Cykelköp, Avanti Competitor

Salkin

Aktiv medlem
Hej igen!

Har i ett tidigare inlägg frågat lite om några cykelmodeller jag var intresserad av,
frågade även om ett erbjudande jag fått av en butik men lyckades inte får några
svar angående den. Som tidigare sagts så e ett maxpris 15.000 och cykeln måste vara köpbar
i en butik ganska nära (ej nätköp) , om tips om andra modeller eller komponenter medför
märkbart högre pris så är det nog inte aktuellt för mig.

Frågar då igen vad ni tycker om Cykelspecen nedan? Tycker ni det verkar vara ett sjysst paket/pris?
Vad tycker ni om Avanti Ramen i sig, erfarenheter av den?

Ram: AVANTI Competitor (06 tror jag, mörkgrå metallic ram)
Framgaffel: Rock Shox REBA SL (i tidigare inlägg RS Pilot men lade till lite för en REBA)
Växlar: LX/LX
Växelreglage: LX STI (Disc)
Bromsar: LX hydrauliska
Vevparti/lager: LX
Kasett: LX
Däck: Nokian blabla, stålkant.
Hjul: Byggda av butiken, vet ej modell/märke
Sadel: Fitzik Gobi
Sadelstolpe: PRO
Styrstam: 3TTT The
Styre: PRO Riser
Pedaler: Shimano 520

Allt detta för 14.800 inkl byggkostnad och ett års fri service,
är det ett OK pris tycker ni som vet lite.

Tackar igen för hjälpen!!! =)

//Niklas

Ramen:::...
avanti_competitor_ram_mtb.gif

Japp, en -04, trivs mycket bra med den.
Vridstyv med bra svar när man trycker på men ändå snäll mot rumpan (för att vara en HT).

Färgen är rätt känslig för stenskott och vajerskav. Semiintegrerat styrlager är väl kanske inte det bästa i längden. Inte supelätt.

Tycker det er ut som en helt OK deal.

Köp köpetiköp köp tycker jag i alla fall! Jag köpte ganska nyligen en Competitorram och måste säga att det är den skönaste hardtail jag nånsin kört på, helt perfekt för mig iaf. Bekväm, styv, snabb och kvick i styrningen. Om hjulen är ok så är det bara att slå till.

Edit: Håller med om att semiintegrerat inte är det bästa, men det funkar. Sen är den ju bara "lätt" o inte "superlätt", men det kan man ju leva med... :]

Senast redigerad av en moderator:
Jag kör en competitor ram och är skitnöjd! Hojjen klättrar som en bergsget och har bra respons. Men jag kan tycka att den är lite för stum bak då den ibland kan kännas "sparkig" (tänkt dig en jättefull kille i 65kg klassen som försöker torrjukka mot din bak ganska vildsint) men annars så har du en fin hoj och framför allt RAM! Jag kör själv på en REBA framgaffel till min Avanti ram och tycker att de passar bra ihop

Tja

Fick tag på denna goding, 02a tror jag, i våras beg för 8000 med XTR rakt igenom. Ångrar inte köpet en sekund, kvick ock rolig cykel i skogen.

Bilagor

• Avanti.JPG
    Avanti.JPG
    29.5 KB · Besök: 148
Jag har en Avanti Hammer 04 (tror jag) å den är jag väldigt nöjd med. Iofs är det min första egna så jag kan inte jämföra med så mkt men iaf. Måste bara få säga det.

Competitor Pro från 2001. Känns mycket bra enligt min mening, lätt, styv, kanske lite stötig, men å andra sidan mycket direkt kraftöverföring.

/Eric.

Det låter juh väldigt lovande =) , nu skall jag bara bestämma mej för att slå till.. inte så svårt att säga ja, desto svårare att bli av med 15.000 =/

Tack för de snabba svaren.

//Niklas

Jag köpte en competitor förra hösten och är mer än nöjd med den!

Nackdelen är väl att (som tidigare nämnts) färgen nöts bort rätt lätt... och drar man på rejält nedför så studsar man jätte mycket. Fast det är ju en ht, så jag antar att det är nått man får leva med. Tycker den är smidig för övrigt, och den känns inte alls tung.

Jag har en marzocchi mx pro gaffel till, som jag tycker är superskön att köra med.

Kan inte heller jämföra med så mycket, men jag är fortfarande nöjd med mitt köp trots att jag är mycket bättre idag än för ett år sedan... (trillar inte fullt lika mycket längre ;) )

Haft min competitor i snart två år och den har mkt bra respons!! Gaffeln kommer du bli supernöjd med. Har själv en Reba Team och är grymt nöjd!!

Bilagor

• avanti1.1.jpg
    avanti1.1.jpg
    90.1 KB · Besök: 148
Ram Avanti Easton Ultralight
Framgaffel Rockshox Reba Team
Styre / Styrstam Truvativ XR / Amoeba Carbon
Bromsreglage Shimano XT
Bromsar Shimano XT Hydrauliska skivbromsar
Växelreglage Shimano XT
Framväxel Shimano XT
Bakväxel Shimano XT
Kedja Shimano HG93
Kassett Shimano SCM970
Vevparti Shimano XT
Vevlager Shimano XT
Hjul Shimano XT Nav, DT ekrar FIR dubbelbottnade fälgar med eyelets.
Däck Schwalbe Fast Fred
Sadelstolpe/Sadel Truvativ XR / Selle Bassano Mega Air
Storlekar "L" 43cm

För 15996:- På Händige Herrn I Umeå

Nils Nordwall skrev:
-------------------------------------------------------
> Ram Avanti Easton Ultralight
> Framgaffel Rockshox Reba Team
> Styre / Styrstam Truvativ XR / Amoeba Carbon
> Bromsreglage Shimano XT
> Bromsar Shimano XT Hydrauliska skivbromsar
> Växelreglage Shimano XT
> Framväxel Shimano XT
> Bakväxel Shimano XT
> Kedja Shimano HG93
> Kassett Shimano SCM970
> Vevparti Shimano XT
> Vevlager Shimano XT
> Hjul Shimano XT Nav, DT ekrar FIR dubbelbottnade
> fälgar med eyelets.
> Däck Schwalbe Fast Fred
> Sadelstolpe/Sadel Truvativ XR / Selle Bassano Mega
> Air
> Storlekar "L" 43cm
>
> För 15996:- På Händige Herrn I Umeå

Jo visst, de e juh ett bättre pris med bättre komponenter.. men då ligger det i Umeå och inte i en butik i närheten, det är också -05 ram och på REA. Sen är nog storleken lite fel med, jag e 190cm lång och 43cm ram e väll runt 17-18" eller?

Den jag siktar på är -06 ram, tyvärr ej på REA då... faktiskt inte ens färdigbyggd än och så finns den i en butik i närheten vilket e bra när jag skall få fri service på den :)

Ja, vad gälla storleken så är det bara du som kan känna vad som är rätt för den typ av cykling du skall utöva. Jag är själv 191cm och har en Trek Fuel 17,5". Funkar bra i skogen då den blir ganska smidig. Blir nog kanske aningen stort med L för dig.

Nils Nordwall skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, vad gälla storleken så är det bara du som kan
> känna vad som är rätt för den typ av cykling du
> skall utöva. Jag är själv 191cm och har en Trek
> Fuel 17,5". Funkar bra i skogen då den blir ganska
> smidig. Blir nog kanske aningen stort med L för
> dig.

Jasså, de lät litet då jag har en TREK 6700 19.5" nu å den känns bra...
inte säker på vad de står på ramen bredvid 19.5" måttet, kan det stå 48.5cm?!

Vad är nära?

Jag köpte en Four6 på Cykelcity i Göteborg. Är väldigt nöjd. Har kört ungefär 1 månad nu. Ramen kostar bara 1995:- för tillfället.

Men det är klart, du vill ha en komplett hoj.. Oki,, men jag är i alla fall nöjd med min nya ram! :-)

Competitor med XT går att hitta för under 10 000:-, av nån anledning så säljs det mycket av modellen beggat (letade just upp en till en bekant) Se tråd från igår om köplust till hösten./J :)

Va det gäller storleken så ta det som känns bra för dig och ta inte myten om att en mindre cykel i skogen på för stort allvar. Själv skulle jag aldrig trivas på 17.5" cykel och jag är bara 187. Detta tror jag till stor del beror på att mina armar skulle passa bättre på någon som är 205 vilket gör att jag känner mig hoptryckt på de flesta cyklar om de inte har långt topp rör eller styrstam.

För tillfället kör jag på en 20" On-one inbread med 105mm stam. Känn dig för det går alltid att köpa längre sadelstolpe men aldrig förlänga toppröret så dset är den längden som är kritisk.

-Åke

Det hänger en Competitorram på SPINN årsmodell -05 (den ljusblågrå varianten) Katarina Bangata i Stockholm storlek 17´ för c:a 2 000:- el 2 500:- (kommer inte ihåg exakt). Jag ser i profilen att du bor i Dalarna. Det kanske går att maila dem och be dem skicka?

SPINN har ju kånkat och säljer ut allt snorbilligt. Men det var inte mycket kvar där igår så det var enda Avantiramen jag såg.

"Nära" är nånstans i Dalarna, typ Falun eller Borlänge. Köpa en lös ram är inte att tänka på då jag vill köpa en Ny komplett cykel i butik då jag ännu inte e så haj på Cykelmek/bygga cykel. Begagnat e heller inte aktuellt då min nuvarande Cykel köptes begagnad vilket jag ångrar djupt då den behöver en massa service och byta ut saker... Nytt skall det vara.
Storleksmässigt e jag nog rätt säker på vad jag vill ha och hur det skall kännas, nånting i storlek som min nuvarande Trek HT 19.5".. 17 eller 18" låter alldeles för litet.
Ska se om jag kan ta reda på vad det är för hjul de tänker bygga..

//Niklas

Verkar schysst tycker jag.

Om du trivs med stoleken på din nuvarande cykel, se till att välja den Avanti där avståndet sadelstolpe-styre blir lika (utan att ha en jättelång eller kort styrstam, 90-110mm passar de flesta hojar bra).
ETT som det kallas är ett bättre sätt att mäta storleken på en cykel än att mäta mellan vevparti och topprör.

Åke - Är det verkligen en myt att det är lättare att cykla med en liten smidig cykel kontra en stor och klumpig i skogen, allt annat lika?

Tillbaka
Topp