Cykelkraft - sega leveranser

Simpa85

Aktiv medlem
Cykelkraft - sega leveranser
bjorkkis sa:
Simpa85 sa:
jonte987 sa:
Simpa85 sa:
Köpte cykel i måndags under cykelrean dom har. I lager stod det vid beställning såväl som dagen efter. Pengarna dras från kontot och man fick orderbekräftelse i mailen.

Nu igår mailar dom att deras underleverantör inte hade den i lager och att jag kan häva köpet eller få hjälp att hitta alternativ.

Orkar man driva hela skiten in i kaklet om att en ren accept med orderbekräftelse och allt ska hållas eller är det bara att be om pengarna tillbaka. Inget svar på deras chatt nu på ett dygn.
En kollega fick samma rabatt på en finare hoj så det kan du testa om du vill.
[surgubbe]
Det hade ju varit kul om man nu fick svar från kundtjänst.
[/surgubbe]

Nä, skämt åsido. Tror det nog är lite tufft för dem som är på jobbet i semestertider som kastas in i en rea-kampanj.
Tror man nog kan snacka om man väl får komma till tals, och jag har ju aldrig haft problem med beställningar förut så jag är förvånad att när man väl vågar sig på en stor beställning så skiter det sig.

Ring dom, kommer fram rätt snabbt varje gång. Svar på Mail kan ta flera dygn.
Ringde, fick ett gott samtal med Håkan och en Ibis Ripley NX för ett schyst pris. Väntetiden är ju lite längre så nu återstår att se hur de lever upp till detta, men själva kundbemötandet har jag inget att ifrågasätta på. Riktigt snyggt bemötande.
 

Getabocken

Ny medlem
Cykelkraft - sega leveranser
Simpa85 sa:
Köpte cykel i måndags under cykelrean dom har. I lager stod det vid beställning såväl som dagen efter. Pengarna dras från kontot och man fick orderbekräftelse i mailen.

Nu igår mailar dom att deras underleverantör inte hade den i lager och att jag kan häva köpet eller få hjälp att hitta alternativ.

Orkar man driva hela skiten in i kaklet om att en ren accept med orderbekräftelse och allt ska hållas eller är det bara att be om pengarna tillbaka. Inget svar på deras chatt nu på ett dygn.
Vad säger köpevillkoren?
 
Senast ändrad:

Eddy

Aktiv medlem
Cykelkraft - sega leveranser
Hej!

Inte bara sega leveranser, utan även returer, beställde ett vevlager av sorten C-bear BB30-->gxp, till det fantastiska priset 299kr,
Vet ju att priset är galet då det kostar över 1000kr i vanliga fall. Kontaktade supporten och frågade om bild och text stämde och det skulle det göra. Beställde och fick vevlageradapter och inte ett vevlager för BB30-->gxp.

Ringde supporten och påtalade deras felaktiga produktbild och beskrivning på siten, de bad om ursäkt och jag fick returnera varan. Jag påtalade även att de hade fel produktbild och fel löptext. De skulle ordna det med en gång men den felaktiga beskrivningen och bilden ligger kvar än i dag: https://www.cykelkraft.se/bb30-shim...E5GRzNqHnqUSjKnhipAbNzMU49Yp_8Q4aAjEhEALw_wcB
Det tog sedan en månad innan jag fick tillbaka pengarna.

Inte bra!
 

FRISGO

Medlem
Cykelkraft - sega leveranser
Jag har också råkat ut för felaktig beskrivning och felaktig produktbild på Cykelkraft. Jag skulle beställa benskydd från FOX, där knäskydden skulle vara förlängda och även skydda skenbenen. Skydden var till min 11-årige son. Två gånger fick jag vanliga korta knäskydd levererade till mig. När jag undrade vad de höll på med, framkom det att bilden på produkten var felaktig och att de inte kunde få fram benskydden som visades på deras sida. Detta var i somras. Den felaktiga produktbilden ligger fortfarande kvar på Cykelkrafts site. Skydden det gällde var "Benskydd Fox Launch Pro Junior". https://www.cykelkraft.se/knaskydd-fox-launch-pro-junior
 
Senast ändrad:

Simpa85

Aktiv medlem
Cykelkraft - sega leveranser
Getabocken sa:
Simpa85 sa:
Köpte cykel i måndags under cykelrean dom har. I lager stod det vid beställning såväl som dagen efter. Pengarna dras från kontot och man fick orderbekräftelse i mailen.

Nu igår mailar dom att deras underleverantör inte hade den i lager och att jag kan häva köpet eller få hjälp att hitta alternativ.

Orkar man driva hela skiten in i kaklet om att en ren accept med orderbekräftelse och allt ska hållas eller är det bara att be om pengarna tillbaka. Inget svar på deras chatt nu på ett dygn.
De lär ju reservera sig för slutförsäljning i sina köpvillkor som du som köpare garanterat accepterar när du lägger ordern. Du har nog inget case här. :)
My är ju problemet ändå löst men rent hypotetiskt:

Problemet blir ju när de skickar bekräftelse på beställningen. Konsumentköplagen §3 säger att alla avtalvillkor som försämrar för konsument är ogiltig i prövning. Jag har då lämnat ett bud och fått en accept från CK om att min beställning är OKad av dem. En ren accept.

Oavsett om detta sker genom automatik eller ej är CK bundet till att fullfölja min beställning eller hitta en lösning som jag går med på.

Sex månader är handläggningstiden hos ARN om någon vill testa min teori till sin spets. Det är lagom till vårcyklingen.
 

såkket

Aktiv medlem
Cykelkraft - sega leveranser
Vet inte hur CKs hantering ser ut men det normala är ju att företagen endast skickar en bekräftelse på att de mottagit ordern, inte en orderbekräftelse och därav så har de inte ingått något avtal. Orderbekräftelse brukar sedan skickas i samband med att varan plockas och packas.
På så vis kommer dom runt detta och kan avvisa ordrar där varan inte finns eller priset varit fel.
 

Simpa85

Aktiv medlem
Cykelkraft - sega leveranser
såkket sa:
Vet inte hur CKs hantering ser ut men det normala är ju att företagen endast skickar en bekräftelse på att de mottagit ordern, inte en orderbekräftelse och därav så har de inte ingått något avtal. Orderbekräftelse brukar sedan skickas i samband med att varan plockas och packas.
På så vis kommer dom runt detta och kan avvisa ordrar där varan inte finns eller priset varit fel.
Jo, Var inne på detta också först. Men när jag kollade tidigare ordrar så såg jag att den enda bekräftelse jag fått var just den initiala som kom några minuter efter jag själv lagt ordern. I denna är ämnet satt till "Tack för din order" samt "Vi bekräftar att vi mottagit din order genom detta mail".

Har svårt att se att detta inte skulle räknas som en orderbekräftelse särskilt när det inte kommer någon annan sådan innan varan levereras.
Men hursomhelst. Mitt "problem" med CK löste dom.
 

ooms

Aktiv medlem
Cykelkraft - sega leveranser
Simpa85 sa:
Getabocken sa:
Simpa85 sa:
Köpte cykel i måndags under cykelrean dom har. I lager stod det vid beställning såväl som dagen efter. Pengarna dras från kontot och man fick orderbekräftelse i mailen.

Nu igår mailar dom att deras underleverantör inte hade den i lager och att jag kan häva köpet eller få hjälp att hitta alternativ.

Orkar man driva hela skiten in i kaklet om att en ren accept med orderbekräftelse och allt ska hållas eller är det bara att be om pengarna tillbaka. Inget svar på deras chatt nu på ett dygn.
De lär ju reservera sig för slutförsäljning i sina köpvillkor som du som köpare garanterat accepterar när du lägger ordern. Du har nog inget case här. :)
My är ju problemet ändå löst men rent hypotetiskt:

Problemet blir ju när de skickar bekräftelse på beställningen. Konsumentköplagen §3 säger att alla avtalvillkor som försämrar för konsument är ogiltig i prövning. Jag har då lämnat ett bud och fått en accept från CK om att min beställning är OKad av dem. En ren accept.

Oavsett om detta sker genom automatik eller ej är CK bundet till att fullfölja min beställning eller hitta en lösning som jag går med på.

Sex månader är handläggningstiden hos ARN om någon vill testa min teori till sin spets. Det är lagom till vårcyklingen.
Det hänger på vad som står i bekräftelsen om ni har ingått ett avtal eller inte. Ofta står det bara att beställningen är mottagen, trots att det kallas orderbekräftelse.
https://www.hallakonsument.se/frageforum/kan-företaget-avbryta-ordern-trots-orderbekräftelse-1529325
 

Simpa85

Aktiv medlem
Cykelkraft - sega leveranser
ooms sa:
Simpa85 sa:
Getabocken sa:
Simpa85 sa:
Köpte cykel i måndags under cykelrean dom har. I lager stod det vid beställning såväl som dagen efter. Pengarna dras från kontot och man fick orderbekräftelse i mailen.

Nu igår mailar dom att deras underleverantör inte hade den i lager och att jag kan häva köpet eller få hjälp att hitta alternativ.

Orkar man driva hela skiten in i kaklet om att en ren accept med orderbekräftelse och allt ska hållas eller är det bara att be om pengarna tillbaka. Inget svar på deras chatt nu på ett dygn.
De lär ju reservera sig för slutförsäljning i sina köpvillkor som du som köpare garanterat accepterar när du lägger ordern. Du har nog inget case här. :)
My är ju problemet ändå löst men rent hypotetiskt:

Problemet blir ju när de skickar bekräftelse på beställningen. Konsumentköplagen §3 säger att alla avtalvillkor som försämrar för konsument är ogiltig i prövning. Jag har då lämnat ett bud och fått en accept från CK om att min beställning är OKad av dem. En ren accept.

Oavsett om detta sker genom automatik eller ej är CK bundet till att fullfölja min beställning eller hitta en lösning som jag går med på.

Sex månader är handläggningstiden hos ARN om någon vill testa min teori till sin spets. Det är lagom till vårcyklingen.
Det hänger på vad som står i bekräftelsen om ni har ingått ett avtal eller inte. Ofta står det bara att beställningen är mottagen, trots att det kallas orderbekräftelse.
https://www.hallakonsument.se/frageforum/kan-företaget-avbryta-ordern-trots-orderbekräftelse-1529325
Absolut, men med tanke på att CK inte sänder någon ytterligare bekräftelse innan varan levereras samt att det inte nämns något om någon ytterligare bekräftelse i deras mail så är det nog troligt att man ser detta som en accept i vilket fall. Se ARN:s referat om frågan där bolaget i fråga hade meddelat att en bekräftelse skulle skickas senare. https://www.arn.se/globalassets/extern/pdfer/referat-2017/015---arendereferat---2016-09392.pdf
 

ooms

Aktiv medlem
Cykelkraft - sega leveranser
Simpa85 sa:
ooms sa:
Simpa85 sa:
Getabocken sa:
Simpa85 sa:
Köpte cykel i måndags under cykelrean dom har. I lager stod det vid beställning såväl som dagen efter. Pengarna dras från kontot och man fick orderbekräftelse i mailen.

Nu igår mailar dom att deras underleverantör inte hade den i lager och att jag kan häva köpet eller få hjälp att hitta alternativ.

Orkar man driva hela skiten in i kaklet om att en ren accept med orderbekräftelse och allt ska hållas eller är det bara att be om pengarna tillbaka. Inget svar på deras chatt nu på ett dygn.
De lär ju reservera sig för slutförsäljning i sina köpvillkor som du som köpare garanterat accepterar när du lägger ordern. Du har nog inget case här. :)
My är ju problemet ändå löst men rent hypotetiskt:

Problemet blir ju när de skickar bekräftelse på beställningen. Konsumentköplagen §3 säger att alla avtalvillkor som försämrar för konsument är ogiltig i prövning. Jag har då lämnat ett bud och fått en accept från CK om att min beställning är OKad av dem. En ren accept.

Oavsett om detta sker genom automatik eller ej är CK bundet till att fullfölja min beställning eller hitta en lösning som jag går med på.

Sex månader är handläggningstiden hos ARN om någon vill testa min teori till sin spets. Det är lagom till vårcyklingen.
Det hänger på vad som står i bekräftelsen om ni har ingått ett avtal eller inte. Ofta står det bara att beställningen är mottagen, trots att det kallas orderbekräftelse.
https://www.hallakonsument.se/frageforum/kan-företaget-avbryta-ordern-trots-orderbekräftelse-1529325
Absolut, men med tanke på att CK inte sänder någon ytterligare bekräftelse innan varan levereras samt att det inte nämns något om någon ytterligare bekräftelse i deras mail så är det nog troligt att man ser detta som en accept i vilket fall. Se ARN:s referat om frågan där bolaget i fråga hade meddelat att en bekräftelse skulle skickas senare. https://www.arn.se/globalassets/extern/pdfer/referat-2017/015---arendereferat---2016-09392.pdf
Bra att du hittade detta fall, jag läste det för nån månad sedan men hittade det inte nu.
Här framgår det ju att det är vad som står i villkoren som gäller. Vad står i CK:s villkor och hur snabbt efter beställning meddelade de dig att ingen cykel fanns?

Edit: I köpevillkoren har de en formulering att de förbehåller sig rätten att häva köp ex.vis vid felaktigheter i lagerstatus. Du har högst troligen godkänt dessa villkor när du lade beställningen.
https://www.cykelkraft.se/kop/villkor
 
Senast ändrad:

Simpa85

Aktiv medlem
Cykelkraft - sega leveranser
ooms sa:
Simpa85 sa:
ooms sa:
Simpa85 sa:
Getabocken sa:
Simpa85 sa:
Köpte cykel i måndags under cykelrean dom har. I lager stod det vid beställning såväl som dagen efter. Pengarna dras från kontot och man fick orderbekräftelse i mailen.

Nu igår mailar dom att deras underleverantör inte hade den i lager och att jag kan häva köpet eller få hjälp att hitta alternativ.

Orkar man driva hela skiten in i kaklet om att en ren accept med orderbekräftelse och allt ska hållas eller är det bara att be om pengarna tillbaka. Inget svar på deras chatt nu på ett dygn.
De lär ju reservera sig för slutförsäljning i sina köpvillkor som du som köpare garanterat accepterar när du lägger ordern. Du har nog inget case här. :)
My är ju problemet ändå löst men rent hypotetiskt:

Problemet blir ju när de skickar bekräftelse på beställningen. Konsumentköplagen §3 säger att alla avtalvillkor som försämrar för konsument är ogiltig i prövning. Jag har då lämnat ett bud och fått en accept från CK om att min beställning är OKad av dem. En ren accept.

Oavsett om detta sker genom automatik eller ej är CK bundet till att fullfölja min beställning eller hitta en lösning som jag går med på.

Sex månader är handläggningstiden hos ARN om någon vill testa min teori till sin spets. Det är lagom till vårcyklingen.
Det hänger på vad som står i bekräftelsen om ni har ingått ett avtal eller inte. Ofta står det bara att beställningen är mottagen, trots att det kallas orderbekräftelse.
https://www.hallakonsument.se/frageforum/kan-företaget-avbryta-ordern-trots-orderbekräftelse-1529325
Absolut, men med tanke på att CK inte sänder någon ytterligare bekräftelse innan varan levereras samt att det inte nämns något om någon ytterligare bekräftelse i deras mail så är det nog troligt att man ser detta som en accept i vilket fall. Se ARN:s referat om frågan där bolaget i fråga hade meddelat att en bekräftelse skulle skickas senare. https://www.arn.se/globalassets/extern/pdfer/referat-2017/015---arendereferat---2016-09392.pdf
Bra att du hittade detta fall, jag läste det för nån månad sedan men hittade det inte nu.
Här framgår det ju att det är vad som står i villkoren som gäller. Vad står i CK:s villkor och hur snabbt efter beställning meddelade de dig att ingen cykel fanns?

Edit: I köpevillkoren har de en formulering att de förbehåller sig rätten att häva köp ex.vis vid felaktigheter i lagerstatus. Du har högst troligen godkänt dessa villkor när du lade beställningen.
https://www.cykelkraft.se/kop/villkor
Fast nu hänger jag inte riktigt med.

Näst sista meningens sista stycke hänvisar till att förbehållet är legitimt fram till ordersbekreftelse, eller accept, har sänts till konsument.

CK skickar enbart en bekräftelse som hänvisar till sig själv som en ordersbekreftelse.

Avtalet borde därmed vara slutet.
 

ooms

Aktiv medlem
Cykelkraft - sega leveranser
Simpa85 sa:
ooms sa:
Simpa85 sa:
ooms sa:
Simpa85 sa:
Getabocken sa:
Simpa85 sa:
Köpte cykel i måndags under cykelrean dom har. I lager stod det vid beställning såväl som dagen efter. Pengarna dras från kontot och man fick orderbekräftelse i mailen.

Nu igår mailar dom att deras underleverantör inte hade den i lager och att jag kan häva köpet eller få hjälp att hitta alternativ.

Orkar man driva hela skiten in i kaklet om att en ren accept med orderbekräftelse och allt ska hållas eller är det bara att be om pengarna tillbaka. Inget svar på deras chatt nu på ett dygn.
De lär ju reservera sig för slutförsäljning i sina köpvillkor som du som köpare garanterat accepterar när du lägger ordern. Du har nog inget case här. :)
My är ju problemet ändå löst men rent hypotetiskt:

Problemet blir ju när de skickar bekräftelse på beställningen. Konsumentköplagen §3 säger att alla avtalvillkor som försämrar för konsument är ogiltig i prövning. Jag har då lämnat ett bud och fått en accept från CK om att min beställning är OKad av dem. En ren accept.

Oavsett om detta sker genom automatik eller ej är CK bundet till att fullfölja min beställning eller hitta en lösning som jag går med på.

Sex månader är handläggningstiden hos ARN om någon vill testa min teori till sin spets. Det är lagom till vårcyklingen.
Det hänger på vad som står i bekräftelsen om ni har ingått ett avtal eller inte. Ofta står det bara att beställningen är mottagen, trots att det kallas orderbekräftelse.
https://www.hallakonsument.se/frageforum/kan-företaget-avbryta-ordern-trots-orderbekräftelse-1529325
Absolut, men med tanke på att CK inte sänder någon ytterligare bekräftelse innan varan levereras samt att det inte nämns något om någon ytterligare bekräftelse i deras mail så är det nog troligt att man ser detta som en accept i vilket fall. Se ARN:s referat om frågan där bolaget i fråga hade meddelat att en bekräftelse skulle skickas senare. https://www.arn.se/globalassets/extern/pdfer/referat-2017/015---arendereferat---2016-09392.pdf
Bra att du hittade detta fall, jag läste det för nån månad sedan men hittade det inte nu.
Här framgår det ju att det är vad som står i villkoren som gäller. Vad står i CK:s villkor och hur snabbt efter beställning meddelade de dig att ingen cykel fanns?

Edit: I köpevillkoren har de en formulering att de förbehåller sig rätten att häva köp ex.vis vid felaktigheter i lagerstatus. Du har högst troligen godkänt dessa villkor när du lade beställningen.
https://www.cykelkraft.se/kop/villkor
Fast nu hänger jag inte riktigt med.

Näst sista meningens sista stycke hänvisar till att förbehållet är legitimt fram till ordersbekreftelse, eller accept, har sänts till konsument.

CK skickar enbart en bekräftelse som hänvisar till sig själv som en ordersbekreftelse.

Avtalet borde därmed vara slutet.
Som sagt, det hänger på vad som står i den, det du citerat ovan tolkar jag som att de endast bekräftar att ordern är mottagen, inte att de bekräftar att de kan leverera. Men CK:s villkor är också lite mer otydliga än de i det länkade ARN-fallet, det står inget om en trestegsmodell, det enda som finns är reservationen mot fel i lagerstatus, slutförsäljning, etc. Jag tror dock det ändå blir svårt att få rätt, cykeln är väl slut så vad ska de göra? De har väl erbjudit dig en annan/likvärdig till liknande pris eller samma rabatt, och så mycket mer är nog svårt att rimligen tvinga dem att göra.
 

såkket

Aktiv medlem
Cykelkraft - sega leveranser
Fast i detta fallet så har ju faktiskt inte ens CK brutit något eventuellt ingånget avtal.
Dom har meddelat att cykeln inte kan levereras och bett kunden kontakta dem så de kan komma överens om en ersättningsprodukt eller om kunden vill häva köpet.
De ARNfall som länkas ovan är ju när ett företag inte vill leverera även om de kunde gjort det av ekonomiska skäl,
har väldigt svårt att CKs approach med att erbjuda likvärdig eller lite bättre produkt inte skulle ses som en godtagbar åtgärd av ARN.
 

Eveningstar

Aktiv medlem
Cykelkraft - sega leveranser
I sitt senaste nyhetsbrev stoltserar Cykelkraft med "Upp till 99% rabatt på cykeldelar"

w660_398042_1header.jpg


Blev såklart nyfiken på detta. Förutsatt att de inte säljer med förlust så har de då typ oändlig marginal på dessa produkter?

99procent.jpg


Mycket riktigt så var det 99%, eller där omkring, rabatt på några produkter.
Är det någon som vill köpa EN nippel för 129 kr, eller ett fälgband för 909 kr eller kanske två ändpluggar för 1069 kr?
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer