Cykelhjälmstest

Cykelhjälmstest
Bell Ukon II kan jag säga räddade mitt liv i somras iaf. Slog runt å landa rakt på hövve. Så jag sa till klonen när han sa att de retades i Västervik (jäkla smålänningar har inte råd med hjälmar) att hade jag inte haft hjälm, hade han vart faderslös. Han tänkte till lite.

Senast redigerad av en moderator:
Cykelhjälmstest
Finns det någon bäst före datum på hjälmar. Jag har använt min i 4-5 år (ej vurpat dock). Kan det finnas någon anledning att byta tro? Plasten blir kanske skör? Nå´n som vet?
/Claes

Cykelhjälmstest
Använder du mycket hårsprej?

Plasten i hjälmarna blir sämre av kemikalier (spray, klibbor etc) och UV-ljus. Kör man mycket så bör man byta var tredje år typ. Men om hjälmen inte är "hårt exponerad" så håller den nog det dubbla.

Cykelhjälmstest
rikard skrev:
-------------------------------------------------------

Kör man mycket så bör man byta var tredje år typ. Men om hjälmen inte är "hårt exponerad" så håller den nog det dubbla.

jag förespråkar att man byter hjälm vart tredje år oavsett eftersom plastmaterialet blir sämre med tiden. Klätterhjälmar används inte mer än tre år (ska inte iaf)

Cykelhjälmstest
Jag såg ett test i bike, de hade iofs bara testat en hjälm, men efter tre år (utna olyckor eller hård användning) så var den hjälmen lika bra som en spillrans ny av samma modell.

Sen kan man väl notera att de två hjälmarna som underkändes gjorde det pga av att spännet var dåligt. Det är ett test som känns mer relevant på barnhjälmar än vuxenhjälmar. Om man slungar huvudet så hårt att hjälmen drar upp spännet med sin egen tyngd så dör man ändå av andra orsaker tror jag.

Cykelhjälmstest
rikard skrev:
> spännet var dåligt. Det är ett test som känns mer relevant på
> barnhjälmar än vuxenhjälmar.

Fastnat med hjälmen i en trädgren någon gång?

Cykelhjälmstest
rikard skrev:
> Använder du mycket hårsprej?
>
> Plasten i hjälmarna blir sämre av kemikalier
> (spray, klibbor etc) och UV-ljus. Kör man mycket
> så bör man byta var tredje år typ. Men om hjälmen
> inte är "hårt exponerad" så håller den nog det
> dubbla.
>

Jag har mer hår i arslet än på huvudet så någon hårsapray behövs inte :-)
Du har nog rätt ang. spray, klibbor o.dyl. Ska nog införskaffa mig en ny potta. Tyvärr är det så att man ser bindgalen ut i vanliga fall och en cykelhjälm förstärker den effekten. Får se vad jag hittar.
/Claes

Cykelhjälmstest
Hobb skrev:
>
> Jag har mer hår i arslet än på huvudet så någon
> hårsapray behövs inte :-)
>
>
>

Den informationen had vi klarat oss utan;)

Tillbaka
Topp