gå in

Jag kan tyvärr inte montera drag hur som helst då de e en leasingbil genom jobbet jag har i två år :/. Ska kolla lite takräcken å sånt får vi se vad de blir. Thule att föredra eller?

Tillbaka
Topp