'Cykel'Märken ni instinktivt ogillar?

Jag har alltid tyckt att Canyon känts lite töntigt, ett tyskt märke som vill ha ett lite coolt engelskklingande namn. Fast sen köpte jag ju en Canyon ändå...

Har aldrig gillat Trek och Scott. Men de sista åren har de gjort snygga och intressanta hojar, så de är nu på min gillalista.

Däremot så har Canyon och Bianchi gått andra vägen. Bläähh!

Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har alltid tyckt att Canyon känts lite
> töntigt, ett tyskt märke som vill ha ett lite
> coolt engelskklingande namn. Fast sen köpte jag
> ju en Canyon ändå...

+1, och tillråga på allt blev jag jättenöjd. Besvärligt läge.

Har egentligen inga märken jag direkt ogillar, förutom möjligtvis "Allebike" av de anledningar som Kassler listar ovan. Och då skall det tilläggas att jag egentligen tycker om att det finns små svenska märken som Allebike.
Sen finns det en hel drös märken som jag tycker totalt ointressanta, typ Giant, Scott och Merida som säkert ändå har vettiga modeller.
Nishiki och Crescent önskar jag kunde göra något bättre av sina varumärken än att lura på Svensson mediokra cyklar till höga priser.

Ogilla är väl att ta i men det märke som väcker minst, för att inte säga noll, habegär är Nishiki. Lite som Opel när det kommer till bilar. Andraplatsen går nog till tyska postordercyklar även om jag kan uppskatta deras höga cykel-per-krona-faktor.

Har aldrig varit någon större fan av amerikanska företag och då oavsett om det handlat om bilar, verktyg eller cyklar.
Kan dock erkänna att exempelvis Cannondale till skillnad mot Specialized (hur sjutton dom nu stavar) gör inovativa produkter vilket i min bok är ett plus.
Trek har jag aldrig heller gillat men då främst p.g.a Lance och hela U.S Postal Service.
Scott var tidigt ute med bra carbonramar men känns idag mest bara tråkigt.
Vad Specialized gjort för att förtjäna sitt rykte har jag aldrig bergipit annat än en massiv marknadsföring.
Är det något cykelmärke som jag ogillar mer än andra så blir det följdaktligen Specialized.

För några år sen hette det att Nishiki var bra specade för pengarna. (Källa: Happy. Orkar inte söka närmare.)

Varför är alla nu så överens om att de är bluff? Vad ska man ha istället?

Förövrigt ogillar jag inte, jag _avskyr_ Telenor. Och de är har ihop det med bredbandsbolaget så de ryker de med. Och Ericsson. Och Wastetrafik, fast bara på nivån ogillar o är less på, de kan inte mäta sig med Telenor.

Tycker faktiskt det är intressant att Radon inte har kommit upp i tråden.

Jag tror att det är för att dom inte utger sig för att vara nåt annat än ett budgetmärke.

Till skillnad från Canyon och Rose tex.
(Kör själv Canyon)

fredrikw skrev:
> Att hata eller älska ett varumärke är väl
> ungefär lika dumt.

jupp, därför tråden handlar om märken att ogilla, lite snällare.

Skumt, normalt brukar det vara lättare att säga vad man ogillar än vad man gillar, men jag tror jag kan säga många fler märken jag gillar än ogillar.

Hatar o hatar...men jag har svårt för Konas haldämpade cyklar. Ful logga, fula rörformer o ful färgsättning. Scott är ingen favorit heller, för mycket målat i för många färger och dom ser en aning "billiga" ut på nåt svårförklarat vis.

Ogillar detta cykelmärke:

c10.png

/Johan

Kapten_Usling skrev:
> Jag börjar med trek, giant och nishiki..
>
> Och kommer att bli bränd på bål.. men det kan
> jag ta!
> (notera att jag utelämnade Cannondale med lefty..
> men det var bara för att vara generös
>
> Ändrare rubriken något! (att enbatr gälla cykla
> och cykelmärkem

Bränd på bål vet jag inte. Men "Giant"? Hur tänker du då? En av de snyggare och bekvämare cyklar som jag cyklat på.

Fö, om man frågar mig, så är väl i princip alla LVG snygga. Vissa mer, andra mindre och vissa dom är apsnygga. Men ogillar vet jag inte att jag gör mot någon cykel så länge det är en LVG.

steen skrev:
> Campagnolo, Cinelli och Batavus. Från en svunnen, men rolig tävlingstid.

Steen, jag såg att du korrigerat detta och det förstår jag. För jag ser svårligen att man skulle kunna "hata" en Cinelli, men campagnolo R eller SR. Och kanske tom med EPS.

Senast ändrad:
Stork skrev:
> Tycker faktiskt det är intressant att Radon inte
> har kommit upp i tråden.
>
> Jag tror att det är för att dom inte utger sig
> för att vara nåt annat än ett budgetmärke.
>
> Till skillnad från Canyon och Rose tex.
> (Kör själv Canyon)

+1
Är lite glad över att Radon inte nämnts, sitter faktiskt och sparar till en Radon Sage 7.0 i detta nu..

Annars måste jag säga att jag ogillar alla "stora" märken då de tycks sälja mer på namnet än på prestanda.. (Men vad vet jag, jag är ju nybörjare)

Lite mycket fegisar i tråden..
Att "hata" cykelmärken torde vara ofarligt även för den mest nödige.
Det är befriande & känns skönt efteråt ;-)

image.jpg

Wow, Treks berömda 10-högprestandaväxling. Det hittar man ju inte hos något annat märke...

Ogillar nog inget märke men däremot finns det en del märken som jag tycker är riktigt tråkiga och som helt saknar "sex-appeal". Dessa är bland annat Merida, Nishiki, Rose, Poison, GT, Bianchi, Crescent och tyvärr numera även Kona.

Sen tycker jag att Specialized är lite väl hypade...... Speciellt alla S-works tillbehör som folk i min klubb slaviskt köper bara för att de cyklar Specialized. Cyklar är fina men det blir sektkänsla runt märket, typ som det är runt Cannondale på vissa håll.

Jag har alltid svårt för företag med mycket varumärkesbyggande och tycker att det är så skönt med vissa fultyska märken som jag upplever har en väldigt down to earth attityd. "Vi gör cyklar och de är bra"

lekis skrev:
> Stork skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Merida och Nishiki, är inte så förtjust i
> > mellanmjölk.
>
>
> http://oijer.blogspot.se/
>
> Den Meridan känns inte riktigt mellanmjölk va?

Dom gör säkert kanoncyklar, jag tycker inte att dom sticker ut näsan speciellt mycket bara.

Stork skrev:

>
> Dom gör säkert kanoncyklar, jag tycker inte att
> dom sticker ut näsan speciellt mycket bara.

Håller med, de behöver en facelift de där Meridorna :-)
IMAG0511.jpg

Senast ändrad:
addefast skrev:
> scott och andra märken som lägger pengar på
> varumärkesbygge istället för att sälja
> prisvärda cyklar.

Vet inte om moder Teresa, Nelson Mandela o gänget bygger några cyklar men varför skulle det vara fel att tjäna en peng på cykelmarknaden? Finns det tex ett enda bilmärke som inte lägger en smärre förmögenhet på just varumärkesuppbyggnad?

Hela denna tråd är baserad på vilken identitet o immage ett märke har...

För övrigt äger jag en Trek så ni kan fatta att jag är grinig..

Förutom dom tidigare nämnda märkena Trek och Scott så måste väl det märke som tilltalar mig minst vara Yosemite... fast bättre stöldskydd än Yoesmite-klibbor finns inte!
Ingen cykeltjuv med självaktning eller affärssinne stjäl en Yosemite!

NiclasY skrev:
> Förr: Cannondale för hypen och löjliga priser.
> Nu: inga

Borde inte Trek eller Specialized vara där nu då, löjliga priser

Tillbaka
Topp