Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Jag har börjat fundera på att cykla de 1,5 mil jag har in till skolan. Och på skolan finns ingen dusch. Så jag undrar hur ni gör? Kör ni på en gammal hederlig "raggardusch" för att maskera svettlukten?
Jag försöker hålla mig under svettotempo samt använder kläder som inte börjar lukta skunk (merino). Beroende på väder så går detta inte alltid, då byter jag om.
Det enda säkra alternativet är väl annars helt ombyte och dusch. Raggardusch tror jag inte på för fem öre.
Tycker att varje arbetsplats borde ha omklädningsrum, tvättmaskin och torkrum.
Tidigare när jag jobbade som konsult och var ute hos en massa olika kunder så gick det alltid att snoka upp en dusch i någon skrubb. Hos en kund fanns en gammal dusch men duschslang saknades så det fick jag fixa...
Cykla 1,5 mil utan att duscha skulle inte jag fixa...
Handfat -> tvätta överkroppen (dvs bröst, mage, armar, armhålor) med vatten -> handduk -> deo = success. Ryggen och benen svettas man ändå inte så mycket ifrån.
Om du duschar, deodorantar dig, och tar på dig helt rena kläder innan du cyklar hemifrån, och sen byter om till en ren torr tröja/skjorta när du kommit fram så kan det funka. Förutsatt att du cyklar sakta och är i skapligt god fysisk form.
JNilssons skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har börjat fundera på att cykla de 1,5 mil
> jag har in till skolan. Och på skolan finns ingen
> dusch. Så jag undrar hur ni gör? Kör ni på en
> gammal hederlig "raggardusch" för att maskera
> svettlukten?
>
> //JNilssons
Det beror på hur mycket du svettas. Sen blir det ju viktigt att klä sig precis lagom.
Jag skulle fixa det utan problem om jag tar det lite lugnt då jag inte svettas särskilt mycket (kontrollmätt med sambon om jag luktar efter motsvarande sträckor i vanliga kläder, vet inte om det är ett pålitligt mätinstrument).
Man kan ju göra ett semiombyte med underställströja på väg dit som man byter mot vanliga tröja/skjorta vad man nu vill ha väl på plats.
T skrev:
> För övrigt luktar väl inte färsk svett på en
> nyduschad kropp med rena kläder? Om man inte är
> vitlöksfrossare förstås...
+1 Ren och fräsch i rena kläder när du cyklar hemifrån gör stor skillnad.
Det är ju lite doft-skillnad på en kille i tonåren jämfört med oss lite äldre (gubbar). De bekanta jag har med tonårssöner vittnar om en inte allt för angenäm väldoft.
Om du kommit förbi värsta hormonrusningen är det nog ingen fara att prova tipsen enligt ovan.
Råkar TS vara en hon eller hen är det bara att bortse från det jag skrivit...
Jag duschar hemma på morgonen, drar på mig cykelkläder, cyklar och svettas på väg till jobbet där jag byter om till vanliga kläder, utan dusch. Det fungerar utmärkt, den mesta svetten hamnar i cykelkläderna som torkar under dagen, resten torkar eller dunstar snabbt bort. Luktar inte illa.
Jag ger alltid järnet så jag brukar vara ganska svettig när jag kommer fram trots bara 5 km till jobbet men med rena kläder och en dusch varje morgon så brukar det inte lukta. Jo, första 30-40 minuterna brukar jag få sitta lite framåtlutad så inte ryggstödet i stolen blir blött.
Har du fräscha kläder och god hygien så ska svetten generellt inte lukta. Det är den döda huden och proteinerna där inne i kombination med bakterier eller nått som gör att det luktar.. Eller nått.
Men kör merinoull kläder, ta med en mikrofiber handduk för att "duscha" från handfatet. Byt om och ta deo etc.
T skrev:
> För övrigt luktar väl inte färsk svett på en
> nyduschad kropp med rena kläder? Om man inte är
> vitlöksfrossare förstås...
Vissa har nästan ingen svettlukt alls, medan andra har en mycket kraftig odör. Detta är helt separat från de svettlukter som uppstår när svett är "gammal". Min personliga erfarenhet är att det är väldigt väl korrelerat med kroppsbyggnad. Ju grövre och muskulösare kropp, desto kraftigare lukt. Därför tror jag att det är kopplat till hormoner.
Rattnalle skrev:
> JNilssons skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har börjat fundera på att cykla de 1,5
> mil
> > jag har in till skolan. Och på skolan finns
> ingen
> > dusch. Så jag undrar hur ni gör? Kör ni på
> en
> > gammal hederlig "raggardusch" för att maskera
> > svettlukten?
> >
> > //JNilssons
>
> Det beror på hur mycket du svettas. Sen blir det
> ju viktigt att klä sig precis lagom.
>
> Jag skulle fixa det utan problem om jag tar det
> lite lugnt då jag inte svettas särskilt mycket
> (kontrollmätt med sambon om jag luktar efter
> motsvarande sträckor i vanliga kläder, vet inte
> om det är ett pålitligt mätinstrument).
>
> Man kan ju göra ett semiombyte med
> underställströja på väg dit som man byter mot
> vanliga tröja/skjorta vad man nu vill ha väl på
> plats.
De ggr jag cyklar till jobbet kör jag alltid semiombyte med överkroppstvätt.
Sedan är det typiskt att det alltid är uppförsbacke till jobbet men nerför hem :-/
Fliken skrev:
> Kan du ha två handdukar varav du blöter ned en i
> handfatet och sen torkar sig ren med den först?
Precis, kallades förut "Norgedusch" bland orienterare.
(på tävlingar i Norge fanns då inte de mobila duschar som började komma i t ex Sverige).
Fräsch innan pendlingen (15km). Sedan avslaskning i handfatet, ofta förstärkt med torkning i armhålor och skrev med en handspritsindränkt pappershandduk. Lite deo och rena kläder på det så är iaf jag luktfri. Stinkande svett kommer från apokrina svettkörtlar och dessa finns främst i armhålor och underrede, så tvättar man där och är ren innan cyklingen tror jag de flesta klarar sig.
Rakad p*ung och armhåla, dusch innan, inte superhård körning till jobbet, merino på kroppen, norgedusch i handfat, spritdusch med pappershandduk, raggardusch i armhålan och nya kläder.
Du kan ju alltid köra elcykel också, blir mitt nästa bidrag. Givetvis utan batteridrift på hemvägen.
Fliken skrev:
> Så sammantaget.
>
> Rakad p*ung och armhåla, dusch innan, inte
> superhård körning till jobbet, merino på
> kroppen, norgedusch i handfat, spritdusch med
> pappershandduk, raggardusch i armhålan och nya
> kläder.
>
> Du kan ju alltid köra elcykel också, blir mitt
> nästa bidrag. Givetvis utan batteridrift på
> hemvägen.
>
> Sounds like a deal.
Kör old school sommarstuge-varianten! Stäng in dig på toa med en balja som du fyller med vatten. Sen tar du hinkar med vatten från kranen och sköljer dig med, efter noggrann tvättning.
Fultvätta sig i tvättstället funkar helt ok, som redan påpekats. Bäst då att stå naken eftersom det stänkande vattnet gör allting blött inkl golvet nedanför. Därför ska ryggan alltid innehålla minst en golvmopp och en fönsterskrapa, för vi lämnar ju alltid toalettgolvet så som vi vill finna det, right?
Ett till tips: ha alltid dina värdesaker samlade och på samma ställe, vilken toa du än är på. Är du det minsta osäker på denna punkt, lägg dem på golvet rakt framför dörren.
Rattnalle skrev:
> Det beror på hur mycket du svettas. Sen blir det
> ju viktigt att klä sig precis lagom.
+100 på detta. Tumregeln är att om du inte fryser lite första 5 minuterna är du för varmt klädd.
Mitt absolut bästa knep för att inte bli svettig är att ha ett lager mindre kläder än 90% av alla andra pendlare. I 5-10C räcker det med långärmad funktionsthirt och kort funktionstshirt. Ner till ca -5 funkar samma kombination med en tunn fleeceträningströja över. Undviker vindjackor och andra täta plagg så mkt som möjligt, ventilationen genom de tunna funktions/fleeceplaggen gör att jag nästan inte blir svettig alls.
Lättare regn står fleecetröjan emot bra också, blir den lätt fuktig så märks inte det pga plaggen man har under. Regnjacka = garanterat kokt.
42Hz skrev:
> Bara som info, det finns de som svettas efter 5
> minuter av fysisk aktivitet oavsett vilka kläder
> man har på sig, även utan kläder!
Visst är det så. Disclaimern att man pratar utifrån hur ens egen kropp fungerar gäller väl alla inlägg i den här tråden? :) Jag är smalt byggd, ofrusen och eftersvettas lite. YMMV.
Tjäna skrev:
> Sprita skrevet känns lite nytt. Funkar bra? Inga
> problem med dom små simmarkillarna?
Hehehe sprita skrevet låter lite avancerat, jag kan i allafall varna för tandkräm på apparaten (dont ask ;D) efter en 10-20 minuter känns det som verktyget tagit eld och det hjälper inte att tvätta när det väl har satt igång utan man får vänta ut det :D.
Jag pendlar 18km och tar i, och har vindjacka på mig.
Blir hyfsat svettig ju. På jobbet byter jag alla kläder
förutom kalsongerna. Duschar inte för att jag inte orkar plus
att det då tar ytterligare tid. Och är det ens bra för huden
att duscha 2ggr/dag? Tror inte det. Om man kör utan schampo
är det kanske ok.
Jag bara torkar av mig med en handduk. Tar dit ny tshirt och
nya strumpor typ varannan dag.
Och _jag_ tycker inte att jag luktar så mycket:)
Ingen som har klagat än iaf.
Men det här med kalsongerna vore bra att styra upp.
Någon som kan tipsa om prisvärda funktions-kalsonger? Att köpa på nätet.
Ull eller syntet, bara de inte är för dyra för jag skulle behöva köpa
typ 5st.
Duschar innan. Har ingen möjlighet att duscha eller knappt tvätta mig på jobbet.
Har rätt mycket hår på kroppen och det hjälper väl till att få det att torka snabbt.
Byter bara från lycra till jobbkläder.
Fliken skrev:
> Det anses inte happykorrekt att cykla i kalsonger.
> I alla fall om de sitter där det är tänkt.
Hur klär du dig där i mitten då?
Men jag tror att jag behöver köpa några kesingar ändå,
så om nån kan tipsa om en pprisvärd produkt så...
pirx skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > Det anses inte happykorrekt att cykla i
> kalsonger.
> > I alla fall om de sitter där det är tänkt.
>
>
> Hur klär du dig där i mitten då?
>
> Men jag tror att jag behöver köpa några
> kesingar ändå,
> så om nån kan tipsa om en pprisvärd produkt
> så...
Bastkjol är det nya svarta. Luftigt och miljövänligt. Även kilt är ok förutsatt att fåren i kilten behandlats väl.
I övrigt anser jag att cykling som transport handlar om att alltid göra det mest optimala för att få det praktiskt och fungerande. Skit i eventuella regler om alternativet gör att du kommer fram med vettig kroppstemperatur, frisk och levande.
pirx skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > Det anses inte happykorrekt att cykla i
> kalsonger.
> > I alla fall om de sitter där det är tänkt.
>
>
> Hur klär du dig där i mitten då?
>
> Men jag tror att jag behöver köpa några
> kesingar ändå,
> så om nån kan tipsa om en pprisvärd produkt
> så...
Förslagsvis cykelbyxor där i mitten och kallingar i väskan till ombytet, eller ... annars funkar italiensk ibland också ;-)
Bra idé, ska dränka sadeln i äppelcidervinäger och stoppa en citronhalva innanför cykelbyxorna.
PS.
Jag cykelpendlade rätt mycket några år sedan, backigt och jag svettas lätt. Jag duschade innan, det enda jag gjorde på jobbet var att blaska av ansiktet när eftersvettningen höll på som bäst. Hade inga problem med dålig lukt, däremot är det viktigt med noggrann intvålning på morgonduschen, slarvar man så dröjer ju sig vissa "dofter" kvar.