Cykelöverfarter, finns de och isf. var?

nisseson

Aktiv medlem
Efter lite diskussion i pendlingstråden blev jag nyfiken, var finns cykelöverfarter, om de finns överhuvudtaget? Fullödiga cykelöverfarter alltså, inte cykelpassager.

"En cykelöverfart är en del av en väg som är avsedd att användas av cyklande eller förare av moped klass II för att korsa en körbana eller cykelbana och som anges med vägmarkering och vägmärke.

Vid en cykelöverfart ska trafikmiljön vara utformad så det säkras att fordon inte förs med högre hastighet än 30 km i timmen”. (Från https://www.transportstyrelsen.se/g...elpassager-och-cykeloverfarter-2022-05-05.pdf )

De kan/ska se ut ungefär så här:
Screenshot_20251202-202128721 (1).webp

Dvs bla. vara uppmärkta med dessa skyltar:
Screenshot_20251202-101829197 (1).webp

Har du sett en i verkliga livet? Posta gärna en bild här och berätta var den ligger (om du kan med en länk till Google Maps.)

(
Diskussion om dessas för resp. nackdelar förs bäst i andra trådar, här vill vi ha ett utbud av vilka som ens finns.)

Tio år gammal - har några tillkommit eller försvunnit?

Halv-OT: för att trösta er så har man som cyklist i Nederländerna, även om cykelinfra är riktigt bra. nästan alltid väjningsplikt. Många korsningar och nästan alla cirkulationsplatser är skyltat så att cyklister har väjningsplikt överallt. Nu letade jag efter cykelöverfart i Nederländerna och hittade ett liknande skylt som i Sverige, men cyklister har också väjningsplikt där!

250518-veiligverkeer-fietsen-dd15-720x479-95d048d4-2118-4d5e-a14b-4f4b46844641.cffb86f3-f6c0-...webp

Cyklar man från Östra sjukhuset (Göteborg) och in mot stan finns det jättemånga längs med Torpagatan/Härlandavägen/Delsjövägen (och även en på Norra Gubberogatan).

I princip alla är av cykelbana-där-bilar-som-ska-köra-ut-på-stora-vägen-har-väjningsplikt-typ. Men ändå.

Cyklar man från Östra sjukhuset (Göteborg) och in mot stan finns det jättemånga längs med Torpagatan/Härlandavägen/Delsjövägen (och även en på Norra Gubberogatan).

I princip alla är av cykelbana-där-bilar-som-ska-köra-ut-på-stora-vägen-har-väjningsplikt-typ. Men ändå.
Intressant, jag tar detta, Torpagatan 18 som ett exempel.
Screenshot_20251202-213940588 (1).webp

Det skyltas inte så att cyklisterna ser att det är en cykelöverfart? Hur ska de då veta att de här inte har väjningsplikt, vilket de har om skylt saknas?

Finns fler sträckor i Göteborg. Här har det satsats ganska systematiskt sen det kom och mestadels blivit och fungerar relativt bra tycker jag.

Visa bilaga 806363
Det skyltas inte så att cyklisterna ser att det är en cykelöverfart? Hur ska de då veta att de här inte har väjningsplikt, vilket de har om skylt saknas?
Det är en uppenbar svaghet, det gör man inte riktigt bara på skylten. Men den utformningen du visar på bild används ganska konsekvent här på såna platser så man ändå känner igen det på helheten också. Men finns säkert några undantag jag inte kommer på nu.

Det finns en del i Danderyds kommun, med både skyltar och vägmarkeringar och upphöjda blåa gupp.
Men knappt några med skyltar utanför Danderyd.

1764708540239.webp

En till i Danderyd:

1764708818409.webp

P.S.: Jag tittar på bilderna och tänker: fan jag saknar sommaren.

Senast ändrad:
I Kalmar finns broar över på några ställen, söderut t ex. Vad vägarna heter, som de överbryggar, vet jag inte. Södra vägen? E22?

Visa bilaga 806363
Man ser skylten tydligt när man kommer på cykelbanan. Jag har mycket att säga om skyltning och infrastruktur för cykelpendling, men här tycker jag att det funkar och syns bra (cyklar där i princip dagligen året om).

Eftersom cykelöverfarter måste anges i LTF för att vara giltiga kan man söka på dem här

Exempel från en liten stad som gärna vill vara stor
IMG_0361.webp

När det kommer till utförandet kan man tyvärr konstatera att var och hur cykelöverfarter byggs varierar stort beroende på kommun (precis som med all annan cykelinfra). Vissa (som ovan exempel visar? använder cykelöverfarter för att explicit ange implicita regler, andra kommuner anlägger dem tvärs över huvudleder (host Malmö host) medan en tredje kategori sliter fullständigt i möjligheten att förbättra för cyklister och kör vidare som vanligt (t.ex Staffanstorp)

Eftersom cykelöverfarter måste anges i LTF för att vara giltiga kan man söka på dem här

Visa bilaga 806366

När det kommer till utförandet kan man tyvärr konstatera att var och hur cykelöverfarter byggs varierar stort beroende på kommun (precis som med all annan cykelinfra). Vissa (som ovan exempel visar? använder cykelöverfarter för att explicit ange implicita regler, andra kommuner anlägger dem tvärs över huvudleder (host Malmö host) medan en tredje kategori sliter fullständigt i möjligheten att förbättra för cyklister och kör vidare som vanligt (t.ex Staffanstorp)
Enklaste sättet att söka ut är välja län och sedan kommun, kryssa i Cirkulationsplats och cykelöverfart och sedan sök på Sök föreskrift. Ibland kan träfflistan vara jättelång. Man kan söka på alla kommuner i ett län samtidigt men man kan inte söka på flera län. Fritextsökningen är opålitlig och egentligen bara nödvändig när man ska hitta äldre föreskrifter som inte blivit korrekt kategoriserade och georefererade (eller statliga föreskrifter som ibland publiceras i ett stort samlingsdokument, men staten har såvitt jag vet inga cykelöverfarter).

Det finns inget sätt att få träffarna redovisade på karta. Den händige kan säkert plocka data ur NVDB men NVDB är inte pålitligt eftersom det är ett helt manuellt system.

Ids inte ta mig ut men nog finns det cykelöverfarter lite överallt i Malmö. Vill man går det säkert bra att följa vägen till framgång som beskrivs här ovan.

@NAnders - enig med dig. Fritextsökningen lades till för att få färre träffar med bara cirkulationsplats på första sidan (då man f.ö. inte kan välja antal träffar som ska visas per sida)

Ang karta så har NVDB attributet "GCM - Vägtyp", men man får gå ner på värdenivå för att sortera ut de som är cykelöverfart (vs passage, cykelbana, GC-bana, med eller utan övergångställe) och de skiljer inte på ljusreglerad "cykelöverfart" och skyltad, obevakad, cykelöverfart. Dessutom, som vanligt, är det kommunernas ansvar att rapportera in och det betyder, som vanligt, att det är inkonsekvent och ofta felaktigt.

I exemplet markerar rött ett urval av obevakade / skyltade cykelöverfarter, grönt markerar ljusreglerade cykelöverfarter/passager medan "överfarterna" inringade med orange inte existerar i verkligheten
Screenshot 2025-12-03 at 11.26.07.webp

Sedan kan man förstås undra varför det togs fram en ny speciell skylt för cykelöverfart istf att använda den allmänt kända lämna-företräda-skylten…
Visa bilaga 806420
håller helt med dig! finns så många olika passager cykelöverfart /cykelpassage/ övergångställe... alla med olika regler och ingen direkt tydlig skyltinfo på respektive plats som är lätt att förstå för cyklist eller bilist.

Den observante ser även att geometrier / attribut saknas för GC-vägen längs Föreningsgatan och den nyligen omgjorda/breddade GC-vägen längs Lundavägen (åtminstone fram till korsningen med Sjölundaviadukten)

Vidare saknas kategori på den här cykelöverfarten
där den vågade cyklisten C som kommer över viadukten och vill svänga in mot Valdermarsro har inte mindre än 5 riktningar att hålla koll på samtidigt för ett "säkert" korsande

1) mötande trafikanter på GC (som skyms av busken B)
2) upphinnande trafikanter på vägen (både bilar, linjebussar och lastbilar)
3) trafikanter på väg ut från avfart från Inre Ringvägen (mest bilar)
4 trafikanter på vägen (både bilar, linjebussar och lastbilar som också skyms av busken B)
3) upphinnande trafikanter på GC (eftersom de kommer nedför och C behöver bromsa in)

Screenshot 2025-12-03 at 11.57.01.webp
Notera att vägen som korsas är skyltad huvudled ...

Sedan kan man förstås undra varför det togs fram en ny speciell skylt för cykelöverfart istf att använda den allmänt kända lämna-företräda-skylten…
Och det faktum att den skyltningen användes, t.ex. för korsande trafik över cykelbanan längs Kungsgatan i Malmö, men sen ersattes av den nuvarande. Kanske för att cyklister inte skulle betraktas som riktiga trafikanter?

Det är inte så att det är tänkt att fordonsföraren ska koppla samman dessa två skyltar och uppföra sig likartat mot cyklister vid cykelöverfart och gående vid obevakat övergångsställe?
1764760595144.webp

Det finns en del i Danderyds kommun, med både skyltar och vägmarkeringar och upphöjda blåa gupp.
Men knappt några med skyltar utanför Danderyd.

Visa bilaga 806364

Jag känner mig inte dugg säkrare på sedan denna blev cykelöverfart. Dålig sikt och mycket trafik är grundproblemet. Enda skillnaden är väl vems fel det är när man blivit påkörd.

Jag känner mig inte dugg säkrare på sedan denna blev cykelöverfart. Dålig sikt och mycket trafik är grundproblemet. Enda skillnaden är väl vems fel det är när man blivit påkörd.
Nej, i de där två fallen bör man absolut ta det rätt piano som cyklist med tanke på hur dålig sikt det är.

Det är inte så att det är tänkt att fordonsföraren ska koppla samman dessa två skyltar och uppföra sig likartat mot cyklister vid cykelöverfart och gående vid obevakat övergångsställe?
Visa bilaga 806428
Den väldigt stora frågan är varför man inte bara skrotar allt det här och inför väjningsplikt mot cyklister även vid cykelpassager. Vore så enormt mkt enklare, och 9 av 10 bilister intar den ställningen redan idag även om de inte måste.

Visa bilaga 806363
Men i detta fall, har verkligen cyklisterna företräde mot trafik som kommer från höger i bild med tanke hur det ser ut?

Men i detta fall, har verkligen cyklisterna företräde mot trafik som kommer från höger i bild med tanke hur det ser ut?
Om man kollar i valfri karttjänst med omgivngingsbilder ser man att det sitter en B8-skylt på var sin sida korsningen. Men bara att man behöver ställa sig frågan och fundera på vem som har väjningsplikt mot vad och var betyder ju att trafiksituationen är felaktigt ritad / utförd.

Den väldigt stora frågan är varför man inte bara skrotar allt det här och inför väjningsplikt mot cyklister även vid cykelpassager. Vore så enormt mkt enklare, och 9 av 10 bilister intar den ställningen redan idag även om de inte måste.
Håller med, men tvärtom. Hade varit bättre för trafiksäkerheten om cyklister alltid haft väjningsplikt.

Passerar denna på pendlingen till och från kontoret (Uppsala). Skyltad, markerad i gatan och gupp, så svår att missa. Upplever att lokala bilisterna har bra koll och i allmänhet stannar i bra tid. Sen finns det ju alltid undantag så jag skulle aldrig "hävda min rätt" som cyklist och provocera fram några tvärnitar utan kör defensivt som i alla andra korsningar.
20251203_125830-EDIT.webp

Visa bilaga 806366

Jag exporterade datat för Stockholms Län, och om man kan utgå ifrån att cykelöverfarter nämns i rubriken för föreskriften (dvs. inte ligger i en föreskrift om cirkulationsplats) så finns det i Stockholms Län 64 st.

Per kommun:
Danderyd - 25
Nacka - 17
Sigtuna - 8
Sundbyberg - 5
Solna - 4
Stockholm - 3 (alla temporära)
Järfälla - 1
Vallentuna - 1
18 kommuner i länet saknar helt.

Varför ska den som måste framföra sitt fordon med muskelkraft behöva stanna för den som bara behöver trycka på en pedal och som har kortare restid eftersom fordonet kan gå mycket fortare?
För att hastigheten på fordonet inte är lika hårt reglerat och därför så är variationen i hastighet oförutsägbar, handlar mer om trafiksäkerhet än bekvämlighet. Korsa en cykelbana där det konstant passerar cyklister i hastigheter mellan 10 och 40km/h så förstår du varför.

För att hastigheten på fordonet inte är lika hårt reglerat och därför så är variationen i hastighet oförutsägbar, handlar mer om trafiksäkerhet än bekvämlighet. Korsa en cykelbana där det konstant passerar cyklister i hastigheter mellan 10 och 40km/h så förstår du varför.
Jag korsar cykelbanor varje dag och har inga problem med det. De allra flesta bilister stannar ändå, så skillnaden i praktiken vore att de få som inte gör det idag skulle behöva göra det.

Nej men vad bra, då gäller det ju för alla.
Nej, det är klart att det inte gäller för halvblinda, stressade cyklisthatare. Men för normalbegåvade går det uppenbarligen bra. De där förstnämnda kommer ju inte se nåt oavsett, för de har så oändligt bråttom hem för kunna titta på teve. Eller vad det nu är de bara måste göra.

Jag korsar cykelbanor varje dag och har inga problem med det. De allra flesta bilister stannar ändå, så skillnaden i praktiken vore att de få som inte gör det idag skulle behöva göra det.
Jag håller till viss del med om det här. De flesta bilister stannar faktiskt. Men de flesta cyklisterna kör ganska defensivt vid korsningarna och saktar ned farten. Jag tror, eller kanske skulle säga killgissar, att om vi cyklister alltid hade företräde skulle många cykla betydligt mindre defensivt och olyckorna skulle öka. Iallafall ett tag, tills bilisterna vant sig vid att göra samma lika som för fotgängare. Men visst vore det bättre med en generell regel än olika överallt.

Nej, det är klart att det inte gäller för halvblinda, stressade cyklisthatare. Men för normalbegåvade går det uppenbarligen bra. De där förstnämnda kommer ju inte se nåt oavsett, för de har så oändligt bråttom hem för kunna titta på teve. Eller vad det nu är de bara måste göra.
Vad vet du om hur normalbegåvade fungerar?

Jag håller till viss del med om det här. De flesta bilister stannar faktiskt. Men de flesta cyklisterna kör ganska defensivt vid korsningarna och saktar ned farten. Jag tror, eller kanske skulle säga killgissar, att om vi cyklister alltid hade företräde skulle många cykla betydligt mindre defensivt och olyckorna skulle öka. Iallafall ett tag, tills bilisterna vant sig vid att göra samma lika som för fotgängare. Men visst vore det bättre med en generell regel än olika överallt.
Jag tror det skulle gå utmärkt om man gjorde lite upplysande kampanjer. Om inte annat vore det mycket lättare att hålla reda på reglerna om det inte var helt olika överallt.

Vad vet du om hur normalbegåvade fungerar?
Betydligt mer än du, verkar det som.

Åkehovsrondellen I Bromma är skyltad så i alla fall, om det nu är en äkta Cykelöverfart?
Visa bilaga 806446
Det är ingen cykelöverfart utan korsningen är reglerad med vanlig väjningsplikt (som är striktare än cykelöverfart). Däremot hittar jag ingen föreskrift så jag undrar om kommunen menar att cykelvägen ingår i Bergslagsvägens huvudled och att det därför automatiskt blir väjningsplikt. Trafikförordningen varken emotsäger eller stödjer antagandet.

Jag exporterade datat för Stockholms Län, och om man kan utgå ifrån att cykelöverfarter nämns i rubriken för föreskriften (dvs. inte ligger i en föreskrift om cirkulationsplats) så finns det i Stockholms Län 64 st.

Per kommun:
Danderyd - 25
Nacka - 17
Sigtuna - 8
Sundbyberg - 5
Solna - 4
Stockholm - 3 (alla temporära)
Järfälla - 1
Vallentuna - 1
18 kommuner i länet saknar helt.

Såg att de har byggt tre nya cykelöverfarter utmed Ursviksvägen i Sundbyberg som inte är med i den listan.

En intressant sak med dessa tre nya cykelöverfarter är att de är anlagda så att de korsar Ursviksvägen där det inte är något direkt cyklistflöde. Längs med Ursviksvägen, där huvuddelen av cyklistflöde finns, är det däremot vanliga cykelpassager vid varje korsning.

//j

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp