Cykelkedja till gammal postcykel

d00cwe

Ny medlem
Hej!

Håller på att rusta upp morfars gamla postcykel men har stött på lite problem.
Det fanns ingen kedja på så jag köpte en och försökte få på den men det verkar som att kuggarna på framdrevet är tjockare än normalt så kedjan passar inte.
Har mätt tjockleken på kuggarna till 44mm. Är detta onormalt tjocka kuggar?
Mätte på min andra gamla Crescent och där är tjockleken närmare 30mm.

Var inne i en cykelaffär här i Helsingborg och han kunde inte fixa en sådan kedja men han hade hört talas om att större kedjor hade använts på väldigt gamla cyklar.

Någon som har stött på detta förut?

Jag har ingen aning vilket cykelmärke det är, den är ganska sliten, den enda ledtråden jag har var cykeldäcken där det stod "Värnamo Lyx tillhör Postverket".

/Christian

44mm, då är det pansarvagns band du ska ha...

Vet att mopedkedjor finns i en storlek som är lite större än de här vanliga 1/2x1/8 kedjorna, kanske en sån passar

Även 4,4 låter riktigt fläskigt tycker jag! Kan tyvärr inte hjälpa dig, är bara fascinerad!

Vad var det för typ av cykelbutik du var inne hos? Undvik ljusa, fina cykelbutiker, försök hitta någon i en gränd eller så.

Har läst på lite om dimensioner på kedjor nu.
Mopedkedjor finns i 1/2" X 1/4". Då är innermåttet 6,40.
Det är kanske lite väl fläskigt.
Ska finnas en kedja i 1/2" x 3/16". Då är innermåttet 4,88.
Borde sitta lite bättre.

Ett problem kan kanske vara att bakdrevet är en vanlig sort eftersom jag satte på ett annat bakhjul då det fattades. Så frågan är då om en 3/16" kedja funkar bra på ett drev gjort för 1/4" kedjor. Va tror ni? :-)

Cykelbutiken var lite off i hbg, iofs crescent-återförsäljare men det var ingen cykelcity precis så jag tror det är så mycket gränd det kan bli i hbg.

Gick till en mopedaffär o snackade med en kille.
Han kände till en snubbe som hade två sådana gamla kedjor kvar sist han snackade med honom så han skulle höra om han hade dem kvar.
Han mätte drevtjockleken till ungefär 4mm.

Fick tillbaka cykeln idag med kedja på.
Vet inte vad kedjan heter men den skulle ligga mellan en standardcykelkedja och en mopedkedja 415 i storlek sa han.

Någon som vet var man kan få tag på sån där stor platt pakethållare fram som postcyklar kan ha.
Antingen helt platt eller med korta sidor. Heter de något speciellt?

Så nu är den för första gången duglig att cykla med o den är trevlig, väldigt bekväm! :-)
Bifogar lite bilder :-)

P1000363.JPG

P1000365.JPG

Tillbaka
Topp