Cykelhandske: Mellan två storlekar, vad göra?

wukkaN

Aktiv medlem
Hej,

Sambon var gullig och köpte ett par Gore Universal GWS Mid gloves åt mig. Har kollat storlekskartan på http://www.chainreactioncycles.com/...r-universal-gws-mid-gloves-aw17/rp-prod161633 och jag är i övergången L till XL.

Har testat båda och det känns som att L blir lite tight och kort i fingrarna, det är lite lätt spänt. XL känns bra men är rädd att dom töjer sig och blir för slappa.

Ska man köra den mindre och hoppas töja det som tight är eller äre gött med plats för merino liners när det blir kyligt?

Oskar sa:
Har du testat att hålla i ett styre med handskarna på?

Yes men bara stillastående. Med L så var det ok men när jag la på lite tryck så fick jag känslan av att fingrarna ska trycka igenom fingrarna på handsken, vilket är ok om dom töjer sig några mm. Tyckte nog att XL känns bättre men får nog ta och smygköra en bit för att vara säker.

tobiascyklar sa:
Ta den stora. Så gör i alla fall jag. Blir galen på stramande handskar.

Tack, det lutar åt det. Tror också jag skulle störa mig det.

jofahjalm sa:
Köpa ett par andra handskar som faktiskt passar?

Men dom är snügga ju... Brukar ha det här problemet med handskar.

Senast ändrad:
Ska den vara varm den stora. Handskar som inte behöver vara varma får gärna kännas en aning små innan man svettats lite i dem, annars blir de för stora efter en stund.

Men jofa har rätt.

Köp inte de mindre, det är sjukt irriterande när man har fina handskar som stramar och handskarna därför blir liggande hemma i en låda. Har flera par och ångrar det valet.

Jag har testat vidare och känner mig trygg med att köra på de luftigare. Tack för all hjälp!

Senast ändrad:
Fluffiga handskar är sjukt obekvämt.... Veckar sig och rör sig. De skall sitta perfekt - som en handske!

wukkaN sa:
Oskar sa:
Har du testat att hålla i ett styre med handskarna på?

Yes men bara stillastående. Med L så var det ok men när jag la på lite tryck så fick jag känslan av att fingrarna ska trycka igenom fingrarna på handsken, vilket är ok om dom töjer sig några mm. Tyckte nog att XL känns bättre men får nog ta och smygköra en bit för att vara säker.

Då är dom för små. Att ha för kort tumme på handsken när man greppar om styret leder till att man domnar.

glitch sa:
För små går det hål i fort.

Inte fingerlösa sommarhandskar.

Med långfingrade vantar kan inte fingrarna var för korta eftersom det givetvis blir obekvämt och inte kommer att hålla. Däremot får de inte vara för breda om man vill undvika veck - och veck skall väck!

Tillbaka
Topp