Cykelkorg fram vs framlampa

yanetw

Ny medlem
Hej! Jag har köpt en ny cykel och skulle gärna vilja ha en korg framtill (barnstol bak). Men, framlampan sitter så dumt till (dynamo).

Misstänker att det är fler som stött på samma problem och tänkte höra om någon har nåt tips.

Antingen tips på lite grundare/lägre korg som får plats ovanför lampan? (Jag är kort och har styret rätt lågt).

Eller tror ni man kan flytta lampan på nåt sätt och sätta den på sidan vid hjulet istället? (Finns det nåt bra fäste att köpa för det isf?)

Hej på er!

Bilagor

• IMG_4809.JPG
    IMG_4809.JPG
    228.6 KB · Besök: 713
Ja, man har ju sett en del damer med lyset inuti cykelkorgen...
Montera lampan på vänster (!) gaffelstag - det finns beslag för det - eller, om korgen sitter fast monterad, på korgens framsida. Det beslaget har du redan.
Montera den INTE på styret. Den kommer att skymmas av nånting du frakter i korgen!

Senast ändrad:
Så här har jag gjort på frugans hoj. En bult inifrån korgen och ner, och sedan vänt på lampfästet. Behöver stödbrickor ovanför och nedanför själva korgnätet. Fungerar bäst med en korg med stödben fram som går ner till hjulinfästningen. Finns på Biltema för 70 kr.

Bilagor

• IMG_0545.JPG
    IMG_0545.JPG
    277.1 KB · Besök: 1,280
knalla in på din lokale handlare han har gaffelbensfäste för montera dynamolampa på gaffelbenet sen e de bara montera korg eller så fäster du lampan i framkanten av korgen

Om du väljer Pelagos flak istället för cykelkorg:
https://www.pelagobicycles.com/store/accessories/baskets-and-racks/pelago-commuter-front-rack.html
Så ingår ett fäste som gör att du kan montera belysningen under flaket.
Fungerar utmärkt.
Flak är även mer flexibelt att frakta grejjor på än cykelkorgar.
På Pelago flaket kan du hänga små packväskor (typ frontrollers) under.

Jag har tre cyklar med detta flak samtliga med dynamobelysning.
Jag letade länge och provade andra lösningar innan jag hittade detta.

Lycka till!

Tillbaka
Topp