Cykelpendlare, hur gör ni?

För egen del skulle jag inte vilja duscha på morgonen innan jag ger mig ut och det är 5-20 minusgrader. För att hantera värsta eftersvettningen brukar jag logga in och kolla några mail innan jag går och duschar. Hade jag inte haft tillgång till dusch hade jag gjort samma sak fast då helt enkelt bytt till vanliga kläder efter att torkat "torrt" och dragit på deodorant. Eftersvettningen är ett stort problem för mig även om jag försöker ta det lugnt och klätt mig svalt.

Stackars, stackars människosläktet om 15k på cykel gör att folk luktar apa. Tvätta er rena på morgonen och byt kläder som blir svettiga på kvällen. Problem solved. Och Underscore, det är bakteriernas nedbrytning av proteiner i svett som luktar. Den typ av svett som innehåller protein reglerar inte kroppstemperatur.

Mr Orange skrev:
-------------------------------------------------------
> Happy-inkorrekt tips: Strunta i hjälm. Och
> vindjacka. Fartvind svalkar.

Hehe ja du vart visst spot:ad av min bilburna kolega på tranebergsbron häromdan,
- Orange jacka och han cyklade fort som FAN asså, och INGEN HJÄLM, bara en keps! En keps asså!

staine skrev:
> Mr Orange skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Happy-inkorrekt tips: Strunta i hjälm. Och
> > vindjacka. Fartvind svalkar.
>
>
> Hehe ja du vart visst spot:ad av min bilburna
> kolega på tranebergsbron häromdan,
> - Orange jacka och han cyklade fort som FAN asså,
> och INGEN HJÄLM, bara en keps! En keps asså!
>
:-D

Huvudet är en extremt bra temperaturregulator. Googlar man lite om hypotermi (som inte är något bra) så kan man läsa: "huvudets rikliga genomblödning innebär för en påklädd person utan mössa att 50% av värmeförlusterna vid -10 grader sker via huvudet." Detta faktum kan man nyttja till ens fördel vid elitpendling.

http://www.akuttjournalen.com/pages/aj/pdf/2004_12-2/Hypotermi.pdf

Mr Orange skrev:
> Detta faktum kan man
> nyttja till ens fördel vid elitpendling.

Tills man vurpar och blir en grönsak.

;-)

Man kan rulla runt som en stuntman om man vurpar utan hjälm. Sen kan man borsta av tweedkavajen och gå på lunch och äta grönsakspaj medan man läser en insändare av Erik Sandblom.

Mr Orange skrev:
> Huvudet är en extremt bra temperaturregulator.
> Googlar man lite om hypotermi (som inte är något
> bra) så kan man läsa: "huvudets rikliga
> genomblödning innebär för en påklädd person
> utan mössa att 50% av värmeförlusterna vid -10
> grader sker via huvudet." Detta faktum kan man
> nyttja till ens fördel vid elitpendling.

Påståendet att ett icke påpälsat huvud står för en stor del av värmeförlusterna har visat sig vara en myt. Läs t.ex. http://www.theguardian.com/science/2008/dec/17/medicalresearch-humanbehaviour

Jag cyklade om en hybridpendlare i både tights och vindjacka men utan hjälm och barhuvad. 6 grader och sjukt mycket löv på GC-banorna. Mysko, känns rätt lätt hänt att man slår skallen.

Tillbaka
Topp