Cykelkonst?!

• Trådstartare Trådstartare JHL
  • Start datum Start datum

JHL

Ny medlem
Cykelkonst?!
Hej, jag ska måla om i lägenheten o tänkte förgylla väggarna med lite cykelkonst ex. en siluett av en cykel. Söker därför sketcher, teckningar, målningar, fotografier - allt som kan användas som "mall". Så har ni något snyggt liggandes eller vet någon som e grym på frihandsmålning - tipsa mig gärna.
// Johan

Cykelkonst?!
PettsonBike-723492.jpg

Den här ska jag måla på en vägg i verkstan.

Cykelkonst?!
Lyfter en gammal tråd. Vill minnas att någon här på happy gjorde en riktigt snygg väggmålning. Mitt minne säger mellanblå på beige vägg men kan ha fel. Vore kul att få se den för att få lite inspiration. Nu när vi är på väg att byta bort oljeeldning till bervärme blir ju pannrummet nästan tomt o därmed dedikerat cykelrum. Tänkte mich någon siluettaktig väggmålning. Jag är MTB-åkare i grunden men fuskar även lite på både lvg och fixie. Mao är jag ute efter något som symboliserar cykling på ett känslofullt vis, gärna MTB men jag är även öppen för andra discipliner om det är en bra bild, så kom gärna med tips!

Cykelkonst?!
JHL skrev:
-------------------------------------------------------
> Inte filmsekvenser "sketcher" utan
> handmålade/ritade sketcher...

Du skulle också kunna söka skisser.

Cykelkonst?!
rback skrev:
-------------------------------------------------------
> JHL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inte filmsekvenser "sketcher" utan
> > handmålade/ritade sketcher...
>
> Du skulle också kunna söka skisser.

Fan vad bra att du skrev sketcher. Annars hade jag missat denna Pythonpärla. Hur kan man ha undgått att se den tidigare?

Det absolut lättaste är att göra som någon redan föreslagit, projicera upp en bild rita ut konturerna och maska upp. Måla väggen klart först så behöver du bara maska för att lägga objektet ovanpå bakgrunden. Antagligen funkar det med en hemmabioprojektor och tex en bra filmbild. Finns säkert nån klassisk bild som många känner igen och som gör sig som förenklad silhuett.

Jag lägger till att det finns tunn tejp som är lätt att forma och som ger en skarp kant. Ovanpå den kan man fästa maskeringstejp mm som enbart skall skydda från kladd på bakgrunden. Det är ju alltid svårt att veta om man kommer få loss tejpen utan att skada underlaget. Gör en provbit och testa på innan du ger dig på hela väggen.

Edit: Hade inte tänkt klart, men med lite T-röd lossnade även den sista tanken. T-röd för oss som tänkt klart! Helt enkelt för god för att kolsyra.

Senast ändrad:
Cykelkonst?!
gsb: ja jag såg den, sjukt häftig men jag tror inte jag lägger jobbet på att måla av den, kommer ju ta galet lång tid som jag kunnat lägga på o cykla istället... :D

Cykelkonst?!
nu harjag hittat en bild som jag tycker ser riktigt schssyt, ut, nackdelen är att jag bara hittat den på en tröja, inte som "ren bild". En klassisk bild på Pantani enligt nedan. Någon som känner google bättre än mig o hittar den i bättre upplösning o då helst utan att vara tryckt på en tröja?

pantani_t-shirt.jpg
pantani.jpg

Cykelkonst?!
Jag skulle välja en mer grafisk bild, det finns massor med snygga svartvita gamla annonser, detaljer ur gamla cykelkataloger (typ Daniel Rebour). Förstora upp en cykeldel i jätteformat, ta t.ex styret längst ner i bifogade bilder och måla upp på en hel vägg. Printa ut en sprängskiss i jätteformat!

Bilagor

• bilder.jpg
    bilder.jpg
    86.2 KB · Besök: 27
  • bild 2.jpg
    bild 2.jpg
    77.6 KB · Besök: 25
Tillbaka
Topp