Cykelhållare till takräcke?

Jocce

Medlem
Tänkte införskaffa mig Cykelhållare till takräcke, då jag ibland vill kasta upp cykeln och åka iväg en bit.
Numera har jag varken dragkrok eller flak att ha cykeln på så tänkte köpa mig en cykelhållare till takräcket.

Vilken rekommenderas och varför?
Skall vara enkelt/smidigt att få upp/fast cykeln. Men måste så klart sitta stabilt för längre turer upp till fjällen t.ex.

Klar fördel om det finns att köpa på Mekonomen, men inget krav. (Men de har bland annat Thule vilket känns bra?)

/Jocce

Thules varianter är väl facit här... :) Antingen om du vill ta bort framhjulet och spänna i gaffeln, eller ha hjulen kvar och spänna fast i ramen... :)

Husabuse sa:
Thules varianter är väl facit här... :) Antingen om du vill ta bort framhjulet och spänna i gaffeln, eller ha hjulen kvar och spänna fast i ramen... :)

Dom har ju ett par olika varianter...vilken rekommenderas och varför?

Vad är fördelen med att ta loss hjulet? (Och då få sätta fast det separat?) Mot att spänna direkt i ramen?

/Jocce

Cykeln sitter klart stadigare i framgaffeln och ekipaget blir lite lägre, men du får ett framhjul att göra av nånstans. Thules ställ är generellt bra.

Du skulle väntat tills bilen erbjuds med dragkrok.. :-D

eketjall sa:
Stabilt och billigt. Komplettera med en spännrem genom bakhjulet. Kräver iofs att man borrar två hål i främre takräcket.
http://deltacycle.com/bike-hitch/bike-hitch-pro

Har kört med hemmabyggda varianter av den där i många år och det funkar precis lika bra som "riktiga" hållare. Med ett modernt takräcke typ Thules Wingbar så finns det ett T-spår som man borde kunna fästa i dessutom.

Rekommenderar verkligen Wingbar eller motsvarande Wingbar (som väl också har T-spår?) framför fyrkant- eller aerobars, de är markant mycket tystare och kan sitta på utan att störa.

jomper sa:
Cykeln sitter klart stadigare i framgaffeln och ekipaget blir lite lägre, men du får ett framhjul att göra av nånstans. Thules ställ är generellt bra.

Risken finns att det aldrig kommer att ske på just denna bil...
(Tesla Model S)

/Jocce

jomper sa:
eketjall sa:
Stabilt och billigt. Komplettera med en spännrem genom bakhjulet. Kräver iofs att man borrar två hål i främre takräcket.

Har kört med hemmabyggda varianter av den där i många år och det funkar precis lika bra som "riktiga" hållare. Med ett modernt takräcke typ Thules Wingbar så finns det ett T-spår som man borde kunna fästa i dessutom.

Rekommenderar verkligen Wingbar eller motsvarande Wingbar (som väl också har T-spår?) framför fyrkant- eller aerobars, de är markant mycket tystare och kan sitta på utan att störa.

Ja, jag körde ett hemmabyggt av en sån där snabblåsning som är till för att skydda gaffeln mot att tryckas ihop i en transportväska tex. men sen behövde jag en till och hittade dessa och körde på två lika, snyggast så, och så är dom här lite smidigare för dom öppnar mycket mer än en vanlig QR så man slipper skruva upp dom för att komma förbi dom där förbaskade små kanterna på gaffeln.
Går att låsa också (även om det inte stoppar någon med en polygrip).

Jocce sa:
jomper sa:

(Tesla Model S)

/Jocce
Rule #25 // The bikes on top of your car should be worth more than the car.
Or at least be relatively more expensive. Basically, if you’re putting your Huffy on your Rolls, you’re in trouble, mister. Remember what Sean Said.

Har du tittat på thules cykelhållare som spänns på bakluckan och stötfångaren? Jag har en sån och jag tycker den är stadig även med 2 cyklar på. Hojarna sticker upp som ett storsegel bakom bilen, som oundvikligen dricker som ett as, men det får man ta.

Senast ändrad:
Jocce sa:
(Tesla Model S)

/Jocce

Jo jag kände igen ditt nickname från "ett annat" forum, så jag gissade på det. Men jag tror det kommer drag till den så småningom eftersom det finns på X :-)

En bra och billig lösningen är väl den här om man vill transportera cykeln utan dragkrok. 495:- på Biltema :)
Jag har kört 2 stycken cyklar på den, och det är faktiskt riktigt stabilt må jag säga.

Bilagor

• 12032156_10153170072451608_4163875701891681455_n.jpg
    12032156_10153170072451608_4163875701891681455_n.jpg
    110.5 KB · Besök: 234
Jocce sa:
jomper sa:

(Tesla Model S)

/Jocce

Autoexperten har dragkula för cykelhållarmontering till Tesla Model S: https://www.autoexperten.se/produkt/rmc-kit-tesla-model-s/

jomper sa:
Jo jag kände igen ditt nickname från "ett annat" forum, så jag gissade på det. Men jag tror det kommer drag till den så småningom eftersom det finns på X :-)

Misstänkte det ;)

Tror inte det kommer, då en del saker i bilen, typ balkar osv nog behöver vara byggt annorlunda... :P

/Jocce

kay sa:
En bra och billig lösningen är väl den här om man vill transportera cykeln utan dragkrok. 495:- på Biltema :)
Jag har kört 2 stycken cyklar på den, och det är faktiskt riktigt stabilt må jag säga.

Frågan är hur bra den fungerar med "halvkombi" bak som Teslan har...samt att det känns som saker lätt kan skava när dom ligger an sådär = inget skoj på lacken i slutändan :(

/Jocce

Skulle aldrig köra en nödlösning typ SeaSuckers eller hållare på bakluckan när det faktiskt går att ha takräcke.

Biltemas lösning funkar, men man får vara rejält kreativ när man ska ha på hojjarna. Blir många saker att tänka på.
Hade ett själv innan jag skaffade takräcket.

Resultatet av Biltemas lösning är skavd lack både på cykel och bil.
När man tycker man spännt fast hojjen ordentligt, och sedan 20 mil senare kommer fram och inser att cykeln flyttat sig pga vibrationerna och pedal och baksving lagt sig mot bakluckan var man väldigt lycklig.

Men det funkade ändå bra i 40 mil på en annan resa med 2 st 16" barncyklar och min Rose Root Miller 29" jag hade innan.
Men då använde jag handdukar och extraremmar överallt.

jag spekulerar bara, men jag misstänker att det på en elbil är ännu viktigare att hålla nere vindmotståndet för att inte begränsa räckvidden vid längre resor. Vad som är bästa placeringen av cyklarna låter jag vara osagt, men jag gillar elbilar.

Hittade denna länk, fast det kanske faller av samma anledning som dragkroken ovan? http://www.teslarati.com/tesla-model-s-torklift-central-ecohitch-review/

Annan länk på samma tema: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/4498-Model-S-Hitch-discussion/page9

Oavsett bilmodell så är väl argumenten för och emot takmonterade cykelfästen de samma?
Själv har jag övergivit modellen som fäster på bakluckan och transporterar numera cyklarna på taket.

Jag har skaffat Thule freeride, kommer inte köra med cyklarna på taket mer än kanske 4ggr per år och vill inte skruva av däcken så kändes bäst. Finns på mekonomen och om man är på deras sida ett tag då brukar det dyka upp en 15% rabatt.

Finns en Outride på Blocket för 250. Hade jag bott närmare Göteborg hade jag köpt den direkt även fast jag precis köpt en ny :-) Rose har rätt bra pris på nya!

kalletruck sa:
Har de uppdaterat 591 allltså?

Är målet smidig lastning och lossning av cykel känns det som ett givet val. Det går busenkelt att få upp cykeln och den sitter riktigt bra.

Mycket smidigare än de krokställ jag provat.

Jag la ner taket nästan enbart på grund av förbrukningen, från 0,7 i 100 jämn fart till nästan exakt litern med tre cyklar på taket. 0,8-0,85 med tre cyklar bak. Körupplevelsen speglade förbrukningen, bilen kändes ansträngd och slö med cyklarna på taket.

Sen blev hela taket härligt oljigt och vaxigt efter en liten tur i regn också :)

Läst den här tråden och andra trådar och kommit fram till att det är en proride 598 jag ska köpa.
Ni som köpt den vad tycker ni om den?
Jag ska lasta min kona Process.

Om man inte har thules bågar med spår för deras snabbfästen är lidls takhållare funktionellt ekvialent med proride med en arm, för 1000 kr mindre. Går väl förmodligen att hitta på något lidl även denna vecka.

Fortsätter på tråden lite!

Ska byta ut min ProRide då den inte är optimal för kolfiber och högprofilhjul. Tänkte köpa Thule Sprint men den är återkallad, jag frågade Thule vilken dom rekomenderar, och dom hade ingen. Dom sa också att Outride 561 inte är lämplig för kolfiberram.

Så finns annat märke som passar på Thule takräcken?

nadderf sa:

Ska byta ut min ProRide då den inte är optimal för kolfiber och högprofilhjul. Tänkte köpa Thule Sprint men den är återkallad, jag frågade Thule vilken dom rekomenderar, och dom hade ingen. Dom sa också att Outride 561 inte är lämplig för kolfiberram.

Hoppsan, jag trodde det var Outride och Sprint som gällde. Eftersom de inte ens har kontakt med ramen så antar jag att de inte är speciellt bra då för kolfibergafflar. Då borde ju detta gälla även alu/stål/titan-hojar med kolfibergaffel. Nu blev allt jobbigare inför sommaren.

ceel sa:
nadderf sa:

Hoppsan, jag trodde det var Outride och Sprint som gällde. Eftersom de inte ens har kontakt med ramen så antar jag att de inte är speciellt bra då för kolfibergafflar. Då borde ju detta gälla även alu/stål/titan-hojar med kolfibergaffel. Nu blev allt jobbigare inför sommaren.

Trams. Bara o köra på. Det där nya för thru axlar som funkar med qr via adapter verkar ju skitbra.

Cerb sa:
Står det inte i anvisningarna att det inte är lämpligt att klämma en gaffel med dropouts i kolfiber i en 561.

Ah, just det ja. Visst är det bara fina dyra kolfibergafflar som är kolfiber all-the-way? Min frus Mekk Pinerolo lär ju vara både stål och alu i =)

Cerb sa:
Står det inte i anvisningarna att det inte är lämpligt att klämma en gaffel med dropouts i kolfiber i en 561.

Min stela kinagaffel (MTB) gick inte att klämma fast i en 561, materialet var för tjockt så det gick helt enkelt inte att skruva ut spännarmen tillräckligt mycket.

Lulle sa:
Cerb sa:

Min stela kinagaffel (MTB) gick inte att klämma fast i en 561, materialet var för tjockt så det gick helt enkelt inte att skruva ut spännarmen tillräckligt mycket.

Så kan det ju ibland vara.
Poängen var likt jag sa att det är bara om dropoutsen är i kolfiber som thule anser att det inte är lämpligt med en 561. Där inte sagt att alla gafflar som är "lämpliga" automatiskt passar.

Så att de verkar ha sagt till någon att man ska undvika att använda 561 till kolfiberramar verkar lite onödigt då ramen inte ens har något med saken att göra.

eketjall sa:

Redig bump på ditt inlägg, men vet någon var inom EU man kan köpa denna/likn? Eller fungerar det enkelt att få hem med tull och moms och annat tjafs? (Om det inte är tull och momsfritt upp till 500kr på sånt?)

AX3L sa:
eketjall sa:

Redig bump på ditt inlägg, men vet någon var inom EU man kan köpa denna/likn? Eller fungerar det enkelt att få hem med tull och moms och annat tjafs? (Om det inte är tull och momsfritt upp till 500kr på sånt?)
Jag köpte från eBay (Brittisk säljare): http://www.ebay.co.uk/itm/Delta-Bike-Hitch-Pro-Car-Rack-Black-/301971400157?hash=item464ee5e5dd
Finns på europesika Amazon också, tex: https://www.amazon.co.uk/Delta-BH10...irect=true&ref_=pe_208761_65712281_em_1p_0_ti

Edit: Men det är den här modellen jag har: http://www.ebay.co.uk/itm/Delta-Bik...287188?hash=item5d63adb5d4:g:TbQAAOSwbwlXC46K (också brittisk säljare för övrigt)

Senast ändrad:
Svaret jag fick av Thule ang sprint:

Det kommer inte en ny model, men det kommer en ny uppdaterad version av Sprint i början på September 2016.
Vi har tyvärr i dags läget ingen annan model som är rekommenderad till kolfiberram med högprofilhjul. De gaffelmonterade cyklelhållare som vi har är Thule Outride 561 som ni nämner och Thule ThruRide 565. Outride är inte rekommenderad för kolfiberram då den kan skava på ramen, men annars fungerar den bra som gaffelmonterad cykelhållare.

nadderf sa:
Svaret jag fick av Thule ang sprint:

Det kommer inte en ny model, men det kommer en ny uppdaterad version av Sprint i början på September 2016.
Vi har tyvärr i dags läget ingen annan model som är rekommenderad till kolfiberram med högprofilhjul. De gaffelmonterade cyklelhållare som vi har är Thule Outride 561 som ni nämner och Thule ThruRide 565. Outride är inte rekommenderad för kolfiberram då den kan skava på ramen, men annars fungerar den bra som gaffelmonterad cykelhållare.
Enda anledningen måste ju vara att dom valt osedvanligt vassa och räfflade kontaktytor? För om det glappar (vilket inte är en helt omöjlig tolkning av skaver) så skulle jag inte vilja använda den till någon cykel.

Tillbaka
Topp