Cykelolycka

Magnus_84

Ny medlem
Cykelolycka
Var med om en mindre trevlig olycka för en vecka sedan, vart påkörd av en bil när jag korsade en korsning.
Det var bilistens fel (som gjorde en vänstersväng) så jag slipper betala kalaset.
Det jag nu undrar är, vad är era tips för att allt ska gå så fort och smidigt som möjligt?
Vill ju inte stå utan cykel allt förlänge.

PS. Mitt brottaröra börjar se normalt ut, hoppas på ett manligt ärr på axeln.

Cykelolycka
Du måste lämna in din hoj till en cykelverkstad, som får göra ett kostnadsförslag på vad det kostar att få hojen i bra skick igen, alt. vad en ny motsvarande hoj kostar. Be dom kolla allt ordentligt så att ram eller gaffel inte blivit skeva eller fått skador på svetsfogar mm.
Verkstan bör ha fått ett skadenr. av dig eller av bilistens förs.bolag, dit ska kostnadsförslaget skickas eller ev. kan det gå att ta det via telefon. Givetvis ska ev, trasiga kläder och hjälm räknas in i kostn.förslaget.
Dom olyckshojar jag har räknat på, har det varit kort väntetid på ett ok för reparation eller ersättningshoj. Allt har gått via telefon i dessa fall och jag har fått besked direkt i luren.

Jag tar för givet att det hela är anmält både till polis och ditt försäkringsbolag

Lycka till och krya på dig

Cykelolycka
Polisen var på plats så en anmälan är gjord. Pratade precis med bilägarens försäkringsbolag och hon sa att de var tvungna att få in förarens skaderapport innan man kunde gå vidare. Blir väl till att vänta in den.
Finns det några andra "fällor" man ska akta sig för vid sånt här?

Var förövrigt ganska intressant att se hastighets- och pulskurvorna vid olyckstillfället.
Pulsen steg ca 15 slag efter smällen (trodde det skulle vara mer) och hastighetskurvan sjönk ganska fort. Tänk vad mycket man kan analysera med en GPS klocka ;)

Cykelolycka
Jag tycker du ska kolla med ditt förs.bolag oxå, för säkerhets skull. Kan ev. vara så att dom "betalar" reparationen och sen gör upp med bilistens förs.bolag.
Vet inte om det finns så många fällor, men som jag skrev förut, be verkstan vara noga när dom kollar cykeln. Jag har haft kraschade hojar inne som sett raka o fina ut för ögat men när man kollat ram o gaffel med verktyg så har det visat sig att dom inte varit så raka. Dessutom är det väl inte så ovanligt med bucklor och lackskador osv. Du ska få tillbaka din cykel som den såg ut innan krocken:-)

Är hojen ett vrak nu eller ser den ok ut?

Cykelolycka
Har inte gjort någon större koll själv på cykeln men efter att bara titta lite på den så är framhjulet som en åtta och ena pedalen är sned. Annars är det inga ytliga skador som jag har sett. Men som det har sagt så finns ju alltid risken att det finns skador på framgafflar och bromsar m.m.
Mår i övrigt oförskämt bra, har ett dm långt skrapsår på vänster axel och vänster öra har varit svullet och med lite små sår. Sen kändes nacken som man gått en 10 ronders boxningsmatch och kroppen i övrigt kändes stel och mörbultad.
Får väl skänk ett litet tack till hjälmen också utan den vet man inte vad som hade hänt för om mitt huvud hade sett ut som hjälmen gör nu hade inte jag suttit här.
Tyvärr kom olyckan lite olämpligt, julhelgen är inte rätt helg att inte få träna på. Känns som magen har fördubblats, har dock inte vågar ställe mig på vågen än ;)

Cykelolycka
Efter min smäll med bil i en rondell så kan jag ge rådet att fråga ditt F.bolag vilken cykelverkstad de rekommenderar. De har en lista på "auktoriserade" verkstäder. Den verkstan kollar cykeln och rapporterar skadorna till Fbolaget som sen betalar dig så du kan reparera hojen.

För mig gick det extra smidigt för jag hade med mig ett kuvert med alla kvitton på allt jag hade på cykeln. Försäkringskillen blev impad :)

Cykelolycka
KOntakta det egna försäkringsbolaget av de anledningar som angetts tidigare. Hör också med dem om du kan gå och kolla nacken!

Det kan vara så att du behöver knalla till en kinesiolog eller liknande för att få ordning på musklerna där, det är inte gratis. De har troligen jobbat ordentligt när du föll med ordentliga sträckningar som följd.

Cykelolycka
backa över cykeln ett par gånger med ångvält med, ifall du är trött på den skruva även dit din åldrande laptop och hävda att det var "cykeldator" maximera vinsten...

Cykelolycka
Trist.

Av egen erfarenhet så vet jag att ditt försäkringsbolag kan betala ut pengar till dig om dom är helt säkra på att det du inte är vållande. Kan du bevisa det så gör det omgående och du bör kunna få ersättning inom en vecka. Se till att få en riktig värdering av en cykelhandlare samt intyg från läkaren. Du skall även kräva erättning för förlorad inkost samt utlägg för medicin och vård. Sedan får dit försäkringsbolag kräva stålar av motpartens försäkringsbolag.

Lycka till !

-Skogling

Cykelolycka
Tack för alla tips, när jag tidigare kontakta mitt försäkringsbolag sa de att jag skulle kontakta bilförarens försäkringsbolag (antagligen för att slippa blanda sig i). Blir nog ett nytt samtal till försäkringsbolaget efter nyår. Man vill ju trots allt tillbaka till sadeln och slippa åka kommunalt till jobbet varje dag.
Har gått och suktat lite efter en CX kanske ska trösta sig med en ny cykel istället ;)

Tillbaka
Topp