cykelpendla! svårt att få till det..

Jobbade treskift en sommar och cykelpendlade 2x2mil fem dagar i veckan.
I slutet av den sommaren var jag i toppform, men helt omotiverad att sticka ut och cykla på helgerna.

Varför inte pendla på en elcykel? Fast risken är väl att man låter elmotorn jobba mera och tränar benen mindre? Fast jag kan tänka mig att man kunde bli ganska motiverad av att susa fram i ständig medvind. Jämfört med bil borde det gå att räkna hem ekonomiskt ganska snabbt.

Gällande järnspöken så låter lampor och reflexväst som ett måste. Järnspöken och konstiga tankar kan också vara tecken på trötthet.

Hmm, när jag var liten hade mor en kollega som cyklade 2*60 km, varje dag. Hur fan gick det till?

Men en sak om "slitenheten", du får inte stressa till och från jobbet varje dag, då blir det apasegt. Försök hålla resan TILL jobbet väldigt lugn. Sen hem kan du kanske ta i lite mer men gå inte hårt, rent allmänt. Det blir dagar som avviker så klart.

Bra lampor bak är viktigt, jag känner mig mer säker i mörker på landväg än när det är ljust.

Det är väl bra att ts är rädd för vampyrer och annat, grymt liten möjlighet att cykla på en sån. Skattmasen, den kan ju komma till dig, mycket värre att vara rädd för, det kan ju hända.

Stervelo skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmm, när jag var liten hade mor en kollega som cyklade 2*60 km, varje dag. Hur fan gick det till?

Övermänniska? Inget liv? Slappt jobb? Dopad?

Right! Tänker lite på kost och sånt där. Vad tror ni man behöver trycka i sig för att orka cykla, jobba och cykla? Börjar 6 rast 8,10 och 13:30 slutar 14:30.eftersom jag bantar äter jag inte kolhydrater nu. Men det kanske behövs iochmed cyklingen? Brukar käka kvarg 8:00 mat utan kolisar kl 10 och sen frukt kl 13:30 när jag kör bil. Behöver jag lägga till något? En banan innan jag åker hem?

Om du börjat äta lite kolhydrater så blir nog hemfärden mindre av en klagosång och du kanske rentav slipper fantasier om vargar som kommer och äter upp dig. Det går alldeles utmärkt att gå ner i vikt utan att eliminera kolhydrater ur kosten, speciellt om du cyklar i halvhård intensitet 2h dagligen.

Snuten skrev:
-------------------------------------------------------
> Tigaz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Som sagt tycker jag det är lite hårt, och på
> > hemfärden blir det hela en lång klagosång..
> Har
> > 2 barn så anledningen till att jag vill pendla
> > är på grund av att inte stjäla tid från
> > familjen.. Har en förstående sambo som klagar
> > på att jag tränar för lite efter min
> cykelvasa
> > krasch då jag deppade ihop totalt. Så just
> > pendling känns rätt smart.. Tack för alla
> tips!
> > Ska prova lite och se om det blir på måndag.
> Det
> > blir absolut inte varje dag. Tekniskt omöjligt
> > då kag är pappaledig de 2 sista dagarna varje
> > vecka.. :)
>
>
> Du har faktiskt precis samma upplägg som jag har
> just nu, fast du har avsevärt längre till
> jobbet. Jag brukar försöka klämma in ett
> spinningpass på tors- eller fredagskväll när
> jag har haft kottarna hela dagen. Det och
> cykelpendling så gott det går mån, tis och ons
> trots alla förbannade förskolesjukdomar man dras
> så gott som kroniskt.
> Det blir som det blir...

Jag har exakt samma upplägg. 30 km till jobbet enkel väg och jobbar måndag till onsdag atm. Försöker cykelpendla så ofta som möjligt, och det betyder minst två dagar i veckan. Målet är alla dagar men det har jag bara lyckats med en gång. För att få ihop ekvationen är det just kost och sömn som är det viktiga. Ett tips för att dämpa oro under färden är att lyssna på radio medan du cyklar, men bara i höger öra så du hör trafiken. Börja en väg om dagen och trappa upp successivt.

Jo, har faktiskt funderat på det men alltid tänkt, tänk om jag inte hör dom förbannade lastbilarna.. Ett öra kan nog funka. Dock får jag nog vänta iaf till omprgon eftersom minstingen på 5 månader hade 39.4 inatt, så nu är det vab.. :(

Tillbaka
Topp