Cykellagar

Cykellagar
Aer det naagon som vet vad som gaeller foer Syrien eller Turkiet?
Det verkar vara foer maanga konstiga regler i Sverige. Jag kommer aldrig kunna uppgradera min cykel saa att den klarar svenska regler...

/Stellan

Cykellagar
Naturligtvis borgar "noname" för tillförlitlighet!
Medan trafikförordningen tramsar med "färdbroms skall kunna minska farten på cykeln och få denna att stanna säkert och snabbt", samt "Reflexanordning behövs endast vid cykling under mörker.
Anordningen skall vid belysning återkasta orangegult eller vitt ljus åt sidan".

Roligt att se att en liten fjuttig kommunsida som Skellefteås(se tidigare inlägg) också hakat på den alltså så felaktiga desinformationen? ;-)
Att man sedan "garderar" sig med handbroms fram, är en annan femma. Gamla mormorscyklar är inte mera bötfällda, med sin enda broms bak. Och det betyder inte heller att särskilt många svensson klarar av att bromsa in hojen "säkert" med enbart frambroms, när navbromsen rostat ihop bak..

Cykellagar
mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Jo, men rikard påstod att det aldrig stått
> något om två bromsar och att den aldrig
> ändrats...så rikard hade fel! ...hi hi hi hi...

För vanlig cykel och just bromsparagrafen stämmer mitt tidigare påstående. pilutta dig.

Cykellagar
rikard skrev:
> För vanlig cykel och just bromsparagrafen
> stämmer mitt tidigare påstående. pilutta dig.

Nej nej, vanlig cykel måste definitivt klassas som "transportcykel". pilutta dig!

Cykellagar
und3ad skrev:
> Hur noga är vi cyklister på att följa lagar?

Det beror på vad det är för lag. Det sitter djupt inpräntat i mig att aldrig cykla mot rödljus. Slår det aldrig om leder jag hellre hojen än åker mot rött även när det är helt folktomt. Å andra sidan ringklocka är ett larvigt påbud. Reflexer har jag på ryggsäcken. Och, lyse finns starka rationella skäl att använda. Man vill ju inte bli påkörd.

Cykellagar
mytomspunnen skrev:
>
> Nej nej, vanlig cykel måste definitivt klassas
> som "transportcykel". pilutta dig!

ok, jag ger mig =)

Cykellagar
Jäklar, Delta AirZound på cyclecomponents var inte nådig! Omdömmet till den var roligt, men samtidigt lite oroväckande om man funderar på en så "extrem" lösning;

"Låter uta helvete! Min kompis fick stryk av en fotgängare som han hade tutat på."

Cykellagar
und3ad skrev:
> Jäklar, Delta AirZound på cyclecomponents var
> inte nådig! Omdömmet till den var roligt, men
> samtidigt lite oroväckande om man funderar på en
> så "extrem" lösning;
>
> "Låter uta helvete! Min kompis fick stryk av en
> fotgängare som han hade tutat på."

Jag tycker vi ska förbjuda alla fotgängare. De slåss, skränar, skräpar ned, kastar glasflaskor överallt.

Cykellagar
Jag hittar fortfarande inte HUR (i detalj) en ringklocka skall vara utformad.
Skall den ringa, pipa, tuta...?
Hur högt skall den låta (dB)?
I vilket mtrl skall den vara tillverkad?

J

Cykellagar
Denna vore cool som "ringklocka":

gong.jpg ht=387

Cykellagar
Och vad göra med alla ?-klockor, som faktiskt inte rrrriiiingger?
Sett till hur det har blivit, så är ju en stor del av utbudet numera bara små "pling"-klockor! Precis som i sången: "Men av cykeln hörs nästan ingenting, bara rassel,och lite Pling! Rassel, rassel, rassel och Pling!"
Till en början var de effiktiva, då de särskilde den hänsynslöse fartdåren med senaste utrustningen, ifrån sega tant Olga, som dagens hemska ungdomar gärna går i klunga framför... ;-)
Ett ilsket Pling! fick skocken att hoppa högt och i sidled. (Ungefär som när jag möter vissa grupper av människor, som inte anser hunden vara ren, och som inte lärt sig umgås med/ tycka om djuret som sådant.. Bara att skicka honom framför sig, så är cykelbanan fri!)

Saknar den där stora kromade dubbelringklockan på Classe... Den som var stående monterad, såg ut lite som ett klot(2 klockor ihopsatta) och hade tum-spak till kläppena! Den lät! Var dessutom billig. Såg helrätt ut på mormorscyklarna!

Cykellagar
Jag hittar inte heller någon vettig ringklocksdefinition. Kontroll-landet La Suecia måste ju ha tänkt på det...

Kan man hävda att ett par vee-bromsar med toe-out är det samma som en ringklocka? Är en ringklocka en apparatur utformad för att kunna påkalla andras uppmärksamhet?

Jag måste skaffa en sån där tryckluftstuta. Skulle passa jättebra på min nästa acykel.

Cykellagar
Jag letade efter själva lagtexten, men den jag hittade i rixlex hade upphört. Men det är mycket i lagarna som är tolkningsbart. Det står ringklocka, det vet jag, men då kan man lika gärna ha en koskälla.

Den här delen vill de ändra på:
"* strålkastare med vitt eller gult ljus fram"

En strålkastare definieras som att du ska kunna lysa upp vägen ett visst antal meter osv. Men man vill ändra till belysning, så det räcker att du syns.

Cykellagar
Det var en insändare i veckans lokaltidning där en tant bad oss cyklister använda ringklockorna.. Hon skrev att om vi bara gav till ett glatt pling 10m innan vi passerade så skulle de inte behöva bli rädda.

Jo, tjena. Reaktionstiden för en människa innan de noterat och hunnit reagera ligger säkerligen över en sekund. Och då har man redan hunnit passera människan i fråga. Såvida inte ringklockan får tanten i fråga att hoppa åt fel håll.

Nej. Ringklockor på min cykel skulle bara ställa till det mer. Problemet är inte att man inte plingar, det är att det är för mkt folk som går i cykelbanorna.

Cykellagar
Skriv en motinsändare att 1) hon inte ska gå på cykelbanan och 2) ska hon korsa en sån, att hon vrider på huvudet _innan_ hon går ut

Känner igen det där med plingandet, de som inte är ivägen blir stressade och springer ivägen, de som är ivägen skiter id et ändå, de är ju redan egononchalanta emd att gå ivägen.

Cykellagar
und3ad skrev:
> Många intressanta svar. :)
>
> Visst, ringklocka är inte dyrt, men det känns
> så fånigt på en tuff cykel! Lite Tantvarning
> över det. En båttuta hade kanske varit nåt, som
> skrämmer vettet ur alla inom en 100m radie eller
> nåt. :D Manligt!

Jag köpta en båttuta från clasohlsson för 70 spänn typ för precis denna anledning. Problemet är att jag har inte hittat ett smidigt sätt att monterar den så att man skulle kunna ta med den när man lämna cykeln.

Ringklocka gör inte ett piss till taxibilar på Hornsgatan. Det brukar också skapa flera problem med att förvirrar gående. Jag bruka antigen cykla förbi gående jätte tysta, fort och nära så att det skrämma skitet ur de. Eller för finlandsbåtturister blir det "FUCKING MOVE!" i stark opera röst - det fungerar alltid.

Cykellagar
Hur funkar det vid motionslopp. Cykeln måste ju vara utrustad enligt lagens krav. Dvs reflexer och lyse om det är mörkt men måste man verkligen ha en ringklocka på? Vad gäller?

Cykellagar
Hmm, ingen aning. Måste kolla. Fast skall cykeln framföras på väg så skall den nog ha ringklocka. Dock finns det ju omständigheter som att arrangören ansökt om polistillstånd etc som gör att det kanske inte behövs.

Måste kolla som sagt, är inte helt uppdaterad på det finstilta i regelboken.

Cykellagar
Men om det är svartrejs då? Blir det mindre olagligt om folk använder ringklockor? Hur är det i downhillbackarna? Ska man plinga innan man drar förbi fotgängare där också? Jag känner att frågan inte utretts tillräckligt djupt ännu.

Snälla. Vi måste reda ut det.

Cykellagar
I bifogad länk finns en bra tuta, har själv en sådan på racern, slår man på den i spurten garanterar jag att medtävlarna, tar händerna från styret, håller för öronen och kör i diket. Men det är väl enligt lagen, man ska ha tuta även på racer som det tycks ?? eller är det någon som vet om man får tuta på upploppet?

http://www.abikestore.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=pbs&Product_Code=nr-siren
(fungerar på en del lösspringande hundar)

TK

Cykellagar
Så måste man montera på en ful ringklocka eller är det ingen som bryr sig (vid arrangerade motionslopp)? Enligt SCF skall ju cykeln vara utrustad enligt gällande trafikförordning.

Visst är reflexer bara tvång vid mörkerkörning?

Tillbaka
Topp