Cykelkärra för frakt

Cykelkärra för frakt
Hej! Jag letar efter en relativt billig cykelkärra för frakt. Vi har ingen bil och denna skall användas för att frakta ex. grejer till tippen, byggvaror och liknande. Vi har redan en kärra för barnen som vi även använder för att handla. Kraven är:

- Måste fästas på sadelstången eftersom navet och ramen är upptagna av andra fästen.
- Måste ha både en täckbar låda och vara lämplig för större grejer (typ brädor). Det bästa vore en fällbar ram.
- Måste gå att använda som dragkärra utan cykel.
- Helst inte över 2000 kr.
- Måste vara säker! Vi bor högt upp och jag vill inte riskera varken mig själv eller andra.

Den här är ett alternativ, men det finns inga omdömen och jag är inte bekant med säljaren. https://www.vidaxl.se/e/8718475718123/vidaxl-cykelvagnhandkarra-155x61x83-cm-stal-bla . Några tips? Tack!

Cykelkärra för frakt
Cykelkärra för frakt
Finns ju möjlighet att kanske använda samma fäste till både cykelvagnen och en cykelkärra beroende på vilken modell ni har och vilken ni kan tänka er att köpa. Vi har en carry freedom y-frame L som jag sätter en plastback på när jag ska hämta matvaror.
På den tänker jag montera thules dragkula när vi senare i sommar köper cykelvagn.

Cykelkärra för frakt
Jag har en Thule Chariot för barntransport (även om jag numera faktiskt föredrar lastcykeln om de inte ska sova), i samma fäste kopplar jag en ombyggd Thule Coaster XT när jag ska åka och handla mat t.ex - den har modifierats till att ha hård platt botten, tygstolarna är ihoprullade och buntbandade i taket så att den går enkelt att återställa den dagen det behövs. Funkar dock inte till byggmarknaden om man ska köra plankor, då är nog en Carry Freedom av större modell bättre.

Carry Freedom-vagnarna går enkelt att modifiera till Chariot-fäste, de hade sådant som original förr. Att använda samma fäste känns klart mest rationellt, speciellt om ni har flera cyklar som ska kunna dra vagnarna.

Cykelkärra för frakt
Vi har Burley, och jag har bara hittat deras egna Flatbed som har det fästet. Den ser väl ok ut för en del grejer, men hade velat ha högre kanter och en låda. Visst, man kan hålla på med spännband men det slipper jag gärna om det går. Är det sämre/osäkrare med ett fäste på sadelstången?

Cykelkärra för frakt
Har aldrig kört någon sån vagn, skulle tippa att det fungerar hyfsat väl men kanske inte tål samma hastighet.
För mig handlar det mer om att minska antalet saker på cykeln och ha flexibilitet att kunna dra med alla cyklar.

Cykelkärra för frakt
Vi har Burley, och jag har bara hittat deras egna Flatbed som har det fästet. Den ser väl ok ut för en del grejer, men hade velat ha högre kanter och en låda. Visst, man kan hålla på med spännband men det slipper jag gärna om det går. Är det sämre/osäkrare med ett fäste på sadelstången?

y-frame har det här fästet och om man nu köper en sådan så ser det ut som att burleyns fäste går att byta ut till detta. Alternativt tvärtom.

Cykelkärra för frakt
Det slutade med att jag byggde en egen.

Bilagor

• 733B828F-4F4E-42E3-B12C-248B5B75ADE7.jpeg
    733B828F-4F4E-42E3-B12C-248B5B75ADE7.jpeg
    1.3 MB · Besök: 1,422
Cykelkärra för frakt
Hej! Jag väcker denna tråd med lite följdfrågor kring Thule-fäste på cykelkärra, eftersom jag inte kommer lyckas bygga en snygg egen kärra som trådstartaren! Burley Flatbed eller Y-frame, går det att modda dem så de passar i Thule-fäste?

Cykelkärra för frakt
Ja, iaf y frame. Frågade dem tidigare.

Bara byta till Thules "lollipop" som finns att köpa runt 100 kr + frakt från Holland Bike Shop t.ex.

Cykelkärra för frakt
Synd att Y frame inte säljs längre. Kanske bara tillfälligt stopp i produktionen? Hoppas någon kan säga nåt om Burley för den verkar finnas att köpa.

Cykelkärra för frakt
Cykelkärra för frakt
Kika runt på äldre begagnade kärror! De är hållbara och rymliga, om än litet tunga. Du kan kombinera det tipset med det om att bygga själv. Bifogar en bild jag hittade för länge sedan.

Bilagor

• Dragkula till cykeln.jpg
    Dragkula till cykeln.jpg
    74 KB · Besök: 78
Cykelkärra för frakt
Letar efter en kärra med fäste på sadelstolpe, för bruk vid sommarstugan.

Ramlade på detta test, som känns lovande. Aosom säljer också en variant med högt fäste, men är ännu inte säker på om det i övrigt är exakt samma kärra. Någon som testat?

Varianten med högt fäste och handtag:

Cykelkärra för frakt
Finns ju möjlighet att kanske använda samma fäste till både cykelvagnen och en cykelkärra beroende på vilken modell ni har och vilken ni kan tänka er att köpa. Vi har en carry freedom y-frame L som jag sätter en plastback på när jag ska hämta matvaror.
På den tänker jag montera thules dragkula när vi senare i sommar köper cykelvagn.
Skulle du kunna göra en mini-recension av Y-frame vagnen? Jag funderar på en sådan för att transportera en kajak och lite annat.
Hur jämför den sig med andra transportvagnar? BITS Cargo trailer kostar ex 1200kr på XXL, https://www.xxl.se/bits-cargo-trailer-cykelvagn-for-bagage-gra/p/1108898_1_style, vilket är mindre än vad bara förlängningsarmen till Y-frame kostar.

Cykelkärra för frakt
Skulle du kunna göra en mini-recension av Y-frame vagnen? Jag funderar på en sådan för att transportera en kajak och lite annat.
Hur jämför den sig med andra transportvagnar? BITS Cargo trailer kostar ex 1200kr på XXL, https://www.xxl.se/bits-cargo-trailer-cykelvagn-for-bagage-gra/p/1108898_1_style, vilket är mindre än vad bara förlängningsarmen till Y-frame kostar.
Jag kan tyvärr inte jämföra den mot något. Men jag kan varmt rekommendera den! Går lika fint som Thule cougarn som vi har minstingen i.

Köpte den främst för att kunna åka och storhandla utan bilen, men så kom en pandemi och jag har hållit mig ifrån butiksbesök. Däremot har jag ofta hämtat onlineveckohandlingar från matbutiken och kastat skräp på återvinningen. Har några gånger lastat den med mat, gasolkök och andra förnödenheter när hela familjen åkt till lekparker runtom staden. Tycker den är trevlig att dra så länge man lastat den med tyngdpunkten någorlunda rätt, annars kan det bli lite ryckigt.

Idag hämtade vi hem några pallkragar och då saknade jag en längre dragstång (blev tvungen lasta de stående lite uppfällda), så jag skall beställa +90cm så klarar man sig för normalt bruk.
Kvalitetsmässigt tycker jag den står sig bra, och den lär nog hålla sig fin många år framöver.

Bilagor

• A205FF81-EC27-4B22-82E8-929D4F279F73.jpeg
    A205FF81-EC27-4B22-82E8-929D4F279F73.jpeg
    246.4 KB · Besök: 102
  • 11CFB8B4-F9B7-47E8-89A3-28152FCACEC7.jpeg
    11CFB8B4-F9B7-47E8-89A3-28152FCACEC7.jpeg
    734.7 KB · Besök: 276
Cykelkärra för frakt
Cykelkärra för frakt
Tyska hinterhier ser intressanta ut. Jag har dock ingen erfarenhet av dem.

Det var ett nytt märke för mig. Ser ut att vara välbyggda och hållbara. Men lite svårt att motivera det priset för något som man inte(?) använder varje dag.

Cykelkärra för frakt
Hej! Fick du dit en Thule-kula? Funkar det bra? Jag sitter i samma sits fast tvärtom (dvs. har Thule-kärran men skulle vilja ha för last också).

Sorry, såg senare i trådet att de va många som gjorde så.

Cykelkärra för frakt
Någon som vet om samma abrovink m thule-fästet funkar m tex burley flatbed? Eller tex wike-kärran?

Mailade Wike och insidan på dragarmen på deras kärra är fyrkarn 3/4” = 19.05mm. Ska mäta på min Thule.

Thule-glasspinnen (elastomer) är ganska exakt 19mm så den borde passa även i Wike-kärran.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp