Cykelklubb för MTB och landsväg i centrala Stockholm

mwahlstedt

Ny medlem
Jag är sugen på att gå med i en klubb för att utvecklas som cyklist. Kör både MTB (fokus på LL) och landsväg så det optimala vore en klubb som har verksamhet inom båda områdena.

Har försökt kolla upp alla klubbar som finns registrerade på SCFs hemsida men hittar ingen som verkar klockren. Visst kan jag röra på mig en del men att åka flera mil för att komma till en träning känns jobbigt om det inte är nödvändigt. Bor på söder och har ingen bil.

Dessa är väl de klubbar som verkar mest intressanta just nu, men både Spårvägen och Täby går nog bort pga avståndet:

CK Valhall - Enbart landsväg men utgår från innerstan!
Fredrikshof - Ingen MTB-verksamhet
Spårvägen - MTB och landsväg men långt från stan
MTB Täby - Långt ifrån stan

Någon som har något annat tips eller synpunkter?

Tack!
Martin

Edit: går bort -> känns jobbigt om ej nödvändigt

Senast ändrad:
Jag förstår inte riktigt problemet. Spårvägen möter alla dina krav, men du orkar inte flytta dig ett par kilometer för att träna? Då är det nog bäst med en trainer för dig.

Vad vill du få ut av klubben inom LVG resp. MTB? Är det "myscykling" eller strukturerad träning du är ute efter?

I min klubb, CK08, är det bara jag som har MTB-fokus men det spelar ingen roll för egen del. Om du vill ha sällskap i skogen finns det ju många på happy som du kan köra med. För egen del bedrivs minst 90% av alla träningspass på egen hand och resterande styrs upp ad hoc med vänner och bekanta i vilket fall klubbtillhörighet är oviktig.

På LVG har klubben 3-4 gemensamma pass i veckan och där väljer man själv hur man ska dyka upp.

Om du kör med Hofet som är en stor klubb kan du alltid hitta andra cyklister som är på ungefär samma fitness- och ambitionsnivå som du.

Johan

Men de kör ju från Farsta och Lovön! Det är ju en MIL (15-18 minuter!) dit!

Fast inte lika långt som till Spårvägens klubblokal, det är ÖVER en mil dit från Södermalm. Då hinner man ju vägga innan träningen ens har börjat! :-)

Bättre att träna på cykelbanorna i innerstan. Det liknar ju bergsetapperna i touren mer, fast med högre fart.

Pendeln från Stockholm Södra till Farsta Strand tar 12 minuter om man inte orkar cykla till/från träningen.

mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag förstår inte riktigt problemet. Spårvägen
> möter alla dina krav, men du orkar inte flytta
> dig ett par kilometer för att träna? Då är det
> nog bäst med en trainer för dig.

Jag får kanske omvärdera min lathet men syftet med posten var att höra om jag missat nån klubb.

JPKC skrev:
> Vad vill du få ut av klubben inom LVG resp. MTB?
> Är det "myscykling" eller strukturerad träning
> du är ute efter?
>
> I min klubb, CK08, är det bara jag som har
> MTB-fokus men det spelar ingen roll för egen del.
> Om du vill ha sällskap i skogen finns det ju
> många på happy som du kan köra med. För egen
> del bedrivs minst 90% av alla träningspass på
> egen hand och resterande styrs upp ad hoc med
> vänner och bekanta i vilket fall
> klubbtillhörighet är oviktig.
>
> På LVG har klubben 3-4 gemensamma pass i veckan
> och där väljer man själv hur man ska dyka upp.
>
>
> Om du kör med Hofet som är en stor klubb kan du
> alltid hitta andra cyklister som är på ungefär
> samma fitness- och ambitionsnivå som du.
>
> Johan

Det jag vill få ut är ffa träningssällskap som ligger på ungefär samma nivå eller lite högre än mig själv. Jag har ett gäng kompisar som jag brukar cykla med (både landsväg och MTB) men alla är lite "sämre" och jag får alltid stanna och vänta. Mys-cykling är jag inte ute efter, då kan jag ju köra Happyrajd eller liknande.

Så, det jag är ute efter är regelbundna träningar med andra motiverade cyklister.

HåkanC skrev:
> mwahlstedt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fredrikshof - Ingen MTB-verksamhet
>
> Det finns en hel del MTB i Fhof
> Det står det även om på hemsidan,tex:
> http://fredrikshof.se/mtb/traning
>
>
> /Håkan

På den sidan står det "På grund av ledarbrist och andra åtaganden ligger MTB-träningen nere just nu, utskickslistan likaså. Vi som har hållit i MTB-träningen i många år beklagar förstås detta, men uppmuntrar samtidigt om det finns fler som vill vara ledare för MTB-verksamheten."

Har du någon annan information så vore det uppskattat!

Kom till Farsta någon gång och prova på. Det är inget krav att vara med i Fredrikshof för att delta i träningarna, även om det kanske rekommenderas om man är där ofta. Nu när våren är i antågande, så kommer deltagarantalet ganska snabbt öka från ett 10-tal till kanske 60 cyklister och flera olika fartgrupper.

Kolla status med fredrikw här på forumet. Han tävlar i MTB för Fredrikshov och kan säkert berätta om det finns någon informell träning i klubben.

Ok, jag uttryckte mig nog lite klumpigt i mitt första inlägg, har ändrat nu. Insåg inte att det var så provocerande att inte vilja lägga tid på transport (bonusträning). Förlåt mig för att jag är en så bortskämd jävel som vill ha allt serverat på silverfat.

mzi skrev:
> Kolla status med fredrikw här på forumet. Han
> tävlar i MTB för Fredrikshov

Nä, inte längre.

mzi skrev:
> Kolla status med fredrikw här på forumet. Han
> tävlar i MTB för Fredrikshov och kan säkert
> berätta om det finns någon informell träning i
> klubben.

Fredrikw kommer att köra för MTB Täby i år.

Som Ck Valhallmedlem har jag tävlat i landsväg, cykelcross och mtb tillsammans med mina klubbkamrater, xc-lopp blir det få men långlopp har det blivit fler av :-) T

Little Stereo skrev:
> Som Ck Valhallmedlem har jag tävlat i landsväg,
> cykelcross och mtb tillsammans med mina
> klubbkamrater, xc-lopp blir det få men långlopp
> har det blivit fler av :-) T

Vad har du tränat som CK Valhallmedlem då? Jag är med i en lvgklubb som bara har planerade lvgträningar. Men en hel del som tävlar i MTB, iaf ett SMguld per åt till klubben :)

cerro skrev:
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Som Ck Valhallmedlem har jag tävlat i
> landsväg,
> > cykelcross och mtb tillsammans med mina
> > klubbkamrater, xc-lopp blir det få men
> långlopp
> > har det blivit fler av :-) T
>
> Vad har du tränat som CK Valhallmedlem då? Jag
> är med i en lvgklubb som bara har planerade
> lvgträningar. Men en hel del som tävlar i MTB,
> iaf ett SMguld per åt till klubben :)
-----------------------------------------------------
Klubben håller bara med landsvägs och crossträning, mtb är vi några som brukar köra ihop... Men har man huvudinriktning på landsväg i Stockholm med central mötespunkt finns det nog inga alternativ. Bäst på mtb nu är nog Täby mtb... :-) T

Det finns även snabba långloppskillar i Valhall. Även Om klubbarna/klubben kanske inte frontar med öppna mtb träningar så brukar ju klubbarnas mtb-folk träffas själva å träna. Annars e det nog bara att köra backintervaller i hbb så kommer säkerligen träffa på några ur sverige eliten i mtb någon tidig morgon en söndag :)

Gällande hovet så stod det inte att den organiserade mtb-träningen hade upphört pga av ledarbrist?

Men om du kan hoppa på pendeln någon helg så kör vi snabbpass här i Haninge när det torkat upp lite. Å de flesta som kör dessa snabbpass har fokus på att köra flera långlopp. Å snabbpassen här är utan klubbtillhörighet. Å blir man avhängd så blir man avhängd, om man inte är typ två Som dyker upp förstås :)

Tack för informationen. Får nog besöka lite klubbträningar när det sätter igång på allvar (april verkar det som?!) och höra mig fram.

Tillbaka
Topp