GoranS
Aktiv medlem
Cykelhistoria
Tävlingar på sådana på velodrom vore något!Jag har sett bilder på en höghjulingstandem nånstans. Där var bägge hjulen lika stora. Och höga…
Den som gogglar skall säkert finna.
Visa bilaga 662364
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tävlingar på sådana på velodrom vore något!Jag har sett bilder på en höghjulingstandem nånstans. Där var bägge hjulen lika stora. Och höga…
Den som gogglar skall säkert finna.
Visa bilaga 662364
Det är nog ytterst sällsynt att kunna tillskriva ”low-tech” uppfinningar till en bestämt person. Kan lika gärna varit en lokal cykelsmed som byggde ihop ett par höghjulingar innan nån företagsam industriledare bestämde sig för att tillverka i större skala.Toppen! Det är början på ett svar. Var det Sargents idé?
Damer hade det litet obekvämt på cyklar, med sina långa kjolar och varma kläder. De trivdes bättre på trehjulingar. Herrar, osäkra på sin balansförmåga, likaså.Visa bilaga 662440Visa bilaga 662441
Det fanns redan på 1800 talet tvåhjuliga tandemcyklar där man satt sida vid sida. Här är ett senare exempel: https://rollingspoke.com/the-buddy-bike/Tandem kom till Sverige med "Rucker Tandem Bicycle" 1884-03-15, (lagom till säsongen). GHT 1884:
Ett nytt slags velociped, bärande namnet Rucker Tandem Bicycle,
väcker för närvarande i England stort uppseende, i det den är så
inrättad, att två personer samtidigt kunna åka på den. Den hastighet,
hvarmed detta åkdon kan framdrifvas, skall vara utomordentligt
stor.
Edit: Det är svårt att begripa en del beskrivningar i de gamla källorna. Somliga tandemcyklar har beskrivits ha den fördelen, att de också kunde dras av häst. Det får mig att tro, eller snarare gissa, att man suttit bredvid istället för efter varandra på cykeln. Fast då är det kanske inte någon tandem längre, utan en tricycle.
Gissningsvis när cyklarna hade blivit tillräckligt billiga för gemene man, samtidigt som bilismen ännu inte slagit igenom, så kanske på 40-talet?När var egentligen cykeln som störst i Sverige? Procentuellt alltså.
Min mor brukar tala om hur hon, på det glada 60 talet, brukade vinka min morfar adjö och se hur gubbarna cyklade iväg mot industrin. Det var som ett lemmeltåg av cykelpendlande industriarbetare som passerade lägenheten varje morgon och eftermiddag.
Företagskällan:Cykeln var under 1940-talet det vanligaste färdmedlet, men under biltrafikens snabba expansion under de följande årtiondena minskade cykeltrafiken mycket kraftigt. Under senare delen av 1970-talet och början av 1980-talet skedde dock en viss ökning. Cykeltrafikens utveckling är beroende av faktorer som bensinpris, miljöintresse osv.
Cykelfrämjandet:Då andra världskriget bröt ut 1939 ökade cykelförsäljningen ytterligare, bland annat på grund av bränsleransonering och höjda bensinpriser. De första krigsåren såldes drygt 400 000 cyklar årligen (motsvarande siffra för 2020/2021 var 460 000 cyklar). 1941 fanns det cirka tre miljoner cyklar i landet. Cykeln dominerade trafikbilden i städer och på landsbygd på ett sätt som saknar motstycke i historien.
Cykelns guldålder i Sverige inföll på 1940-talet. Cykelindustrin nådde sin topp med rekordproduktion år 1948, då hela 750 000 cyklar tillverkades. Cykeln var ett nödvändigt transportmedel under krigsåren då bränsleransonering gjorde motorfordon otillgängliga för många.
ASEA-strömmenNär var egentligen cykeln som störst i Sverige? Procentuellt alltså.
Min mor brukar tala om hur hon, på det glada 60 talet, brukade vinka min morfar adjö och se hur gubbarna cyklade iväg mot industrin. Det var som ett lemmeltåg av cykelpendlande industriarbetare som passerade lägenheten varje morgon och eftermiddag.