Cykelmärken + NRA

Cykelmärken + NRA
Giro, Bell, Blackburn o Camelbak.. Samtliga märken har jag köpt en hel del prylar av. Om jag nu bara kunde få tag på en Colt M4 och en Armalite AR10 så hade saken varit ännu bättre ?

Cykelmärken + NRA
Ja. Det kom verkligen som en chock.

Man får lust att hojja tillbaka till Himalaya och ta en ny selfie iklädd Jofa, POC eller nåt annat lite mer politiskt korrekt brand.

image.jpeg

Cykelmärken + NRA
Leffe sa:
Det är inte jag :)

Men är det inte lite otrevligt?

Inte alls, inte förvånade heller. De flesta större märken ägs av koncerner och att dessa har sitt finger med i amerikanska vapenindustrin då friluftsliv/jakt/fordon/skydd är riktade mot ungefär samma målgrupp.
Problemet är hur lätt det är för gemeneman att införskaffa vapen i sig och förhållningssättet mot dem.

Sverige är tex en av världens mest vapentäta länder sett till antalet personer.
Vi har ju inte direkt mycket incidenter med lagliga vapen.

Att en koncern försöker lobba för en av sina affärsidér är inget konstigt.

Cykelmärken + NRA
Men där är en stor skillnad att de allra flesta vapen som ägs av privatpersoner i Sverige är jaktgevär av olika slag, och de flesta andra är tävlingspistoler. Inte direkt vapen man springer runt och mejar ner folk med, och inga som har stora magasin för att kunna skjuta många på kort tid.

Cykelmärken + NRA
Det är en viss skillnad på vapnen och vapen. Vad är det för skillnad på tävlingspistoler och "vanliga" pistoler? De flesta som sysslar med tävlingsskytte skjuter inte med .22 med ergogrepp och singel laddning. Semiautomaiska pistoler och revolver är de vanligaste tävlingsvapen om jag inte missminner mig. Jag vet tom människor som tävlingsskjuter med semiautomaiska karbiner i Sverige.

Och vad krävs för att få jaktgevär och tävlingsvapen i Sverige? Jo, licens och vad krävs för att få licens? En sjuhelvetes mycket mer är i staterna iallafall.
Det som är fel är som sagt att i princip vem som helst ska kunna gå ut och köpa sig ett tex AR-15 i vissa stater.

Det kommer inte hända ett skit med vapenlobbyn i USA om ni slutar köpa Bell hjälmar då de råkar ingå i Vista Outdoor. Problemet är inte att vapnen finns, utan att tillgängligheten är så stor för människor som inte har behovet tex. utövar sporterna snabbskytte, dynamiskt skytte eller fältskytte.

Senast ändrad:
Cykelmärken + NRA
Det är rätt sjukt att man kan köpa rena "krigsvapen", automatgevär i USA utan att behöva påvisa något behov, visst de är begränsade i civilversionen men med "bumpstocks" och små modifieringar blir de i princip som automatgevär.

Cykelmärken + NRA
Spacekitty sa:
geologen sa:
Inte direkt vapen man springer runt och mejar ner folk med, och inga som har stora magasin för att kunna skjuta många på kort tid.

Dynamiskt skytte är stort, skyttarna har ofta stora magasin.

Pia Clerté svensk mästarinna dynamiskt gevär.

"Stort" vet jag inte om man kan kalla det. SM verkar ha haft runt 300 tävlanden, att jämföra med den isf enorma folksporten mtb som hade runt 1000 startande i SM(i xc-grenarna).

Senast ändrad:
Cykelmärken + NRA
Bara för att "dynamiskt skytte" finns som tävlingsgren innebär det inte med automatik legitimitet för civil användning av militära/polisiära vapen.

Om det fanns en tävlingsform som går ut på att döda djur med kemiska stridsmedel är jag ganska säker på att väldigt få skulle ifrågasätta ett förbud mot en dylik grej. Även om ett antal utövare säkert skulle bli ledsna.

Senast ändrad:
Cykelmärken + NRA
Konkret sa:
En väl beväpnad och bra skyttenation är bra när kriget kommer.
Det är inte 1945 längre.
En beväpnad befolkning kan i bästa fall leda till lite gerilla- och terroristaktivitet när kriget redan är förlorat, i värsta fall bidra till attacker mot civilbefolkning motiverat av hot från beväpnade milisgrupper, eller medborgargarden som med våldskapital passar på att roffa åt sig i tider av oroligheter.

Cykelmärken + NRA
H. sa:
Bara för att "dynamiskt skytte" finns som tävlingsgren innebär det inte med automatik legitimitet för civil användning av militära/polisiära vapen.

Om det finns en tävlingsform som går ut på att döda djur med kemiska stridsmedel är jag ganska säker på att ingen skulle ifrågasätta ett förbud mot en dylik grej.

+1

Cykelmärken + NRA
Henrik_E sa:
Cykelprylar är 25% av Vista Outdoors intäkter, det finns inget företag som inte bryr sig om 25% av sina intäkter.

+1
Det är ju ett av få sätt som man som privatperson kan påverka företag. Det svåra är ju att hålla koll på vem som äger vem och stödjer vad.

Cykelmärken + NRA
Om ni kände till gruppen amerikaner som inte bor i storstad och inte är högskole + utbildade så skulle ni också förstå hur dom tänker i usa .
INGEN har med deras vapeninnehav att göra och det är klart att kommunistländerna i europa tycker annorlunda .
Frihet framför allt .
I usa har det spårat ur för länge sen men i grunden är det inte vapnen som är farliga utan brukaren .

Skäms jag för att ha en 22a , en Glock , ett pumphagel och en halvautomathagel på målskjutningslicens ? Verkligen inte .

M

Cykelmärken + NRA
Paco sa:
.A. sa:
Manurhin2 sa:
... men i grunden är det inte vapnen som är farliga utan brukaren .

Las Vegas-skjutningen och skolskjutningen senast i Parkland, Florida hade sannolikt inte skördat lika många offer om brukaren haft kniv. Eller vad tror du?

Absolut inte .

I ett normalt land som sverige hade sannolikt ingen av dom stora massmorden kunnat genomföras med lagliga vapen eftersom myndigheterna har mer koll , kallas licens .
Den enda jag vet som , medvetet , mördat med lagligt enhandsvapen är Mangs och det är en för mycket .

Det stora problemet med hemvärnsmänn som spårar ur med ak är numera borta i sverige , detta har det varit regelbundna problem med tidigare när dom hade vapen hemma .

En kniv är ofarlig i mordhänseende utan brukare .

Cykelmärken + NRA
Scut sa:
Det är en viss skillnad på vapnen och vapen. Vad är det för skillnad på tävlingspistoler och "vanliga" pistoler? De flesta som sysslar med tävlingsskytte skjuter inte med .22 med ergogrepp och singel laddning. Semiautomaiska pistoler och revolver är de vanligaste tävlingsvapen om jag inte missminner mig. Jag vet tom människor som tävlingsskjuter med semiautomaiska karbiner i Sverige.

Och vad krävs för att få jaktgevär och tävlingsvapen i Sverige? Jo, licens och vad krävs för att få licens? En sjuhelvetes mycket mer är i staterna iallafall.
Det som är fel är som sagt att i princip vem som helst ska kunna gå ut och köpa sig ett tex AR-15 i vissa stater.

Det kommer inte hända ett skit med vapenlobbyn i USA om ni slutar köpa Bell hjälmar då de råkar ingå i Vista Outdoor. Problemet är inte att vapnen finns, utan att tillgängligheten är så stor för människor som inte har behovet tex. utövar sporterna snabbskytte, dynamiskt skytte eller fältskytte.
Det är klart vapenlobby kommer att påverkas, de får mindre pengar. Om det blir ett märkbart fall i försäljningen eller anseende av de cykelrelaterade märkena kommer Vista att sluta peta in pengar i NRA. Simple as. Det är det här som motvikten mot all profesionell lobbying. Bara att bojkotta på.

Cykelmärken + NRA
Manurhin2 sa:
Om ni kände till gruppen amerikaner som inte bor i storstad och inte är högskole + utbildade så skulle ni också förstå hur dom tänker i usa .
INGEN har med deras vapeninnehav att göra och det är klart att kommunistländerna i europa tycker annorlunda .
Frihet framför allt .
I usa har det spårat ur för länge sen men i grunden är det inte vapnen som är farliga utan brukaren .

Skäms jag för att ha en 22a , en Glock , ett pumphagel och en halvautomathagel på målskjutningslicens ? Verkligen inte .

M

Det är alltid skönt att få sina fördomar bekräftade.

Cykelmärken + NRA
Manurhin2 sa:
Paco sa:
.A. sa:
Manurhin2 sa:
... men i grunden är det inte vapnen som är farliga utan brukaren .

Las Vegas-skjutningen och skolskjutningen senast i Parkland, Florida hade sannolikt inte skördat lika många offer om brukaren haft kniv. Eller vad tror du?

Absolut inte .

I ett normalt land som sverige hade sannolikt ingen av dom stora massmorden kunnat genomföras med lagliga vapen eftersom myndigheterna har mer koll , kallas licens .
Den enda jag vet som , medvetet , mördat med lagligt enhandsvapen är Mangs och det är en för mycket .

Det stora problemet med hemvärnsmänn som spårar ur med ak är numera borta i sverige , detta har det varit regelbundna problem med tidigare när dom hade vapen hemma .

En kniv är ofarlig i mordhänseende utan brukare .

Ett vapen som ligger på marken är ofarligt, självklart, det mesta som inte aktivt används är inte farligt, vad är det för lättviktigt skitNRA argument?

Frihets argumentet kan jag köpa, men frihet innebär också att jag som individ inte ska löpa risk för någon annan skadar mig, därför behövs vapenreglering.

Sen 2001 tror jag det var, har långt över 500 000 människor skjutits ihjäl i USA. Det är samma nivåer på döda som i hela amerikanska inbördeskriget. Där stod de uppradade mot varandra och sköt på korta avstånd, med både gevär och kanoner i ett krig som pågick i fyra år. Nu är det dock så att 2/3 av de vapen morden är självmord om jag fattar statistiken rätt, men så mäts det i andra länder också.

Innan motboken drack vi ihjäl oss, mindre access på sprit, gav mindre problem. Tillgång är det enda sättet att lösa sånt här, på kort sikt. Deras sociala/ekonomiska utslagning är nog den största orsaken till det här.

Cykelmärken + NRA
Henrik_E sa:
Cykelprylar är 25% av Vista Outdoors intäkter, det finns inget företag som inte bryr sig om 25% av sina intäkter.

Nä det är det inte men man får aldrig med sig så många på en bojkott.
Tycker f.ö. att vapen är läskigt, känns tex konstigt att gå förbi det gallerförsedda rummet på XXL i Heron City.

Cykelmärken + NRA
Jimel sa:
Henrik_E sa:

Tycker f.ö. att vapen är läskigt, känns tex konstigt att gå förbi det gallerförsedda rummet på XXL i Heron City.

Det är en vanesak, men ganska bra. Ju fler som tycker vapen är läskiga, ju bättre är det helt klart.

Cykelmärken + NRA
Jimel sa:
Henrik_E sa:

Man ska ha respekt för vapen, något dagens NRA-medlemmar uppenbarligen inte har.

Cykelmärken + NRA
hur lätt är det inte att döda ngn med en bil, vilket ju har visats åtskilliga ggr.

bästa sättet att stoppa en ond galning med ett vapen, är en god sansad person med vapen.

Tillbaka
Topp