Cykelkläder - Bra och dåliga märken?

matsu

Ny medlem
Jag tänkte utöka min cykelklädesgarderob, och kom fram till att jag inte vet ett skit om vilka märken som är bra och vilka man ska undvika! Tänkte således kolla vad folk här har för erfarenheter - om ni kan rekommendera nåt speciellt sådär.
Det jag tänkte köpa är väl först och främst ett par bra tajts och några tröjor, och sen tror jag också det är dags för ett par nya handskar, så om ni har tips om det är det också välkommet! :D

Dessutom kan det tilläggas att jag fan inte vill ha kläder med feta loggor över hela skiten - de kläderna drar jag på mig den dan jag blir sponsrad! >:O

Intersports billigaste tajts med blöja är inget vidare, man får vad man betalar för. Vadderingen säckar ihop på nolltid och blir ofunktionell.

Bicycle line eller nåt liknande med en gul logga på var bra, helt svarta med en ytte-pytte logga på höften tror jag den satt.

biemme, newline, gore (vinterbyxor), vento är byxor jag kört på under senaste tiden.. t de tre förstnämda märkena är jag nöjd med.. ventobyxorna är helt okej.. däremot inga toppenbyxor när behoven behövs uträttas.. onödigt hög midja vilket gör det omöjligt att slå en båga utan att kravla av hängslena.

Jag funderar på att köpa dessa. Är Giordana ett bra märke?

GIO113-1TI.jpg

HouseFly skrev:
-------------------------------------------------------
> Orka märkesfag?
> Kvalité ska man gå på, inte märke :@

Men det är precis det jag menar. Om jag skriver så här då, har Giordana bra kvalité?

Har själv Giordana.
I början var blöjan litta hård, men efter några turer och tvättningar så har den blitt myckans mer följsam. Ett bra köp i mitt tycke!!

Jag köpte ett par av Shimanos cykelbyxor för att prova något nytt, de är vannsinigt sköna tycker jag. Tyvärr står det shimano på dem med stora bokstäver.

Mvh

A.J

Köp du ett par Giordana-byxor. Jag är mycket nöjd med mina, välsydda och sköna. Beträffande kvalité kan jag inte yttra mig ännu, har bara använt dem i ett par månader.

Tänk som så, köper du en bra produkt från början slipper du krånglet med att köpa nytt och irritationen när det går sönder. Det gäller allt i vårat slit o släng samhälle. Personligen skulle jag avråda dig från att köpa ett par byxor från Newline. Jag har varit föga imponerad av deras produkter sen tidigare.

Jag vill tipsa om Cykelcitys Panta Professional som dom har utförsäljning på nu, riktigt sköna.

Hade kostat 1195kr säger dom, sänkta till 595kr.

Jag har kollat efter Crafts cykelkläder nu ett tag. Var ytterst nära att handla ett bar hängselbyxor på Cykloteket för 750:-, när jag hittade samma modell på Sportex för 579:-
Jag gillar Craft, bra kvalitet, kankse 100 kr dyrare än andra märken som jag inte känner till. Jag vet att jag får bra grejor när jag handlar craft.
/Erik

Senast redigerad av en moderator:
Jag har en jacka och ett par byxor från Sugoi som jag är mycket nöjd med. Kostar en del, men är väl värda sin dyra peng.

Cykelkläderna från Nike gillar jag också, sköna och väldigt snygga, lite mer avslappnad stil så!

Crafts kläder är också bra tycker jag, och otroligt prisvärda.

// Malin

Gore kläderna är det förresten många som dissar. Dålig kvalite till det pris man får betala.
Har ingen större erfarenhet av märket själv dock, har ett par Gore byxor och dom funkar.

// Malin

Jag ahr nåra handskar från Gore, å de sitter perfekt! Har även ett par Hestra XT som måmga gillar, men de är mellanstorlekar för mig,a ntingen för små elelr för stora. Dessutom tycker jag de är värsta disktrasan när det regnar, suger upp vatten nåt otroligt.

Jag tycker inte att det finns anledning att dissa Gore jag har både tröja, byxor, handskar, jacka mm därifrån och jag använder grejerna ordentligt, inga problem ännu i allafall. Jag är särskilt nöjd med deras Gore FI byxor som visserligen är samutvecklade med Assos som är ett välrenommerat märke.

I övrigt har jag kläder från Pearl Izumi, Craft och Briko samt lite annat. Är än så länge nöjd med det mesta. Finishen på mina Briko Katana byxor sjönk väl lite snabbt om man bryr sig om sådant, dekalerna lossnade och det förtryckta tvättrådet blev lite svårläst men jag bryr mig inte så mycket, jag är ute efter funktionen. :)

Jag har 3 par Nalini BIB shorts som är jättesköna.
Med tanke på att de har klarat sig kvalitetsmässigt i 3 år nu så får man väl säga att de håller bra:-)

ha det
Jan

Jag har en hel del kläder (byxor/tights/tröjor/jackor/handskar/mm) från Assos, och kan bara säga en sak: MAKALÖS KVALITET! Visst kostar deras kläder en del, men passformen/materialen/sömkvaliten/mm gör att de faktiskt känns hyfsat prisvärda ändå.

Mina äldsta Assos-brallor är 4-5 år, och de hänger med än. Blöjan har blivit lite tunnare men annars är de i stort sett som nya, inte ens en sprucken söm någonstans.

Enda nackdelen är att Assos fokuserar helt på racercyklister, så kläderna kan vara lite för tajta och i för tunna/ömtåliga material för att passa riktigt bra i skogen.

(Assos tillverkar för övrigt den maffigaste vinterbralla/-tights jag någonsin ägt; klarar utan vidare -15/-20 grader i några timmar, med bara ett par vanliga korta cykelbrallor under.)

Håller inte heller med om att Gore skulle vara dåliga. Har 2 tröjor som hållt bra trots flitigt användande.
Brikos byxor däremot är rent skräp, hade ett par där sömmarna sprack, flickvännen sydde ihop, en ny söm sprack osv. Till slut var det mer nya sömmar än original. En av mina cykelkompisar bytte Brikobyxor 2 gånger av samma orsak.
Instämmer även ang Nalini byxor - sitter bra och håller hög kvalité.

Kanske håller Gore kläderna ojämn kvalite? Har hört folk prata negativt om sina Gore kläder ett antal gånger..

// Malin

Jag hade en jättebra Peak Performace jacka, köpt på cykloteket. Tyvärr blev jag av med den då något as snodde den på Kringelloppet. En av dom bästa jackor jag haft.

Tänkte köpa en till på cykloteket när dom hade rea men när jag såg att dom höjt priset för att kompensera rabatten så surade jag till och köpte inget istället.

Finns det någon som säljer Peak till bra priser?

Endura gör bra cykelbyxor. Jackan, Munro, är lite för tät för att hinna ventilera bort svett/värme från kroppen nu när det är +10 grader eller vid sommarnätter. Jag misstänker att Munro kommer mer till sin rätt i oktober eller kanske rentav som vinterjacka (eller yttre skal) på ställen som inte får se -10 grader. Men givetvis beror det på hur lätt man har för att frysa.

En nackdel med Endura är att blixtlåsen kunde vara av bättre kvalité. Inte så att de självdestruerar, men det är inte YKKs bästa som sitter på. Två fördelar är att tygen håller bra i byxorna (MT500) plus att de är billigare jämfört med high end märken som Assos, Pearl Izumi etc.

Till landsväg är nog inte Endura det bästa/bekvämaste valet men till MTB, där man inte vill trasa sönder ett par 1800 kr Assos korta lycrabrallor mot några grankvistar, tror jag att ett par MT500 kan vara ett bättre val tack vare materialets tålighet.

Verkar inte vara någon som säljer Endura i Sverige idag, men det här stället i England skickar gärna till Sverige. 200 spänn i frakt betalade vi för två Munrojackor och en lycratröja. Paketet, via Royal Mail, kom inom en vecka och det fick kvitteras ut. (kolla butiksrec. då jag skrivit lite mer om affären där)

<http://www.stifsport.com/>

Senast redigerad av en moderator:
bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Mattias L, Peak har egen välsorterad butik på
> Biblioteksgatan.
>
Hmm.. Måste dit o kolal när jag har tid.

Oj, vilken massa svar! Så bra!

Lite sammanfattningsvis kanske man kan säga att Giordana är ett stabilt och bra märke, liksa Assos (om än dyrt). Gore gör grejer av skiftande kvalté.
Jag tror det blir en tur i stans cykelbutiker för att kolla in lite grejer live, med dessa råd i huvet. Ska även kolla CykleCity - Lundatok, den dealen lät ju rätt sweet. :)

Vad gäller handskarna kör jag just nu med ett par Hestra XT, som har funkat bra i flera år. De börjar nu slitas ut och jag funderar på om jag ska köra vidare på dem, eller om jag ska byta modell. (Rent passningsmässigt, komfortmässigt och funktionsmässigt tycker jag de är utmärkta!) Känner att det kanske kunde va bra med lite mer skydd för fingrarna... Ska kolla Gores handskar efter Bruses rekommendation.

Tillbaka
Topp