Cykelpendlare vs. polis
Egentligen borde jag väl skriva detta i pendlartråden, men jag känner att det kan fungera som fristående tråd. Moderatorer får merga vid behov, hur som helst...
Jag kommer cyklande ned för Götgatsbacken ner mot Medborgarplatsen nu runt 19.30. Stannar vid rött innan korsningen in mot tunneln tillsammans med en annan cyklist plus bil. Det slår om till rött på trafikljusen framför korsningen, då vet vi att det drar ihop sig för grön i det främre ljuset. Det slår om till grönt och den första cyklisten börjar rulla, sedan bilen och till sist jag. Jag trampar lugnt fram till nästa eftersom den är en liten fördröjning på det ljuset. Då upptäcker jag en polisrazzia vid Medborgarplatsen men jag inser att jag inte har gjort något fel, jag har inte cyklat mot rött och min cykel har belysning, ringklocka osv. Det slår om till grönt och jag börjar passera polisrazzian, mot slutet stoppar en polis mig och denna konversation påbörjas (återges så gott det går):
Polis - Hej, vet du varför jag stoppar dig?
Jag - Nej, du vill kanske informera mig om något?
Polis - Nej, du cyklade mot rött där borta.
Jag - Nej, det gjorde jag inte.
Polis - Vi har uppgifter/belägg på att du gjorde det.
Jag - Nej, det gjorde jag inte, jag är 100% säker.
Polis - Där borta vid dom dubbla trafikljusen?
Jag - Nej, det gjorde jag inte. Utmana mig! (anm. på gränsen till barnslig nivå på mig, ursäkta mig)
Polis - Nej, jag känner inte för det, hej.
Jag - Tack och hej!
---
Vad hände egentligen??? Jag går och reflekterar över detta under duschen. =)
Jag kommer cyklande ned för Götgatsbacken ner mot Medborgarplatsen nu runt 19.30. Stannar vid rött innan korsningen in mot tunneln tillsammans med en annan cyklist plus bil. Det slår om till rött på trafikljusen framför korsningen, då vet vi att det drar ihop sig för grön i det främre ljuset. Det slår om till grönt och den första cyklisten börjar rulla, sedan bilen och till sist jag. Jag trampar lugnt fram till nästa eftersom den är en liten fördröjning på det ljuset. Då upptäcker jag en polisrazzia vid Medborgarplatsen men jag inser att jag inte har gjort något fel, jag har inte cyklat mot rött och min cykel har belysning, ringklocka osv. Det slår om till grönt och jag börjar passera polisrazzian, mot slutet stoppar en polis mig och denna konversation påbörjas (återges så gott det går):
Polis - Hej, vet du varför jag stoppar dig?
Jag - Nej, du vill kanske informera mig om något?
Polis - Nej, du cyklade mot rött där borta.
Jag - Nej, det gjorde jag inte.
Polis - Vi har uppgifter/belägg på att du gjorde det.
Jag - Nej, det gjorde jag inte, jag är 100% säker.
Polis - Där borta vid dom dubbla trafikljusen?
Jag - Nej, det gjorde jag inte. Utmana mig! (anm. på gränsen till barnslig nivå på mig, ursäkta mig)
Polis - Nej, jag känner inte för det, hej.
Jag - Tack och hej!
---
Vad hände egentligen??? Jag går och reflekterar över detta under duschen. =)