Frågar du mig, som är konsekvensetiker, så är svaret att konsekvenserna för andra är väldigt olika om man flummar runt på en trottoar och krockar med en annan fotgängare, om man flummar ut i trafiken och krockar med en bil, eller om man som bilist flummar upp på en trottoar och mejar ner en fotgängare. Eller krockar med en annan bilist för den delen.
Och ja, jag inser att möjligheten finns att konsekvenserna blir exakt samma - en svaghet hos utilitarismen som fortfarande är omdebatterad (hur ska man kunna använda den som vägledande?)
Jag ska försöka med en analogi, får se om den funkar:
- När man är i det militära får man lära sig att alltid lägga ifrån sig geväret så att det siktar bort från där man sedan sätter sig. Om någon skulle missat att säkra, och ett vapen går av av misstag, så ska skottet inte träffa någon.
Gör du vapenfri tjänst så har du ansvaret att inte gå mellan skjutvallen och måltavlorna. Men, detta ansvar har du även om du gör vanlig tjänst!
Alltså: på grund av att du har tillgång till ett dödligt vapen ökar dina skyldigheter gentemot dina kamrater med ytterligare ett ansvarsområde (lägga vapnet rätt), utöver att hålla sig borta från området mellan vall och mål.
Detta utan att den som gör vapenfri tjänst är en rövhatt, idiot, eller annat valfritt invektiv.
Så tänker jag att det fungerar i trafiken med. Det är inte en fotgängares ansvar att se till att en bil framförs på ett säkert sätt. Det
ytterligare ansvaret har bilföraren ifråga. Man har alltså inte
samma skyldigheter/ansvar, vilket är det som i alla fall jag reagerat på i din argumentation.
Jag lyssnar gärna på sunda motargument - finns få saker jag gillar så mycket som att få ändra mig i en fråga på grund av starkare argument