Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ventilerna kl. 6, det gillar vi.Cyklar och historia är ju bägge roliga ämnen, tycker jag, så varför inte en tråd om cykelns historia. Här den första säkerhetscykeln, av Shergold, 1873.
Visa bilaga 652098
Cykelmek ut i fingerspetsarna!? Jag brukar ställa snabbkopplingarna så de pekar framåt, så det finns något att prata om. Gummidäcken kom förresten i ungefär samma veva som säkerhetscykeln, såväl som de smala stålekrarna. En gissning är, att det vid denna tid började bli intressant med cykel. När många cyklade märktes det väl att det fanns förbättringar att göra. En sak till som bidrog till spridningen och uppfinningsrikedomen kan ha varit att cykeln fungerade som ett bra fordon i storstäderna.Ventilerna kl. 6, det gillar vi.
Låter som att du kan tipsa oss istället :) Vem är denne Thomas Stevens?Om det är någon som känner till bra böcker om tidiga äventyrs-/långfärdscyklare så är jag intresserad. I stil med Thomas Stevens "världsomcykling" på 1880-talet.
Säkrare än höghjulingar.Vad är det för säkerhet som menas i namnet säkerhetscykel.
Stevens cyklade på en höghjuling. Finns en skotte som cyklade jorden runt tillsammans med en kompis strax efter förra sekelskiftet. De hade säkerhetscyklar. Jag har sett underbara bilder på herrarna, tagna i Persien. Självklart var de klädda i khaki och tropikhjälm. ?Om det är någon som känner till bra böcker om tidiga äventyrs-/långfärdscyklare så är jag intresserad. I stil med Thomas Stevens "världsomcykling" på 1880-talet.
Jag är inte särskilt påläst, men jag är intresserad av de tidiga äventyrarna.Låter som att du kan tipsa oss istället :) Vem är denne Thomas Stevens?
Pulsklocka på herren i mitten?Idag tar vi växlarna på cykeln som en självklarhet, men det där med utväxling är ett bekymmer att få plats med. Inte var det gratis eller lätthanterat heller! Stora framhjul, såväl som olika kuggade "kassetter" och "kransar" på vardera sidan - dvs man flyttade kedjan - funkade men var förstås inte så enkelt. Många tyckte nog det där med växlar var rätt onödigt också. Bilden från Huddinge/Stuvsta och dess cykelklubb cirka 1930.Visa bilaga 658757
Tycker också det är fascinerande hur effektiv en cykel är som transportmedel :)Jag är inte särskilt påläst, men jag är intresserad av de tidiga äventyrarna.
Eller.. jag är egentligen intresserad av cykeln som samhällsförändrande uppfinning överlag. Brorn min nämnde för ett tag sedan att han sett en lista på hur människan och djuren rankades utifrån antal kalorier brända per kilometer man transporteras. Med cykeln hamnade människan på en överlägsen första plats från att tidigare varit runt på ca 100:de plats, om jag minns rätt.
Tycker också det är fascinerande hur effektiv en cykel är som transportmedel :)
En enkel räkning ger att en människa ungefär behöver en energimängd motsvarande tre liter matolja för att cykla från Smygehuk till Treriksröset (med 80 W för 20 km/h och en "verkningsgrad" på 25 %).
Matolja som är så gott också. ?Tycker också det är fascinerande hur effektiv en cykel är som transportmedel :)
En enkel räkning ger att en människa ungefär behöver en energimängd motsvarande tre liter matolja för att cykla från Smygehuk till Treriksröset (med 80 W för 20 km/h och en "verkningsgrad" på 25 %).
Ser ut som en Garmin 3 HR tycker jag. Min har nog varit med sedan Dacke eller så, då det kan nog stämma.Pulsklocka på herren i mitten?
Tipsa dom som kör Sverigetempot !
Direkt till Fula hojar-tråden!Såg den här cykeln på auktion i somras, Sveacykeln från förra sekelskiftet där man trampar upp och ned och inte runt som på en vanlig cykel. 5 växlar! Dock inte billig, gick för över 12 ggr utropet på fyratusen kronor.
![]()
Kalas! Precis sånt man hoppas se i en sån här tråd. Lemonds är också snygg, fast nästan ett sekel yngre.Sveacykeln från förra sekelskiftet
För att inte tala om särskrivning. För inte kan det väl vara tal om någon form av egennamn, med mellanslag?Kalas! Precis sånt man hoppas se i en sån här tråd. Lemonds är också snygg, fast nästan ett sekel yngre.
Vurmen för cykling vid sekelskiftet - det förra - är påtaglig. Den här notisen från 1893 är litet rolig: Tidig felstavning och nära Vättern.Visa bilaga 659791
På den tiden sattes all text med lösa typer så det blev mycket korrekturfel. "Östgötakuriren" är både felstavad och särskriven. Sedan kan jag tänka mig att stavningen av cykel ännu inte hunnit bli riktigt standardiserad. Stavningen i artikeln är ju norsk men Sverige var ju fortfarande i union med Norge.För att inte tala om särskrivning. För inte kan det väl vara tal om någon form av egennamn, med mellanslag?
"Klart de skall få rösta om självständighet, enligt mina källor för det sig bara om några, obskyra, procent av befolkningen som gått omkring med vanföreställningen att de skulle ha det bättre på egen hand."På den tiden sattes all text med lösa typer så det blev mycket korrekturfel. "Östgötakuriren" är både felstavad och särskriven. Sedan kan jag tänka mig att stavningen av cykel ännu inte hunnit bli riktigt standardiserad. Stavningen i artikeln är ju norsk men Sverige var ju fortfarande i union med Norge.
Nå ja, inte var väl Leonardo helt ute och cyklade"En Cykel-kedja
är upphittade för en tid sedan inom staden.
Återfås af rätte ägaren hos Arvid Hansson, Trandared Östergården."
Borås Tidning 1903-08-27
...Man kan fundera på när cyklisten på väg genom Borås först märkte att han cyklade utan kedja.
Cykelkedjans uppfinnande bör tillskrivas Charles Sargent. Han uppfann den omkring 1866, men kedjan togs blott långt senare i användning. Han dog lam och utfattig 1904, tror jag. Han uppfann även tandemcykeln. Charles Sargents karriär mer eller mindre började med karuseller.
Den intresserade kan också märka att den längre tillbaka kallades velokedja.
Åker velociped men spelar icke piano. Låter som min fru.Öh, påträffade den här gulligheten från 1908, apropos velocipeder, i mitt lilla arkiv. Kan inte låta bli!
Visa bilaga 660593
Wow! Tänk om man fick en sådan beskrivning om sig!Öh, påträffade den här gulligheten från 1908, apropos velocipeder, i mitt lilla arkiv. Kan inte låta bli!
Drop in bar, så läckert, men tveksamt om det är effektivt. Jag körde med 25 mm tuber i exakt en sådan ram och det fick plats utan problem. Provade också att montera ett par kanttrådsfälgar med 32 mm däck, det gick inte, men 28 kanske går.Också historia.
En av Greg Lemonds TdF cyklar, sent åttiotal.
Det där styret…
Och 19 mm tubdäck? (”får jag in 28 mm i min ram?”)
Visa bilaga 659750
Nu vill man ju veta hur det gick för honom...Litet fjäsk för Waikato. 51 tum drivhjul hoppas jag avser framhjulet. Ett skålpund är ungefär ett halvt kilo.Visa bilaga 660922
Jag har sett bilder på en höghjulingstandem nånstans. Där var bägge hjulen lika stora. Och höga…Skara Tidning berättar en månad senare, 1875-09-08, att försöket misslyckades. Cykeln hade enligt tidningen specialgjorts åt honom av "Coventry Egeneering Company".
Jag har ett litet bekymmer, angående tandemcykelns uppfinnande. Sargents dödsruna säger att han uppfann både cykel-/velocipedkedjan och tandemcykeln. Folket i Bilds "Cykelboken", från 1941, säger dock:
Tandemcykeln är ingen modern uppfinning, ty den fanns redan på höghjulingens tid.
Men den var då säkerligen varken lätt eller rådlig att åka på. De båda hjulen var
ju endast löst hopfogade genom en enda stång...
Tycker dessa bägge uppgifter är litet svåra att förena. Vad tycker ni?