Cykelhjälm

LuckyDuke

Medlem
Cykelhjälm
Hade precis en diskussion med en släkting angående cykelhjälm, han är lite äldre och på hans "tid" så var de knappt nån som hade cykelhjälm.
Han har cyklat i över 40 år och aldrig trillat av cykeln.
Så min fråga lyder, hur länge har du cyklat? och har du nångång haft nytta av din hjälm?

Cykelhjälm
Jag började cykla park med fullfacehjälm utan att förstå varför men det var så alla gjorde, när jag låg och spottade ut jord efter en faceplant förstod jag att jag inte låg och spottade ut tänder...
Huvudskador är mycket sällsynta men när de kommer får de ibland mycket stora konsekvenser.

Cykelhjälm
Trådstarten är obegriplig.
Den äldre släktingen har cyklat vad i 40 år? Till stranden? Pendlat? Landsväg Mtb?

Folk har kört bil utan integralhjälm i 40 år, men Ayrton Senna Hade integralhjälm, Kenny Bräck likaså.

Cykelhjälm
Det sägs att många fiskare längs norrlandskusten hade stenar i fickorna, detta för att de inte var simkunniga så man ville göra pinan av att falla i det kalla vattnet så kort som möjlig.

Så om man är säker på att en olycka aldrig kommer hända så är ju skydd helt bortkastat, men om man kalkylerar med att det kan hända så ta men lämpligtvis till åtgärder för att uppnå önskat resultat.

Cykelhjälm
Om man bara ska köpa saker efter något hänt är det ofta försent. Att så många väljer att cykla utan hjälm är ju en gåta, och ännu värre vuxna som lär sina barn att skippa hjälmen.
Nej, det är det inte. Att vardagscykla är ungefär lika farligt som att gå vad avser huvudskador per transportsträcka. Men jag ser fasligt få upprörda trådar över avsaknaden av hjälmar på fotgängare.
Samma sak gäller bilister, många av de allvarliga skadorna är huvudskador, trots alla moderna skyddssystem i bilarna, ändå inga skandalrubriker om hjälmanvändning.

Äsch, det finns hur mycket som helst. Läs på innan ni faller i bilnormsgropen.

Senast ändrad:
Cykelhjälm
Nej, det är det inte. Att vardagscykla är ungefär lika farligt som att gå vad avser huvudskador per transportsträcka. Men jag ser fasligt få upprörda trådar över avsaknaden av hjälmar på fotgängare.
Samma sak gäller bilister, många av de allvarliga skadorna är huvudskador, trots alla moderna skyddssystem i bilarna, ändå inga skandalrubriker om hjälmanvändning.

Jag har alltid haft hjälm (ingen extremcykling) för att jag är uppfostrad så. Klarade mig fram till 40 utan allvarliga tillbud, men senaste 2 åren har jag gått i backen två ggr på vardagscykling och pajat hjälmen (en gång påkörd, en gång kraschat på dåligt farthinder). Så jag tycker det är rätt onödigt att köra utan...

Cykelhjälm
Jag är 40 år och har:
Cyklat sen 83 och spräckt 7 cykelhjälmar.
Körde motocross 84-94 har spräckt 3 mx-hjälmar.
Körde rally 01-14 har spräckt 2 rally-hjälmar.
Jobbade på bygge mellan 01-16 och spräckte en bygghjälm. Samtliga gånger hade jag mitt huvud i hjälmen och jag är uppe i 3 hjärnskakningar (tror jag).
En gång hade jag inte hjälm vid en klätterolycka, då fick de limma ihop mig.

Hjälm ger fler liv än en katt har. Svårt såklart att veta vad som hänt utan hjälm vid varje tillfälle men vid 4 tillfälle har det yttre våldet varit väldigt högt, 2 gånger hade jag garanterat varit död.

Cykelhjälm
Jag har alltid haft hjälm (ingen extremcykling) för att jag är uppfostrad så. Klarade mig fram till 40 utan allvarliga tillbud, men senaste 2 åren har jag gått i backen två ggr på vardagscykling och pajat hjälmen (en gång påkörd, en gång kraschat på dåligt farthinder). Så jag tycker det är rätt onödigt att köra utan...

Men du hade kanske inte blivit påkörd om du inte haft hjälm.
Och infrastrukturen kanske varit bättre så du sluppit krascha alls om normen varit att man inte ska ha hjälm för att infrastrukturen för cyklister är så dålig.

Cykelhjälm

Äsch, det finns hur mycket som helst. Läs på innan ni faller i bilnormsgropen.
Utan att ha läst materialet.. hur rapporteras en skada som aldrig sker (tack vare hjälm) in i olycksstatistiken?

Cykelhjälm
Jag är 40 år och har:
Jobbade på bygge mellan 01-16 och spräckte en bygghjälm. Samtliga gånger hade jag mitt huvud i hjälmen och jag är uppe i 3 hjärnskakning.

Hjälm ger fler liv än en katt har.

Att använda skydd vid sportutövning är en helt annan sak än att använda det i vardagen.

Cykelhjälm
Jag vet ingen någon fått en skada av promenad men vet flera som fått skador (även dödsfall) av vardagscykling. Det är högre hastighet även vid vardagscykling och således andra risker.

Cykelhjälm
51 år och har cyklat sedan hedenhös tid och har trots att jag vurpat ordentligt ett antal gånger aldrig någonsin haft nytta av en hjälm vilket jag är glad för.

Cykelhjälm
Men du hade kanske inte blivit påkörd om du inte haft hjälm.
Och infrastrukturen kanske varit bättre så du sluppit krascha alls om normen varit att man inte ska ha hjälm för att infrastrukturen för cyklister är så dålig.

Möjligt. Men den gamblingen får samhället ta, inte jag. Dessutom kostar det så sjukt lite att cykla med hjälm.

Cykelhjälm
Helt bra fråga av trådstartaren..
I fjol vurpade jag så illa att om inte jag haft en full-face på mig så tror jag att jag dött utan den. Jag tycker man behärskar en vurpa sämre ju äldre man blir. Jag e nu 45 och alltid då man crashar blir det fult.
Inte en chans att man kör tvåhjuling utan ett extra skal på skallen.

Cykelhjälm
7D0585F6-16E0-48E2-9051-840ADB0F0F17.jpegDet här är hjälm nr2 i år

Cykelhjälm
Börja hellre med att läsa materialet.
Det är väl old news att bra infrastruktur gör mer för cyklisternas säkerhet än vad cykelhjälmar gör. Förstår dock inte hur det har blivit en antingen-eller-fråga. Anses man ha kuvat sig för en förtryckande infrastruktur om man väljer hjälm till vardags? Kanske jag som inte ser helheten, dock är jag glad att det var hjälmen och inte skallen som sprack när dottern OTB:ade tidigare i år, även om individuella anekdoter är irrelevanta i sammanhanget (men relevanta för TS ?)

Cykelhjälm
Börja hellre med att läsa materialet.

Nu har jag läst materialet. Spännande läsning en del av det. Den andra länkens studie visar att det finns effektivare sätt att främja cyklisters hälsa, än att lagstifta om hjälmtvång. Det är intressant, men det säger ju inte att hjälm för den sakens skull är något negativt. Jag tycker inte det finns något i länkarna som får mig att känna mig tryggare utan hjälm.

Cykelhjälm
Nu har jag läst materialet. Spännande läsning en del av det. Den andra länkens studie visar att det finns effektivare sätt att främja cyklisters hälsa, än att lagstifta om hjälmtvång. Det är intressant, men det säger ju inte att hjälm för den sakens skull är något negativt. Jag tycker inte det finns något i länkarna som får mig att känna mig tryggare utan hjälm.

Vet inte om det var någon länk i just det materialet, men det har gjorts experiment med cyklister med hjälm, utan och med blont långt hår, och i den testen jag läst om fick de störst passageavstånd av omkörande bilar med långa håret, och minst med hjälm. Så där finns en punkt på individnivå.
Punkt två är att i Nederländerna med låg hjälmanvändning så har det inte högre andel skallskador.
Nummer tre, den viktigaste på samhällsnivå, är att propagerandet för hjälm hör ihop med dels idén om att cykling är farligt, och är ett sätt både direkt och indirekt att minska cyklingen, vilket visar sig ge fler skador per transportsträcka, och dels med victimblaming vilket är en del i att inte förbättra cykelinfran.

Cykelhjälm
51 år och har cyklat sedan hedenhös tid och har trots att jag vurpat ordentligt ett antal gånger aldrig någonsin haft nytta av en hjälm vilket jag är glad för.
Gillar de du har skrivit under din profil för de precis så de är, kan ligga på soffan o knappt orka ta mej till köket, men kommer jag bara ut på cykeln så kan jag cykla 7-8 mil utan problem.

Cykelhjälm
Har som tur är bara ramlat bra och kommit undan med lite huvudvärk och blåmärken, men dom historier jag hört från bekanta om folk som dött eller precis undsluppit döden med en hårsmån har fungerat avskräckande. När min mamma jobbade som sjuksköterska så fick dom in en kille som ramlat på sin cykel precis utanför sjukhuset. Han hade tydligen kommit cyklandes i låg hastighet, ramlat olyckligt och spräckt skallen mot en sten. Han dog som jag förstod det omedelbart. Hjälm tror jag också gör en till en bättre cyklist. När jag cyklar utan så är i alla fall jag fegare och en rädd cyklist tror jag kan vara en farlig cyklist.

Cykelhjälm
Under de tre år som jag cyklat aktivt har jag varit extra glad för hjälmen två gånger... under de betydligt fler år som jag jobbat på akutmottagning har jag sett mer än ett antal "vardagscyklister" inkl barn, som hade mått betydligt bättre om de haft hjälm... Har dock aldrig sett någon som har skadat sig pga hjälmen... Så enkel och biverkningsfri profylax mot allvarliga skador...

Cykelhjälm
Det är väl bara som i alla andra trådar där antihjälmmaffian vill hitta tveksamma argument för att hjälm är dåligt. Orsaken till detta beteende är beskrivet i flera andra hjälmtrådar och känns meningslöst att upprepa.

I verkligheten är cykelhjälm ett mycket väl motiverat skydd som till liten kostnad och ringa obehag räddar liv. Att låta bli hjälm känns lika 1967 som att inte använda bilbälte.

Cykelhjälm
Hm. Det är ju det här med att ha vissa funktioner som en försäkring mot vad som kan hända.

Jag har aldrig krockat med bilen och har aldrig haft användning av säkerhetsbältet, men det är klart jag använder säkerhetsbälte. Jag har kört i med cykeln två gånger, men det har aldrig varit så pass att jag slagit i huvudet, men det är klart jag använder cykelhjälm (jag cyklar landsväg, alltså).

Cykelhjälm
Sällan man ser nån med hjälm på elsparkcykel. Ni här som använder elsparkcykel, har ni hjälm då? Jag är ingen hjälmmotståndare, men jag bedömer utav min erfarenhet på cykel i 60 år inte behöva hjälm för att cykla till jobbet på cykelbana. Bara man är beredd och passar sig för alla dårar så går det bra.

Senast ändrad:
Cykelhjälm
Jag är 40 år och har:
Jobbade på bygge mellan 01-16 och spräckte en bygghjälm. Samtliga gånger hade jag mitt huvud i hjälmen och jag är uppe i 3 hjärnskakningar (tror jag).

Hjälm ger fler liv än en katt har. Svårt såklart att veta vad som hänt utan hjälm vid varje tillfälle men vid 4 tillfälle har det yttre våldet varit väldigt högt, 2 gånger hade jag garanterat varit död.

Hjälmar ger inte hundraprocentigt skydd, och du är ingen katt. Det skadar inte att ta det lite lugnt.

Att ta risker med hänvisning till att man ändå har hjälm kallas riskkompensation. Riskkompensation kan vara en förklaring till att när hjälmbruket ökar så minskar inte skallskadorna bland cyklister mer än för gående och bilister.

bmj dl robinson.jpg

No clear evidence from countries that have enforced the wearing of helmets

Cykelhjälm
Sällan man ser nån med hjälm på elsparkcykel. Ni här som använder elsparkcykel, har ni hjälm då? Jag är ingen hjälmmotståndare, men jag bedömer utav min erfarenhet på cykel i 60 år inte behöva hjälm för att cykla till jobbet på cykelbana. Bara man är beredd och passar sig för alla dårar så går det bra.

Ja Transportstyrelsen gjorde en rapport där de konsterar att elsparkcyklister sällan bär hjälm. Kanske hänger det ihop med att de gör spontana resor. Jag skriver om det här:

Hjälmtjat hindrar sällancyklister. Eriks blogg

Cykelhjälm
Ja, nu på den mörka årstiden så måste man speciellt hålla utkik efter all dårar som cyklar utan ljus när det är mörkt, och gående utan reflexer. En del cyklister har väldigt svaga cykelljus, som nog inte är synliga på 300 meters avstånd som krävs.

Att ta risker med hänvisning till att man ändå har hjälm kallas riskkompensation. Riskkompensation kan vara en förklaring till att när hjälmbruket ökar så minskar inte skallskadorna bland cyklister mer än för gående och bilister.
Cyklister som bär hjälm kanske oftare cyklar på vägen istället för på trottoaren. Skulle det vara exempel på riskkompensation i sådant fall?

Cykelhjälm
Har spräckt två hjälmar under de något över 30 år som gått sedan jag lärde mig cykla. Vill inte pröva hur det känns att krasha utan...

Cykelhjälm
Jag tog en för laget i våras! Cyklade utan hjälm på vardagscykeln! Har inget minne från hur jag ramlade och det första svaga minne jag har är när det flyttade mig från båren till sjukhussängen! Minnet är mer eller mindre borta under flera timmar. En rejäl hjärnskakning och uppskrapad i halva ansiktet!
Cyklar numera alltid med hjälm!

Cykelhjälm
Fler anekdoter ftw:
Spräckt tre hjälmar under de åren jag har cyklat mtb. Första en high speed crash där jag även bröt mellanhanden, hjälmen helt mosad men hade inte ens huvudvärk. Sedan två vurpor i lägre hastighet, både över styret och med bakhuvudet mot ett träd. Även då inga som helst besvär.
Här även en cyklat i en grop mellan spårvagnsräls på väg hem från en festival. Var då inte helt nykter... Ingen hjälm, spräckte ögonbryn och pajade glasögonen. Gick några km till akuten och blev tejpad och för övrigt frikänd.
Har nog haft en del tur...

Tillbaka
Topp